VW Typ 15 - Kabriolet od Karmanna
Napsal: 13 bře 2014
Zakladám tento topic vzhladom na to, že počet kabrií na základe vw brouk sa zvyšuje a bolo by dobré informácie sústrediť do jednej zložky.
Niečo málo z histórie:
Automobilka VW v spolupráci s firmou Wilhelm Karmann GmbH v meste Osnabrück vyrábala brouky kabriá od roku 1949 do roku 1980. Wolkswagen AG zadal vývoj kabrií po vojne firme Hebmüller a firme Karmann. Firma Hebmüller vyrábala kabriá od roku 1949-52 kedy z dôvodu požiaru závodu nastal finančný úpadok a následne krach firmy. Kabriá od Hebmüllera sú velmi cenené lebo boli vyrobené v malom počte 696 kusov. Po zániku Hebmullera prevzala výrobu otvorených vozov na platforme VW Typ 1 už len Firma Karmann. Už v roku 1949 bolo vyrobených necelých 400 kusov kabrií. Strecha vyrábaná Karmannom bola viacvrstvová zateplená, takže sa dalo bez zníženia komfortu auto používať aj v zime. Konštrukcia strechy sa jednoducho sklápa bez zjavnej námahy a za jazdy neprináša nepríjemné akustické efekty. Daň za kvalitnú strechu činil fakt, že konštrukcia bola masívna a po zložení zabrala veľkú časť zadnej časti za zadnými sedadlami, oproti Hebmulleru, kde bola strecha schovaná do karosérie. Avšak design zloženej strechy pôsobí na aute skôr proporčne vyrovnane.
Na prívod vzduchu do motora boli dimenzované rebrové otvory na zadnej kapote, nakolko pod zadným oknom neboli otvory ako na limuzíne. Rozmer a počet otvorov v kapote sa menil rokmi a obsahom motora.
Celkový počet vyrobených kusov vo firme Karmann od roku 1949 do 1980 je 331 841.
1949
Spustenie výroby štvormiestneho cabria 1. 7. 1949, . Bočné rámy okien sú z hliníka, bez predných vetračiek. Mávatká sú pred prednými dverami, okrem posledných modelov, kde boli mávatká za dverami, z dôvodu vystuženia rámu predného okna. Trojramenný volant vo farbe slonová kosť, brzdy lankové mechanické, dvojfarebné lakovanie, na požiadanie interiér v koži. V sériovej výbave uzamykatelná skrinka na rukavice.
1950
Volant už dvojramenný vo farbe slonová kosť, Mávatká už za zadnými dverami, prídavný drevený rám skladacej strechy na uchytenie hliníkovej lišty nad zadným oknom.
1951
Od čísla karosérie 3811 pribudli vetracie klapky za blatníkmi (RHEUMA KLAPKY). Na prednej kapote znak Wolfsburg.
1952
Žiadne zmeny do 30.9. 1952. Od 1. 10. nová prístrojová doska, totožná s VW chrobák s oválnym zadným oknom, rýchlomer priamo pred vodičom a nový volant. 15" ráfiky, hladké
nárazníky, vetracie okienko na predných dverách, srdcové zadné svetlá, nová zadná haubna, nové kľučky dverí.
1953
Od čísla podvozku 448 125 už nie sú mávatká inštalované v skrini, ale priamo zvárané zvnútra. Od čísla podvozku 487.008 nový rám a tesnenia bočných okien z chrómu (stará verzia bola z lešteného hliníka).
1954
Od čísla podvozku 575 415 nový motor s 1192 ccm a 30 hp (predtým 1131 ccm a 25 koní). Rozšírené potrubie na vykurovanie nôh. Nové zamykanie prednej kapoty, motora, spínanie štartéra zapaľovaním cez klúč (nie tlačítko). Vetracie okienka už uzamykateľné. Rukoväť a lišta na popolníku chrómovaná. Celulózna lakfarba je nahradená akrylovou farbou. Druhá slnečná clona. Nové sedačky. Nádržka brzdovej kvapaliny umiestnená pod rezervou už viditeľná.
1955
Dňa 1. 08. 1955, je zavedený systém zmeny modelu, tj Model z roku 1955 je teraz postavený od januára po júl. Od júla 1955 sa začína modelový rok 1956. Americká verzia dostáva zosílené nárazníky.
1956
Zadné čelo je zmenené tak, že pre dvojitý výfuk sú nové dva zárezy. Zadné svetlá sú väčšie (vajíčkové), všetky funkcie svietia v jednej lampe. Nové interiérové dvere bez vrchnej vlny. Vnútorné klučky a okenné kluky majú iný tvar, sú teraz hladké. Vonkajšie kľučky dverí už nie sú ploché. Sedáky majú teraz šesť vrások miesto dvoch. Radiaca páka je posunutá dopredu a zahnutá dozadu. Nový volant, nové disky špeciálne pre bezdušové pneumatiky.
1957
Žiadne významné zmeny v tomto modeli, stále stará palubná doska, malé čelné sklo a zadné okno.
1958
Čelné sklo zväčšené ako u limuzíny. Zbrusu nová skladacia strecha s väčším zadným oknom. Nová motorová kapota je teraz s 10-timi horizontálnymi štrbinami, namiesto 26-timi zvislými. Nová prístrojová doska s reproduktorovm grilom vedľa tachometra. Popolník sa teraz nachádza pod miestom umiestnenia pre rádio. Chrom lišta beží cez celú palubnú dosku. Dverné výplne sú vyrobené z koženkou z dvoch farebných tónov. Plynový pedál je teraz plochý.
1959
Žiadne zásadné zmeny oproti predchádzajúcemu roku.
1960
Nové chasis od č. 2528668. Vidlica, na ktorej je zavesená prevodovka sa znížila o 2 stupne, pre zvýšenie stability. Olejový filter sa mení, rovnako ako aj sklon dvoch výfuk. koncoviek od tlmiča výfuku. Predná náprava dostala stabilizačnú tyč a tlmič riadenia . Riadiaca tyč je kratšia, volant je tulipánového tvaru a dostáva chrómovú húkačku . Ochranná rúrka na predných blatníkoch už nie je z kovu , ale z gumy . Zmeny na dverách: nové kľuky so zámkom. Vnútorné: nie je viac chrómovaná lišta na dverách. Slnečná clona je z bieleho vinylu namiesto priehladného dymového plastu. Na prednej kapote je znak Wolfsburg čierny. Podlahové koberce sú vyrobené z jedného kusu vpredu a vzadu . Od čísla podvozku 2533100, zmizla chróm lišta, ktorá ukončovala hornú hranu prekrytia strechy. Od čísla podvozku 2600199 sa zmenily oblúky skladacej strechy a zmena strechy prišla znova od čísla podvozku 2967313. Od čísla podvozku 3063541, systém prekrytia už umožňuje blokovanie strechy v otvorenej polohe.
1961
Nový motor 34 hp s malou saharou (samostatné uchytenie alternátora), nová synchronizovaná prevodovka. Gumy stupačiek sú prispôsobené farebne k laku. Nové kľučky dverí. Štartér sa už neovláda na palubnej doske. Nový tachometer. Zrkadlá ako štandard. Zmenený sedák. Winkre (mávatká) sú nahradené novými ukazovateľmi, ktoré sú upevnené na predných blatníkoch a integrované do koncových svetiel.
1962
Predná kapota podopretá dvoma pružinami. Nové zadné svetlá vajcové trojdielne (blinker, konc. svetlo+brzda, odrazka). Pribudol ukazovateľ paliva - machanický pomocou lanka, namiesto pohotovostnej časti nádrže. Nový mechanizmus ovládania okien.
1963
Vrchná látka strechy dostane gumový povlak. Väčšie zadné okno. Širšie chrómované lišty na streche.
1964
Nové osvetlenie SPZ, väčšie predné blinkre, nové klučky.
1965
Kompletne nová karoséria a nový systém označovania. Limusina dostane kód Nr. 115, kabriolet, Nr. 155 (posledné číslo 5 pre 1965) ale čísla podvozku sú zmiešané. Nová karoséria s väčšími oknami, okrem zadného okna, ktoré je nezmenené už od roku 1963. Karoséria je lepšie vystužená. Nové sedačky. Predné vetracie okno zošikmené ako u limuzíny.
1966
Úplne nový podvozok. Perforované ráfiky a ploché puklice. Nový motor 1300 ccm. Predná náprava rozšírená. Volant čierny so zmeneným klaksónom.
1967
Nový model 1500 ccm s kotúčovými brzdami v predu a štvoršróbové disky (ostatné modely majú ešte päťšróbové kola v roku 1966). Nová kratšia kapota a nové zadné čelo. Nové, zameniteľné kľučky dverí s moderným zámkovým systémom. Vnútri: nový systém otvárania sa zapustenými madlami a uvoľnenie zámku. Nové tlačidlá na palubnej doske z čierneho plastu. Širšie zrkadlo. Pri modeli 1300 a 1500 na vyžiadanie 12V systém. Ostatné modely stále 6V napätie. Väčšie zadné osvetlenie SPZ-tky. Stále do 08/1967 vpredu šikmé svetlá. Polokrátka zadná kapota:
POKRAČOVANIE NA BUDÚCE
Niečo málo z histórie:
Automobilka VW v spolupráci s firmou Wilhelm Karmann GmbH v meste Osnabrück vyrábala brouky kabriá od roku 1949 do roku 1980. Wolkswagen AG zadal vývoj kabrií po vojne firme Hebmüller a firme Karmann. Firma Hebmüller vyrábala kabriá od roku 1949-52 kedy z dôvodu požiaru závodu nastal finančný úpadok a následne krach firmy. Kabriá od Hebmüllera sú velmi cenené lebo boli vyrobené v malom počte 696 kusov. Po zániku Hebmullera prevzala výrobu otvorených vozov na platforme VW Typ 1 už len Firma Karmann. Už v roku 1949 bolo vyrobených necelých 400 kusov kabrií. Strecha vyrábaná Karmannom bola viacvrstvová zateplená, takže sa dalo bez zníženia komfortu auto používať aj v zime. Konštrukcia strechy sa jednoducho sklápa bez zjavnej námahy a za jazdy neprináša nepríjemné akustické efekty. Daň za kvalitnú strechu činil fakt, že konštrukcia bola masívna a po zložení zabrala veľkú časť zadnej časti za zadnými sedadlami, oproti Hebmulleru, kde bola strecha schovaná do karosérie. Avšak design zloženej strechy pôsobí na aute skôr proporčne vyrovnane.
Na prívod vzduchu do motora boli dimenzované rebrové otvory na zadnej kapote, nakolko pod zadným oknom neboli otvory ako na limuzíne. Rozmer a počet otvorov v kapote sa menil rokmi a obsahom motora.
Celkový počet vyrobených kusov vo firme Karmann od roku 1949 do 1980 je 331 841.
1949
Spustenie výroby štvormiestneho cabria 1. 7. 1949, . Bočné rámy okien sú z hliníka, bez predných vetračiek. Mávatká sú pred prednými dverami, okrem posledných modelov, kde boli mávatká za dverami, z dôvodu vystuženia rámu predného okna. Trojramenný volant vo farbe slonová kosť, brzdy lankové mechanické, dvojfarebné lakovanie, na požiadanie interiér v koži. V sériovej výbave uzamykatelná skrinka na rukavice.
1950
Volant už dvojramenný vo farbe slonová kosť, Mávatká už za zadnými dverami, prídavný drevený rám skladacej strechy na uchytenie hliníkovej lišty nad zadným oknom.
1951
Od čísla karosérie 3811 pribudli vetracie klapky za blatníkmi (RHEUMA KLAPKY). Na prednej kapote znak Wolfsburg.
1952
Žiadne zmeny do 30.9. 1952. Od 1. 10. nová prístrojová doska, totožná s VW chrobák s oválnym zadným oknom, rýchlomer priamo pred vodičom a nový volant. 15" ráfiky, hladké
nárazníky, vetracie okienko na predných dverách, srdcové zadné svetlá, nová zadná haubna, nové kľučky dverí.
1953
Od čísla podvozku 448 125 už nie sú mávatká inštalované v skrini, ale priamo zvárané zvnútra. Od čísla podvozku 487.008 nový rám a tesnenia bočných okien z chrómu (stará verzia bola z lešteného hliníka).
1954
Od čísla podvozku 575 415 nový motor s 1192 ccm a 30 hp (predtým 1131 ccm a 25 koní). Rozšírené potrubie na vykurovanie nôh. Nové zamykanie prednej kapoty, motora, spínanie štartéra zapaľovaním cez klúč (nie tlačítko). Vetracie okienka už uzamykateľné. Rukoväť a lišta na popolníku chrómovaná. Celulózna lakfarba je nahradená akrylovou farbou. Druhá slnečná clona. Nové sedačky. Nádržka brzdovej kvapaliny umiestnená pod rezervou už viditeľná.
1955
Dňa 1. 08. 1955, je zavedený systém zmeny modelu, tj Model z roku 1955 je teraz postavený od januára po júl. Od júla 1955 sa začína modelový rok 1956. Americká verzia dostáva zosílené nárazníky.
1956
Zadné čelo je zmenené tak, že pre dvojitý výfuk sú nové dva zárezy. Zadné svetlá sú väčšie (vajíčkové), všetky funkcie svietia v jednej lampe. Nové interiérové dvere bez vrchnej vlny. Vnútorné klučky a okenné kluky majú iný tvar, sú teraz hladké. Vonkajšie kľučky dverí už nie sú ploché. Sedáky majú teraz šesť vrások miesto dvoch. Radiaca páka je posunutá dopredu a zahnutá dozadu. Nový volant, nové disky špeciálne pre bezdušové pneumatiky.
1957
Žiadne významné zmeny v tomto modeli, stále stará palubná doska, malé čelné sklo a zadné okno.
1958
Čelné sklo zväčšené ako u limuzíny. Zbrusu nová skladacia strecha s väčším zadným oknom. Nová motorová kapota je teraz s 10-timi horizontálnymi štrbinami, namiesto 26-timi zvislými. Nová prístrojová doska s reproduktorovm grilom vedľa tachometra. Popolník sa teraz nachádza pod miestom umiestnenia pre rádio. Chrom lišta beží cez celú palubnú dosku. Dverné výplne sú vyrobené z koženkou z dvoch farebných tónov. Plynový pedál je teraz plochý.
1959
Žiadne zásadné zmeny oproti predchádzajúcemu roku.
1960
Nové chasis od č. 2528668. Vidlica, na ktorej je zavesená prevodovka sa znížila o 2 stupne, pre zvýšenie stability. Olejový filter sa mení, rovnako ako aj sklon dvoch výfuk. koncoviek od tlmiča výfuku. Predná náprava dostala stabilizačnú tyč a tlmič riadenia . Riadiaca tyč je kratšia, volant je tulipánového tvaru a dostáva chrómovú húkačku . Ochranná rúrka na predných blatníkoch už nie je z kovu , ale z gumy . Zmeny na dverách: nové kľuky so zámkom. Vnútorné: nie je viac chrómovaná lišta na dverách. Slnečná clona je z bieleho vinylu namiesto priehladného dymového plastu. Na prednej kapote je znak Wolfsburg čierny. Podlahové koberce sú vyrobené z jedného kusu vpredu a vzadu . Od čísla podvozku 2533100, zmizla chróm lišta, ktorá ukončovala hornú hranu prekrytia strechy. Od čísla podvozku 2600199 sa zmenily oblúky skladacej strechy a zmena strechy prišla znova od čísla podvozku 2967313. Od čísla podvozku 3063541, systém prekrytia už umožňuje blokovanie strechy v otvorenej polohe.
1961
Nový motor 34 hp s malou saharou (samostatné uchytenie alternátora), nová synchronizovaná prevodovka. Gumy stupačiek sú prispôsobené farebne k laku. Nové kľučky dverí. Štartér sa už neovláda na palubnej doske. Nový tachometer. Zrkadlá ako štandard. Zmenený sedák. Winkre (mávatká) sú nahradené novými ukazovateľmi, ktoré sú upevnené na predných blatníkoch a integrované do koncových svetiel.
1962
Predná kapota podopretá dvoma pružinami. Nové zadné svetlá vajcové trojdielne (blinker, konc. svetlo+brzda, odrazka). Pribudol ukazovateľ paliva - machanický pomocou lanka, namiesto pohotovostnej časti nádrže. Nový mechanizmus ovládania okien.
1963
Vrchná látka strechy dostane gumový povlak. Väčšie zadné okno. Širšie chrómované lišty na streche.
1964
Nové osvetlenie SPZ, väčšie predné blinkre, nové klučky.
1965
Kompletne nová karoséria a nový systém označovania. Limusina dostane kód Nr. 115, kabriolet, Nr. 155 (posledné číslo 5 pre 1965) ale čísla podvozku sú zmiešané. Nová karoséria s väčšími oknami, okrem zadného okna, ktoré je nezmenené už od roku 1963. Karoséria je lepšie vystužená. Nové sedačky. Predné vetracie okno zošikmené ako u limuzíny.
1966
Úplne nový podvozok. Perforované ráfiky a ploché puklice. Nový motor 1300 ccm. Predná náprava rozšírená. Volant čierny so zmeneným klaksónom.
1967
Nový model 1500 ccm s kotúčovými brzdami v predu a štvoršróbové disky (ostatné modely majú ešte päťšróbové kola v roku 1966). Nová kratšia kapota a nové zadné čelo. Nové, zameniteľné kľučky dverí s moderným zámkovým systémom. Vnútri: nový systém otvárania sa zapustenými madlami a uvoľnenie zámku. Nové tlačidlá na palubnej doske z čierneho plastu. Širšie zrkadlo. Pri modeli 1300 a 1500 na vyžiadanie 12V systém. Ostatné modely stále 6V napätie. Väčšie zadné osvetlenie SPZ-tky. Stále do 08/1967 vpredu šikmé svetlá. Polokrátka zadná kapota:
POKRAČOVANIE NA BUDÚCE