Karoserie Sodomka Vysoké Mýto - perla Offtopiců na Flat4
Karoserie Sodomka Vysoké Mýto - perla Offtopiců na Flat4
Protože sem to už nevydržel a musel sem s tim na světlo,rozhod sem se zrealizovat sSARYRrův nápad a založit perlu mezi Offtopicama na Flat4 - topic o podle mýho názoru nejlepší karosárně z našich luhů a hájů - Karosárně Sodomka Vysoké Mýto
Už sem tady o ní mluvil.
Není to zase až tak ukrutnej Offtopic,protože pan Sodomka samozřejmě spolupracoval taky s Tatrou,takže spousta z jeho klenotů je vzduchem chlazená...
Jenom pohled na Sodomkovo kreace ve mě vyvolává obrovskou hrdost na to,že sem jeho krajan...
SODOMKA (Československo, 1925-1948)
Česká firma J.Sodomka Vysoké Mýto vyráběla již od roku 1895 kočáry. V roce 1925 byla pod vedením Josefa Sodomky mladšího, syna zakladatele firmy, zahájena výroba prvních zakázkových karosérií pro vozy Praga a Laurin&Klement. Po roce se 1932 se Sodomka stává uznávanou karosárnou a její karosérie získávají řadu cen na soutěžích elegance. Dodává malosériové (např. Aero 30 a 50, Praga Piccolo, Walter Junior) a zakázkové karosérie pro řadu českých automobilek. Byla postavena také řada karosérií na zahraničních podvozcích. Několik karosérií vzniklo ještě po druhé světové válce, malosériově byla vyráběna Škoda VOS. Poslední karosérií pro osobní vůz byl prototyp Škoda 450 z roku 1956. V roce 1948 byl podnik znárodněn a pod novým názvem Karosa Vysoké Mýto se specializoval na výrobu karosérií pro autobusy.
Tady je první,vzduchem chlazenej kousek:
Tatra 52 Sodomka, Československo 1934
Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec (boxer) s rozvodem OHV, objem 1910 cm³, vrtání 80 mm a zdvih 95 mm, komprese 4,9, výkon 22 kW (30 koní) při 3000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3170 mm, hmotnost 1250 kg, maximální rychlost 100 km/h.
Kabriolet postavila firma Sodomka na podvozku Tatra 52.
Už sem tady o ní mluvil.
Není to zase až tak ukrutnej Offtopic,protože pan Sodomka samozřejmě spolupracoval taky s Tatrou,takže spousta z jeho klenotů je vzduchem chlazená...
Jenom pohled na Sodomkovo kreace ve mě vyvolává obrovskou hrdost na to,že sem jeho krajan...
SODOMKA (Československo, 1925-1948)
Česká firma J.Sodomka Vysoké Mýto vyráběla již od roku 1895 kočáry. V roce 1925 byla pod vedením Josefa Sodomky mladšího, syna zakladatele firmy, zahájena výroba prvních zakázkových karosérií pro vozy Praga a Laurin&Klement. Po roce se 1932 se Sodomka stává uznávanou karosárnou a její karosérie získávají řadu cen na soutěžích elegance. Dodává malosériové (např. Aero 30 a 50, Praga Piccolo, Walter Junior) a zakázkové karosérie pro řadu českých automobilek. Byla postavena také řada karosérií na zahraničních podvozcích. Několik karosérií vzniklo ještě po druhé světové válce, malosériově byla vyráběna Škoda VOS. Poslední karosérií pro osobní vůz byl prototyp Škoda 450 z roku 1956. V roce 1948 byl podnik znárodněn a pod novým názvem Karosa Vysoké Mýto se specializoval na výrobu karosérií pro autobusy.
Tady je první,vzduchem chlazenej kousek:
Tatra 52 Sodomka, Československo 1934
Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec (boxer) s rozvodem OHV, objem 1910 cm³, vrtání 80 mm a zdvih 95 mm, komprese 4,9, výkon 22 kW (30 koní) při 3000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3170 mm, hmotnost 1250 kg, maximální rychlost 100 km/h.
Kabriolet postavila firma Sodomka na podvozku Tatra 52.
Naposledy upravil(a) Petr914 dne 10 črc 2006, celkem upraveno 5 x.
You can't win 'em all...
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Sodomka bol "King of design"
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
Walter Regent Sodomka, Československo 1934
Čtyřdveřový čtyř až pětimístný uzavřený vůz, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem 3257 cm³, vrtání 80 mm a zdvih 108 mm, výkon 51 kW (70 koní) při 3200 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 3600 mm, hmotnost 1800 kg, maximální rychlost 105 až 130 km/h.
Jedním z nejlepších karosářských výtvorů Josefa Sodomky byly karosérie na podvozcích Walter Regent. Sodomka vyrobil několik uzavřených i otevřených karosérií na podvozcích Walter Regent (Walter vyráběl model Regent v letech 1932 až 1936).
Mároš má pravdu
Čtyřdveřový čtyř až pětimístný uzavřený vůz, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem 3257 cm³, vrtání 80 mm a zdvih 108 mm, výkon 51 kW (70 koní) při 3200 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 3600 mm, hmotnost 1800 kg, maximální rychlost 105 až 130 km/h.
Jedním z nejlepších karosářských výtvorů Josefa Sodomky byly karosérie na podvozcích Walter Regent. Sodomka vyrobil několik uzavřených i otevřených karosérií na podvozcích Walter Regent (Walter vyráběl model Regent v letech 1932 až 1936).
Mároš má pravdu
Naposledy upravil(a) Petr914 dne 26 čer 2006, celkem upraveno 1 x.
You can't win 'em all...
tak takovej strucnej prehled:
prvni auto: Praga Mignon (1925)
Prvni Tatra 12 s faltdachem (1928)
Prvni autobus na podvozku Skoda 125 (1928)
Ctyrmistny kabriolet se sklopnou strechou Laurint - Klement (1929)
Ctyrdverovy kabriolet na platforme Z9 - Zbrojovka Brno (1929)
Karoserie "jako" kabriolet s pevnou strechou na platforme Tatry 52 (1931)
prvni auto: Praga Mignon (1925)
Prvni Tatra 12 s faltdachem (1928)
Prvni autobus na podvozku Skoda 125 (1928)
Ctyrmistny kabriolet se sklopnou strechou Laurint - Klement (1929)
Ctyrdverovy kabriolet na platforme Z9 - Zbrojovka Brno (1929)
Karoserie "jako" kabriolet s pevnou strechou na platforme Tatry 52 (1931)
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
Tatra 52 kabriolet (1935)
kabriolet Aero 30 v dvoubarevnem provedeni (1935)
Ctyrmistny roadster Walter Lord (1935)
specialni kabriolet La Salle britskeho krale Jiriho VI. (1938)
Aero 50 (1938)
kabriolet na platforme Z5 v dvoubarevnem provedeni (1936)
Aero 50 - Arizona
pokracovani priste
kabriolet Aero 30 v dvoubarevnem provedeni (1935)
Ctyrmistny roadster Walter Lord (1935)
specialni kabriolet La Salle britskeho krale Jiriho VI. (1938)
Aero 50 (1938)
kabriolet na platforme Z5 v dvoubarevnem provedeni (1936)
Aero 50 - Arizona
pokracovani priste
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
Tatra 600 Cabriolet Sodomka, Československo 1949
Dvoudvéřový čtyřmístný kabriolet, motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec (boxer) s rozvodem OHV, objem 1952 cm³, vrtání 85 mm a zdvih 86 mm, komprese 6,0, výkon 38 kW (52 koní) při 4000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 2700 mm, hmotnost 1200 kg, maximální rychlost 130 km/h.
Na podvozku modelu Tatra 600 Tatraplan vyrobila firma Sodomka Vysoké Mýto v roce 1949 karosérii kabriolet, byly postaveny dva vozy, jeden z nich byl darován Stalinovi...
Aero 30 Coupé Sodomka, Československo 1936
Dvoudveřové čtyřmístné kupé, motor vpředu a pohon předních kol. Dvoudobý řadový dvouválec, objem 999 cm³, vrtání 85 mm a zdvih 88 mm, komprese 5,2, karburátor Amal, výkon 22 kW (30 koní) při 4000 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 2515 mm, rozchod 1180/1180 mm, hmotnost 900 kg, maximální rychlost 100 km/h.
Speciální karosérie Sodomka na podvozku Aero 30.
Dvoudvéřový čtyřmístný kabriolet, motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec (boxer) s rozvodem OHV, objem 1952 cm³, vrtání 85 mm a zdvih 86 mm, komprese 6,0, výkon 38 kW (52 koní) při 4000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 2700 mm, hmotnost 1200 kg, maximální rychlost 130 km/h.
Na podvozku modelu Tatra 600 Tatraplan vyrobila firma Sodomka Vysoké Mýto v roce 1949 karosérii kabriolet, byly postaveny dva vozy, jeden z nich byl darován Stalinovi...
Aero 30 Coupé Sodomka, Československo 1936
Dvoudveřové čtyřmístné kupé, motor vpředu a pohon předních kol. Dvoudobý řadový dvouválec, objem 999 cm³, vrtání 85 mm a zdvih 88 mm, komprese 5,2, karburátor Amal, výkon 22 kW (30 koní) při 4000 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 2515 mm, rozchod 1180/1180 mm, hmotnost 900 kg, maximální rychlost 100 km/h.
Speciální karosérie Sodomka na podvozku Aero 30.
Naposledy upravil(a) Petr914 dne 26 čer 2006, celkem upraveno 1 x.
You can't win 'em all...
kabriolet Studebacker Dictator (1939)
Dvoudverovy, ctyrmistny kabriolet Praga Picollo (1938-40)
Special pro slovenskeho presidenta Maybach SW42 (1942)
Ctyrmistna limuzina na platforme Tatra 57B (1947)
Roadster Aero Minor s nahonem prednich kol (1947)
luxusni kabrio Skoda Super pro 5-6 osob (1947)
Dvoudverovy, ctyrmistny kabriolet Praga Picollo (1938-40)
Special pro slovenskeho presidenta Maybach SW42 (1942)
Ctyrmistna limuzina na platforme Tatra 57B (1947)
Roadster Aero Minor s nahonem prednich kol (1947)
luxusni kabrio Skoda Super pro 5-6 osob (1947)
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
vice na
http://www.karosa.cz/main.php?show=hist ... uage=czech
http://www.gerolt.de/tatra-cars/body_josef_sodomka.html
http://www.karosa.cz/main.php?show=hist ... uage=czech
http://www.gerolt.de/tatra-cars/body_josef_sodomka.html
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
Aero 50 Cabriolet Sodomka, Československo 1939
Dvoudveřový dvoumístný kabriolet, motor vpředu a pohon předních kol. Dvoudobý řadový čtyřválec, objem 1997 cm³, vrtání 85 mm a zdvih 88 mm, komprese 5,2, karburátor Solex, výkon 37 kW (50 koní) při 3500 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 2592 mm, rozchod 1180/1240 mm, hmotnost 1100 kg, maximální rychlost 125 km/h.
Speciální karosérie Sodomka na podvozku Aero 30. Na krytech kol je typické písmeno "S" (=Sodomka).
a placka (Aero 50):
detail motoru, predni napravy, 1940(NTM):
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
Lancia Astura Sodomka, Itálie 1937
Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol. Vidlicový osmiválec V8 s rozvodem OHC a objemem 2972 cm³, vrtání 74,6 mm a zdvih 85 mm, výkon 60 kW (82 koní) při 4000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 1750 kg, maximální rychlost 140 km/h.
Firma Sodomka vyráběla karosérie také na podvozcích zahraničních automobilových výrobců, jednou z nich byla karosérie Lancia Astura.
Walter Junior Sodomka, Československo 1937
Dvoudveřový čtyřmístný uzavřený vůz, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový čtyřválec s rozvodem SV, objem 995 cm³, vrtání 65 mm a zdvih 75 mm, komprese 6,3, výkon 18 kW (24 koní) při 3200 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 2250 mm, hmotnost 950 kg, maximální rychlost 90 km/h.
Karosérii postavila firma Sodomka na podvozku Walter Junior.
Tatra 70 A Sodomka, Československo 1935
Dvoudveřový čtyř až pětimístný vůz se shrnovací střechou, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový šestiválec s rozvodem OHC, objem 3845 cm³, vrtání 85 mm a zdvih 113 mm, komprese 5,5, dvojitý karburátor Zenith, výkon 52 kW (70 koní) při 3500 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3800 mm, vnější rozměry 5350x1800x1730 mm, hmotnost 2400 kg, maximální rychlost 130 km/h.
Tatra 70 A se vyráběla v letech 1935 až 1941. Vůz na snímku karosovala firma Sodomka pro pražský autosalon 1935.
Mercedes-Benz 770 Karosa, Československo 1952
Čtyřdveřový pěti až šestimístný kabriolet, česká karosérie Karosa Vysoké Mýto, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový osmiválec s rozvodem OHV a objemem 7655 cm³, vrtání 95 mm a zdvih 135 mm, komprese 6,0, výkon 114 kW (155 koní) při 3200 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3750 mm, hmotnost 2700 kg, maximální rychlost 160 km/h.
Vládní předválečný německý reprezentační kabriolet Mercedes 770 (vozy Mercedes 770 byly vyráběny v letech 1933 až 1939) byl v roce 1952 překarosován ve vysokomýtské Karose (původně karosárna Sodomka), aby vyhovoval komunistickým pohlavárům. Důsledně byly odstraněny všechny symboly výrobce. Rudé pěticípé hvězdy byly i na přístrojích na palubní desce vozu.
Na snímku z knihy Století motorismu je československý vládní vůz na květnové přehlídce v Praze v roce 1952.
K tomu poslednímu autu můžem vyhlásit soutěž o největšího vola-tu gumu co stojí v autě.
Já tipuju na generála Čepičku
Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol. Vidlicový osmiválec V8 s rozvodem OHC a objemem 2972 cm³, vrtání 74,6 mm a zdvih 85 mm, výkon 60 kW (82 koní) při 4000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 1750 kg, maximální rychlost 140 km/h.
Firma Sodomka vyráběla karosérie také na podvozcích zahraničních automobilových výrobců, jednou z nich byla karosérie Lancia Astura.
Walter Junior Sodomka, Československo 1937
Dvoudveřový čtyřmístný uzavřený vůz, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový čtyřválec s rozvodem SV, objem 995 cm³, vrtání 65 mm a zdvih 75 mm, komprese 6,3, výkon 18 kW (24 koní) při 3200 ot/min. Třístupňová převodovka, rozvor 2250 mm, hmotnost 950 kg, maximální rychlost 90 km/h.
Karosérii postavila firma Sodomka na podvozku Walter Junior.
Tatra 70 A Sodomka, Československo 1935
Dvoudveřový čtyř až pětimístný vůz se shrnovací střechou, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový šestiválec s rozvodem OHC, objem 3845 cm³, vrtání 85 mm a zdvih 113 mm, komprese 5,5, dvojitý karburátor Zenith, výkon 52 kW (70 koní) při 3500 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3800 mm, vnější rozměry 5350x1800x1730 mm, hmotnost 2400 kg, maximální rychlost 130 km/h.
Tatra 70 A se vyráběla v letech 1935 až 1941. Vůz na snímku karosovala firma Sodomka pro pražský autosalon 1935.
Mercedes-Benz 770 Karosa, Československo 1952
Čtyřdveřový pěti až šestimístný kabriolet, česká karosérie Karosa Vysoké Mýto, motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový osmiválec s rozvodem OHV a objemem 7655 cm³, vrtání 95 mm a zdvih 135 mm, komprese 6,0, výkon 114 kW (155 koní) při 3200 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3750 mm, hmotnost 2700 kg, maximální rychlost 160 km/h.
Vládní předválečný německý reprezentační kabriolet Mercedes 770 (vozy Mercedes 770 byly vyráběny v letech 1933 až 1939) byl v roce 1952 překarosován ve vysokomýtské Karose (původně karosárna Sodomka), aby vyhovoval komunistickým pohlavárům. Důsledně byly odstraněny všechny symboly výrobce. Rudé pěticípé hvězdy byly i na přístrojích na palubní desce vozu.
Na snímku z knihy Století motorismu je československý vládní vůz na květnové přehlídce v Praze v roce 1952.
K tomu poslednímu autu můžem vyhlásit soutěž o největšího vola-tu gumu co stojí v autě.
Já tipuju na generála Čepičku
Naposledy upravil(a) Petr914 dne 26 čer 2006, celkem upraveno 1 x.
You can't win 'em all...
...to mi povídej.Mrkni na výkony motoru tý Astury a hned vidíš-v porovnání se zbytkem-horkokrevný Italy
Jinak nutno podotknout,že v době,kdy Sodomka vyráběl tyhle karoserie,tak třeba v Itálii(Lancia) existoval tuším jenom Touring a Scaglietti.Pininfarina tahal kačera kolem popelnic...Ten začal až u Ferrari v padesátejch letech.
Jinak nutno podotknout,že v době,kdy Sodomka vyráběl tyhle karoserie,tak třeba v Itálii(Lancia) existoval tuším jenom Touring a Scaglietti.Pininfarina tahal kačera kolem popelnic...Ten začal až u Ferrari v padesátejch letech.
You can't win 'em all...
Tatra 80 Sodomka, Československo 1932
Dvoudveřový dvou až čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol. Vidlicový dvanáctiválec V12 s rozvodem SV, objem 5990 cm³, vrtání 75 mm a zdvih 113 mm, komprese 5,2, dva dvojité karburátory Zenith, výkon 88 kW (120 koní) při 3000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3800 mm, vnější rozměry 5200x1800x1700 mm, hmotnost 2300 kg, maximální rychlost 140 km/h.
Reprezentační Tatra 80 se vyráběla v letech 1932 až 1938. Na snímku je kabriolet karosovaný firmou Sodomka.
Tohle ja fakt na svojí dobu hodně silnej kousek.Skoro dvě a půl tuny hmoty a 140 km/h.Hmmm smekám klobouk...
Dvoudveřový dvou až čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol. Vidlicový dvanáctiválec V12 s rozvodem SV, objem 5990 cm³, vrtání 75 mm a zdvih 113 mm, komprese 5,2, dva dvojité karburátory Zenith, výkon 88 kW (120 koní) při 3000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 3800 mm, vnější rozměry 5200x1800x1700 mm, hmotnost 2300 kg, maximální rychlost 140 km/h.
Reprezentační Tatra 80 se vyráběla v letech 1932 až 1938. Na snímku je kabriolet karosovaný firmou Sodomka.
Tohle ja fakt na svojí dobu hodně silnej kousek.Skoro dvě a půl tuny hmoty a 140 km/h.Hmmm smekám klobouk...
Naposledy upravil(a) Petr914 dne 26 čer 2006, celkem upraveno 1 x.
You can't win 'em all...