Buggy,plážovky,dunovky-historie, výrobci !dlouho se načítá!
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Albar
Díl 8.
Albar
Firmu založil švýcarský konstruktér Alois Barmettler, přesný údaj o začátku činnosti nemám, ale asi někdy začátkem 70. let, její produkce trvá dodnes.
Vyrábí klasické laminátové plážovky montované na nezkrácený podvozek z brouka, opět s množstvím doplňků, jako jsou různě tvarované boční panely - charakteristické jsou zejména ty s vodorovným žebrováním ve stylu Ferrari Testarosa (mimo jiné se firma Albar věnuje tuningu brouků a jedním z jejich produktů je také sada zadních blatníků, z nichž na boky přechází právě takové žebrování). Další doplňky pro buggy jsou různé spoilery a zadní křídla, hard-top střecha s nahoru vyklápěnými křídlovými dveřmi nebo kryt motoru z něhož vychází nahoře "komínek" pro nasávaní vzduchu á-la F1 - další charakteristický znak Albar designu.
Jinak jsou buggy Albar navržené spíše pro silniční využití, s nižší světlou výškou, typickým prvkem je podélný prolis na přední "kapotě", tvar předních blatníků (přední horní hrana ohnutá dolů o téměř 90° a prodloužená) a značně rozšířená zadní část nad koly.
Modely:
Albar S:
Typ S již nebude vyráběn, momentálně jsou na prodej poslední kusy stavebnic.
Albar ES:
Albar STE:
(rám okna integrovaný do konstrukce, nad zadním kolem rovná hrana, na tom modrém jsou vidět typické boční panely a "komín")
Albar EST:
(totéž, ale přední okno výrazně sklopeno, nad zadním kolem opět "výřez")
tahle Albar buggy (zřejmě typ STE) byla před časem na prodej u Končického...přiznejte se, kdo jí má doma
z produkce Albar stojí za zmínku ještě spor?ák Albar Sonic Gt, ale o tom jinde....
Albar
Firmu založil švýcarský konstruktér Alois Barmettler, přesný údaj o začátku činnosti nemám, ale asi někdy začátkem 70. let, její produkce trvá dodnes.
Vyrábí klasické laminátové plážovky montované na nezkrácený podvozek z brouka, opět s množstvím doplňků, jako jsou různě tvarované boční panely - charakteristické jsou zejména ty s vodorovným žebrováním ve stylu Ferrari Testarosa (mimo jiné se firma Albar věnuje tuningu brouků a jedním z jejich produktů je také sada zadních blatníků, z nichž na boky přechází právě takové žebrování). Další doplňky pro buggy jsou různé spoilery a zadní křídla, hard-top střecha s nahoru vyklápěnými křídlovými dveřmi nebo kryt motoru z něhož vychází nahoře "komínek" pro nasávaní vzduchu á-la F1 - další charakteristický znak Albar designu.
Jinak jsou buggy Albar navržené spíše pro silniční využití, s nižší světlou výškou, typickým prvkem je podélný prolis na přední "kapotě", tvar předních blatníků (přední horní hrana ohnutá dolů o téměř 90° a prodloužená) a značně rozšířená zadní část nad koly.
Modely:
Albar S:
Typ S již nebude vyráběn, momentálně jsou na prodej poslední kusy stavebnic.
Albar ES:
Albar STE:
(rám okna integrovaný do konstrukce, nad zadním kolem rovná hrana, na tom modrém jsou vidět typické boční panely a "komín")
Albar EST:
(totéž, ale přední okno výrazně sklopeno, nad zadním kolem opět "výřez")
tahle Albar buggy (zřejmě typ STE) byla před časem na prodej u Končického...přiznejte se, kdo jí má doma
z produkce Albar stojí za zmínku ještě spor?ák Albar Sonic Gt, ale o tom jinde....
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 9.
Deserter
Další kultovní buginka z USA. Od naprosté většiny ostatních bugin se na první pohled liší zapuštěnými předními reflektory a především velmi sklopeným a hlavně oblým předním oknem (pochází z Renaultu Dauphine)
Historie v kostce:
Roku 1968 provedl Mr. Brian Dries přestavbu své buggy Meyers Manx za účelem odlišení vzhledu. Použil zmíněné okno z Renaultu Dauphine ve speciálních držácích a přední světla z MG B. Výsledek vyvolal zájem potenciálních kupců, takže byla založena společnost Glass Enterprises a buggy prodávána pod jménem „Bounty Hunter“. V tomto období již fungoval jiná společnost - Autodynamics Alexe Dearborna, která vyráběla svůj model plážovky Deserter(foto nemám). V roce 1969 prodělal Deserter facelift s použitím přední části Bounty Hunteru a tak vznikla podoba známá dodnes a vyrobená v mnoha exemplářích na přelomu 60. a 70. let, v době největšího boomu plážovek.
Na okraj je potřeba říci, že v jednom zdroji je jako firma Alexe Dearborna uváděna Aerodinamics, z jiných materiálů je patrný název Dearborn Automobile, CO. z města Marblehead
Po roce 1972 až do roku 1988 vyráběl Desertera jen v kusových sériích výrobce Gary Card, v Německu měla licenci firma Basle, stavěla z importovaných dílů, další licenci měla zřejmě už dříve - léta 60. , používán motor VW1200 - brazilská firma Puma (viz foto níže, žádné bližší údaje nejsou).
Následujících 12 let leželo kompletní výrobní zařízení (formy a přípravky na výrobu rámů oken u dlašího majitele v Ohio. Sice nebyl vyroben jediný kus, ale alespoň nedošlo k poškození nebo ztrátě zařízení, takže po roce 2000 se měla díky novému majiteli (Dave Barnes) opět rozeběhnout výroba v Kalifornii. Jestli k tomu došlo není mi známo….
Fotky:
Deserter GT:
Samozřejmostí stejně jako u Empi byla řada doplňků vrcholící pevnou střechou s křídlovými dveřmi. Dalším produktem byl Marauder GT, (bohužel foto nemám) a Deserter GS, vyloženě sportovní zálůežitost (ovšem s testací pro provoz na silnicích). Model GS se liší zejmína kontrukcí, používá trubkový rám a v něm je pohonná jednotka zabudovaná otočená o 180°(á-la Formel Vee, nebo Porsche 914), což ve vysledku přineslo dvoumístnou lehkou buginku s úžasnými jízdními vlastnostmi
Puma GT, zřejmě licence:
Deserter
Další kultovní buginka z USA. Od naprosté většiny ostatních bugin se na první pohled liší zapuštěnými předními reflektory a především velmi sklopeným a hlavně oblým předním oknem (pochází z Renaultu Dauphine)
Historie v kostce:
Roku 1968 provedl Mr. Brian Dries přestavbu své buggy Meyers Manx za účelem odlišení vzhledu. Použil zmíněné okno z Renaultu Dauphine ve speciálních držácích a přední světla z MG B. Výsledek vyvolal zájem potenciálních kupců, takže byla založena společnost Glass Enterprises a buggy prodávána pod jménem „Bounty Hunter“. V tomto období již fungoval jiná společnost - Autodynamics Alexe Dearborna, která vyráběla svůj model plážovky Deserter(foto nemám). V roce 1969 prodělal Deserter facelift s použitím přední části Bounty Hunteru a tak vznikla podoba známá dodnes a vyrobená v mnoha exemplářích na přelomu 60. a 70. let, v době největšího boomu plážovek.
Na okraj je potřeba říci, že v jednom zdroji je jako firma Alexe Dearborna uváděna Aerodinamics, z jiných materiálů je patrný název Dearborn Automobile, CO. z města Marblehead
Po roce 1972 až do roku 1988 vyráběl Desertera jen v kusových sériích výrobce Gary Card, v Německu měla licenci firma Basle, stavěla z importovaných dílů, další licenci měla zřejmě už dříve - léta 60. , používán motor VW1200 - brazilská firma Puma (viz foto níže, žádné bližší údaje nejsou).
Následujících 12 let leželo kompletní výrobní zařízení (formy a přípravky na výrobu rámů oken u dlašího majitele v Ohio. Sice nebyl vyroben jediný kus, ale alespoň nedošlo k poškození nebo ztrátě zařízení, takže po roce 2000 se měla díky novému majiteli (Dave Barnes) opět rozeběhnout výroba v Kalifornii. Jestli k tomu došlo není mi známo….
Fotky:
Deserter GT:
Samozřejmostí stejně jako u Empi byla řada doplňků vrcholící pevnou střechou s křídlovými dveřmi. Dalším produktem byl Marauder GT, (bohužel foto nemám) a Deserter GS, vyloženě sportovní zálůežitost (ovšem s testací pro provoz na silnicích). Model GS se liší zejmína kontrukcí, používá trubkový rám a v něm je pohonná jednotka zabudovaná otočená o 180°(á-la Formel Vee, nebo Porsche 914), což ve vysledku přineslo dvoumístnou lehkou buginku s úžasnými jízdními vlastnostmi
Puma GT, zřejmě licence:
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 02 pro 2008, celkem upraveno 2 x.
- prak
- špión 007
- Příspěvky: 4675
- Registrován: 19 úno 2003
- Bydliště: Prak out of Prag
- Kontaktovat uživatele:
marauder viz
http://www.kitcar.com/marauder/home.html
a o trochu zajímavější je toto:
http://www.kitcar.com/cbm/home.html
http://www.kitcar.com/marauder/home.html
a o trochu zajímavější je toto:
http://www.kitcar.com/cbm/home.html
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
nene, to má být Marauder GT, buggy příbuzná s Deserterem GT, ne výrobce kitů/replik Marauder .
našel jsem jen tohle:
http://us.f3.yahoofs.com/users/41cd73ce ... CBgpT_SC5L
Rozdíl oproti Deseteru je víc hran a "hrb" na přední "kapotě".
našel jsem jen tohle:
http://us.f3.yahoofs.com/users/41cd73ce ... CBgpT_SC5L
Rozdíl oproti Deseteru je víc hran a "hrb" na přední "kapotě".
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Country buggy
Díl 10.
Country buggy
Tato buggy je vyjímkou mezi ostatními jednak konstrukcí (kovová karoserie), druhak důvodem vzniku. Stavbu Country buggy inicioval požadavek Australské armády na dodávku robustního, levného a jednoduchého vojenského vozidla 4WD vhodného pro místní podmínky.
Jako vhodný dodavatel vycházel logicky VW Australia, protože podle standartů armády muselo 95% dílů vozu pocházet z místní výroby. Dalším zásadním požadavkem byla jednoduchost, robustnost a spolehlivost, estetika byla vedlejší. Kvůli zvětšení světlé výšky a větší odolnosti byly použity podvozkové díly z transportéru T2.
V roce 1964 byly předloženy první návrhy vozidla s pracovním názvem Kuriewagen, který byl později opuštěn.
V roce 1965 byly ručně postaveny prototypy a intenzivně testovány až do roku 1967, kdy byly dva z nich odeslány k posouzení do Německa. Mateřská továrna navrhla jen malé, nepodstatné změny, takže v prosinci 1967 byl projekt uvolněn do výroby a první kusy šly do distribuce 3.4.1968. Denní produkce čítala 4 vozidla, plánováno bylo vyrábět 1800ks ročně, jenže Australská armáda nakonec vozidlo nepřijala, protože mělo hnanou jen zadní nápravu, takže bylo vyrobeno celkem jen 1956 kusů, z toho 887 zůstalo v Austrálii, zbytek šel na export především do Filipín a Indonesie. Zajímavostí je, že část produkce byla vyrobena s levostranným řízením.
Thanks: John
Pokračování seriálu o buggy někdy příště....
Country buggy
Tato buggy je vyjímkou mezi ostatními jednak konstrukcí (kovová karoserie), druhak důvodem vzniku. Stavbu Country buggy inicioval požadavek Australské armády na dodávku robustního, levného a jednoduchého vojenského vozidla 4WD vhodného pro místní podmínky.
Jako vhodný dodavatel vycházel logicky VW Australia, protože podle standartů armády muselo 95% dílů vozu pocházet z místní výroby. Dalším zásadním požadavkem byla jednoduchost, robustnost a spolehlivost, estetika byla vedlejší. Kvůli zvětšení světlé výšky a větší odolnosti byly použity podvozkové díly z transportéru T2.
V roce 1964 byly předloženy první návrhy vozidla s pracovním názvem Kuriewagen, který byl později opuštěn.
V roce 1965 byly ručně postaveny prototypy a intenzivně testovány až do roku 1967, kdy byly dva z nich odeslány k posouzení do Německa. Mateřská továrna navrhla jen malé, nepodstatné změny, takže v prosinci 1967 byl projekt uvolněn do výroby a první kusy šly do distribuce 3.4.1968. Denní produkce čítala 4 vozidla, plánováno bylo vyrábět 1800ks ročně, jenže Australská armáda nakonec vozidlo nepřijala, protože mělo hnanou jen zadní nápravu, takže bylo vyrobeno celkem jen 1956 kusů, z toho 887 zůstalo v Austrálii, zbytek šel na export především do Filipín a Indonesie. Zajímavostí je, že část produkce byla vyrobena s levostranným řízením.
Thanks: John
Pokračování seriálu o buggy někdy příště....
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 01 úno 2007, celkem upraveno 2 x.
- threeseven
- náhodný kreativec
- Příspěvky: 2548
- Registrován: 13 led 2003
- Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
- Kontaktovat uživatele:
Mně se to taky 2x nelíbí, ale cejtim potřebu tady kolegovi Jahoďákovi jaksi poděkovat.
Dík za tyhle informace a fotky, protože o buginách jsem nevěděl nic a teď už bych si i dokázal představit, že bych tou poslední jezdil do lesa na houby.
Což je významnej posun, ne?!
Jahoďáku doufám, že Tě to nepřestane bavit. 8)
Dík za tyhle informace a fotky, protože o buginách jsem nevěděl nic a teď už bych si i dokázal představit, že bych tou poslední jezdil do lesa na houby.
Což je významnej posun, ne?!
Jahoďáku doufám, že Tě to nepřestane bavit. 8)
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...
and when I die I expect to find him laughing...
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 11.
Dacunha Jeg
Přesunuli jsme se do Brazílie, začalo to v roce 1976, prvotní impuls byl stejný jako u Country buggy - armádní poptávka po jednoduchém, lehkém teréním vozidle 4x4 z domácích zdrojů.
Na vývoji se s firmou Dacunha podílela QT engineering, výsledkem byl v roce 1976 představený VW Militar.
Nakonec šla do výroby verze pod jménem Jeg, vyráběla se v letech 1978-1981 ve verzích 4x4(!!!) i 4x2
Podobnost s koncepcí Country buggy je značná - maximálně jednoduchá "krabicoidní" plechová karoserie, podvozek z buse T2 (zkrácený o 40cm), motor VW 1600.....
Vice z historie, další fotky (včetně prototypu VW Militar a detailů podvozku 4x4) najdete zde:
http://www.defesa.ufjf.br/fts/JEG.pdf
...bohužel je to portugalsky, takže pokud jsem i to málo, co jsem z toho pochopil, zkomolil, tak sorry....jo a je tam jeden špek, busík T2 v úpravě Dacunha, také 4x4.....
....pokračování příště, ještě chvíli zůstaneme v Brazílii a ještě jednou to bude hranatý a plechový, ale pak už se polepším
Dacunha Jeg
Přesunuli jsme se do Brazílie, začalo to v roce 1976, prvotní impuls byl stejný jako u Country buggy - armádní poptávka po jednoduchém, lehkém teréním vozidle 4x4 z domácích zdrojů.
Na vývoji se s firmou Dacunha podílela QT engineering, výsledkem byl v roce 1976 představený VW Militar.
Nakonec šla do výroby verze pod jménem Jeg, vyráběla se v letech 1978-1981 ve verzích 4x4(!!!) i 4x2
Podobnost s koncepcí Country buggy je značná - maximálně jednoduchá "krabicoidní" plechová karoserie, podvozek z buse T2 (zkrácený o 40cm), motor VW 1600.....
Vice z historie, další fotky (včetně prototypu VW Militar a detailů podvozku 4x4) najdete zde:
http://www.defesa.ufjf.br/fts/JEG.pdf
...bohužel je to portugalsky, takže pokud jsem i to málo, co jsem z toho pochopil, zkomolil, tak sorry....jo a je tam jeden špek, busík T2 v úpravě Dacunha, také 4x4.....
....pokračování příště, ještě chvíli zůstaneme v Brazílii a ještě jednou to bude hranatý a plechový, ale pak už se polepším
- bugz
- zrůdný magor flat4.org
- Příspěvky: 1979
- Registrován: 12 črc 2005
- Bydliště: Kardanová Řečice
- Kontaktovat uživatele:
2 yahoďák: Hele tohle se fakt nedělá! Takhle mě natěšit na busíka 4x4.
Převodovka se dá vyvodit na předek. Ale co ta náprava? Na Kdfáckou nemám fondy a navíc by to byla svatokrádež a syncrácká je úplně něco jinýho. A na těch fotkách není vidět, jestli je tam nějaká mezinápravová spojka, spíš, podle těch fotek bude pímo na nápravě vepředu. Soudím podle tý malý páky v podlaze.
Jinak opět uděluji pochvalu. [-o< [-o<
Převodovka se dá vyvodit na předek. Ale co ta náprava? Na Kdfáckou nemám fondy a navíc by to byla svatokrádež a syncrácká je úplně něco jinýho. A na těch fotkách není vidět, jestli je tam nějaká mezinápravová spojka, spíš, podle těch fotek bude pímo na nápravě vepředu. Soudím podle tý malý páky v podlaze.
Jinak opět uděluji pochvalu. [-o< [-o<
flat4 teoretik gang member number 1
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
odpovím na bus 4x4,leč je to zde trochu offtopic:
Na Kdf fakt zapomeň, sehnat převodovku s vývodem dopředu je unikum a stejně by pro bus nebyla vhodná. Přední rozvodovku s difernciálem, pokud bys vůbec sehnal, bys musel vyvažovat zlatem...nejsou a pokud se nějaká objeví, tak se dá postavit replika vodníka Kdf 166 (karoserii - "vanu" už u nás vyrábí v replice, ostatní díly se použijí z "obyčejného" Kdf 82)
Pokud bys mermomocí toužil po busíku 4x4, tak je to "jednoduchý" - prostě vzít celej spodek z T3 syncro a napasovat na něj budku z kula?áka...samozřejmě to má háček, že těch syncro busů taky u nás moc není....
Na Kdf fakt zapomeň, sehnat převodovku s vývodem dopředu je unikum a stejně by pro bus nebyla vhodná. Přední rozvodovku s difernciálem, pokud bys vůbec sehnal, bys musel vyvažovat zlatem...nejsou a pokud se nějaká objeví, tak se dá postavit replika vodníka Kdf 166 (karoserii - "vanu" už u nás vyrábí v replice, ostatní díly se použijí z "obyčejného" Kdf 82)
Pokud bys mermomocí toužil po busíku 4x4, tak je to "jednoduchý" - prostě vzít celej spodek z T3 syncro a napasovat na něj budku z kula?áka...samozřejmě to má háček, že těch syncro busů taky u nás moc není....
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 12.
GURGEL
Zůstáváme v Brazílii, kde působila i firma Gurgel. Zjistit něco více z historie je nad moje síly, to málo , co se dá najít je portugalsky. Nicméně celkem známá věc je
Gurgel X-12 Xavante
podoba s výše představenou Dacunha je nápadná, ale Gurgel byl vyráběn jen ve verzi 4x2. Zdroj z roku 1978 uvádí, že karoserie je z ocelového plechu, na pozdějších exemplářích se nemůžu ubránit dojmu, že je to klasická laminátová stavba....
Novější provedení:
plážovka patří na pláž:
Původní Xavante prošla několika modernizacemi a byla vyráběna nejméně ještě v roce 1991 s lehkým face-liftem, pod názvem
Tocantins TR
a zezadu:
teda s tou pevnou střechou už to nějak není ono....
Dalším typem, k němuž jsem se dopátral je
X-10 Ipanema
ta už má klasické proporce plážovky:
a její majitel si jí tedy užívá na 100% :
Nejstarším typem je Gurgel 1200(později také nazvaný Ipanema), vyráběný od roku 1966 na nezkrácené plošině VW brouk:
zdroj:
http://auta5p.car.cz/katalog/gurgel/gurgel_1200_01.htm
http://www.geocities.com/maxigurgel/
http://www.geocities.com/maxigurgel/GURGEL-Ipanema.htm
Na okraj k firmě Gurgel jeden offtopic, není to ani buggy, ani vwzduchem chlazený, ale je to Gurgel:
Gurgel Cena
firma Gurgel vyvinula v 80. letech malý lidový automobil, pochopitelně s využitím maxima dílů od VW do Brasil. největší mazec je pohonná jednotka....motor vlastní konstrukce s kartery ze slitiny Al/Si, využívající jen dva válce z broučích motorů, ovšem překopané na vodní chlazení...takže vzniklé motory-dvouválec boxer o objemech 650 nebo 800 ccm měly dávat 26 resp. 32 PS!!!
více zde:
http://inventabrasilnet.t5.com.br/cena.htm
Na závěr přehled modelů Gurgel, včetně užitkových vozidel:
Gurgel 1200 / Ipanema
X10
X11
X12
Tocantins
X15
X20
E500
G800
XEF
Pokračování příště, ještě zůstaneme v Brazílii, ale bude to překvapení
GURGEL
Zůstáváme v Brazílii, kde působila i firma Gurgel. Zjistit něco více z historie je nad moje síly, to málo , co se dá najít je portugalsky. Nicméně celkem známá věc je
Gurgel X-12 Xavante
podoba s výše představenou Dacunha je nápadná, ale Gurgel byl vyráběn jen ve verzi 4x2. Zdroj z roku 1978 uvádí, že karoserie je z ocelového plechu, na pozdějších exemplářích se nemůžu ubránit dojmu, že je to klasická laminátová stavba....
Novější provedení:
plážovka patří na pláž:
Původní Xavante prošla několika modernizacemi a byla vyráběna nejméně ještě v roce 1991 s lehkým face-liftem, pod názvem
Tocantins TR
a zezadu:
teda s tou pevnou střechou už to nějak není ono....
Dalším typem, k němuž jsem se dopátral je
X-10 Ipanema
ta už má klasické proporce plážovky:
a její majitel si jí tedy užívá na 100% :
Nejstarším typem je Gurgel 1200(později také nazvaný Ipanema), vyráběný od roku 1966 na nezkrácené plošině VW brouk:
zdroj:
http://auta5p.car.cz/katalog/gurgel/gurgel_1200_01.htm
http://www.geocities.com/maxigurgel/
http://www.geocities.com/maxigurgel/GURGEL-Ipanema.htm
Na okraj k firmě Gurgel jeden offtopic, není to ani buggy, ani vwzduchem chlazený, ale je to Gurgel:
Gurgel Cena
firma Gurgel vyvinula v 80. letech malý lidový automobil, pochopitelně s využitím maxima dílů od VW do Brasil. největší mazec je pohonná jednotka....motor vlastní konstrukce s kartery ze slitiny Al/Si, využívající jen dva válce z broučích motorů, ovšem překopané na vodní chlazení...takže vzniklé motory-dvouválec boxer o objemech 650 nebo 800 ccm měly dávat 26 resp. 32 PS!!!
více zde:
http://inventabrasilnet.t5.com.br/cena.htm
Na závěr přehled modelů Gurgel, včetně užitkových vozidel:
Gurgel 1200 / Ipanema
X10
X11
X12
Tocantins
X15
X20
E500
G800
XEF
Pokračování příště, ještě zůstaneme v Brazílii, ale bude to překvapení
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 08 led 2008, celkem upraveno 3 x.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 13.
KADRON
Brazilská firmy Kadron u nás zažitá hlavně jako dodavatel karburátorů a výfuků produkovala i kompletní buggy nebo stavebnice pro zkrácené šasi z brouka pod názvem Tropi Kadron
a to od roku 1970 nejméně do roku 1979.
všechny brazilské kreace na téma buggy mají osobitý styl, dost odlišný od klasiky z USA, často používaj rovné plochy a hrany a přední světla mají většinou zapuštěna do konstrukce. Tropi se mi z nich líbí nejvíce, pěkný je integrovaný ochranný oblouk a jak kapota přesahuje přes přední světla a celé karoserie se výrazně snižuje dopředu vypadá agresivně.
Při testování v lednu 1970 dostalo Tropi řádně do těla:
....a hned v dubnu toho roku šla do výroby, montáž probíhala v továrně firmy Puma produkující stenojmenný elegantní spor?ák a další přestavby na bázi brouka, KG nebo DKW:
Na závěr trocha dobové propagace:
Zdroj:
http://www.planetabuggy.com.br/classicos/kadron/
Příští díl nás zavede zpátky do Californie a do zlatých času dune boggy....
KADRON
Brazilská firmy Kadron u nás zažitá hlavně jako dodavatel karburátorů a výfuků produkovala i kompletní buggy nebo stavebnice pro zkrácené šasi z brouka pod názvem Tropi Kadron
a to od roku 1970 nejméně do roku 1979.
všechny brazilské kreace na téma buggy mají osobitý styl, dost odlišný od klasiky z USA, často používaj rovné plochy a hrany a přední světla mají většinou zapuštěna do konstrukce. Tropi se mi z nich líbí nejvíce, pěkný je integrovaný ochranný oblouk a jak kapota přesahuje přes přední světla a celé karoserie se výrazně snižuje dopředu vypadá agresivně.
Při testování v lednu 1970 dostalo Tropi řádně do těla:
....a hned v dubnu toho roku šla do výroby, montáž probíhala v továrně firmy Puma produkující stenojmenný elegantní spor?ák a další přestavby na bázi brouka, KG nebo DKW:
Na závěr trocha dobové propagace:
Zdroj:
http://www.planetabuggy.com.br/classicos/kadron/
Příští díl nás zavede zpátky do Californie a do zlatých času dune boggy....
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 14., předposlední
Kyote
Vracíme se zpět do kolébky dunovek, slunné Californiie.
Zde stvořil Mr. Dean Jeffries další kultovní typ:
Kyote Mantaray I
a Kyote Manta ray II (8/1968)
je to další dunovka s na první pohled charakteristickou „tváří“- široká plochá přední část se zapustěnými světly jasně odkazuje, jak vznikl název a výrazné zakulacené výstupky nad koly připomínají Corvette. Ta podoba je ještě markantnější u Kyote Racer(1968), určené jako regulérní sportovní náčiní pro pouštní závody typu Baja:
Pan Jeffries byl celkem zdatný úpravce,často tvořil speciální nástavby na podvozvích VW pro potřeby filmu (např. i u nás vysílaný seriál: Hardcastle and McCormick), ale také pěkně upravil Porsche 356:
zde jsou některé jeho další kreace:
http://www.geocities.com/Baja/Desert/74 ... sindex.htm
Dobová reklama, zde jako Irwin Sportster + retro typ Irvin T
reklama z UK kde zřejmě měla zastoupení fa. GT Mouldings(dodnes aktivní):
reklama na Kyote II
a v reále v zajímavém provedení "combi", nebo pick-up, všimněte si u buggy nevídané věci - otevíracích dveří:
teda s tím kombíkem bych klidně na houby jezdil taky
zajímavý odkaz:
http://www.dunebuggyarchives.com/registry/kyote
Kyote
Vracíme se zpět do kolébky dunovek, slunné Californiie.
Zde stvořil Mr. Dean Jeffries další kultovní typ:
Kyote Mantaray I
a Kyote Manta ray II (8/1968)
je to další dunovka s na první pohled charakteristickou „tváří“- široká plochá přední část se zapustěnými světly jasně odkazuje, jak vznikl název a výrazné zakulacené výstupky nad koly připomínají Corvette. Ta podoba je ještě markantnější u Kyote Racer(1968), určené jako regulérní sportovní náčiní pro pouštní závody typu Baja:
Pan Jeffries byl celkem zdatný úpravce,často tvořil speciální nástavby na podvozvích VW pro potřeby filmu (např. i u nás vysílaný seriál: Hardcastle and McCormick), ale také pěkně upravil Porsche 356:
zde jsou některé jeho další kreace:
http://www.geocities.com/Baja/Desert/74 ... sindex.htm
Dobová reklama, zde jako Irwin Sportster + retro typ Irvin T
reklama z UK kde zřejmě měla zastoupení fa. GT Mouldings(dodnes aktivní):
reklama na Kyote II
a v reále v zajímavém provedení "combi", nebo pick-up, všimněte si u buggy nevídané věci - otevíracích dveří:
teda s tím kombíkem bych klidně na houby jezdil taky
zajímavý odkaz:
http://www.dunebuggyarchives.com/registry/kyote
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 02 čer 2006, celkem upraveno 1 x.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Franke
Díl 15.
Franke
...opět jedna firma o níž se toho moc zjistit nedá, net mlčí.
Zařazuji jí sem, protože je svými tvary zcela odlišná od ostatních a celkem neobvyklá je i země původu - spořádané Švýcarsko.
První zmínka je výstřižek ze světa motorů, někdy ze sedmdesátých let:
Franke Scout 1500 se vyznačuje vesměs hranatými tvary, ale jeho boční linie je celkem sympatická.
Zajímavé je, že je to popsáno jako amatérská stavba, protože v německém autokatalogu z roku 1978 byla prezentována další kreace pana Frankeho, tentokrát jako regulérní prodejné auto s uvedením výrobce Franke&Co., Neuhausen, Schweiz.
Neslo jméno Franke Joker, příbuznost se Scoutem je patrná na přední části a oproti jiným buggy, nebo kitcars, ke kterým by se asi spíš mělo počítat, mělo variabilně řešenou karoserii, takže se dalo snadno proměnit na kupé, cabrio, kombi nebo pick-up podle potřeby a nálady:
Stavebnice se dala namontovat na zkrácený broučí podvozek s motory 1200-1600, udávána 4 místa k sezení, hmotnost vyšší než většina "konkurence":740kg.
Franke
...opět jedna firma o níž se toho moc zjistit nedá, net mlčí.
Zařazuji jí sem, protože je svými tvary zcela odlišná od ostatních a celkem neobvyklá je i země původu - spořádané Švýcarsko.
První zmínka je výstřižek ze světa motorů, někdy ze sedmdesátých let:
Franke Scout 1500 se vyznačuje vesměs hranatými tvary, ale jeho boční linie je celkem sympatická.
Zajímavé je, že je to popsáno jako amatérská stavba, protože v německém autokatalogu z roku 1978 byla prezentována další kreace pana Frankeho, tentokrát jako regulérní prodejné auto s uvedením výrobce Franke&Co., Neuhausen, Schweiz.
Neslo jméno Franke Joker, příbuznost se Scoutem je patrná na přední části a oproti jiným buggy, nebo kitcars, ke kterým by se asi spíš mělo počítat, mělo variabilně řešenou karoserii, takže se dalo snadno proměnit na kupé, cabrio, kombi nebo pick-up podle potřeby a nálady:
Stavebnice se dala namontovat na zkrácený broučí podvozek s motory 1200-1600, udávána 4 místa k sezení, hmotnost vyšší než většina "konkurence":740kg.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 16.
Manx SR
Po delší době se vracím k legendární značce Meyers.
Model Meyers SR (= street roadster) bych mohl klidně zařadit do sekce laminátových sporťáků na podvozku VW, ale zde mezi bugginami se také neztratí. Tvary jsou poplatné době i zaměření především na silnici– výrazný klínový tvar, hezkým detailem jsou napůl vystouplá, napůl zapuštěná přední světla (trochu připomíná Bugle buggy) a vyklápěcí dveře. Použit byl zkrácený podvozek VW brouk.
Tento typ navrhli pánové Bruce Meyers a Stewart Reed (že by SR byly jeho iniciály? )
a firma Mr. Meyerse BF Meyers Inc. z Fountain Valley, California jej vyráběla pouze rok.
a s nataženou střechou:
nebo:
a zde jedna v původním stavu, dokonce v původním gelcoatu – stříbrném = není lakovaná!
Barevné kombinace:
Následně typ SR produkovali další 3 různí vyrobci:
Karma Coachworks Ltd. , okolo roku 1974
Ta změnila původní název Manx SR na Manx SR2 vyráběla i druhou odlišnou verzi – Karma MX
Za pozornost stojí i hardtop střecha a boční okna, což SR posouvá více k „civilnímu“ použití….
Dalším výrobcem SR byl od roku 1981
Heartland Glassworks z Bartlesville, Oklahoma.
Všimněte si další malé změny v tvarování předních světel:
Zatím posledním výrobcem je od počátku 90. let
Manx Motors respektive Manx Motorsports Intl.
Zajímavé byly karosářské verze – „čistokrevný“ Sport Roadster, Monterey Roadster s ochranným rámem a nakonec Targa Coupe, která se tvarově velmi přibližuje původnímu SR
Manx SR
Po delší době se vracím k legendární značce Meyers.
Model Meyers SR (= street roadster) bych mohl klidně zařadit do sekce laminátových sporťáků na podvozku VW, ale zde mezi bugginami se také neztratí. Tvary jsou poplatné době i zaměření především na silnici– výrazný klínový tvar, hezkým detailem jsou napůl vystouplá, napůl zapuštěná přední světla (trochu připomíná Bugle buggy) a vyklápěcí dveře. Použit byl zkrácený podvozek VW brouk.
Tento typ navrhli pánové Bruce Meyers a Stewart Reed (že by SR byly jeho iniciály? )
a firma Mr. Meyerse BF Meyers Inc. z Fountain Valley, California jej vyráběla pouze rok.
a s nataženou střechou:
nebo:
a zde jedna v původním stavu, dokonce v původním gelcoatu – stříbrném = není lakovaná!
Barevné kombinace:
Následně typ SR produkovali další 3 různí vyrobci:
Karma Coachworks Ltd. , okolo roku 1974
Ta změnila původní název Manx SR na Manx SR2 vyráběla i druhou odlišnou verzi – Karma MX
Za pozornost stojí i hardtop střecha a boční okna, což SR posouvá více k „civilnímu“ použití….
Dalším výrobcem SR byl od roku 1981
Heartland Glassworks z Bartlesville, Oklahoma.
Všimněte si další malé změny v tvarování předních světel:
Zatím posledním výrobcem je od počátku 90. let
Manx Motors respektive Manx Motorsports Intl.
Zajímavé byly karosářské verze – „čistokrevný“ Sport Roadster, Monterey Roadster s ochranným rámem a nakonec Targa Coupe, která se tvarově velmi přibližuje původnímu SR
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 17.
Puma srl, Roma, Italy
Vezmu to z druhého konce, od zábavy, název PUMA tu už padnul - replika Deserteru:
ale hlavně plážovka hrající hlavní roli v klasickém filmíku
„Jestli se rozlobíme, budeme zlí.“ (Watch Out, We're Mad (1973)
Titulní role Bud Spencer a Terence Hill:
Další fotky aut a motorek z tohoto a dalších filmů téhle dvojky, najdete zde
a malý vánoční bonus [smilie=xmas.gif] – zde si můžete stáhnout ústřední melodii – Dune buggy
…doufám, že nebude chybět v žádném MP3 přehrávači správného broukaře
O firmě Puma z Itálie (nezaměňovat s brazilským jmenovcem vyrábějícím kultovní sportovní kupé i bugginy) jsem dohledal jen jméno zakladatele:
Adriano Gatto.
Firma vyráběla nejméně dva typy plážovek – Puma GT (replika Deserter) a Puma (podobná Meyers Manx)
Na výše zmíněné adrese je k vidění další výtvor firmy Puma, který si zahrál ve filmu „Bomber“
a taky replika Jeepu na podvozku brouka - PUMA Rancho
Veselé vwánoce přeje Yahoďák
Puma srl, Roma, Italy
Vezmu to z druhého konce, od zábavy, název PUMA tu už padnul - replika Deserteru:
ale hlavně plážovka hrající hlavní roli v klasickém filmíku
„Jestli se rozlobíme, budeme zlí.“ (Watch Out, We're Mad (1973)
Titulní role Bud Spencer a Terence Hill:
Další fotky aut a motorek z tohoto a dalších filmů téhle dvojky, najdete zde
a malý vánoční bonus [smilie=xmas.gif] – zde si můžete stáhnout ústřední melodii – Dune buggy
…doufám, že nebude chybět v žádném MP3 přehrávači správného broukaře
O firmě Puma z Itálie (nezaměňovat s brazilským jmenovcem vyrábějícím kultovní sportovní kupé i bugginy) jsem dohledal jen jméno zakladatele:
Adriano Gatto.
Firma vyráběla nejméně dva typy plážovek – Puma GT (replika Deserter) a Puma (podobná Meyers Manx)
Na výše zmíněné adrese je k vidění další výtvor firmy Puma, který si zahrál ve filmu „Bomber“
a taky replika Jeepu na podvozku brouka - PUMA Rancho
Veselé vwánoce přeje Yahoďák
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Díl 18.
Barris
"The Barris Phase 4 Fun Buggy"
Po delší době jsem získal informace o další zajímavé historické buggy.
Autorem je George Barris, zvaný „King of Kustomizers“, který spolu se svým bratrem Samem stál u zrodu firmy Barris Kustom Industries
Jejich prioritou jsou úpravy US aut ve stylu Custom, na zakázku dle přání zákazníků a zejména pro potřeby reklamy a filmu. Na tomto poli si získali v Hollywoodu slušné renomé, k jejich výtvorům patří např. Monkey-mobile, Batmobile, Flint-mobile (samozřejmě pro původní TV seriály o Batmanovi a Flintstones z 60. let), z novějších filmů třeba kombík z filmu „Krotitelé duchů“, De Lorean z „Back to the Future“, nebo stará kára z „Beverly Hillbillies“ a co je pro nás zajímavé: Porsche 550 Spyder pro Jamese Deana.
Custom stavby od Mr. Barrise měly blízko k pláži a surfům, tohle je skvostná věc ( i když ne vwzduchem chlazená):
Surf Woody:
Zákázková stavba pro jeden seriál způsobila i vznik výše zmíněné buggy. Jednalo se o dětský hudební seriál The Bugallos (1970) .
Pro potřeby těchto „broučků“ byla postaveny tato buggy:
Za povšimnutí stojí vypouklé čelní sklo, které je uprostřed dělené a z tohoto sloupku prochází rám až dozadu. Z tohoto neotřelého a elegantního řešení se do sériové výroby dostalo pouze dělené sklo. Pro buggy velmi netypický tvar otevřené karoserie, která je výrazně klínovitá, vpředu má mřížku, zadní část přechází nahoru jakoby do ochranného rámu. Velmi netypické pro buggy je i plné zakrytí motoru
Phase 4 Fun Buggy byla vyrobena na základech „Bugaloos buggy“ zřejmě ve velmi malé sérii, vyobrazený kus je jedním ze dvou známých dochovaných kusů vůbec.
Byla velmi pečlivě zrenovována, opatřena dobově stylovým lakem (béžová s grafikou květin v odstímu „candy“), na střeše trůní dva dobové surfy. Na první pohled zaujmou zrcátka v custom stylu, v interiéru jsou další podobné vychytávky, jako pedál plynu stylizovaný do tvaru chodidla, řadící páka Moon Eyes, přístrojová deska má texturu jako krokodýlí kůže. Místo zadního sedadla zabírá vysoce elegantní originál dobová nádrž Moon Eyes (válcová, leštěná, opatřená rychlouzávěrem z Dodge Charger). Zadní stěnu – přepážku i povrch „zadního sedadla“ okolo nádrže kryje stylová bambusová rohož.
Americký vliv je znát i vzadu, zadní lampy jsou od Chevroletu. A tady je také největší vtip: na zádi elegantně umístěný stylový kufr (samozřejmě opatřený dobovými obtisky a podepsaný od mága surfové kytary jménem Dick Dále) je totiž zároveň víkem umožňujícím přístup k motoru:
zdroje:
www.barris.com
www.oldbug.com
VW Trends
Další sériově vyráběný model od Barris Kustom Industries je:
Barris T-buggy
-opět naprosto originální tvary, hranatý a klínovitý tvar předku s imitací mřížky chladiče, vodorovné plochy blatníků, a obzvlášť si povšimněte lamp imitujících formou starodávné karbidové osvětlení:
pravé custom orgie jsou k vidění na dobových reklamách:
To je tak ujetý, až se mi to líbí, ten kombík žeru
Barris
"The Barris Phase 4 Fun Buggy"
Po delší době jsem získal informace o další zajímavé historické buggy.
Autorem je George Barris, zvaný „King of Kustomizers“, který spolu se svým bratrem Samem stál u zrodu firmy Barris Kustom Industries
Jejich prioritou jsou úpravy US aut ve stylu Custom, na zakázku dle přání zákazníků a zejména pro potřeby reklamy a filmu. Na tomto poli si získali v Hollywoodu slušné renomé, k jejich výtvorům patří např. Monkey-mobile, Batmobile, Flint-mobile (samozřejmě pro původní TV seriály o Batmanovi a Flintstones z 60. let), z novějších filmů třeba kombík z filmu „Krotitelé duchů“, De Lorean z „Back to the Future“, nebo stará kára z „Beverly Hillbillies“ a co je pro nás zajímavé: Porsche 550 Spyder pro Jamese Deana.
Custom stavby od Mr. Barrise měly blízko k pláži a surfům, tohle je skvostná věc ( i když ne vwzduchem chlazená):
Surf Woody:
Zákázková stavba pro jeden seriál způsobila i vznik výše zmíněné buggy. Jednalo se o dětský hudební seriál The Bugallos (1970) .
Pro potřeby těchto „broučků“ byla postaveny tato buggy:
Za povšimnutí stojí vypouklé čelní sklo, které je uprostřed dělené a z tohoto sloupku prochází rám až dozadu. Z tohoto neotřelého a elegantního řešení se do sériové výroby dostalo pouze dělené sklo. Pro buggy velmi netypický tvar otevřené karoserie, která je výrazně klínovitá, vpředu má mřížku, zadní část přechází nahoru jakoby do ochranného rámu. Velmi netypické pro buggy je i plné zakrytí motoru
Phase 4 Fun Buggy byla vyrobena na základech „Bugaloos buggy“ zřejmě ve velmi malé sérii, vyobrazený kus je jedním ze dvou známých dochovaných kusů vůbec.
Byla velmi pečlivě zrenovována, opatřena dobově stylovým lakem (béžová s grafikou květin v odstímu „candy“), na střeše trůní dva dobové surfy. Na první pohled zaujmou zrcátka v custom stylu, v interiéru jsou další podobné vychytávky, jako pedál plynu stylizovaný do tvaru chodidla, řadící páka Moon Eyes, přístrojová deska má texturu jako krokodýlí kůže. Místo zadního sedadla zabírá vysoce elegantní originál dobová nádrž Moon Eyes (válcová, leštěná, opatřená rychlouzávěrem z Dodge Charger). Zadní stěnu – přepážku i povrch „zadního sedadla“ okolo nádrže kryje stylová bambusová rohož.
Americký vliv je znát i vzadu, zadní lampy jsou od Chevroletu. A tady je také největší vtip: na zádi elegantně umístěný stylový kufr (samozřejmě opatřený dobovými obtisky a podepsaný od mága surfové kytary jménem Dick Dále) je totiž zároveň víkem umožňujícím přístup k motoru:
zdroje:
www.barris.com
www.oldbug.com
VW Trends
Další sériově vyráběný model od Barris Kustom Industries je:
Barris T-buggy
-opět naprosto originální tvary, hranatý a klínovitý tvar předku s imitací mřížky chladiče, vodorovné plochy blatníků, a obzvlášť si povšimněte lamp imitujících formou starodávné karbidové osvětlení:
pravé custom orgie jsou k vidění na dobových reklamách:
To je tak ujetý, až se mi to líbí, ten kombík žeru
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 05 čer 2006, celkem upraveno 2 x.