"Vzduchem chlazené" přívěsy

Pro všechna vozidla a zařízení s libovolným počtem kol, poháněná vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche.
Odpovědět
Noki
Příspěvky: 169
Registrován: 04 bře 2007
Bydliště: Brno

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Noki »

co se Maxi chytáš za hlávku ? :D
kůň nemá iso 50 alias kulu

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od maxmax »

Nejde o koně, chtělo by to stylovější loď, přívěs je OK.....
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Michal »

karavany B.I.O.D

V roce 1947 založil firmu B.I.O.D. (Better in ons device) pan Teunis van Maaren (26. ledna 1909 – 27. května 1990) v Hengelo.

Obrázek

Zezačátku se nejednalo o produkci karavanů, ale o výrobu strojů a zařízení (např. také hračky), která nesla název B.I.O.D. a byla umístěna ve stodole za domem v ulici Lily v Hengelo. Produkce se dále rozrůstá do jedné z dalších ulic v Hengelo, kde společnost vyráběla také výrobky pro textilní a chemický průmysl. Po rychlém růstu se společnost v roce 1950 přestěhovala do vlastní budovy na jedné z přístavních ulicí v Hengelo. V roce 1957 koupil pan van Maaren rodinný dům, kde v roce 1958 vybudoval výrobní linku pro výrobu sklápěcích přívěsů.

Obrázek

Obrázek

První model, který začal vyrábět, nesl název „Excellent“ (4-5 spacích míst), později druhý, menší typ byl „Exotic“ (2-3 spacích míst) a nakonec zavazadlový vůz „Explorer“. Do výroby byli zapojeni všichni členové rodiny – šili se záclony, polštáře, stany atd., prostě rodinná firma.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Další zlomový bod byl veletrh v Essenu, který se konal v roce 1959, kde také pan van Maaren vystavuje své karavany. Potkává se zde s panem Franzem Malym, ze Tiefenhagen z Porúří. Slovo dalo slovo a firma B.I.O.D. se v roce 1960 spojuje s výrobcem karavanů, který vyrábí polyesterové karavany Wiesel (název Wiesel je mu následně zakázán firmou Krupp z Essenu, která vyrábí karavany se stejným názvem). Po roce dalšího testování se spojuje s firmou Georg Schneider v Lindau na Bodamském jezeře, která vyrábí přepravní boxy, okna a dřevěné hračky a Franz Maly se stává generálním ředitelem.

Obrázek

Van Maaren je fascinován aerodynamickým tvarem a materiálem – polyesterem a získává licenční práva pro Evropu (s výjimkou SRN, Rakouska a Švýcarska). V roce 1960 vyrábí první karavany a dává jim název B.I.O.D. "Extase".

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

dobové fotky

Obrázek

Obrázek

Společnost B.I.O.D. přecházející z výroby z kovu na výrobu z polyesteru a to vyžaduje nemalé úpravy ve výrobě. Van Maaren je přesvědčen o nových možnostech ohledně konstrukce a tepelných a mechanických vlastností polyesteru. Pro výrobu "Extase" byly následně koupeny další pozemky v přilehlé oblasti.

Obrázek

Obrázek

Výroba je rozdělena na produkci polyesterových karoserií, zpracování dřeva, montáž nábytku, vybavení, zdobení a kanceláří. Polyesterové karoserie se vyrábí v již zmíněné firmě Schneider, sídlící v Lindau na Bodamském jezeře. Prvními modely po této kooperaci jsou Fahti Standard a Fahti Luxus.

Obrázek

Obrázek

Plastové formy přichází z Německa, kompletace probíhá v Holandsku (karavan je rozdělen na dvě půlky, které se v Holandsku smontují. Karavany Fahti 600 byly přejmenovány na B.I.O.D Extáze (pro 4 osoby) a B.I.O.D Excelsior (pro 2/3 osoby), později přejmenované na 4L a 2L. Výrobci s podobným designem jsou MKP (vyrábí se v Dánsku od roku 1961 do roku 1988), Lander (vyrábí se v Itálii v letech 1973-1984) a Intercamp (od roku 1975 až do konce osmdesátých letech v NDR).

V roce 1962 se vyvíjí Fahti 600 (v Holandsku nazván B.I.O.D Extáze) a Fahti Super 800 (v Holandsku nazván B.I.O.D Expert). Také menší model B.I.O.D Bambi, v Německu ponese název Fahti Junior 400. B.I.O.D Bambi je vymyšlen a realizován v Holandsku na rozdíl od Fahti 600, který je vyvinut v Německu a výroba začíná v roce 1963.

Obrázek

V listopadu 1967 umírá Georg Schneider a koncem roku 1969 firmu Fahti prodávají dědicové firmě B.I.O.D. Tímto zůstává už jen jeden výrobce ve městě Oldenzaal (ulice Thorbeckestraat), která spolupracuje s firmami Jeko (vyrábí nábytek a další dřevěné části) a De Schakel (formy a přidružená výroba).

Bambi má střešní okýnko, které modely Expert a Extáze dostávají v roce 1970.

Obrázek

Karavany jsou postupně modernizovány, ale základní vajíčkovitý tvar se nemění. V roce 1974 se mění název firmy z B.I.O.D na BIOD. Koncem 70. let byly nároky klientů vyslyšeny a změnil se tvar karavanu (hranatější) i vybavení (luxusnější). Končí výroba zavedených modelů. Celkem bylo vyrobeno: 140ks modelů Bambi, 160 ks modelů Extase a 37 ks modelů Expert. U modelu Excellent (konec výroby 1980) se počty pohybují mezi 20 a 30 karavany. Po roce 1980 firmu přebírá společnost Avento, která navrhuje nový model – 300, pak 350 a 400, který vyrábí v různých vzorech, dle přání zákazníků. V roce 1987 se opět přizpůsobují poptávce a karavan se v pření části více zkosí a je také nabízeno více verzí. Do ukončení výroby těchto modelů v roce 1993 se vyrobí celkem 1200 karavanů.
Název BIOD stále existuje a karavany se stále vyrábí.

Příště si dáme historii karavanů Fahti :mrgreen:
Naposledy upravil(a) Michal dne 28 črc 2016, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Vendelin
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1258
Registrován: 08 led 2010
Bydliště: Brno

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Vendelin »

Silně mi to připomíná váš bydlík. Je patrno, že u nového, nejmenovaného zaměstnavatele toho na práci moc nemáš :)
Jirka

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Michal »

Hehe, Jirko, tohle jsem dával dohromady půl roku, jelikož holandsky jaksi neumím, znám jenom holandský řízek...

a v práci dřu jak turbína...

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od maxmax »

Holandskej řízek nemá s Holandskem nic společnýho! Tenhle příspěvek je nádhernej, úplně mně pohladil po duši. Holansky taky neumím :roll:
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Noki
Příspěvky: 169
Registrován: 04 bře 2007
Bydliště: Brno

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Noki »

... V roce 1974 se mění název firmy z B.I.O.D na BIOD. ... ... Po roce 1980 firmu přebírá společnost Avento, ...
Firma BIOD stále funguje a vyrábí karavany dále.

i když jsem si přešlápl, abych si nestál na vedení, tak tomu úplně nerozumím
jakože přebraná společnost funguje dál pod svým původním názvem ? :oops:

Uživatelský avatar
Vendelin
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1258
Registrován: 08 led 2010
Bydliště: Brno

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Vendelin »

Do holandštiny se dá vstoupit skrze němčinu. Ale nesmíš umět moc dobře německy :)

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Michal »

Noki píše:... V roce 1974 se mění název firmy z B.I.O.D na BIOD. ... ... Po roce 1980 firmu přebírá společnost Avento, ...
Firma BIOD stále funguje a vyrábí karavany dále.

i když jsem si přešlápl, abych si nestál na vedení, tak tomu úplně nerozumím
jakože přebraná společnost funguje dál pod svým původním názvem ? :oops:
Přesně tak, Noki. Nový majitel Avento nechal název BIOD a jejich nové karavany (modely 300, následně 350 a 400) byly hranatější a měly jiný interiér. (Opraveno - ne firma, ale název BIOD stále funguje) :wink: díky za upozornění :)
Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od yahoďák »

Majkle =D> díky.
A kterej z nich teda máš?
Obrázek

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Michal »

Díky :mrgreen:

B.I.O.D. Bambi z roku 1969, vyrobený kus 98.

Uživatelský avatar
Vendelin
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1258
Registrován: 08 led 2010
Bydliště: Brno

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Vendelin »

Jsi perfekcionista. Jako vždy.
J.

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Michal »

Jirko díky :P

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Michal »

Karavany FAHTI

V roce 1950 začal Franz Maly experimentovat s polyesterem. Tento materiál se mu zdál výborný pro stavbu karavanů – a tak to zkusil. Po dlouhých 7 letech, tedy v roce 1957, představil svůj karavan, nazvaný Wiesel. Cena byla stanovena na 5.400,-DM a hmotnost byla 330 kg. Název Wiesel je mu následně zakázán firmou Krupp z Essenu, která vyrábí karavany se stejným názvem.

V roce 1959 se karavany již vyrábí pod firmou Schneider. Stále se karavany vylepšují a upravují, aby zákazníkům co nejvíce vyhovoval. Bohužel to také přináší vysoké investiční náklady. Nicméně firma v následujícím roce už vyrobí 40 karavanů Fahti.

Obrázek

V roce 1961 jsou ve výrově už dva modely - FAHTI standard, cena 5.400,-DM, váha 360 kg a Luxusní FAHTI s cenou 5800,- DM a hmotností 430 kg. Dne 1. 10. 1961 se začíná vyrábět FAHTI 600 s cenou 6.200,-DM a váhou 450 kg.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Jedna zajímavá informace - v západním Německu bylo od 1. 7. 1962 do 1. 7. 1963 registrováno cca 6100 karavanů. Celkem bylo v Německu 31 000 karavanů a vyrábělo je asi 60 firem.

Obrázek

V roce 1963 byl představen mladší bratříček (důvodem byla nižší cena i nižší váha), a to FAHTI junior 400, za cenu 4.750,- DM a hmotností 330 kg.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Jeden ze zajímavých marketingových tahů bylo vybudování malého kempu v Lindau na břehu Bodamského jezera, kde byla k dispozici elektřina, sociální zařízení, kantýna s bavorským pivem a dalšími dobrotami, prostě zázemí pro cestovatele nebo potencionální kupce karavanů FAHTI.
Originální mapka
Obrázek

Na konci roku 1964 firma představuje dlouho očekávaný FAHTI Super 800. Cena je stanovena na 10.200,-DM a váha je 670 kg. Součástí je 30 litrová nádrž na vodu, lednice, plyn, topení, 6/12/220 volt, atd. To není konec – do výroby by se měl dostat taky FAHTI-Super 800T s WC. Stát by měl 11.100,-DM s hmotností 700 kg. A opravdu v roce 1965 se tyto modely dostávají do výroby – plánuje se vyrobit přes 100 kusů.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Karavany se účastní taky rally, která se koná od 30. dubna 1965 do 1. května 1965 a tři karavany FAHTI vyhrávají ve svých kategoriích (zajímavé jsou vozy, se kterými to dokázaly). :mrgreen:

Obrázek

V roce 1966 majitel firmy Georg Schneider zemřel. Výroba FAHTI Super 800T byla několikrát odkládána. Objednávky a smlouvy na tyto karavany sice byly už přijaty, a tak aby se zabránilo ostudě, vyrábí se FAHTI Super 800T speciálně pro každého. Camping na břehu Bodamského jezera pojme více jak 600 návštěvníků.

Firma FAHTI vydává v roce 1968 prospekt s titulem „Co všechno mají společné 4 modely FAHTI: 1957-1968 = 11 roků FAHTI“.

Obrázek

Podvozek je vyroben z ocelových trubek, dodávaná společností HAHN a náprava je s torzní tyčí se systém PORSCHE. Dodávané brzdy s hydraulickým tlumením (pouze u FAHTI Junior 400 byl dodáván bez hydraulické brzdy) zvýšily bezpečnost jízdy, a proto se podvozky staly osvědčenými a bezpečnými.

Karavany se skládají ze dvou částí (spodní a horní). Tyto dvě poloviny jsou vyrobeny z několika napuštěných skelných rohoží v polyesterové pryskyřici a potom vyleštěny. Takto vyrobené formy jsou lehké, odolné (nejenom povětrnostním vlivům), nerezne, nehnije a je robustní – ideální pro karavany.

Dalším důležitým prvkem je izolace. Ta je důležitá nejen v zimním období. Střecha a stěny jsou u všech karavanů FAHTI vybaveny 10 mm silnou vatou slepenou s koženkou, která dobře izoluje a dobře se udržuje (je omyvatelná). Na podlaze je deska z PVC s plstí, která taky výborně izoluje a udržuje teplo od země.

Nábytek v karavanu musí být přizpůsoben ke kempování – to je náš hlavní cíl. Nábytek je pevný, funkční a jednoduchý s perfektně navrženými liniemi, které navrhovali profesionálové. Nábytek byl lakován tak, aby odolal poškrábání, i např. kyselinám. Dalším vybavením jsou molitanové sedáky a opěradla a atmosféru domova dokreslují záclony. Příslušenství, jako jsou markýzy, lednice, topení apod., jsou buď již v základní ceně karavanů FAHTI.

A ještě slogan z výše zmíněné brožury z roku 1968:

Glasfaserverstärktes Polyester
Für den Wohnwagenbau besonders geeignet
Umgibt fugenlos den ganzen Aufbau schützend wie die Schale das Ei.
Ist korrosionsbeständig, rostet nicht, fault nicht.
Ist witterungsunempfindlich, braucht keine Garage.
Ist elastisch und verträgt gewaltige Stöße.
Eventuelle Unfallschäden leicht und billigst zu beheben.
Erlaubt im Wohnwagenbau bisher nicht gekannte Formen.
Auch die Karosserie des Porsche „904 ist aus glasfaserverstärktem Polyester
FAHTI Polyester-Caravan - Eine Klasse für sich - Fragen Sie Camper, die einen Fahti fahren!


V roce 1969 dědicové po Georgovi Schneiderovi prodávají firmu společnosti B.I.O.D. Díky tomuto převodu firmy se dostává B.I.O.D. i na německý trh. Zezačátku přebírá servis a prodej náhradních dílů pro karavany FAHTI, od 1. 1. 1970 se tato činnost přesouvá do firmy Holzbau Neuravensburg GmbH.

K 31. 12. 1969 je definitivně ukončena výroba karavanů FAHTI. Bylo vyrobeno FAHTI junior 400 -106 kusů, FAHTI 600 - 410 kusů, FAHTI Super 800 - 58 kusů a FAHTI Super 800T – 4 kusy.

A ještě pro vás připravuji jednu krásnou zajímavost, tak se těšte :mrgreen:

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od maxmax »

=D> =D> =D>
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od SO 545 »

Majkle =D> Pekna praca.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Milosak_1 »

Bohužel, nedokážu z Ebay stáhnout fotky, tak aspoň takhle... když tak, poraďte jak je stáhnout.
Podotýkám, že se jedná o prototip. Předpokládám, že chudák 1,6 motor si s tak težkou konstrukcí neporadil, ale zkusili to...
Jednim slovem - nádhera :-)
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 7-220-5317
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Vendelin
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1258
Registrován: 08 led 2010
Bydliště: Brno

Nádherně udělaný Eriba PUCK

Příspěvek od Vendelin »

Přijel jsem s nejmladší dcerou Mášou (autorka fotek) do kempu ve Výrovicích (kousek od Znojma) a při hledání místa jsem padnul na prdel, zahlédnul jsem "živého" PUCKa od Eriby. Dost dobrá práce a sympatický majitel Zdeněk, který si pamatoval Vendelína, protože do něj montoval asi před 15 lety rádyjo :)
Přílohy
PUCK (1).jpg
PUCK (2).jpg
PUCK (3).jpg
PUCK (4).jpg
PUCK (5).jpg
PUCK (6).jpg
PUCK (7).jpg
PUCK (8).jpg

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od yahoďák »

Majkle jsem rád, žes převzal štafetu, hezky se to čte, dík.

Milošáku, z ebay nemusíš ty fotky stahovat, Orion tu již má svůj topik...
Obrázek

Garfield
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 265
Registrován: 02 zář 2004
Bydliště: Praha

Re: "Vzduchem chlazené" přívěsy

Příspěvek od Garfield »

Michal píše:Hehe, Jirko, tohle jsem dával dohromady půl roku, jelikož holandsky jaksi neumím, znám jenom holandský řízek...

a v práci dřu jak turbína...
Ahoj Michale. Moc pěkná práce.

Odpovědět