Karavany FAHTI
V roce 1950 začal Franz Maly experimentovat s polyesterem. Tento materiál se mu zdál výborný pro stavbu karavanů – a tak to zkusil. Po dlouhých 7 letech, tedy v roce 1957, představil svůj karavan, nazvaný Wiesel. Cena byla stanovena na 5.400,-DM a hmotnost byla 330 kg. Název Wiesel je mu následně zakázán firmou Krupp z Essenu, která vyrábí karavany se stejným názvem.
V roce 1959 se karavany již vyrábí pod firmou Schneider. Stále se karavany vylepšují a upravují, aby zákazníkům co nejvíce vyhovoval. Bohužel to také přináší vysoké investiční náklady. Nicméně firma v následujícím roce už vyrobí 40 karavanů Fahti.
V roce 1961 jsou ve výrově už dva modely - FAHTI standard, cena 5.400,-DM, váha 360 kg a Luxusní FAHTI s cenou 5800,- DM a hmotností 430 kg. Dne 1. 10. 1961 se začíná vyrábět FAHTI 600 s cenou 6.200,-DM a váhou 450 kg.
Jedna zajímavá informace - v západním Německu bylo od 1. 7. 1962 do 1. 7. 1963 registrováno cca 6100 karavanů. Celkem bylo v Německu 31 000 karavanů a vyrábělo je asi 60 firem.
V roce 1963 byl představen mladší bratříček (důvodem byla nižší cena i nižší váha), a to FAHTI junior 400, za cenu 4.750,- DM a hmotností 330 kg.
Jeden ze zajímavých marketingových tahů bylo vybudování malého kempu v Lindau na břehu Bodamského jezera, kde byla k dispozici elektřina, sociální zařízení, kantýna s bavorským pivem a dalšími dobrotami, prostě zázemí pro cestovatele nebo potencionální kupce karavanů FAHTI.
Originální mapka
Na konci roku 1964 firma představuje dlouho očekávaný FAHTI Super 800. Cena je stanovena na 10.200,-DM a váha je 670 kg. Součástí je 30 litrová nádrž na vodu, lednice, plyn, topení, 6/12/220 volt, atd. To není konec – do výroby by se měl dostat taky FAHTI-Super 800T s WC. Stát by měl 11.100,-DM s hmotností 700 kg. A opravdu v roce 1965 se tyto modely dostávají do výroby – plánuje se vyrobit přes 100 kusů.
Karavany se účastní taky rally, která se koná od 30. dubna 1965 do 1. května 1965 a tři karavany FAHTI vyhrávají ve svých kategoriích (zajímavé jsou vozy, se kterými to dokázaly).
V roce 1966 majitel firmy Georg Schneider zemřel. Výroba FAHTI Super 800T byla několikrát odkládána. Objednávky a smlouvy na tyto karavany sice byly už přijaty, a tak aby se zabránilo ostudě, vyrábí se FAHTI Super 800T speciálně pro každého. Camping na břehu Bodamského jezera pojme více jak 600 návštěvníků.
Firma FAHTI vydává v roce 1968 prospekt s titulem „Co všechno mají společné 4 modely FAHTI: 1957-1968 = 11 roků FAHTI“.
Podvozek je vyroben z ocelových trubek, dodávaná společností HAHN a náprava je s torzní tyčí se systém PORSCHE. Dodávané brzdy s hydraulickým tlumením (pouze u FAHTI Junior 400 byl dodáván bez hydraulické brzdy) zvýšily bezpečnost jízdy, a proto se podvozky staly osvědčenými a bezpečnými.
Karavany se skládají ze dvou částí (spodní a horní). Tyto dvě poloviny jsou vyrobeny z několika napuštěných skelných rohoží v polyesterové pryskyřici a potom vyleštěny. Takto vyrobené formy jsou lehké, odolné (nejenom povětrnostním vlivům), nerezne, nehnije a je robustní – ideální pro karavany.
Dalším důležitým prvkem je izolace. Ta je důležitá nejen v zimním období. Střecha a stěny jsou u všech karavanů FAHTI vybaveny 10 mm silnou vatou slepenou s koženkou, která dobře izoluje a dobře se udržuje (je omyvatelná). Na podlaze je deska z PVC s plstí, která taky výborně izoluje a udržuje teplo od země.
Nábytek v karavanu musí být přizpůsoben ke kempování – to je náš hlavní cíl. Nábytek je pevný, funkční a jednoduchý s perfektně navrženými liniemi, které navrhovali profesionálové. Nábytek byl lakován tak, aby odolal poškrábání, i např. kyselinám. Dalším vybavením jsou molitanové sedáky a opěradla a atmosféru domova dokreslují záclony. Příslušenství, jako jsou markýzy, lednice, topení apod., jsou buď již v základní ceně karavanů FAHTI.
A ještě slogan z výše zmíněné brožury z roku 1968:
Glasfaserverstärktes Polyester
Für den Wohnwagenbau besonders geeignet
Umgibt fugenlos den ganzen Aufbau schützend wie die Schale das Ei.
Ist korrosionsbeständig, rostet nicht, fault nicht.
Ist witterungsunempfindlich, braucht keine Garage.
Ist elastisch und verträgt gewaltige Stöße.
Eventuelle Unfallschäden leicht und billigst zu beheben.
Erlaubt im Wohnwagenbau bisher nicht gekannte Formen.
Auch die Karosserie des Porsche „904 ist aus glasfaserverstärktem Polyester
FAHTI Polyester-Caravan - Eine Klasse für sich - Fragen Sie Camper, die einen Fahti fahren!
V roce 1969 dědicové po Georgovi Schneiderovi prodávají firmu společnosti B.I.O.D. Díky tomuto převodu firmy se dostává B.I.O.D. i na německý trh. Zezačátku přebírá servis a prodej náhradních dílů pro karavany FAHTI, od 1. 1. 1970 se tato činnost přesouvá do firmy Holzbau Neuravensburg GmbH.
K 31. 12. 1969 je definitivně ukončena výroba karavanů FAHTI. Bylo vyrobeno FAHTI junior 400 -106 kusů, FAHTI 600 - 410 kusů, FAHTI Super 800 - 58 kusů a FAHTI Super 800T – 4 kusy.
A ještě pro vás připravuji jednu krásnou zajímavost, tak se těšte