Tatra 97 - zapomenutá bohyně
Tatra 97 - zapomenutá bohyně
Ve vzduchem chlazeném zbytku najdeme spoustu krásných aut, ale možná to nejkrásnější mi tu chybí. Je to vzácná Tatra 97, menší sestřička známějších 8-válcových modelů 77 a 87.
Tatra 97 prožila poměrně krátký život a mezi lety 1936 a 1938 bylo vyrobeno pouhých 508ks tohoto modelu. Jak víme z historie, v roce 1938 připadly Sudety Němcům a do jejich rukou padla i Kopřivnice, osudnou ránu dostala Tatra 97 na výstavě v Berlíně roku 1939, kde ji nejvyšší představitelé Německa porovnali s tehdejší novinkou německého průmyslu, modelem KdF, tedy pozdějším broukem. Tatra se ukázala ve většině směru jako vyspělejší vůz a právě tato technologická převaha nad KdF jí odsoudila k zapomnění. V Berlíně se rozhodli zastavit výrobu tohoto vozu.
Po válce se výroba na chvíli rozeběhla, netrvala však dlouho, protože na scénu přišel model T600, zvaný Tatraplan, ale to už je zase jiná pohádka.
Technické údaje:
typ čtyřdobý zážehový
chlazení vzduchem, jedním ventilátorem
počet válců 4 uspořádány proti sobě (boxer)
vrtání x zdvih 75 x 99 mm
objem 1750 cm3
zapalování akumulátorové 12 V, Bosch nebo Scintilla
rozvod OHC
komprese 5.9:1
karburátor Zenith 30 IMF, membránové palivové čerpadlo
výkon 40 k při 3500 otáčkách za minutu
mazání tlakové oběžné, olej prochází plnoprůtokovým čističem a chladičem vpředu
dynamo 12 V, Bosch
spouštěč elektrický, 12 V, s elektrickým zasouváním pastorku
spotřeba benzin: 11 l / 100 km, olej: 0.2 l / 100 km
přední náprava kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových ramenech, odpružena dvěma příčnými půleliptickými listovými péry, kapalinové tlumiče.
zadní náprava se sestává ze dvou na sobě nezávislých výkyvných polonáprav, odpružena dvěma šikmo uloženými půleliptickými péry, kapalinové tlumiče.
kola 16", ocelová disková s poklicemi
pneu 5.75 x 16"
pohon zadní nápravy
řízení mechanické, hřebenové
brzdy provozní: kapalinová, působí na bubny všech kol
parkovací: mechanická, působí na bubny zadních kol
rozchod vpředu 1250 mm
rozchod vzadu 1230 mm
rozvor 2600 mm
světlost 210 mm
elektroinstalace 12 V Bosch
akumulátor 2x6V, zapojeny do série
užitečná hmotnost 450 kg
pohotovostní hmotnost 1150 kg
maximální rychlost 130 km.h-1
Se svojí silnější sestřičkou, modelem 87
Pár dobových obrázků:
čerpáno: http://www.tatraportal.sk;" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.aerotatra.czweb.org;" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.tatra-club.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tatra 97 prožila poměrně krátký život a mezi lety 1936 a 1938 bylo vyrobeno pouhých 508ks tohoto modelu. Jak víme z historie, v roce 1938 připadly Sudety Němcům a do jejich rukou padla i Kopřivnice, osudnou ránu dostala Tatra 97 na výstavě v Berlíně roku 1939, kde ji nejvyšší představitelé Německa porovnali s tehdejší novinkou německého průmyslu, modelem KdF, tedy pozdějším broukem. Tatra se ukázala ve většině směru jako vyspělejší vůz a právě tato technologická převaha nad KdF jí odsoudila k zapomnění. V Berlíně se rozhodli zastavit výrobu tohoto vozu.
Po válce se výroba na chvíli rozeběhla, netrvala však dlouho, protože na scénu přišel model T600, zvaný Tatraplan, ale to už je zase jiná pohádka.
Technické údaje:
typ čtyřdobý zážehový
chlazení vzduchem, jedním ventilátorem
počet válců 4 uspořádány proti sobě (boxer)
vrtání x zdvih 75 x 99 mm
objem 1750 cm3
zapalování akumulátorové 12 V, Bosch nebo Scintilla
rozvod OHC
komprese 5.9:1
karburátor Zenith 30 IMF, membránové palivové čerpadlo
výkon 40 k při 3500 otáčkách za minutu
mazání tlakové oběžné, olej prochází plnoprůtokovým čističem a chladičem vpředu
dynamo 12 V, Bosch
spouštěč elektrický, 12 V, s elektrickým zasouváním pastorku
spotřeba benzin: 11 l / 100 km, olej: 0.2 l / 100 km
přední náprava kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových ramenech, odpružena dvěma příčnými půleliptickými listovými péry, kapalinové tlumiče.
zadní náprava se sestává ze dvou na sobě nezávislých výkyvných polonáprav, odpružena dvěma šikmo uloženými půleliptickými péry, kapalinové tlumiče.
kola 16", ocelová disková s poklicemi
pneu 5.75 x 16"
pohon zadní nápravy
řízení mechanické, hřebenové
brzdy provozní: kapalinová, působí na bubny všech kol
parkovací: mechanická, působí na bubny zadních kol
rozchod vpředu 1250 mm
rozchod vzadu 1230 mm
rozvor 2600 mm
světlost 210 mm
elektroinstalace 12 V Bosch
akumulátor 2x6V, zapojeny do série
užitečná hmotnost 450 kg
pohotovostní hmotnost 1150 kg
maximální rychlost 130 km.h-1
Se svojí silnější sestřičkou, modelem 87
Pár dobových obrázků:
čerpáno: http://www.tatraportal.sk;" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.aerotatra.czweb.org;" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.tatra-club.com" onclick="window.open(this.href);return false;
1966
Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně
to byl teda fest dlouhozdvih ten motor, to se mi líbí:-)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně
Paráda...beetle66 píše: mazání : tlakové oběžné, olej prochází plnoprůtokovým čističem a chladičem vpředu
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- pulenejksicht
- ex beetleboy
- Příspěvky: 5886
- Registrován: 19 kvě 2004
- Bydliště: vwšudezdejší
Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně
cca před 5 lety jsem se na jednu byl podívat , nekoupil hlavně kvůli brutálnímu žumping faktoru ,ale do dnes toho lituju ..
je to krásný a ten motor to je exot ..
je to krásný a ten motor to je exot ..
jdeme frflat na flat ...
Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně
pán kousek vedle ji po komárech koupil za korunu kilo
donedávna v ní jezdil, původní lak, patina se vším všudy, včetně řádně opatinkované posádky v letech ..kdysi jsem tu někde dával fotku
hezký
donedávna v ní jezdil, původní lak, patina se vším všudy, včetně řádně opatinkované posádky v letech ..kdysi jsem tu někde dával fotku
hezký
pan chytrej
Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně
http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 6&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
pan chytrej
Re: Tatra 97 - zapomenutá bohyně
Bubo, tak to je T 87. 97, byla menší, lidovější model, vepředu jednodílné sklo, odvozený právě z 87.
Z údajného rozčarování Hitlera nad srovnáním 97 s kdf došlo následně k přemalování map Sudet, do kterých se dostala i původně neplánovaná Kopřivnice. Kompletní archiv automobilky zmizel v říši, už se to tu v minulosti řešilo, včetně poválečné reparace v roce 1960.
Z údajného rozčarování Hitlera nad srovnáním 97 s kdf došlo následně k přemalování map Sudet, do kterých se dostala i původně neplánovaná Kopřivnice. Kompletní archiv automobilky zmizel v říši, už se to tu v minulosti řešilo, včetně poválečné reparace v roce 1960.
German Classic but Motorhead isn´t Hawkwind