Buggy,plážovky,dunovky-historie, výrobci !dlouho se načítá!

Pro všechna vozidla a zařízení s libovolným počtem kol, poháněná vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche.
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 19.

Meyers Manx
Obrázek

Meyers Manx potřetí aneb Manx is back!

Legendární výrobce,který ukončil produkci v roce 1971 (důvodem byla záplava laciných kopiíí jeho Manxu, který nebyl patentově chráněn) obnovil činnost a nabízí dva typy plážových buggy:

Manxter 2+2
ObrázekObrázek
jak už název napovídá je to čtyřmístná verze, posazená na sériový, nezkrácený podvozek VW brouk.

druhým nabízeným modelem je
Manxter DualSport
což je off-road reminiscence na původní Meyers Manx:
ObrázekObrázek
...výrazně vyšší světlá výška, bohaté orámování, dlouhozdvihové tlumiče pérování a dokonce díky pomocnému trubkovému rámu možnost použití podvozku ze superbeetle 1302/1303 s přední nápravou McPerson odpruženou vinutými pružinami...to vše dělá z DualSportu výkonnou zbraň pro řádění v terénu - ovšem samozřejmě s možností homologace pro silniční provoz (v USA samozřejmě, opět máme blbý souřadnice :oops: )

PS: do druhého dílu seriálu jsem doplnil foto zajímavé variace Manxu The Resorter.....

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 20.

Jackal-Buggy

tahle stará fotka mě donutila pustit se do pátrání:
Obrázek

Jackal je v podstatě odvozen od klasického Deserteru, ale s celkem povedenými úpravami, které mu dávají nezaměnitelnou tvář. Je postaven na nezkráceném podvozku z brouka.

Vše podstatné se dozvídáme z dobové reklamky:
ObrázekObrázek
- výrobce, doba vzniku okolo před rokem 1970...a hlavně dal se postavit za jeden den :lol:
ObrázekObrázek

povím vám, že bych se nezlobil najít takovýho mrtvýho šakala někde v kopřivách :lol: :
Obrázek
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 05 čer 2006, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

omlouvám se za zdlouhavé načítání způsobené mnoha nalinkovanými obrázky....fajnšmekry chci upozornit na nově provedené úpravy (foto a informace) v dílech o:
Meyer Manx
Mangosta
Barris

PS: další díly budou :wink:

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

to je obsese!!!

některý ty kreace jsou docela fajne: Manx a Kadron :heart:
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 21 .

RUSKA BUGGY


Tuto holandskou značku buggy jsem již zmínil v dílu věnovaném Bugle buggy. Právě model Ruska Super Buggy vyráběný v licenci byl pilířem produkce f. RUSKA AUTOMOBIELEN (Lauriergracht 115-127, Amsterdam) kterou založil Mr. Arie RUSKA Sr., který se v automobilové branži pohyboval už od konce 2. světové války, zprvu se věnoval renovacím veteránů. Impulsem ke stavbě buggy byl požadavek přítele p. Rusky - fotografa jménem Paul Huf na stavbu auta pro zábavu, tak jak to viděl v USA. Tak nenápadně začala výroba, která vyvyrcholila v sedmdesátých letech roční produkcí 250 až 300 ks vozů nebo kitů. Toto množství opravňuje k označení f. Ruska za posledního výrobce aut v Nizozemí.

A nyní k produkci. Neobjevil jsem žádný rozlišovací znak mezi původní Ruska a Bugle...u obou byly používány ochranné rámy buď z trubek nebo ze širokého plochého profilu, možná, že u novějších Ruska Super byl z laminátu, těžko říct.
Dobový propagační materiál:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
se střechou
Obrázek
se zmíněným širokým rámem:
Obrázek

Další buggy z produkce Ruska byla
B1
dvoumístná, zkrácený podvozek z brouka, značně připomínající Manxe, ale výrazně odlišné je tvarování "špičky předního blatníku.
Na dobovém snímku s ráfky Sprintstar:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
a zajímavá úprava hardtop, navíc s dobrým pohonem:
Obrázek
Obrázek

Další modely jsou:
Sprinter:
Obrázek
Classica:
Obrázek

Jako řada jiných výrobců buggy i Ruska stavěla repliky klasických vozů na podvozku VW brouk - Bugatti, Regina (ala morgan) a Sagitta (a-la Auburn speedster)

pokračování seriálku někdy příště....
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 02 pro 2008, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 22.

Ocelot

Obrázek
Výrobcem buggy Ocelot byla firma Sand Chariots, Fullerton, California.
Časové období, ani počet kusů nezjištěn, ale jednalo se o počin úspěšný, protože buggy Ocelot byla vyráběna ve dvou generacích, nabízena v 15ti barevných verzích jako kit, nebo kompletní auto.

Dobové reklamní heslo “něco nového pod sluncem“ nelhalo, design této buggy je skutečně svébytný a přesto, že se odlišuje od hlavních vzorů své doby, je líbivý.
Jednodílná laminátová karoserie plynulých tvarů se od konkurence odlišuje hlavně přední a zadní partií. Vpředu jsou zapuštěna málo používaná originální světla z brouka do roku 67 (podobně jako např. Buggle)., vzadu zaujme výstupek ve tvaru elipsy
Ocelot I:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Ocelot II:
Obrázek
Obrázek
Od Ocelot první generace se odlišuje zejména jiným tvarem předního okna (rovná spodní hrana) a tudíž i jiným tvarem přední části a přístrojovky.

Rovněž v zadní části došlo k drobné změně, už se nepoužívala zapuštěná světla, nebo mřížka a broučí zadní světla na zadních blatnících , ale na elipsoidní plochu byla umístěna dvojice nebo čtveřice kulatých lamp.

Zajímavý kousek s integrovaným ochraným rámem:
Obrázek
Obrázek

A ještě další modely – Ocelot S/S (super sport) a Vaquero (ne nepodobné Manx Towd):
Obrázek

a fajnové modifikace Ocelota (pick-up, kombi, camper):
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 02 pro 2008, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
bugz
zrůdný magor flat4.org
Příspěvky: 1979
Registrován: 12 črc 2005
Bydliště: Kardanová Řečice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bugz »

Díl 23.
SAKBAYAN aka Country buggy
licence australské modifikace brouka, údajně první auto vyráběné(montované) na Filipínách

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
flat4 teoretik gang member number 1

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Thanks a sorry bugz, přesunul jsem Sakbayana z Dobových karosářských přestaveb jednak proto, že spíš patří sem mezi buggy, kde je i jeho vzor Country buggy a taky proto, že nevím jak Sakbayan, ale Country nebyla na podvozku z brouka, podvozkové skupiny jsou použity z T2.

A ještě produkce : 1969-1973.
Obrázek

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

super, mám ještě pár dobových, takže to ještě jednou oživím, dám vědět.
Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 24.

Fiberfab
Obrázek

Clodhopper
Vagabond

Obrázek
Po delším čase jsem opět narazil na guggy, která vyniká mezi ostatními osobitým designem a je to Vagabond. O něm ale až níže, nejdřív trochu o jejím bráškovi Clodhopper a o Fiberfab vůbec.
Obrázek
Jméno Fiberfab by nemělo nechat fanouška vwzduchem chlazených v klidu…ano, je to tvůrce známých sportovních laminátových karoserií na podvozku z brouka…..Aztec, Avenger, Jamaican, repliky P356 a klasických Mercedesů, MG apod., ale třeba také zajímavá tříkolka Scarab, která má sice z brouka jen přední nápravu a jinak je k rámu připevněno kompletní japonské čtyřválcové moto bez přední vidlice, ale je to zajímavost….

No zpátky k plážovkám, které vyráběla firma Fiberfab ve zlaté éře na přelomu 60. a 70. let, výše uvedené kity se již mihly tady(nebo je tam můžeme probrat)

Buggy Clodhopper je klasická dunovka konvenčních tvarů na zkráceném podvozku z brouka:
Obrázek

Zato Vagabond to je skutečně něco jiného než klasická buggy, jak hlásá dobová reklama:
Obrázek
Nezkrácené broučí chasis jí dává do vínku možná menší obratnost v terénu a horší dynamiku, zato je univerzální díky regulérním čtyřem místům a může posloužit i pro transport lehčích předmětů.
Tvarově je to naprostý originál v segnentu dune buggy, což cením. Přední část s integrovanými světly pre67 možná evokuje některé jiné kreace, nebo Fiat 850 Spyder
Obrázek
ale ten zadeček….zvlášť na téhle bílé to vynikne, já tam jednoznačně vidím KdF 82 a je to sexy:
Obrázek

Prostě zase jeden kousek, kterým bych věru nepohrdnul..... :twisted:
Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Buggy perverze

Příspěvek od yahoďák »

Díl 25.

Ejhle, jsou to právě dva roky, co jsem se začal intenzivně zajímat o buggy a ještě navíc 25. díl....to chce něco extra a tak si dneska dáme

Buggy Perverze

každá buggy je sama o sobě vyjímečná, ale i mezi nimi se dají najít výstřední exempláře, třeba:

ještě více zkrácená buggy:
Obrázek

buggy s pohonem na dřevoplyn (thanks bugz):
Obrázek
Obrázek

nebo buggy s ještě větší průchodností terénem díky úpravě "kolopás" (ala KdF 155):
Obrázek

nebo tentokrát vážně: regulérní úprava pro drag race - skutečná dobovka:
Obrázek
Obrázek



Abych nezklamal místní nadržence, kteří jistě při zření slova perverze čekali nějaké maso...tak tady ho máte :lol: :
Obrázek

pokud odtrhnete zrak z dobové krásky, povšimněte si samolepek na buggy...je to foceno v Las Vegas u příležitosti startu závodu Mint 400 a ta větší samolepka prozrazuje, že se jedná o výrobek f. Glitter bug....a o té možná někdy přístě.....
Obrázek

Uživatelský avatar
bubák
ex bubak007
Příspěvky: 2866
Registrován: 03 srp 2006

AUTOZODIACO (Itálie, 1968-1981)

Příspěvek od bubák »

Díl 26.

(do písmene z auta5p.eu)

Autozodiaco Deserter 1.2, Itálie 1969
Otevřený čtyřmístný vůz buggy, motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec VW (boxer) s rozvodem OHV, objem 1192 cm³, vrtání 77 mm a zdvih 64 mm, komprese 7,0, karburátor Solex, výkon 25 kW (34 koní) při 3600 ot/min, točivý moment 90 Nm při 2400 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 540 kg, maximální rychlost 120 km/h.
Prvním vozem firmy Autozodiac byl model Deserter, později přejmenovaný na Jumper. Vůz měl laminátovou karosérii a mechaniku Volkswagen. Bylo možno použít motory od 1.2/30 HP po 1.6/50 HP.
Snímky vozu jsou z italského webu DuneBuggy. Poslední dvě fotografie ukazují Deserter v "zimním" provedení.

Obrázek
Obrázek
Obrázek



Autozodiaco Jumper 1.2, Itálie 1972
Otevřený čtyřmístný vůz buggy, motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec VW (boxer) s rozvodem OHV, objem 1192 cm³, vrtání 77 mm a zdvih 64 mm, komprese 7,0, karburátor Solex, výkon 25 kW (34 koní) při 3600 ot/min, točivý moment 90 Nm při 2400 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 540 kg, maximální rychlost 120 km/h.
Původní model Deserter byl počátkem sedmdesátých let přejmenován na Jumper. Vůz měl laminátovou karosérii a mechaniku Volkswagen, bylo možno použít motory od 1.2/30 HP po 1.6/50 HP.

Obrázek



Autozodiaco Jumper, Itálie 1973
Otevřený čtyřmístný vůz buggy, motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec VW (boxer) s rozvodem OHV, objem 1584 cm³, vrtání 85,5 mm a zdvih 69 mm, komprese 7,6, karburátor Solex, výkon 37 kW (50 koní) při 4000 ot/min, točivý moment 106 Nm při 2800 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 540 kg, maximální rychlost asi 140 km/h.
Vůz měl laminátovou karosérii a mechaniku Volkswagen.

Obrázek

Obrázek



Autozodiaco Damaca 1.5, Itálie 1970
Otevřený dvoumístný roadster (buggy), motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec VW (boxer) s rozvodem OHV, objem 1493 cm³, vrtání 83 mm a zdvih 69 mm, komprese 7,5, karburátor Solex, výkon 32 kW (44 koní) DIN při 4000 ot/min (54 koní SAE), točivý moment 90 Nm při 2500 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 675 kg, maximální rychlost 155 km/h.
Na designu modelu Damaca se podílel také Tom Tjaarda. Vůz měl laminátovou karosérii a mechaniku Volkswagen, používaly se motory 1.5 nebo 1.6/50 HP.

Obrázek



Autozodiaco Squalo 1.2, Itálie 1971
Otevřený dvoumístný roadster (buggy), motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec VW (boxer) s rozvodem OHV, objem 1192 cm³, vrtání 77 mm a zdvih 64 mm, komprese 7,0, karburátor Solex, výkon 25 kW (34 koní) DIN při 3600 ot/min (41 koní SAE), točivý moment 90 Nm při 2400 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 520 kg, maximální rychlost 145 km/h, zrychlení na stovku za 17,8 s.
Uhlazenější alternativou k buggy Desrter byl model Squalo. Měl, jako ostatní vozy Autozodiaco, laminátovou karosérii a mechaniku Volkswagen.
Snímky vozu jsou z italského webu DuneBuggy.

Obrázek



Autozodiaco California, Itálie 1973
Dvoudveřový čtyřmístný vůz, motor vzadu a pohon zadních kol. Vzduchem chlazený plochý čtyřválec VW (boxer) s rozvodem OHV, objem 1584 cm³, vrtání 85,5 mm a zdvih 69 mm, komprese 7,6, karburátor Solex, výkon 37 kW (50 koní) při 4000 ot/min, točivý moment 106 Nm při 2800 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 2400 mm, hmotnost 850 kg, maximální rychlost 130 km/h, zrychlení na stovku za 19 s.
Upravený tudor "brouk" Volkswagen. Motor mohl být upraven na vyšší výkon.

Obrázek
Obrázek
pan chytrej

Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

děkuji Bubákovi za svolení a přifařením jeho topicu o Autozodiaco buggy oživuju svůj polomrtvej seriálek.
Detail té úpravy pro zimu a bláto:
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 27.

Krok stranou
aneb
VF buggy
Obrázek
Možná ti z vás, kteří se o buggy zajímají více, už na značku VF buggy narazili.
V Belgii, zemi to buggy zaslíbené, kde bylo více výrobců, byla v sedmdesátých letech vyráběna i dunovka, která od těch ostatních na pohled moc neliší,ale je radikálně jiná po stránce mechanické.
Základem sice byl podvozek z brouka (originální nebo i zkrácený), ale pohon obstarávaly motory Škoda :shock:
Obrázek
Hlavním důvodem této volby byla především výrazně nižší cena motorů se socialistického Československa.
Výrobní škála byla pestrá:
Modely VF 4 Grand Luxury a VF 5 Super poháněl motor o zdvihovém objemu 988ccm o výkonu 42HP, model VF6 měl silnější 1107ccm o 48PS a vrcholem byla verze VF7 se stejným motorem, avšak osazeným dvojitou karburací a podávajícím dech beroucích 52HP.
Přesto se VF buggy vyrobilo a prodalo jen velmi málo, já to nechápu. :-k

A z toho mála, co se vyrobilo, jich ještě méně přežilo dodnes a pak se najde majitel, který zcela zničí historickou hodnotu takového klenotu tím, že původní motor nahradí odporně vyčnívajícím, zastaralým a výkonově nesrovnatelným, nehospodárným, nespolehlivým a k přehřívání náchylným motorem z vw 1500-typ 3. Hrůza, ruce urazit:
Obrázek

No a nakonec jednu perličku, kterou na netu nenajdete: proč zrovna Škoda, proč zrovna VF??
Nejsou vám ty inicály povědomé?
Ano, pravda je taková, že projekt VF buggy rozjel v Belgii známý podnikatel a bývalý senátor Václav Fisher poté, co emigroval. Hodlal uplatnit svoje kontakty v Mladé Boleslavi a vycítil mezeru na trhu. Jenže věci se ubíraly jiným směrem a po nezdaru tohoto projektu na auta zanevřel, opustil Belgii a v Hamburgu založil cestovní kancelář, s níž dosáhl pohádkového úspěchu. O té nepodařené peripetii v Belgiii se pochopitelně nikde nezmiňuje, v jeho cv by se to přece jen vyjímalo špatně.
Obrázek

Uživatelský avatar
bugz
zrůdný magor flat4.org
Příspěvky: 1979
Registrován: 12 črc 2005
Bydliště: Kardanová Řečice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bugz »

Nikomu z vás nedošlo, že když se tyhle VF buggy páchaly, tak Vašek Fisher leda tahal doma v obýváku po koberci dřevěnýho kačera a dělal tak sotva do látkových plen? :twisted:

Tak ať vám ta aprílová návnada od rybáře Fischera chutná ryby!! :lol:

A možná, že to fakt byl pan senátor zamlada... :idea: :twisted:
flat4 teoretik gang member number 1

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

:twisted:
ano, byl to aprílový žertík :lol:
Ovšem jen částečně, buggy s motorem Škoda byla skutečně vyráběna, jakkoli to zní jako vitp (špatnej).
Výrobcem byl
Vernimmen François.
Obrázek

Uživatelský avatar
elvis
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1226
Registrován: 28 bře 2006
Bydliště: Benešov u Prahy

Re: Buggy,plážovky,dunovky-historie, výrobci !dlouho se načítá!

Příspěvek od elvis »

Jsem si dovolil: :oops:

http://www.dunebuggyarchives.com/decisi ... s/BuggyId/" onclick="window.open(this.href);return false;
... do killa !

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Buggy,plážovky,dunovky-historie, výrobci !dlouho se načítá!

Příspěvek od yahoďák »

elvis píše:Jsem si dovolil: :oops:
http://www.dunebuggyarchives.com/decisi ... s/BuggyId/" onclick="window.open(this.href);return false;
:) to sis dovolil fakt dost ..a ještě víc než dost dlouho trvalo, než jsi ten web našel :lol:

Ano, hlavními zdroji mi jsou soudruzi Jirásko, Husek, Dunebuggyarchives a kluci z Belgie ...ALE... jsou věci, které bychom tam hledali marně....první za chvíli...další až bude čas.... :wink:
Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Buggy,plážovky,dunovky-historie, výrobci !dlouho se načítá!

Příspěvek od yahoďák »

Díl 28.

Pan-Car

Dnešní díl je věnován poměrně exotické značce, pocházející z Řecka, které přece jen v produkci automobilů nikdy nevynikalo a asi už ani vynikat nebude.
Ale odvěký smysl pro krásu se projevil i při navrhování Pan-Car Beach Buggy, která se tvary jasně odlišuje od dunovek jiných výrobců:
Obrázek
Producentem byla firma Pan-Car, kterou založil Panayiotis Caravisopoulos v roce 1968.
Firma nejprve vyráběla lehký nákladní vůz využívající část podvozku a agregát z brouka (o něm jindy a jinde), posléze od roku 1977 i buggy a nakonec od roku 1992 i lehký terénní vůz 4x4, opět za použití motoru z koncernu VW. Činnost firma ukončila v roce 1994 z finančních důvodů.
Počet vyrobených kusů (údajně jen několik) ani technické parametry se mi nepodařilo vypátrat.
Obrázek
Výrobce dodával i velmi elegantní hardtop:
Obrázek
Obrázek

Odpovědět