Díl 7.
APAL
APAL - s.à.r.l. Application Polyester Armé de Liège
Belgie, město Liège, firmu založil v roce 1961 pan Edmond Péry. Od počátku stavěla vozy na podvozku VW brouk, první bylo sportovní kupé nazvané
Apal Coupé, bylo jich vyrobeno 150ks, z toho 30 s agregáty Porsche, následníkem bylo Coupé GT, Apal se taky angažoval ve Formel Vau, ale tyhle zajímavý vwěci probereme jinde a jindy, teď zpět k plážovkám.
Asi jako většina evropských výrobců buggin začal Apal na konci 60. let, když do Evropy dorazila módní vlna ze států. První model
SAMTRACK
z roku 1968 (postaveno 32ks) se od většiny plážovek liší jednak "ležatými" lampami, ale hlavně je postaven na vlastním rámu s použitím techniky VW 1600 (Typ3?) a také nabízel homologovaných 5 míst k sezení, což je u plážovek nevídané.
Další výtvory od Apalu už jsou šmrnovnější - v letech 69-81 vyrobili celkem 5500 ks "sestřiček" -
Buggy C (= krátká, zkrácená broučí placka, dvoumístná)
Buggy L (= dlouhá, standartní broučí placka, čtyřmístná)
Za zmínku stojí, že "kopii" Buggy C vyrábí (zřejmě dodnes) v Británii firma GT Mouldings.
Od roku 1969 minimálně do roku 78 byl vyráběn ne moc hezký "retro" typ
Auki (dlouhá verze 4 místa)
Dalším typem v produkci Apalu byla celkem líbivá
Jet (zkrácená podlaha, dvoumístná, navržená spíš jako model pro silniční použití, dodáván i s pevnou střechou typu targa a dokonce se zavazadlovým prostorem pod přední kapotou)
V letech 1975 - 1980 vyráběl Apal typ
CORSA (zkrácená podlaha 2+2)
ještě radikálnější následník typu Jet, ještě nižší světlá výška, hranatější, dodáván i s hardtop a křídlovými dveřmi.
Poslední buggy z produkce Apal byla
4000 (krátká , dvoumístná)
v podstatě remake Buggy C, vyráběný od roku 1979.
Za zmínku stojí i to, že Apal produkoval na podvozku u brouka i parádní repliku Porsche 356 Speedster (1981-1998 cca 700ks)
a stavěl sportovní auta na bázi Mercedes 190 a Pontiac Fiero (replika Ferrari) a dříve i otevřená autíčka na bázi podvozku Renault 4TL, ale to je jiná liga....