http://www.uamk-cr.cz/infoservis/infose ... 04&navrat=
Od prvního května
mohou být do ČR dovážena auta, která splní globální homologaci ES (pouze tato plní jednotné evropské předpisy).Tuto homologaci splňují i auta některých značek ve staří třeba i 10 let (k roku 2004). Mj. součástí homologace je také závazek výrobce k ekologické likvidaci auta poté, co doslouží.
V autobazaru zájemce o ojetý vůz snadno pozná, zda vybraný vůz homologaci splňuje, a to podle souboru znaků uvedeného na výrobním štítku (pozor nestačí záznam v německém technickém průkazu, na štítku musí být vyznačeno např. e1*93/56*0026 ). Po dovozu auta s homologací pak bude nutná jeho kontrola ve zkušební stanici. Zkušebna posoudí, zda na autě nevznikly technické úpravy.
Dovoz aut bez homologace bude i nadále podle směrnic ES omezen věkem osmi let, tzn. že budou muset mít osvědčení o schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla (případně jeho ověřenou kopii - technický průkaz ze zahraničí) a po dovozu budou muset absolvovat kontrolu ve zkušební stanici. Cílem opatření je zabránit dalšímu zhoršování vozového parku u nás.
Auta starší 23 let podléhají jiným testacím, vyžadovaným u veteránů.
Jednotlivý dovoz a registraci osobních automobilů upravuje § 34 a § 35 zákona č. 56/2001 Sb., v platném znění. Tento zákon byl naposled novelizován (i s ohledem na vstup ČR do EU) zákonem č. 103/2004 Sb. (účinnost od 1.5.2004).
Podle platného znění tohoto zákona je možné dovážet vozidla kategorie M1, M2 nebo N1 pokud nejsou starší osmi let a splňují emisní limity ve výfukových plynech podle normy EURO 2, vozidla kategorií L, O1, O2, T nebo S pokud nejsou starší osm let a vozidla kategorií M3, N2, N3, O3 a O4 pokud nejsou starší pěti let.
Vozidla, která jsou držitelem osvědčení o homologaci typu ES (obecně nazýváno "vozidla s globální homologací") lze dovážet bez ohledu na jejich stáří, za předpokladu, že na nich nebyly provedeny žádné konstrukční změny a svým provedením odpovídají danému osvědčení o homologaci typu ES. Tato "globální homologace" se v EU vystavuje na osobní automobily, traktory a motocykly. Na osobní automobily se vydává přibližně od roku 1993.
Pro zjednodušení uvádíme přehled jednotlivých možností nejčastěji dovážených vozidel, tj. osobních automobilů kategorie M1:
A. Jednotlivě dovezené vozidlo - nové, dosud neprovozované
1. Je držitelem osvědčení o homologaci typu ES (tj. má uděleno osvědčení o homologaci typu ES, tzv. "globální homologaci" a je k dispozici ES prohlášení o shodě, tzv. COC list) - bezproblémová registrace bez požadavku na jakékoliv další testy, kontroly apod.
2. Není držitelem osvědčení o homologaci typu ES - musí mít doklad o schválení technické způsobilosti vozidla vydaným jiným státem nebo jeho ověřenou kopii a následuje kontrola ve zkušební stanici (tj. v pověřené STK), zda plní technické požadavky, platné v ČR.
B. Jednotlivě dovezené vozidlo - ojeté, již provozované a registrované v cizím státě
1. Je držitelem osvědčení o homologaci typu ES - dovoz možný bez ohledu na stáří vozidla, pouze kontrola ve zkušební stanici (stáří vozidla do osmi let) nebo v pověřené zkušebně (stáří vozidla nad 8 let), zda na vozidle nebyly uskutečněny technické úpravy, které by neodpovídaly danému osvědčení o homologaci typu ES.
Není držitelem osvědčení o homologaci typu ES - dovoz omezen stářím vozidla (max. 8 let) a plněním emisních limitů podle normy EURO 2, dále pak zkušební stanice kontroluje, zda dané vozidlo plní technické požadavky platné v ČR v době výroby vozidla.