Rele pro dynamo 12V - repase, oprava

sedan, faltdach nebo kabrio, všichni, kdo máte brouka patříte SEM!!!
Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Rele pro dynamo 12V - repase, oprava

Příspěvek od Herbie »

zkousel jste nekdo nekdy opravovat relatko pro dynamo
to co je pod zadni sedackou ?

respektive co v nem krome odporovyho dratu, diody a kontaktu je ?
prece to musi jit spravit ne, neni to zadnej polovodicovaje bazmekt

fotky a prakticke zkusenosti vitany
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15179
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Rele pro dynamo 12V - repase, oprava

Příspěvek od Sam »

Herbie píše:zkousel jste nekdo nekdy opravovat relatko pro dynamo
to co je pod zadni sedackou ?

respektive co v nem krome odporovyho dratu, diody a kontaktu je ?
prece to musi jit spravit ne, neni to zadnej polovodicovaje bazmekt

fotky a prakticke zkusenosti vitany
jo, zkouseli a zjistil jsem ze vyjiskreny kontatky jiz nepujdou vymenit ani nejdou nejak rozumne sehnat novy -> beru od praka novy :roll:
Takze jsem ti asi moc nepomohl, ze ? A tedka koukam ze tobe jde o 12Volt... takze taky mimo misu. Nicmene to muselo ze mne ven :P
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

O weekendu až se budete vožírat na vyšáku tak se tim budu zabejvat
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

já to zkoušel u odborníka a on mi řek že ten odporovej drát na tu slídu už nikdo zpátky nedostane i kdyby sehnal ten se správným odporem. Nicméně mi proměřil odpor a předřadil nějakej jinej asi "cihlovej" či co se stejnou hodnotou - ale ještě jsem neměl odvahu to vyzkoušet.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

mlok
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 492
Registrován: 11 led 2006
Bydliště: Podlesí u Příbrami

Příspěvek od mlok »

taky mi jednou odešlo... dal jsem to na doporučení opravit nějakýmu "specialistovi"... vrátil mi to ve šroubkách, že to opravit prý nejde... musel jsem koupit nové ( 2 000.- :cry: )

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

no prosim a dneska nové stojí litr..hoši pusťte se do toho já si udělám kafe a budu vaše pinožení z povzdálí pozorovat:-)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

pockej, se to naucime opravovat a budem na tom deeesne vydelavat :)
... a vůbec !

Uživatelský avatar
pajas
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 425
Registrován: 01 čer 2005
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pajas »

V nějakém ze starších AR (Amaterské rádio) byl návod na elektronickou regulaci k dynamu. Dávali to do původní škatule. Vyhledám to a mrknu se na to, co by to obnášelo a na kolik by to přišlo :wink:

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

Žanek píše:já to zkoušel u odborníka a on mi řek že ten odporovej drát na tu slídu už nikdo zpátky nedostane i kdyby sehnal ten se správným odporem. Nicméně mi proměřil odpor a předřadil nějakej jinej asi "cihlovej" či co se stejnou hodnotou - ale ještě jsem neměl odvahu to vyzkoušet.
...takže mam taky přetrhlej ten odporovej drátek na slídě (proč to soudruzi nějak neochránili...)
...proč by tam ten drátek jako nešel nandat??? ...ale jak zjistim jakej odporovej drátek tama mam dát, jelikož ho mam přetrženej, tak ho nezměřim.
...a ještě jeden debilní dotaz, k čemu tam vůbec je?
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
pajas
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 425
Registrován: 01 čer 2005
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pajas »

Obecně něco o regulátorech...

Regulátor činnosti dynama

Dynama máme vybavena externími regulátory (regulačními relé), které plní hned několik úkolů současně.

Regulace napětí - budicí vinutí je plně připojeno (stupeň I). V okamžiku, kdy napětí na výstupu dynama dosáhne určité předepsané úrovně (tzv. stupeň II), zapojí se do buzení rezistor. Pokud dojde k poklesu napětí pod předepsanou úroveň, je buzení opět zapojeno. Pokud při zvyšujících se otáčkách přes snížené buzení (v budícím vinutí je zapojen rezistor) dojde k překročení hodnoty maximálního napětí, propojí regulátor budicí vinutí do smyčky a tím jej zkratuje. Dynamo přestane dodávat proud a napětí prudce poklesne. Celý tento proces se opakuje několikrát za sekundu.

Proudová ochrana - při překročení maximálního přípusného odebíraného proudu dojde nejprve ke snížení buzení a posléze k jeho odpojení, kdy je budicí vinutí navzájem zkratováno, což má za následek zastavení dodávky elektrické energie na výstupu. Celý děj se opět opakuje několikrát za sekundu.

Připojovací relé (zpětný spínač) - při stojícím motoru odpojuje dynamo z okruhu vozidla. Pokud by se tak nestalo, dynamo by se roztočilo jako elektromotor. Zdrojem energie by v tomto případě byl akumulátor. V praxi se však dynamo roztořit nemůže, protože je bržděno elektromotorem, tudíž by došlo k jeho spálení.

Zmíněný popis činnosti se může regulátor od regulátoru lišit, bude záviset na jeho konstrukci, zvycích výrobce a způsobu regulace (tzv. plusová, minusová)


Obrázek

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

a co z toho jako vyplývá? Koupit novej regler? :lol:
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

...z toho plyne že Stínadla se bouří, Červenáčku

...jo jinak v exAdipu jsem oběvil origo regoš :lol: Bosh 6v za cca 6kil, 12v bosh tam maj za podobnou cenu jako v kuří a 12V nebosch levnějc...
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

v tom případě neni co řešit :wink:
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

je, 11 kil versus pár halířů nebo kaček za součástky je docela jasná věc...

jen se musíme dohodnout co s tim pos. odporovym drátem, je tam vůbec nutnej, k čemu je? co tam místo něj napálit křemík a jak velkej?
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
pajas
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 425
Registrován: 01 čer 2005
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pajas »

Lugen píše:jen se musíme dohodnout co s tim pos. odporovym drátem, je tam vůbec nutnej, k čemu je? co tam místo něj napálit křemík a jak velkej?
bylo to na nic... :shock: :roll: ](*,)

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

pajas píše:
Lugen píše:jen se musíme dohodnout co s tim pos. odporovym drátem, je tam vůbec nutnej, k čemu je? co tam místo něj napálit křemík a jak velkej?
bylo to na nic... :shock: :roll: ](*,)
co? :shock:
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
pajas
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 425
Registrován: 01 čer 2005
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pajas »

Lugen píše:co? :shock:
Jak jsem psal, rezistor (postaru odpor a v praxi použitý odporový drát) je určen k omezení buzení. To znamená, že je velmi důležitý.

Mechanické (relátkové) regulátory se nastavují přihýbáním kontaktů (třeba přihnutím palce na jhu směrem k cívce se spínací napětí zvyšuje)

Pro správnou činnost musí být pohyblivý kontakt v přesně definované pozici vůči kontaktům pevným a vůči jádru elektromagnetu a to se nedá při opálených a broušením ožužlaných dotycích realizovat.

Takhle vypadá pracoviště, kde se nastavují regulátory

Obrázek

Pokud nějakým způsobem zasáhneš do regulátoru, jeho nastavování Tě nemine :twisted:

Vzhledem k tomu, že na správné činnosti regulátoru závisí životnost akumulátoru, v krajních případech se dá odpálit dynamo a ještě krajnějších zapálit auto, tak bych ho neopravoval :wink:

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

a sme v prdeli jak baťa s cvičkama, regulátor jako takovej je v pohodě, zkurvenej je ten odporovej drát kterej soudruzi nechali chytře venku...
...ted jen nastává otázka zda-li koupit boš nebo neboš, je to rozdíl 5tikila, sice to neni složité zařízení, ale zkurvit se to asi dá tim nastavenim... :?
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od prak »

myslíte že škodovky neměly dynama?
a že ceny PAL x BOSCH se nebudou velmi výrazně lišit?
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

prak píše:myslíte že škodovky neměly dynama?
a že ceny PAL x BOSCH se nebudou velmi výrazně lišit?
...hele jak jsi psal o tom škodováckym regulátoru na altík, tak mě to taky napadlo zeptat se na dynamo, ale nemaj. Přeci jen do jaký škodovky se naposled cpali 12v dynama...?!
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Odpovědět