Buggy,plážovky,dunovky-historie, výrobci !dlouho se načítá!

Pro všechna vozidla a zařízení s libovolným počtem kol, poháněná vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche.
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Buggy,plážovky,dunovky-historie, výrobci !dlouho se načítá!

Příspěvek od yahoďák »

Mr.Vaahaa píše:tak jak je to vlastne s Buggy????
moc jsem se toho nedocetl.....
zajimalo by me kdy se vyrabely a hlavne kdo je delal....
modelu jsem videl spousty ale kolik asi bylo firem co to staveli?????

jestli to ještě kohokoliv zajímá, tak jsem se dostal k pár zajímavým materiálům a můžu tady postupně nastínit vývoj buggy a alespoň nejzásadnější typy a výrobce (protože těch je mraky).
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 05 čer 2006, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4768
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mr.Vaahaa »

ja osobne bych nejake info uvital......dekuji
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Buggy - přehled

Příspěvek od yahoďák »

Pokusím se tenhle topic nějak poupravit a dát sem postupně alespoň nejzákladnější, nebo vyjímečné modely plážových bugin, protože výrobců je fakt mraky

Díl první: Empi
Pokud se nebudeme zabývat různými individuálními stavbami, tak asi první buggy postavená v sérii byl EMPI Sportster.
Značku Empi asi netřeba zvláš? představovat, v USA proslula svými závodními brouky (Inch Pincher), jejichž výkony přiváděly ve sprintech na 1/4 míle soupeře startující na velkoobjemových amerických vozech k zoufalství.
Následně se značka Empi stala dodavatelem vysoce kvalitních a kultovních dílů pro tunning vzduchem chlazených VW (díly do motoru, spojky, převodovky, ale i interiérové záležitosti jako volanty, řadičky, různé ozdobičky apod.)
Myšlenka na stavbu Empi Sportster vznikla v roce 1956 (!)....prvotním impulsem byl brouk poškozený při havárii a klasická otázka: co s ním?
Je potřeba si uvědomit, že éra masivního používání laminátu teprve měla přijít, takže se toho pánové z Empi (Darell a Joe Vittone) chopili s použitím dostupné technologie...karosérie je tudíž plechová a přesto, že je to samá hrana, něco do sebe má.
Takže tady je pramáti všech buggy, Empi Sportster:
Obrázek
Obrázek
skupinová fotka:
Obrázek
spartanský interiér:
Obrázek
Na místě spolujezdce pan Darell Vittone, všimněte si ponorky v pozadí - je prodloužená, zřejmě stejná, kterou pak přestavěli na odtahovku...
Obrázek

nové fotky přidal 5š

Obrázek

Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 2.
Meyers Manx
k firmě Empi se ještě vrátím, dnes krátce o další kultovní záležitosti.
Buggy zvané Manx začal stavět Mr.Bruce Meyers ve státech v roce 1965.
Byla to první plážovka s konstrukcí karoserie monocoque – v laminátové karoserii byl integrován rám nesoucí VW motor s převodovkou a přední nápravu. Toto řešení bylo výrobně nákladné a proto následně došlo k překonstruování karoserie pro použití na zkráceném podvozku VW brouk.
Na tomto snímku je právě původní monocoque samonosná karoserie:
Obrázek

Značná obliba buggy Manx se odráží i v tom, že její tvary jsou předlohou pro mnoho dalších stavitelů bugin.
Její charakteristické rysy jsou kromě šikmé, dozadu stoupající boční hrany a celkem ostrých přechodů na "blatníky" hlavně markantní
vodorovné plochy na předních blatnících, to je dobře vidět hlavně na tomto obrázku typu Manx II:
Obrázek
Manx II podruhé:
Obrázek
a nakonec bonbónek, echtovní veterán (proto ten sériový volant, dědkovské sedačky a mooncaps) - výrobní číslo č.7 z první série monocoque(12ks), která měla vpředu otevíraví víko a pod ním "kufr" pro umístění rezervy.
Obrázek
a tady je to vidět lépe:
Obrázek
Obrázek
a to je další ze série prvních 12-ti kusů:
Obrázek

Zajímavá buggy nazvaná The Resorter/Tourista - byla vyráběna pro potřeby hotelových řetězců pro přepravu turistů, jednalo se o čtyřmístnou verzi, oproti původnímu Manxu má jinak řešené blatníky a hlavně boční část, která je nižší pro snažší nastupování a vystupování pasažérů, samozřejmě "sedí" na nezkráceném podvozku z brouka:
Obrázek

..a poslední model je Towd
velmi lehká sportovní dvoumístná buggy s minimální karoserií s pomocným rámem...tato konstrukce dokazuje, že Meyers šel svou vlastní cestou i po té, co se jeho Manx stal obětí kopírování:
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Obrázek
Obrázek

od modelu Towd byl později odvozen "silniční" Tow´dster
Obrázek
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 10 srp 2007, celkem upraveno 5 x.

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4768
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mr.Vaahaa »

Super prehled :D

ty zadni oval svetla na buggy jsou luxusni :D
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 3.
Mangosta

v Evropě nevídaná věc, a ani v USA jich asi moc nebude, exotický a naprosto nezaměnitelný je i vzhled. Navrhl a postavil Herr Karl Krumme, v Californii, v roce 1969. Víc prozatím nevím.
...zajímavý detail je víčko nádrže na boku před zadním kolem....nádrž není klasicky v předu (kam by se tam taky vešla?)...že by ta bočnice byla zároveň nádrž??
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 05 čer 2006, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

tak jsem hledal a Mangust bylo vyrobeno v letech 69-71 pouhých 6ks kompletních aut, do dnes se ví o 3 dochovaných kusech.....

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

hele a ktery ty buginy byly v "jestli se rozlobime budeme zli" ?
... a vůbec !

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Herbie píše:hele a ktery ty buginy byly v "jestli se rozlobime budeme zli" ?
tak to fakt nevím...nemám lepší fotku, než tuhle hrůzu a z toho nepoznám nic....Manx to není a Empi IMP taky ne....
Obrázek

chystám se na další díl, o Empi IMP..... :wink:

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 4.
Empi IMP
Obrázek
Podle mě jedna z nejhezčích a nejkultovnějších plážovek.
Vzhledové markanty jsou jednoznačně kulaté přední blatníky, prolis na přední kapotě a umístění jednoho "budíku" (zpravidla otáčkoměr) v prolisu s náběhem na přední kapotě zvenku před oknem, což je prvek pocházející ze závodů ve sprintu na 1/4 míle (vůz Inch Pincher např.), ale o tom jinde...
Nevím, odkdy se přesně vyráběla, dopátral jsem se zatím k údaji 1968, materiály ze kterých čerpám jsou z roku 1970, pro novou generaci Impů, kterou v propagačních materiálech Empi nazývalo
The car for all seasons
a bohatou nabídkou příslušenství jí chtělo uplatnit i jako city car, fun car, off-roadster, commuter car, sport car nebo street rod.
Obrázek
Nabídka byla opravdu pestrá už ve výběru stavebnic - "kitů" se dalo podle stupně výbavy vybírat ze 6-ti druhů - od basic kitu:
Obrázek
přes deluxe kit, super deluxe kit, sport kit, super sport kit, gran sport kit (foto, za povšimnutí stojí oproti "basic" boční panely a kryt motoru))
Obrázek
Samozřejmě bya možnost nakupovat jednotlivé komponenty dodatečně a svojí buginu přizpůsobit aktuálním potřebám.
Nabídka barev čítala 6 standartních barev a 13 odstímů "metalízy" - do pigmentu byly přidány kovové částice s velkou zrnitostí (jako známe např. z autíček na autodromu :lol: ), samozřejmostí byla možnost individuálního odstínu s nebo bez metal flake. Stavebnice zasílala firma poštou nebo prostřednictvím svého Empi Fiberglass Truck Line po celých státech.
Malá ukázka výběru střech:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Pro "tuning" plážovek dodával Empi rozsáhlý program dílů, od součástek pro upgrade motoru, přes např. samosvorný diferenciál až po tuhle věcičku, která mě zaujala:
Obrázek
přídavné páčky, které umožňovaly při řádění v terénu přibrzdit jen jedno zadní kolo.....


Pokračování příště (Bugle buggy).....

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 5.
Bugle buggy
Obrázek
na tomto dobovém (cca 1970) prospektu je originální Bugle bugy.
Tyto začala v šedesátých letech vyrábět fa Lotusmere v západním Londýně.
Na první pohled se od všech ostatních modelů odlišuje přední částí, kde jsou zapuštěná přední světla z VW brouk do roku 67. Jinak používá klasicky komplet agregáty a podvozek z brouka a to ve dvou verzích - zkrácená verze SWB (mínus 15") a s nezměněným rozvorem(LWB). První série měly stejně jako Mangosta integrovanou palivovou nádrž ze sklolaminátu, později byla z bezpečnostních důvodů nahrazena kovovou.
Na tomto snímku jedna z prvních, s laminátovou nádrží, zde vynikne přední část s ležatými reflektory, v tomoto případě jsou ovšem osazeny reflektory Rossi - dobové příslušenství:
Obrázek
Originálních Bugle bugy bylo vyrobeno cca 850ks SWB a 20ks LWB
Zajímavá uprava na "speedster":
Obrázek
V roce 1980 převzal výrobu firma CW Autos z Yorkshire, následně převzala výrobu firma GT Mouldings (vyrábí vlastní modely plážovek), koncept byl přepracován, šasi se krátilo již "jen" o 12" a přišel nový název Bugle2.
V našich končinách bude tato buggina známější jako Ruska Super Buggy, což je v Holandsku vyráběná kopie.
Jedna jezdí i na srazy u nás:
Obrázek

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od prak »

buggy u nás stavějí Procházci od firmy hotrod. Vypadá jako Manx 2
http://www.hotrod.nl
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od prak »

tady je:
Obrázek
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
htd
E-bay monster
Příspěvky: 1030
Registrován: 03 led 2003
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od htd »

Obrázek

Uživatelský avatar
htd
E-bay monster
Příspěvky: 1030
Registrován: 03 led 2003
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od htd »

jeste jako zajimavost, tyto karoserie se vyrabi kousek od Zlina tady u nas :lol:

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

na tom není nic divnýho, proč by to dělali v Německu, kde je dražší pracovní síla a mají (měli) tam mnohem přísnější ekologický předpisy...
Taky se u nás vyrábí laminátové "kapotáže" na trike jedné renomované DE firmy....

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díl 6.
Karmann

je to možná k nevíře, ale i tak renomovaný karosář jako Karmann z Osnabrücku se sklouzl na vlně plážových bugin ze sklolaminátu. Vyráběl dva modely - GF a AHS IMP jehož název napovídá, že jde o kopii legendární Empi Imp.
GF:
Obrázek
vzhledově nic moc, řekl bych, že typická německá robustní konstrukce.
Tady jsou na dobovém výstřižku oba modely, samozřejmě je tam chyba, podvozek VW byl se zkráceným rozvorem:
Obrázek
Přesná data výroby, ani počty kusů jsme zatím nezjistil, jisté je, že prvních GF bylo vyrobeno málo a dnes jsou sběratelskou raritou. V roce 1978 se vyráběl již jen AHS IMP a to s motory 1200 až 1600, celková hmotnost 620kg, takže to mohlo slušně upalovat. Prodávali je buď přímo u Karmannů nebo prostřednictvím prodejní sítě koncernu VW, což je mezi buggynami vyjímečné, je vidět úzká spolupráce koncernu s renomovaným dodavatelem.
Cena stavebnice v roce 1978 byla 4564 DM, k mání byl i laminátový hardtop.

pokračování příště:
Apal

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Apal

Příspěvek od yahoďák »

Díl 7.

APAL
Obrázek
APAL - s.à.r.l. Application Polyester Armé de Liège
Belgie, město Liège, firmu založil v roce 1961 pan Edmond Péry. Od počátku stavěla vozy na podvozku VW brouk, první bylo sportovní kupé nazvané Apal Coupé, bylo jich vyrobeno 150ks, z toho 30 s agregáty Porsche, následníkem bylo Coupé GT, Apal se taky angažoval ve Formel Vau, ale tyhle zajímavý vwěci probereme jinde a jindy, teď zpět k plážovkám.
Asi jako většina evropských výrobců buggin začal Apal na konci 60. let, když do Evropy dorazila módní vlna ze států. První model

SAMTRACK
Obrázek
z roku 1968 (postaveno 32ks) se od většiny plážovek liší jednak "ležatými" lampami, ale hlavně je postaven na vlastním rámu s použitím techniky VW 1600 (Typ3?) a také nabízel homologovaných 5 míst k sezení, což je u plážovek nevídané.
Další výtvory od Apalu už jsou šmrnovnější - v letech 69-81 vyrobili celkem 5500 ks "sestřiček" -
Buggy C (= krátká, zkrácená broučí placka, dvoumístná)
Obrázek
ObrázekObrázek
Buggy L (= dlouhá, standartní broučí placka, čtyřmístná)
ObrázekObrázek
Za zmínku stojí, že "kopii" Buggy C vyrábí (zřejmě dodnes) v Británii firma GT Mouldings.
Od roku 1969 minimálně do roku 78 byl vyráběn ne moc hezký "retro" typ
Auki (dlouhá verze 4 místa)
Obrázek
Obrázek

Dalším typem v produkci Apalu byla celkem líbivá
Jet (zkrácená podlaha, dvoumístná, navržená spíš jako model pro silniční použití, dodáván i s pevnou střechou typu targa a dokonce se zavazadlovým prostorem pod přední kapotou)
ObrázekObrázek
V letech 1975 - 1980 vyráběl Apal typ
CORSA (zkrácená podlaha 2+2)
ObrázekObrázek
ještě radikálnější následník typu Jet, ještě nižší světlá výška, hranatější, dodáván i s hardtop a křídlovými dveřmi.
Poslední buggy z produkce Apal byla
4000 (krátká , dvoumístná)
Obrázek
v podstatě remake Buggy C, vyráběný od roku 1979.

Za zmínku stojí i to, že Apal produkoval na podvozku u brouka i parádní repliku Porsche 356 Speedster (1981-1998 cca 700ks)
Obrázek
a stavěl sportovní auta na bázi Mercedes 190 a Pontiac Fiero (replika Ferrari) a dříve i otevřená autíčka na bázi podvozku Renault 4TL, ale to je jiná liga....
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 03 říj 2005, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Teda jak mě ty buginy byly volný, tak po takovym výkladu se mi snad i začínaj krapátko jako líbit, nebo co.... Paráda. !

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

žádnej problém Axi, sundej budku z termixe a půl buggy je hotovo :lol:
PS: o jedný "vaně" bych věděl :wink:

Odpovědět