Divím se, že tohle sympatické a zajímavé obojživelné vozidlo se zde dosud nedočkalo větší publicity, přestože se před lety mihlo v topiku Poznej auto na obrázku. Sám jsem si jeho fotku s popisem našel už před čtyřmi lety, ale protože motor nebyl v popisce k snímku specifikován, nezabýval jsem se tím víc... až před týdnem si dělám pořádek ve fotkách a všiml jsem si, že to má 5x205 kola a začal pátrat a žasnout.
Takže výrobcem byla firma Fletcher Aviation Corporation, Pasadena, Californie. Jak název napovídá, jde o výrobce letadel, která dodával pro US Army a ta měla být i hlavním odběratelem "Airborne Jeep", jehož prototyp je datován do roku 1953.
Specializace na letadla se promítla i do některých řešení vozu: vodotěsná karoserie byla svařena z hliníkových plechů, výztuhy byly přinýtované:
Díky hliníku bylo dosaženo nízké pohotovostní hmotnosti cca 680kg, při užitečné hmotnosti až 815kg.
Poháněna byla všechna čtyři kola, přední náprava torzní, podobná KdF166, motor z Porsche 356. Motor byl ovšem zajímavě modifikován - povšimněte si elipsovitých otvorů na obou zadních bocích: to jsou totiž otvory pro odvod výfukových plynů a zároveň chladícího vzduchu. Chlazení výrobcem nazvané "Jet-Cooling" pracovalo tak, že proud výfukových plynů sebou strhával vzduch obíhající kolem válců. Pozorný čtenář si určitě vzpomene, že na stejném principu fungovalo chlazení jednoho soudobého československého závodního vozu.
Tomuto řešení byla ovšem vytýkána velká hlučnost, což je u vojenského vozidla poněkud nežádoucí a to byl zřejmě důvod přepracování návrhu. Zdroje přesně neuvádějí počty prototypů, ale novější verze bude spíš jiný kus, než přepracovaný původní - viz. absence nárazníků, jiný počet výztuh, nižší zadní část, jiný tvar přední a další:
Tyto fotografie se objevily v tisku koncem roku 1962, vůz byl již poháněn seriovým motorem P356 o výkonu 55PS.
Ani po provedených úpravách ovšem výrobce u armády neuspěl, vytkla zejména slabé výkony ve vodě - na rodíl od jiných obojživelných vozidel nemá pohon ve vodě lodním šroubem, nebo chcete-li vrtulí, nýbrž jen koly.
Zajímavostí je, že výrobce od začátku předpokládal, že by se motory Porsche nedovážely z Německa, ale vyráběly přímo ve státech, k čemuž nedošlo stejně jako k seriové výrobě vozu.
Nicméně barevné snímky dokazují, že se Flair dochoval dodnes:
a co víc, je /nebo byl / dokonce v Evropě!
http://griebel.blogspot.cz/