Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Pro všechna vozidla a zařízení s libovolným počtem kol, poháněná vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche.
Odpovědět
Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od beetle66 »

Ve vzduchem chlazeném zbytku najdeme spoustu krásných aut, ale možná to nejkrásnější mi tu chybí. Je to vzácná Tatra 97, menší sestřička známějších 8-válcových modelů 77 a 87.

Tatra 97 prožila poměrně krátký život a mezi lety 1936 a 1938 bylo vyrobeno pouhých 508ks tohoto modelu. Jak víme z historie, v roce 1938 připadly Sudety Němcům a do jejich rukou padla i Kopřivnice, osudnou ránu dostala Tatra 97 na výstavě v Berlíně roku 1939, kde ji nejvyšší představitelé Německa porovnali s tehdejší novinkou německého průmyslu, modelem KdF, tedy pozdějším broukem. Tatra se ukázala ve většině směru jako vyspělejší vůz a právě tato technologická převaha nad KdF jí odsoudila k zapomnění. V Berlíně se rozhodli zastavit výrobu tohoto vozu.

Po válce se výroba na chvíli rozeběhla, netrvala však dlouho, protože na scénu přišel model T600, zvaný Tatraplan, ale to už je zase jiná pohádka.

Technické údaje:
typ čtyřdobý zážehový
chlazení vzduchem, jedním ventilátorem
počet válců 4 uspořádány proti sobě (boxer)
vrtání x zdvih 75 x 99 mm
objem 1750 cm3
zapalování akumulátorové 12 V, Bosch nebo Scintilla
rozvod OHC
komprese 5.9:1
karburátor Zenith 30 IMF, membránové palivové čerpadlo
výkon 40 k při 3500 otáčkách za minutu
mazání tlakové oběžné, olej prochází plnoprůtokovým čističem a chladičem vpředu
dynamo 12 V, Bosch
spouštěč elektrický, 12 V, s elektrickým zasouváním pastorku
spotřeba benzin: 11 l / 100 km, olej: 0.2 l / 100 km
přední náprava kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových ramenech, odpružena dvěma příčnými půleliptickými listovými péry, kapalinové tlumiče.
zadní náprava se sestává ze dvou na sobě nezávislých výkyvných polonáprav, odpružena dvěma šikmo uloženými půleliptickými péry, kapalinové tlumiče.
kola 16", ocelová disková s poklicemi
pneu 5.75 x 16"
pohon zadní nápravy
řízení mechanické, hřebenové
brzdy provozní: kapalinová, působí na bubny všech kol
parkovací: mechanická, působí na bubny zadních kol
rozchod vpředu 1250 mm
rozchod vzadu 1230 mm
rozvor 2600 mm
světlost 210 mm
elektroinstalace 12 V Bosch
akumulátor 2x6V, zapojeny do série
užitečná hmotnost 450 kg
pohotovostní hmotnost 1150 kg
maximální rychlost 130 km.h-1

Se svojí silnější sestřičkou, modelem 87
Obrázek

Pár dobových obrázků:
Obrázek
Obrázek

čerpáno: http://www.tatraportal.sk;" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.aerotatra.czweb.org;" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.tatra-club.com" onclick="window.open(this.href);return false;
1966

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od Pětišroub »

to byl teda fest dlouhozdvih ten motor, to se mi líbí:-)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od beetle66 »

Podvozek a motor v celé své kráse.
Obrázek
1966

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od Milosak_1 »

beetle66 píše: mazání : tlakové oběžné, olej prochází plnoprůtokovým čističem a chladičem vpředu
Paráda...
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
pulenejksicht
ex beetleboy
Příspěvky: 5886
Registrován: 19 kvě 2004
Bydliště: vwšudezdejší

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od pulenejksicht »

cca před 5 lety jsem se na jednu byl podívat , nekoupil hlavně kvůli brutálnímu žumping faktoru ,ale do dnes toho lituju ..

je to krásný a ten motor to je exot ..
jdeme frflat na flat ...

Uživatelský avatar
bubák
ex bubak007
Příspěvky: 2866
Registrován: 03 srp 2006

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od bubák »

pán kousek vedle ji po komárech koupil za korunu kilo
donedávna v ní jezdil, původní lak, patina se vším všudy, včetně řádně opatinkované posádky v letech ..kdysi jsem tu někde dával fotku

hezký
pan chytrej

Obrázek

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od sSATYRr »

uka
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

Uživatelský avatar
bubák
ex bubak007
Příspěvky: 2866
Registrován: 03 srp 2006

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od bubák »

Obrázek
http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 6&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
pan chytrej

Obrázek

Uživatelský avatar
REDH0T
hlavwa motorovwa
Příspěvky: 2792
Registrován: 03 lis 2005
Bydliště: brno t1

Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně

Příspěvek od REDH0T »

Bubo, tak to je T 87. 97, byla menší, lidovější model, vepředu jednodílné sklo, odvozený právě z 87.

Z údajného rozčarování Hitlera nad srovnáním 97 s kdf došlo následně k přemalování map Sudet, do kterých se dostala i původně neplánovaná Kopřivnice. Kompletní archiv automobilky zmizel v říši, už se to tu v minulosti řešilo, včetně poválečné reparace v roce 1960.
German Classic but Motorhead isn´t Hawkwind

Odpovědět