Odpařovací chladič interieru.
Určitě jste už viděli na fotkách takový nevzhledný vysavač zavěšený na okénku u spolujezdce. Vězte že to není pomocný tryskový motor, ale je to primitivní ale dle fyziky krásně fungující klimatizace.
Děj který nám toto umožnuje je vypařování. Přeměna kapalného skupenství na plynné.
Dále raději cituji z Wikipedie (přeci je to už nějaký ten pátek co jsem chodil do školy)
Vypařování je skupenská přeměna, při které se kapalina mění na plyn pouze z povrchu (ne z celého objemu jako při varu). Kapalina při vypařování odebírá teplo z okolí.
Podle kinetické teorie se z kapaliny vypařují ty molekuly, jejichž energie je dostatečná k překonání kohezních sil, a jejichž pohyb směřuje k volnému povrchu kapaliny, takže projdou povrchovou vrstvou a opustí kapalinu. Kapalinu tedy opouštějí molekuly s největší energií. Pokud je těchto molekul větší množství, vede to ke snížení střední energie zbývajících molekul kapaliny. To se při adiabatickém vypařování projeví snížením teploty kapaliny. Při rovnováze mezi párou a kapalinou se pára nazývá nasycená.
Množství tepla, které je při dané teplotě potřebné k přeměně jednoho kilogramu kapalné látky v plynnou fázi, se nazývá skupenské teplo výparné (vypařovací).
Vypařování závisí na:
teplotě – čím vyšší teplota, tím rychlejší vypařování,
velikosti povrchu – čím větší povrch, tím rychlejší vypařování,
na vlastnostech kapaliny (na přitažlivých silách mezi částicemi kapaliny),
na pohybu plynu nad kapalinou,
na tlaku par plynu nad kapalinou.
Z toho nám vychází že když pojedeme rychleji bude chlazení účinnější než když pojedeme pomalu a čím větší bude okolní teplota tím bude chlazení také účinnější.
Je to stejný princip jako objevil udeeska a ob chlazení piva na sání za karburátorem kde dochází také k přeměně kapalného skupenství na plynné a tedy ochlazování. http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 14#p276014" onclick="window.open(this.href);return false;
Přídavné chlazení vyráběli firmy Thermador, ClassicAir, Sears Roebuck a Star Mfg. Nejčastěji je možné se setkat s Thermador tak si tu ukážeme pár fotek. Konstrukce je velice jednoduchá, jednoduše řečeno je to uzavřený tubus s nasávacím difuzorem který přiváděl proudící vzduch k výparníku, výparník byla klec s nasákavým materiálem kolem kterého vzduch proudil a docházelo k vypařování a vypařený chladný vzduch byl dále hnán bočním vývodem do interiéru vozidla. Výparník byl ponořený do vody a aby bylo vypařování účinnější bylo možné jej provázkem ovládat a otáčením zajistit jeho celistvou nasycenost vodou. Reservoár byl na 4litry vody a vydržel na 150-250km. Vyráběli se též verze s přídavným ventilátorem který se spínal při zastavení vozidla a vháněl vzduch do výparníku aby nadále docházelo k ochlazování interiéru.
V inzercích se dá sehnat kolem 250€
Plnění vodou:
VWzduchem chlazená posádka neb AC bez kompresoru
Re: VWzduchem chlazená posádka neb AC bez kompresoru
Pěkně jsi to popsal.Až příjde čas tak by jsem to sobě také pořídil.
Až mě za to doma vyhoděj,tak budu kempovat celoročně.
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: VWzduchem chlazená posádka neb AC bez kompresoru
...a cena je lidova kolem $300 tady za pusinku
Vwase nocni sichta...
Re: VWzduchem chlazená posádka neb AC bez kompresoru
No jo, je to supr doplněk na auto, jenže jak bys to chtěl chytnout do ponorčího šoupacího okna? Na jedné z fotek jde vidět, že se to nasazuje shoha na stahovací okno, leda upravit uchycení...Kůča píše:Pěkně jsi to popsal.Až příjde čas tak by jsem to sobě také pořídil.
- Ales-X
- beznadějný žumpofil
- Příspěvky: 996
- Registrován: 18 čer 2008
- Bydliště: Wild West
- Kontaktovat uživatele:
Re: VWzduchem chlazená posádka neb AC bez kompresoru
Já si myslím že se to dělá tak že se boční šoupačky vyndají z rámu a místo nich se tam dá plexi s výřezem kde je Thermador usazený, okno tak tedy nejde už otvírat. Všimněte si na obrázku že boční okno již není šoupací, ale je z jednoho kusu.