Brouk ze Sarajeva
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Brouk ze Sarajeva
Začínájí se nám množit dovozy brouků z bývalé Jugoslávie tzv. Buba Sarajka a proto zakládám tento topic, kde vám představím historii výroby a nejdůležitější rozdíly.
Model "Prinz" značky NSU otevřel bránu výrobě brouků v Bosně a Hercegovině a na území bývalé Jugoslávie. Tento model NSU byl sestaven od roku 1965 v továrně "Pretis" v městečku Vogošće, protože snížení výroby pro armádu způsobilo, že tento obrovský podnik s několika tisíci zaměstnanci se změnil na něco více populární produkt než výrobu kulek a granátů. Asi pět tisíc "prinz" ročně bylo instalováno a prodáváno za cenu jednoho milionu a osm set tisíc dinárů, takže si na jednoho "prinz" musel pracovat od jednoho a půl do dvou let. "Prinz" se brzy vrátil do pohádek, protože NSU nejprve vyměnil Audi a pak Volkswagen. Nějakým způsobem se v Bosně a Hercegovině spojily čtyři továrny a vytvořil se jeden z průmyslových gigantů bývalého SFRJ - UNIS. Jak VW vstoupil do Bosny ? Společnost NSU dosáhla výroby 15 000 kusů ve Vogošće. Ale NSU byl v té době malý hráč na hřišti, v podstatě bez peněz na vážnější projekty a společnost byla stále v nebezpečí, že jí někdo převezme. Volkswagen, ve kterém se NSU utopil, spolupracoval s Bělehradskou firmou Inex na území bývalé Jugoslávie, která každoročně prodávala od 1.000 do 2.000 kusů svých vozidel. Delegace VW uvedla, že jsou připraveni okamžitě prodat 10.000 vozidel a že od druhého roku zvýší výrobu na 20.000 kusů, přičemž společnost VW bude muset koupit 50% dílů vyráběných několika továrnami z Bosny a Hercegoviny a Jugoslávie. V roce 1969 byla podepsána smlouva, byla postavena hala o rozloze 40 000 metrů čtverečních, byla zahájena instalace "Bube" nejznámějšího modelu VW. Zároveň byla založená automobilka Sarajevo-TAS s 51% podílem společnosti UNIS a 49% vlastněným společností VW. TAS byl jedním z prvních pozitivních příkladů dobré spolupráce se zahraničním investorem v době těžkého socialismu. Buba byl vyráběna v TAS ve třech verzích (1200, 1300 a 1303) v letech 1972 až 1976 a byl o něco dražší než "prinz". Mezitím svět představil nový zázrak od společnosti Volkswagen - "golf". První "Golf J" byl vyroben v roce 1976 v TAS, s tak velkým zájmem, že jediným východem pro výrobní plány bylo další zvýšení podílu domácích komponent ve vozidle a nárůst vývozu, který zase získal možnost největšího dovozu dílů od VW .
Model "Prinz" značky NSU otevřel bránu výrobě brouků v Bosně a Hercegovině a na území bývalé Jugoslávie. Tento model NSU byl sestaven od roku 1965 v továrně "Pretis" v městečku Vogošće, protože snížení výroby pro armádu způsobilo, že tento obrovský podnik s několika tisíci zaměstnanci se změnil na něco více populární produkt než výrobu kulek a granátů. Asi pět tisíc "prinz" ročně bylo instalováno a prodáváno za cenu jednoho milionu a osm set tisíc dinárů, takže si na jednoho "prinz" musel pracovat od jednoho a půl do dvou let. "Prinz" se brzy vrátil do pohádek, protože NSU nejprve vyměnil Audi a pak Volkswagen. Nějakým způsobem se v Bosně a Hercegovině spojily čtyři továrny a vytvořil se jeden z průmyslových gigantů bývalého SFRJ - UNIS. Jak VW vstoupil do Bosny ? Společnost NSU dosáhla výroby 15 000 kusů ve Vogošće. Ale NSU byl v té době malý hráč na hřišti, v podstatě bez peněz na vážnější projekty a společnost byla stále v nebezpečí, že jí někdo převezme. Volkswagen, ve kterém se NSU utopil, spolupracoval s Bělehradskou firmou Inex na území bývalé Jugoslávie, která každoročně prodávala od 1.000 do 2.000 kusů svých vozidel. Delegace VW uvedla, že jsou připraveni okamžitě prodat 10.000 vozidel a že od druhého roku zvýší výrobu na 20.000 kusů, přičemž společnost VW bude muset koupit 50% dílů vyráběných několika továrnami z Bosny a Hercegoviny a Jugoslávie. V roce 1969 byla podepsána smlouva, byla postavena hala o rozloze 40 000 metrů čtverečních, byla zahájena instalace "Bube" nejznámějšího modelu VW. Zároveň byla založená automobilka Sarajevo-TAS s 51% podílem společnosti UNIS a 49% vlastněným společností VW. TAS byl jedním z prvních pozitivních příkladů dobré spolupráce se zahraničním investorem v době těžkého socialismu. Buba byl vyráběna v TAS ve třech verzích (1200, 1300 a 1303) v letech 1972 až 1976 a byl o něco dražší než "prinz". Mezitím svět představil nový zázrak od společnosti Volkswagen - "golf". První "Golf J" byl vyroben v roce 1976 v TAS, s tak velkým zájmem, že jediným východem pro výrobní plány bylo další zvýšení podílu domácích komponent ve vozidle a nárůst vývozu, který zase získal možnost největšího dovozu dílů od VW .
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brouk ze Sarajeva
Rozdíly - omlouvám se že nemám adekvátní fotky, ale věřím tomu, že s tím pomůžou ti, co mají "J" brouka a rozbalí to tady ve velkém.
S tímto seznamem mi pomohli klucí v bývalé YU - děkuji / hvala
Motoroý prostor je bez protihlukové izolace
Za zadními bočními okny nejsou průduchy na vzduch
Chybí izolace podlahy v kabině, pouze gumová rohož
Nejsou dvířka na kastlíku
Dveře zevnitř osazené tenčím madlem
Na přední kapotě není okrasná lišta ani VW znak
S tímto seznamem mi pomohli klucí v bývalé YU - děkuji / hvala
Motoroý prostor je bez protihlukové izolace
Za zadními bočními okny nejsou průduchy na vzduch
Chybí izolace podlahy v kabině, pouze gumová rohož
Nejsou dvířka na kastlíku
Dveře zevnitř osazené tenčím madlem
Na přední kapotě není okrasná lišta ani VW znak
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brouk ze Sarajeva
Příklad kapoty bez okrasné lišty a VW znaku
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brouk ze Sarajeva
Bez mřížek za zadními bočními okny
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: Brouk ze Sarajeva
Milošáku, super počin!
Už delší dobu střádám materiály pro seriálek o tom, kde ve světě a s jakým rozdíly byli brouci vyráběni a s jugoslávkou produkcí jsem počítal s tvojí pomocí a ono je to naopak, předběhls mě
Ohledně odlišností (model 1200/1300) mě napadá ještě:
- přední kapota bez mřížky pro větrání
- tudíž přístrojová deska má jen 3 ofuky na okno (v rozích a uprostřed)
Obecně mi připadá, že J model je spíš jako soudobý německý sociál (holá palubka bez dvířek, soc.volant s troubením jen tlačítkem bez loga, ovládání stěračů knoflíkem na palubce, nikoliv páčkou u volantu, těsnění oken bez ozdobné lišty), ale přitom lepší čalounění celého stropu vč. zadních sloupků, chrom nárazníky a lišty ...
Nebo i u J brouků byla standart a "lepší" verze?
Už delší dobu střádám materiály pro seriálek o tom, kde ve světě a s jakým rozdíly byli brouci vyráběni a s jugoslávkou produkcí jsem počítal s tvojí pomocí a ono je to naopak, předběhls mě
Ohledně odlišností (model 1200/1300) mě napadá ještě:
- přední kapota bez mřížky pro větrání
- tudíž přístrojová deska má jen 3 ofuky na okno (v rozích a uprostřed)
Obecně mi připadá, že J model je spíš jako soudobý německý sociál (holá palubka bez dvířek, soc.volant s troubením jen tlačítkem bez loga, ovládání stěračů knoflíkem na palubce, nikoliv páčkou u volantu, těsnění oken bez ozdobné lišty), ale přitom lepší čalounění celého stropu vč. zadních sloupků, chrom nárazníky a lišty ...
Nebo i u J brouků byla standart a "lepší" verze?
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brouk ze Sarajeva
Já věděl, že se ti to bude líbit.yahoďák píše:Milošáku, super počin!
Zjistím odpovědi a dám vědět.
Hlavně se těším na příspěvky majitelů Jé-ček
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
Re: Brouk ze Sarajeva
takže skelet karoserie bez nuceného větrání plus to úplně velký zadní okno
to je zdá se celkem zásadní poznávací znak
to je zdá se celkem zásadní poznávací znak
... a vůbec !
Re: Brouk ze Sarajeva
Super článek!
Jsem u brouka novej, tak asi moc nepomůžu. V úterý jsem si koupil Bubu 1200J v Bělhradě, kde už něco přes rok žiju. Přidávám foto zepředu a zezadu.
Zajímalo by mě, proč má můj brouk blikny i na blatních, myslel jsem, že v Sarajevu se nemontovaly a byly jen jako "mexican style" v nárazníku.
Dále by mě zajímalo, jak je možný, že mi chybí výrobní destička. Mám číslo motoru, číslo šasi, obojí spolu sedí podle tabulek ze Samby, ale po štítku ani památky (hledal jsem ho u rezervy).
Ostřik okna je řešen elektrikou, je to tak normálně z toho roku, nebo je to nějak dodělávané?
Díky za případné odpovědi.
Karel
Jsem u brouka novej, tak asi moc nepomůžu. V úterý jsem si koupil Bubu 1200J v Bělhradě, kde už něco přes rok žiju. Přidávám foto zepředu a zezadu.
Zajímalo by mě, proč má můj brouk blikny i na blatních, myslel jsem, že v Sarajevu se nemontovaly a byly jen jako "mexican style" v nárazníku.
Dále by mě zajímalo, jak je možný, že mi chybí výrobní destička. Mám číslo motoru, číslo šasi, obojí spolu sedí podle tabulek ze Samby, ale po štítku ani památky (hledal jsem ho u rezervy).
Ostřik okna je řešen elektrikou, je to tak normálně z toho roku, nebo je to nějak dodělávané?
Díky za případné odpovědi.
Karel
Buba Njemacka 1300 z 1970
Buba Chameleon 1200J z 1976
Buba Chameleon 1200J z 1976
- Pekař z Boščehrada
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2497
- Registrován: 07 led 2006
- Bydliště: Pekárna v Boščehradu
Re: Brouk ze Sarajeva
Stejně tak jak německý socky kolem r.1974. Ale ty mely aspoň dvířka v palubce. Nebo existovaly německy socky i bez dvířek?Herbie píše:takže skelet karoserie bez nuceného větrání plus to úplně velký zadní okno
to je zdá se celkem zásadní poznávací znak
Re: Brouk ze Sarajeva
Pokud vim tak anoPekař z Boščehrada píše:Stejně tak jak německý socky kolem r.1974. Ale ty mely aspoň dvířka v palubce. Nebo existovaly německy socky i bez dvířek?Herbie píše:takže skelet karoserie bez nuceného větrání plus to úplně velký zadní okno
to je zdá se celkem zásadní poznávací znak
... a vůbec !
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brouk ze Sarajeva
Moj Fenix bol tiez socka zo 70tych rokov bez dvierok a aby to nebolo take lahke chybal aj drziak pantu.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
Re: Brouk ze Sarajeva
Náš brouk se sice jmenuje Buba a celý předchozí život jezdil po bývalé Jugoslávii, ale jinak je to čistokrevný NĚMEC. Tam rozdíly nehledejte. Ale jinak zajímavý text. Díky.
VW Brouk 1971 1.3L, pastel white/dogtooth blue
https://tosvobuba.wordpress.com
https://tosvobuba.wordpress.com
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brouk ze Sarajeva
Všimněte si chybějícího čalounění v kabině..
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brouk ze Sarajeva
tak to ma kazda socka. nie ?
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7226
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Brouk ze Sarajeva
Dnes jsem narazil na tohoto brouka v městečku Candelaria a nemám zdání kdo to vyrobil s jestli to patří do tohoto topiku. Možná to není ani brouk
Jestli někdo ví kam to patří,tak to přesunu.
Jestli někdo ví kam to patří,tak to přesunu.
Vwase nocni sichta...
Re: Brouk ze Sarajeva
no to je pěkný .... vypadá to jako 69 sociál, ale co ty prolisy vzadu
nebo je to prostě jen vlastní tvořivost majitele
nebo je to prostě jen vlastní tvořivost majitele
... a vůbec !
- Pekař z Boščehrada
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2497
- Registrován: 07 led 2006
- Bydliště: Pekárna v Boščehradu
Re: Brouk ze Sarajeva
Social kolem roku 74, protože má zaslepené díry na ventilátor mezi vypínači světel a stěračů, velké zadní okno. A zmíněné prolisy za zadním bočním oknem. A madlo nad skřinkou před spolujezdcem, na rozdíl od socek 69 apod.
Je pro zahraniční trhy (na rozdíl od modelu pro německý trh podobající se jugoslávským broukům) Jo a chybí mu dědkovský mřížky na klakson v předních blatnících, ty má mít, někdo upravoval normální rovnosvětlovské blatníky zavařením díry na nárazník.
Je pro zahraniční trhy (na rozdíl od modelu pro německý trh podobající se jugoslávským broukům) Jo a chybí mu dědkovský mřížky na klakson v předních blatnících, ty má mít, někdo upravoval normální rovnosvětlovské blatníky zavařením díry na nárazník.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: Brouk ze Sarajeva
zajímavé, ale zpátky k Sarajkám:
všimnnul jsem si toho už na modrém kusu výše, má taky čalouněný jen strop ... ale třeba Projekt X má čalounění i na sloupcích. Takže opakuji otázku: lišilo se provedení čalounění podle ročníků, nebo i v Jugoslávské produkci byly různé úrovně výbavy (za příplatek)?Milosak_1 píše:Všimněte si chybějícího čalounění v kabině..
Sarajka_5.PNG
Re: Brouk ze Sarajeva
to stropní čalounění není nic výjimečného a bylo i na ryze německém trhu. při inovacích a přechodových modelech se zdělalo co na linkách přebývalo,jako úzké nárazniky či 6V elektrika. ale v 70 tých letech začali cíleně oslovovat různé skupiny zákazníků a začaly se vyrábět mimo standardního vozu série levnější i dražší. některé bloky se pak i pojmenovávali,jeans,student,silver,sport a nevím jak ještě. ty levný pak měli tenhle strop a prakticky stejnou motorizaci 1,2. někdy nebyla lišta přední kapoty a rám větračky a okna byl v matu. u pojmenovaných bloků si myslím že nebyla možnost změn na přání či dovybavení za příplatek, to bych hádal,ale logicky když kupuju silver nebude v nabídce modrá barva..takže spíš zůstává otázkou jestli série pro jugoslávii byla zakázkou či vybranou nabídkou i když to J vypovídá že to byla velká objednávka ale nevím jestli jugoslávie měla v předpisech něco specifického čím by se jugoslávky měli lišit.
u projektu X ten sloupek někdo spíš polepil.guma těsnění dveří nikdy nedoléhá na stropnici
u projektu X ten sloupek někdo spíš polepil.guma těsnění dveří nikdy nedoléhá na stropnici