Porsche 4-cam Carrera

Pro všechna vozidla a zařízení s libovolným počtem kol, poháněná vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche.
Uživatelský avatar
kiwi
Příspěvky: 98
Registrován: 06 led 2011
Bydliště: Chrudim

Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod kiwi » 07 dub 2012

Rozhodl jsem se sepsat takové hrubé seznámení se zajímavým motorem. Mnozí vědí co je zač, ale mnozí ne, tak snad pomůžu trochu rozšířit vzduchem chlazené obzory. Nebudu zabíhat do přílišných podrobností protože toho zase tak moc taky nevím. :wink:

Motor vyvinul Dr. Ernst Fuhrmann. První verzi motoru, která měla objem 1498cm3,poprvé nastartovali 2.Dubna 1953 v Zuffenhausenu. V tu dobu poskytoval motor výkon cca 110ps při 6200 ot/m . Motor byl nainstalován do nového vozu Porsche 550. Motor byl neustále vylepšován. V roce 1956 měl 129ps a o tři roky později v roce 1959 už to bylo 149ps při 8000 ot/m.Roku 1960 došlo k navýšení objemu motoru na 1604cm3 a v roce 1961 na 2litry. Porsche s tímto motorem závodil mimo jiné také ve formuli 1, kde ale moc oslnivých výsledků nezískal, na rozdíl od kategorie sportovních vozů a GT.
Vzhledem k pravidlům ve F1 zde Porsche i nadále používal motor o objemu 1498cm3 a to až do roku 1962 kdy byl nahrazen opět 1,5l motorem tentokrát už se ale jednalo o osmiválec.

547-crosssection01.jpg
Motor v řezu
547-crosssection01.jpg (117.55 KiB) Zobrazeno 6928 x

547-crosssection02.jpg
Motor v řezu
547-crosssection02.jpg (132.61 KiB) Zobrazeno 6928 x

547-dohc_scheme.jpg
Schéma rozvodu
547-dohc_scheme.jpg (9.6 KiB) Zobrazeno 6928 x



Čtyřválcový boxer měl rozvod DOHC, to znamená že každá hlava obsahovala 2 vačkové hřídele.Ventily byly duté a plněné sodíkem.Rozvod motoru byl velmi složitý neboť obsahoval pět pomocných hřídelí dvě ozubená kola čelní a třináct kuželových. Pod klikovkou byla umístěna pomocná hřídel naháněná čelními zuby na které byl příčný převod s kuželovým soukolím pohánějící výfukové ventily, odtud vedly svislé královské hřídele k ovládání sacích ventilů. Rozvod motoru byl nejenom výrobně náročný ale měl celkem výrazné mechanické ztráty. Seřizování bylo náročné a vyžadovalo mnoho přesných měřících a montážních přípravků, na druhou stranu ale poskytoval velké možnosti nastavení rozvodu.
Díky rozvodu DOHC bylo možné požít mnohem lépe tvarovaný spalovací prostor se šikmými ventily.

front.jpg
Pohled zepředu
front.jpg (140.8 KiB) Zobrazeno 6928 x

back.jpg
Pohled od převodovky
back.jpg (107.45 KiB) Zobrazeno 6928 x



Motor by samozřejmě chlazen vzduchem, u starších verzí byl výkon potřebný pro pohon větráku zhruba 6,3kw přičemž dodával přibližně 1000 litrů za vteřinu.Při dalším zvyšování výkonu se ukázala potřeba lepšího chlazení, proto byla zvětšena plocha chladících žeber o 40%, a převod na ventilátor z klikové hřídele byl změněn z 1:1 do rychla na 1,6 až 1,8. Později byl radiální ventilátor nahrazen horizontálně umístěným axiálním, jenž zlepšil mechanickou účinnost a snížil ztráty o 3kw.
Vzhledem k tomu že u vzduchem chlazených motorů je třeba značnou část tepla odvádět olejem, měl tento čtyřválec suchou skříň se separátní nádrží na olej a velkým chladičem. I tak měl vyšší pracovní teplotu oleje a to byl jeden z důvodu použití klikové hřídele uložené na valivých ložiskách, která na rozdíl od kluzných jsou méně citlivá na teplotu oleje.

head_cam_detail.jpg
Detail vačky

crank.jpg
Kliková hřídel
crank.jpg (48.36 KiB) Zobrazeno 6928 x


Kliková hřídel motoru uložená na valivých ložiskách byla dělená typu Hirth. Válce byly hliníkové s ocelovou kluznou plochou odlité metodou Al-Fin.Zapalování bylo zdvojené se dvěma svíčkami na válec nejen kvůli zvýšení výkonu ale také spolehlivosti.
Motor se nepoužíval pouze ve vozech Porsche (550,356 Carrera,718,904 GTS) ale také např. ve vozech Elva. A nějaké povídání kterak se tenhle mazlík dostal pod krovky brouka už před nějakou dobou psal udeska http://www.flat4.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=12845&p=240851&hilit=carrera#p240851

elva01.jpg
Elva-Porsche

elva.jpg
Elva-Porsche používal motor s horizontálním větrákem


type547_00.jpg
type547_00.jpg (120.06 KiB) Zobrazeno 6928 x

type547_01.jpg
type547_01.jpg (120.39 KiB) Zobrazeno 6928 x

type547_02.jpg
type547_02.jpg (100.3 KiB) Zobrazeno 6928 x

type547_03.jpg
Zátiší
type547_03.jpg (86.82 KiB) Zobrazeno 6928 x

type547_04.jpg
Zátiší
type547_04.jpg (54.47 KiB) Zobrazeno 6928 x

4cam in factory.jpg
Motor na zkušebním stojanu ve fabrice
4cam in factory.jpg (128.57 KiB) Zobrazeno 6928 x


A když už jsme na tom internetu tak tady taková malá ukázka


V současné době jsou motory vysoce ceněným zbožím a pokud se náhodou objeví k prodeji tak cena se pohybuje v milionech korun.
Vzhledem k tomu že motory se stále s oblibou používají při závodech historických vozů vyvstala potřeba náhradních dílů.
Německá společnost Capricorn, zabývající se opravami a renovacemi motorů pro historické závodní a sportovní vozy díky více než 25 leté spolupráci s Porsche vyráběla a opravovala spousty dílů na tyto motory a od toho už nebylo moc daleko k výrobě kompletního nového dvoulitrového motoru Carrera

repro4Cam.jpg
Replika


Technická data: http://www.capricorngroup.net/fileadmin/files/images/Pr%C3%BCfstandbericht_Carrera_Motor.pdf
Graf: http://www.capricorngroup.net/fileadmin/files/images/Diagramm_Carrera_Motor.pdf
Ceník: http://www.capricorngroup.net/fileadmin/files/images/preisliste_a4.pdf

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19236
Registrován: 02 led 2003

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod Pětišroub » 07 dub 2012

zajimavy souhrn info,diky. Dosud me nenapadlo se o fourcam zajimat.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5520
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod udeeska » 07 dub 2012

Moc pekne,pridavam odkaz na Porsche Glockler,kteri jako prvni testovali a pouzivali pro zavody Fuhrmannuv 4-cam
viewtopic.php?f=3&t=13986&start=
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Ales-X
beznadějný žumpofil
Příspěvky: 970
Registrován: 18 čer 2008
Bydliště: Wild West
Kontaktovat uživatele:

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod Ales-X » 08 dub 2012

Super popis, teto motor mě fascinuje a přiznám se že poprvé jsem ho pořárně začal vnímat až po návštěvě Porsche musea v Gmündu.
S tímto motorem jezdil i Porsche Cooper/Pooper
Zatím jen laickým pohledem můžu říci že verzí bylo monoho, stačí si porovnat na tomto snímku z musea.
Například umístění rozdělovačů. Rozdělovače ovládané vačkou sacích ventilů jsem zatím viděl nejčastěji na 550 spyder a naopak rozdělovače ovládané klikovou hřídelí jsem viděl na 356 Carrera.
Obrázek

Uživatelský avatar
pulenejksicht
ex beetleboy
Příspěvky: 4335
Registrován: 19 kvě 2004
Bydliště: vwšudezdejší

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod pulenejksicht » 08 dub 2012

jo jo tenhle motor je z jiný galaxie ... v 356 ce sexy kombinace

http://www.356-911.com/modelinfo/porsch ... arrera.htm
jdeme frflat na flat ...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 12189
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod Sam » 10 dub 2012

Jsem rád, že se Kiwi nenechal odradit pohlavkem od P914 ale naopak posbíral nějaké další informace pro plnohodnotný topik. =D>
O motoru se samozřejmě zmiňuje J. Juhan v publikaci Život bez brzd. Krásně tam popisuje, jak prohrál závod proto, že měl závadu na zapalování a jak na 4cam s dvojitým zapalováním se to již nestane :)

Když si prohlížím obrázky motoru, svírá se mi žaludek jen z představy, jak se asi nastavuje časování jednotlivých vačkových hřídelí.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5520
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod udeeska » 11 dub 2012

Pridavam ze sbirky stareho pana Dennyho Akera,ktery ma nekolik motoru pred renovaci.Cena funkcniho motoru je mezi $80-100tis.
Na fotografii nize motor pro Spyder 550 s rozdelovaci od strany setrvacniku,ale byli i z druhe strany od klikove hridele.
Přílohy
DSC_0339.JPG
547-front.jpg
547-front.jpg (126.38 KiB) Zobrazeno 6554 x
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Ales-X
beznadějný žumpofil
Příspěvky: 970
Registrován: 18 čer 2008
Bydliště: Wild West
Kontaktovat uživatele:

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod Ales-X » 11 dub 2012

Zajímavým dílem je chlazení. Luft bouda je rozdělená přepážkou na dvě poloviny a i vrtule je dvojitá a sání vzduchu probíhá jak z předu, tak i zezadu. Distribuci vzduchu usměrňuje jen pár přepážek kapkovitého profilu. Rovnoměrně jsou tak tedy chlazeny všechny čtyři válce a hlavy. Dvojitá vrtule je krásně vidět nad motorem ve vitríně od Udeesky.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
http://de.wikipedia.org/wiki/Fuhrmann-Motor

Uživatelský avatar
Ales-X
beznadějný žumpofil
Příspěvky: 970
Registrován: 18 čer 2008
Bydliště: Wild West
Kontaktovat uživatele:

Re: Porsche 4-cam Carrera

Příspěvekod Ales-X » 01 srp 2013

Trošku si tu oživíme tuhle třešničku na dortu, kterou je možné ve Stuttgartu si oblézt krásně kolem dokola a nafotit co je libo.
Obrázek
Motor je stylově na držáku Matra VW 313
Obrázek
Hezký detail na zajištění šroubů krytů hlav proti povolení.
Obrázek
Koženkové šprcky pro sání.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Ať nám čumilové necpou žvýkačky do svodů.
Obrázek
Co mě trklo do očí je víčko myší pastičky a to že je stejné s VW 30PS motorem.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Za sklem je možné si detailně prohlédnout královské hřídele ventilových rozvodů.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
A vačkovou hřídel s celokruhovým protizávažím.
Obrázek
Obrázek
Dvojitý náhon pro rozdělovače.
Obrázek
Je tam .. olejová pumpu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek


Zpět na “VWzduchem chlazený zbytek”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host