Řecké nákladní tříkolky
Jistě jste si již všimli, že na jihu Evropy, zejména v Itálii a Řecku velmi často trhovci, řemeslníci, zemědělci a podobní drobní živnostníci používají malé nákladní tříkolky. Důvodem pro jejich masové rozšíření je výhodnější pořizovací cena proti malému pickup automobilu, ale zejména místní daňové předpisy, které tříkolová vozidla výrazně zvyhodňovaly.
Převážná část produkce je vyráběna na základech motocyklů a skůtrů, obdobně jako naše ČZ Rikša. Postupem času se zvyšovaly nároky uživatel těchto vozítek a tak docházelo k používání silnějších motorů a zvětšování rozměrů a zároveń k vybavení tříkolek plnohodnotnou kabinou. Postupem času se prosazovaly vyloženě automobilové kontrukce, například v Řecku je často k vidění zajímavá Mazda T2000 (T1500)
Ale já vím, my tu rejži nežerem, my žereme vzduch ..
a tak se dostáváme k jádru věci…
Několik řeckých výrobců tříkolek využilo dostupného a solidního agregátu a části podvozku VW brouka ke stavbě svých vozidel a výsledek byl poměrně úspěšně prodáván a provozován, dost možná jsou některé kusy v chodu dodnes, kdesi na venkově. Situaci usnadňovaly velmi liberální předpisy pro stavbu a legalizaci podobných vozidel v té době v Řecku platné, takže je možné, že podobných VW tříkolek bylo vyráběno mnohem více typů, než jsem se dopátral a uvedu.
Pravděpodobně prním výrobcem byl
Styl-Kar….firma vznikla skromně, její zakladatel Stylianos Karakatsanis začínal v Aténách ve čtyřicátých letech opravami motocyklů a po válce vysloužilých vojenských vozů. Svojí první nákladní tříkolku vyrobil v roce 1959 a brzy byl v této činnosti velmi úspěšný, je uváděn jako vzor ostatních výrobců. V roce 1967 otevřel novou továrnu a zároveň představil nový model „1300“, pochopitelně poháněný motorem VW 1300. Počet vyrobených kusů je uváděn v řádu tisíců. Dobový snímek z továrního „showroomu“:
A tady novější, součástek z VW provenience tam bude vícero:
Dalším výrobcem byl Dinap (Liosion St., Athény)
Snímek je datován do druhé poloviny šedesátých let a zobrazuje model 1200, poháněmý nezmarem VW1200/34PS:
U popisu tohoto vozidla je uvedena zajímavost – povolená nosnost byla celých 1000kg, ale v reálném provozu dostávalo často zabrat mnohem víc a bez potíží zvládalo i 3 tuny .
A konečně již zmíněný vyrobce plážových buggy: Pan-Car a jeho verze využití VW:
Na tomto snímku je konečně jasně identifikovatelná zadní náprava z brouka, vyráběno od roku 1968.
Inu, až se zase někdy dostanu na nějaký řecký ostrov, vím po čem se mám dívat
Řecké nákladní tříkolky - vwzduchem chlazené
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: Řecké nákladní tříkolky - vwzduchem chlazené
pokračování...
Při důkladném zkoumání zejména snímku Dinap mi došlo, že jsem se asi drobet dopustil mystifikace a začal pátrat dál .... nějak se mi nezdálo, že za zadní nápravou, kde by měl být motor, prosvítá světlo
A vskutku, ne všichni řečtí výrobci tříkolek použili i část vw podvozku, někteří stavěli komplet šasi vlastní konstrukce, kam zabudovali doprostřed otočený upravený motor z brouka, který přes jakousi převodovku poháněl zadní nápravu pocházející většinou z starších osobních vozů Ford německé výroby.
Následují tedy další značky:
Atlas
Z obrázku je jasně patrné výše popsané druhé konstrukční řešení. Zobrazen je model Atlas 1200 P/3.
Firma z města Rentis vyráběla v letech 1667 -1972 dva modely nákladních tříkolek poháněné použitými - repasovanými motory VW. Kabina byla vyráběná ze sklolaminátu
Motoemil
Motoemil autofarma 1967:
Stejně jako ostatní výrobci začala dílna založená v Thessaloniki bratry Emiliosem a Konstantinos Antoniades vyrábět tříkolky na bázi motocyklů někdy počátkem šedesátých let, aby později přešla na "automobilový typ", z počátku poháněmý motory VW. V roce 1970 představila nový model s modernějším vzhledem, ale také již poháný motorem Ford...
Velmi podobnou historii má i
Motorcar
patřil v letech 1967 až 1971 k menším, ale zato technicky zdatnějším výrobcům a do vlastního velmi kvalitního podvozku osazoval motory VW nebo Ford. O kvalitě rámu svědčí fakt, že ačkoliv bylo vozidlo otypováno na užitnou zátěž maximálně 350kg, bez problémů dokázalo převážet dvě tuny
a nejlepší nakonec
SAM
Kupodivu za tím nestojí náš strýček Sam..ale pan Stephanos A. Mbaltas, který vyráběl tyto tříkolky v letech 1966 - 1974.
Ze snímku to není patrné,ale pravděpodbně jde také o podvozek vlastní výroby, protože shodně jako výše uvedení producenti používal zpočátku motory VW a posléze Ford.
Při důkladném zkoumání zejména snímku Dinap mi došlo, že jsem se asi drobet dopustil mystifikace a začal pátrat dál .... nějak se mi nezdálo, že za zadní nápravou, kde by měl být motor, prosvítá světlo
A vskutku, ne všichni řečtí výrobci tříkolek použili i část vw podvozku, někteří stavěli komplet šasi vlastní konstrukce, kam zabudovali doprostřed otočený upravený motor z brouka, který přes jakousi převodovku poháněl zadní nápravu pocházející většinou z starších osobních vozů Ford německé výroby.
Následují tedy další značky:
Atlas
Z obrázku je jasně patrné výše popsané druhé konstrukční řešení. Zobrazen je model Atlas 1200 P/3.
Firma z města Rentis vyráběla v letech 1667 -1972 dva modely nákladních tříkolek poháněné použitými - repasovanými motory VW. Kabina byla vyráběná ze sklolaminátu
Motoemil
Motoemil autofarma 1967:
Stejně jako ostatní výrobci začala dílna založená v Thessaloniki bratry Emiliosem a Konstantinos Antoniades vyrábět tříkolky na bázi motocyklů někdy počátkem šedesátých let, aby později přešla na "automobilový typ", z počátku poháněmý motory VW. V roce 1970 představila nový model s modernějším vzhledem, ale také již poháný motorem Ford...
Velmi podobnou historii má i
Motorcar
patřil v letech 1967 až 1971 k menším, ale zato technicky zdatnějším výrobcům a do vlastního velmi kvalitního podvozku osazoval motory VW nebo Ford. O kvalitě rámu svědčí fakt, že ačkoliv bylo vozidlo otypováno na užitnou zátěž maximálně 350kg, bez problémů dokázalo převážet dvě tuny
a nejlepší nakonec
SAM
Kupodivu za tím nestojí náš strýček Sam..ale pan Stephanos A. Mbaltas, který vyráběl tyto tříkolky v letech 1966 - 1974.
Ze snímku to není patrné,ale pravděpodbně jde také o podvozek vlastní výroby, protože shodně jako výše uvedení producenti používal zpočátku motory VW a posléze Ford.
Re: Řecké nákladní tříkolky - vwzduchem chlazené
Hele to je fakt dobrý..chtěl bych v tom jezdit a vozit melouny..akorát to kolem kila musí mít příšerný jízdní vlastnosti.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Řecké nákladní tříkolky - vwzduchem chlazené
...mě na tom nejvíc rozhodilo...že sem si myslel,že tydlecty "pracanty" vyráběli zásadně praštěný italové...a vono prd...
You can't win 'em all...