Stránka 1 z 2

Ježdění na líh a jiná paliva

Napsal: 08 pro 2005
od Žanek
V Brazílii je to prý normálka - upraví motory(už v továrně) na vyšší kompresní poměr a frčí s vyšším výkonem a jezdí za míň. Víte o tom někdo něco bližšího. Dá se broučí motor upravit na spalování lihu? Musí to být 100%ní líh? atd. - prosím všechny, kteří o tom něco vědí ať se podělí. :wink:

Napsal: 08 pro 2005
od yahoďák
Nejezdí v tý Brazílii na methanol?

Napsal: 08 pro 2005
od Žanek
yahoďák píše:Nejezdí v tý Brazílii na methanol?
to je jedna z věcí který nevím ....... ztraceno v překladu :?

Napsal: 08 pro 2005
od yahoďák
No každopádně to vyrábí z cukrový třtiny.

Napsal: 08 pro 2005
od Žanek
yahoďák píše:No každopádně to vyrábí z cukrový třtiny.
u nás je zase cukrová řepa :wink:

ac

Napsal: 08 pro 2005
od REDH0T
...o jedné "rafinérii", která by se dala užít k těmto potřebám bych věděl. Lokace Strachotín - Domašov...

Napsal: 08 pro 2005
od yahoďák
Tak tady je zdroj informací, teď jen nějakého lingvistu:

http://inventabrasilnet.t5.com.br/caralc.htm

...je tam schéma "karburátoru", přelouskal jsem si, že oproti klasickému benzinovému palivu způsobuje alkohol korozi, takže je to vyrobeno ze zinku (nebo jeho slitiny??) a vypadá to, že tam není klasická otočná klapka, ale jakési šoupě, které se pohybuje po vertikální ose a tím mění pruřez sání.

Napsal: 08 pro 2005
od john
Zatial je komercne dostupny " Mix 85 / 15 ",co je 85% metylalkohol a 15% benzin.Podrobnosti o nutnych upravach su vcelku nedostupne,takze neviem,co je treba upravit na motore.Zjavne sa musi zvysit kompresny pomer,pouzivat mazacie aditiva a rozvod / trubky / paliva.Metylalkohol ma korozivne vlastnosti a vacsina gumovych vyrobkov ho netoleruje.
Cisty metylalkohol stazi zimne startovanie,preto tam pridavaju benzin.
Budem hladat viac info.

Napsal: 08 pro 2005
od Žanek
Lihobenzín:

Nedokáži přesně říci, jestli jde o přesný název podle ČSN, ale takto se obecně nazývá. Jde o směs lihu a automobilového benzínu. Lihobenzín a bionafta zažijí brzy výraznější rozvoj, v zemích EU se předpokládá do roku 2006 podíl těchto paliv na trhu ve výši 6,7%.

Líh má mnoho vhodných vlastností pro pohon motorových vozidel, nejvýraznější jsou vysoké oktanové číslo a velké výparné teplo, díky kterému se dosahuje silného vnitřního chlazení spalovacího prostoru. Problémem je ale jiný směšovací poměr, který zhoršuje spotřebu paliva, která vychází téměř dvojnásobná proti benzínu. Schopnost lihu pohlcovat vodu zase na druhé straně při dlouhodobém skladování způsobuje narušování vlastností paliva, při určitém procentu obsahu vody v palivu se voda od lihu oddělí a nastanou problémy se zamrzáním přívodního potrubí v zimním období. Použití lihových paliv vyžaduje intenzivnější vyhřívání odlišně osazeného karburátoru a sacího potrubí, také mazací oleje pro motory poháněné lihovými palivy jsou jinak konstruovány.
Líh, pokud ho smícháme v určitém poměru s benzínem (do 15% objemu), nevyžaduje odlišné seřízení motoru a je plně použitelný jako alternativní palivo pro benzínové motory. Líh zvýší oktanové číslo a zlepší ochlazování spalovacího prostoru, je možné zvýšit kompresní poměr a tím zlepšit ekonomiku provozu.

Líh se dá vyrábět prakticky z libovolné biomasy, nejlépe pokud obsahuje větší procento cukru. U lihových směsí a bionafty se poukazuje na přínos ekonomice v tom, že se mohou obdělávat i jinak nevyužívané zemědělské plochy, nezáleží na vysoké kvalitě pěstovaných plodin (může se využít i méně hodnotné půdy), zvýší se zaměstnanost v tomto oboru. Poklesne závislost na dovozu ropy, biopaliva mívají lepší složení spalin, jsou méně jedovaté a tvorba CO2 je také nižší. Hlavní devizou tohoto řešení je obnovitelnost zdrojů.

U nás zatím zákon o dani z paliv povoluje lihobenzín s 5% obsahem lihu, což je z hlediska výsledné ceny nezajímavé. Nepředpokládám v brzké době větší rozvoj takového paliva, pokud si ho nehodláte doma připravovat sami.

Napsal: 08 pro 2005
od Žanek
Jak jsem již uvedl, v nasávané směsi musí být určité množství vzduchu a paliva. Proč to tak je, je dáno výhřevností daného paliva – v našem případě benzínu. Zde se zohledňuje výhřevnost paliva ve směsi se vzduchem při stlačení – ta je odlišná od normální výhřevnosti při spalování na volném vzduchu. Porovnáme-li výhřevnost benzínu a lihu, je základní hodnota pro benzín asi o 62% vyšší než pro líh, ale ve směsi se vzduchem se rozdíl zmenší asi na 2%. Jenže na spálení 1 kg benzínu potřebujeme asi 14,7 kg vzduchu a na 1 kg lihu vzduchu asi 6,5 – 8,9 kg, takže pro stejné množství tepla potřebujeme více lihového paliva než benzínu (základní výhřevnost se obejít nedá). V případě výkonu motoru je na tom líh lépe, protože jeho oktanová hodnota (až 130) umožňuje použití výrazně většího kompresního poměru a díky vnitřnímu výparnému teplu (líh při odpařování odnímá velké množství tepla vzduchu, ten zmenšuje svůj objem a do válce ho nasajeme hmotnostně více) a ve stejném motoru vzroste výkon asi o 10% při zhruba dvojnásobné spotřebě. Líh je jediné dostupné palivo, s kterým lze dosáhnout ve stejném motoru stejného výkonu, stačí jen přetryskovat karburátor. Problémem je nutnost značně předehřívat sací potrubí, vysoké výparné teplo lihu způsobuje zamrzání karburátoru. Dále líh působí nepříznivě na kvalitu mazacích olejů a tak se musí často měnit a nebo používat speciální oleje pro motory na lihová paliva.

Napsal: 08 pro 2005
od Pětišroub
brazilští tovární beetlové uzpůsobení na toto palivo měli dva jednoduché karburátory a sníženou saharu s větrákem o menším průměru, neboť toto palivo nějak přechlazuje nebo co...

Napsal: 08 pro 2005
od Doctors
dochází k vnitřnímu chlazení, je to daný nějak tou termochemickýma dějema..

kua tomu bych měl rozumět jako budoucí maturant

:lol:

Napsal: 08 pro 2005
od Pětišroub
proto třeba měly starý vzduchem chlazený motory pro alkohol upravený odbroušený chladící žebrování na válcích..prostě to nebylo zapotřebí (Indian) :lol:

Napsal: 09 pro 2005
od Žanek
líh má víc oktanů a větší výparný teplo - no a to teplo musí na ten výpar někde odebrat :wink:

Napsal: 09 pro 2005
od Herbie
a to je dobry
pojedem na sraz, a az dojde vodka a pivo, vezmem slausky a budem vycucavat nadrze :)

Napsal: 09 pro 2005
od Žanek
to už bude ale jen pro největší tvrďáky - 100% je 100% - abych nebyl úplně offtopic, řek bych, že přídavek lihu do benzínu by mohl v létě pěkně pomoci snížit teplotu motoru. Zejména těm s vyšším kompresním poměrem - pro seriovky to nemá cenu pochopitelně - snad jen pro 16ky pod uzavřenou kapotou. Ještě sehnat nějak rozumně ten 100%ní lihouš :wink:

Napsal: 09 pro 2005
od Doctors
No herbie.. myslim ze metylalkohol (znamy jako methanol), bys necucal moc dlouho, vzhledem k jeho vysoké jedovatosti... (ste si jistý že je to metylalkohol?)

AD. 2 - Jak může být oktanový číslo alkoholu 100, když neobsahuje uhlovodík oktan? (oktanové číslo je z chemickýho hlediska procentuální podíl uhlovodíku oktanu v směsi který říkáme benzín. Oktan je míň reaktivní než heptan tzn. hoří pomalejc a tím pádem klidnějc = motor míň klepe...)

Prostě bych to nechal jako že má vyšší výhřevnost než benzín...

Doufám že to nevyznělo jako držkování....

Napsal: 09 pro 2005
od john
Etanol - C3H5OH
Metanol - C3OH RON 107
V metanole je vodik nahradeny hydroxilovym radikalom

Napsal: 09 pro 2005
od Doctors
To složení je mi jasný.. ale dyt je metanol jedovatej.. ten tam fakt používaj (jen výpary způsobují trvalou disfunkci očního nervu) ?

A to oktanový číslo... to je asi pro srovnání s benzínem? Fakticky je to totiž blbost (z mého chemicko-teoretického pohledu... )

Napsal: 09 pro 2005
od Žanek
Doctors píše:Prostě bych to nechal jako že má vyšší výhřevnost než benzín...

Doufám že to nevyznělo jako držkování....
trdlo - oktanové číslo se už dávno neměří poměrem k oktanu - Líh má oktanové číslo cca 130 :wink: