Motor vyvinul Dr. Ernst Fuhrmann. První verzi motoru, která měla objem 1498cm3,poprvé nastartovali 2.Dubna 1953 v Zuffenhausenu. V tu dobu poskytoval motor výkon cca 110ps při 6200 ot/m . Motor byl nainstalován do nového vozu Porsche 550. Motor byl neustále vylepšován. V roce 1956 měl 129ps a o tři roky později v roce 1959 už to bylo 149ps při 8000 ot/m.Roku 1960 došlo k navýšení objemu motoru na 1604cm3 a v roce 1961 na 2litry. Porsche s tímto motorem závodil mimo jiné také ve formuli 1, kde ale moc oslnivých výsledků nezískal, na rozdíl od kategorie sportovních vozů a GT.
Vzhledem k pravidlům ve F1 zde Porsche i nadále používal motor o objemu 1498cm3 a to až do roku 1962 kdy byl nahrazen opět 1,5l motorem tentokrát už se ale jednalo o osmiválec.
Čtyřválcový boxer měl rozvod DOHC, to znamená že každá hlava obsahovala 2 vačkové hřídele.Ventily byly duté a plněné sodíkem.Rozvod motoru byl velmi složitý neboť obsahoval pět pomocných hřídelí dvě ozubená kola čelní a třináct kuželových. Pod klikovkou byla umístěna pomocná hřídel naháněná čelními zuby na které byl příčný převod s kuželovým soukolím pohánějící výfukové ventily, odtud vedly svislé královské hřídele k ovládání sacích ventilů. Rozvod motoru byl nejenom výrobně náročný ale měl celkem výrazné mechanické ztráty. Seřizování bylo náročné a vyžadovalo mnoho přesných měřících a montážních přípravků, na druhou stranu ale poskytoval velké možnosti nastavení rozvodu.
Díky rozvodu DOHC bylo možné požít mnohem lépe tvarovaný spalovací prostor se šikmými ventily.
Motor by samozřejmě chlazen vzduchem, u starších verzí byl výkon potřebný pro pohon větráku zhruba 6,3kw přičemž dodával přibližně 1000 litrů za vteřinu.Při dalším zvyšování výkonu se ukázala potřeba lepšího chlazení, proto byla zvětšena plocha chladících žeber o 40%, a převod na ventilátor z klikové hřídele byl změněn z 1:1 do rychla na 1,6 až 1,8. Později byl radiální ventilátor nahrazen horizontálně umístěným axiálním, jenž zlepšil mechanickou účinnost a snížil ztráty o 3kw.
Vzhledem k tomu že u vzduchem chlazených motorů je třeba značnou část tepla odvádět olejem, měl tento čtyřválec suchou skříň se separátní nádrží na olej a velkým chladičem. I tak měl vyšší pracovní teplotu oleje a to byl jeden z důvodu použití klikové hřídele uložené na valivých ložiskách, která na rozdíl od kluzných jsou méně citlivá na teplotu oleje.
Kliková hřídel motoru uložená na valivých ložiskách byla dělená typu Hirth. Válce byly hliníkové s ocelovou kluznou plochou odlité metodou Al-Fin.Zapalování bylo zdvojené se dvěma svíčkami na válec nejen kvůli zvýšení výkonu ale také spolehlivosti.
Motor se nepoužíval pouze ve vozech Porsche (550,356 Carrera,718,904 GTS) ale také např. ve vozech Elva. A nějaké povídání kterak se tenhle mazlík dostal pod krovky brouka už před nějakou dobou psal udeska http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... ra#p240851
A když už jsme na tom internetu tak tady taková malá ukázka
Vzhledem k tomu že motory se stále s oblibou používají při závodech historických vozů vyvstala potřeba náhradních dílů.
Německá společnost Capricorn, zabývající se opravami a renovacemi motorů pro historické závodní a sportovní vozy díky více než 25 leté spolupráci s Porsche vyráběla a opravovala spousty dílů na tyto motory a od toho už nebylo moc daleko k výrobě kompletního nového dvoulitrového motoru Carrera
Technická data: http://www.capricorngroup.net/fileadmin ... _Motor.pdf
Graf: http://www.capricorngroup.net/fileadmin ... _Motor.pdf
Ceník: http://www.capricorngroup.net/fileadmin ... ste_a4.pdf