Václavské náměstí 1969 aneb brouci v Československu
- ovalisimus panornik
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1841
- Registrován: 12 led 2007
- Bydliště: Nebušice
přesunuto z "ukažte svoje auto" Y.
Je to trochu OT, ale už po několikátý (tuším tady na f4 tak po třetí nebo čtvrtý) přemýšlím, kdo z Čechů mohl zakoupit v sedmdesátejch letech takovou káru. Dávno jsem po osmnácti letech od revoluce a deseti od smrti dědy, jehož osud poznamenal rodinu nadlouho, dospěl ke smíření, ale z čistě sociologického hlediska by mě to zajímalo. A říkám - bez zášti a zloby a dále čest výjimkám...
Je to trochu OT, ale už po několikátý (tuším tady na f4 tak po třetí nebo čtvrtý) přemýšlím, kdo z Čechů mohl zakoupit v sedmdesátejch letech takovou káru. Dávno jsem po osmnácti letech od revoluce a deseti od smrti dědy, jehož osud poznamenal rodinu nadlouho, dospěl ke smíření, ale z čistě sociologického hlediska by mě to zajímalo. A říkám - bez zášti a zloby a dále čest výjimkám...
German Classic but Motorhead isn´t Hawkwind
Na koupi brouka v 60. a 70. letech nebylo az tak nic zvlastniho. V ramci rozvojove pomoci asijskym a africkym zemim, zemim tretiho sveta apod. vyjizdeli nasi inzenyri, lekari, ucitele na dlohodobe pobyty, kde vykonavali svoji normalni profesi. Nemuseli byt ani ve strane, snad jen dobry kadrovy posudek byl podminkou. Tito lide dostavali v zahranici plat vetsinou v dolarech na konto v Ceskoslovenske narodni bance, ktera jim ve pro stat vyhodnem kurzu dolary promenila v tzv. tuzexove koruny. Bud si auto objednali primo v zahranici s dodavkou do CSSR nebo si ho koupili po navratu domu v tuzexu. Vse probehlo naprosto legalne pres PZO (Podnik zahranicniho obchodu). Je jasne, ze to nebylo pro vsechny, ale tito lide nebyli zadni podvodnici nebo vekslaci. Jen meli stesti, ze neco umeli nebo byli ochotni vyjet ven (Irak, Egypt, Lybie ...). Pokud si nekdo chtel privest auto po vlastni ose ze staze z okolniho zapadniho statu, zaplatil velike clo, ktere cenu auta temer zdvojnasobilo. Podobne k nam jezdili zahranicni pracovnici na zkusenou. Dalsi moznosti bylo koupit vuz, ktery zustal v CSSR napr. po vystave na Mezinarodnim strojirenskem veletrhu. Prodej opet probihal pres PZO, placeno ale v devizach (DM, dolary). Devizove konto ale uz nemohl mit kazdy. Vekslaci vsak nejezdili v broucich, ale v medvedech ... to uz je ale uplne jiny pribeh .
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Je na tom niečo pravdy aj môj otec vlastnil nový renault kupé.
V tej dobe to stálo majland nikdy nebol vekslák ani kšeftár atp
mal to šťastie že švagor žijúci v USA si chcel niečo kupiť na jazdenie
po Československu tak kupil prvé auto ktoré sa mu páčilo v tuzexe
Nehľadajme za všetkým vekslákov a komunistov aj keď to bola predsa len väčšina
Presunte to prosím.
V tej dobe to stálo majland nikdy nebol vekslák ani kšeftár atp
mal to šťastie že švagor žijúci v USA si chcel niečo kupiť na jazdenie
po Československu tak kupil prvé auto ktoré sa mu páčilo v tuzexe
Nehľadajme za všetkým vekslákov a komunistov aj keď to bola predsa len väčšina
Presunte to prosím.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
..přesunul jsem tuhle diskuzi z prezence brouka 1965 sem, jednak se to sem víc hodí, druhak o pár stránek zpět jsou vyjmenovány všechny možné způsoby jak se sem brouci(a v podstatě všechna západní vozidla) dostávali ....
Ta otázka nutnosti členství ve straně skutečně nebyla tak horká. Jak mi povídal můj "kouzelný dědeček", tak on vyjel do Sýrie ještě v roce 1947 jako pracovnkík PZO, tedy členství nebylo podmínkou ničeho .... sebou si odtamtud (!) přivezl brouka ročníku 1958...později vyjel na dlouhodobou stáž i s rodinou ještě 2x a pořídil si postupně další dva brouky, druhého nevím jak,ale třetího(první rovnosvětlák ročník 67) si kupoval už v Čechách v Tuzexu za ušetřené bony. Ze svých kratších pracovních cest do Německa vozil zásoby náhradních dílů pro sebe i pána, který mu tady brouka servisoval.
Jelikož byl dobrým odborníkem, tak odolal všem nátlakům aby vstoupil do partaje - i když mu to "dávali sežrat" a čím dál více před ním dostávali přednost a výhody angažovanější kolegové.
Na druhou stranu, měl jsem v ruce techničkák od Karmanna, kterého si jako 10 let staré vozidlo pořídil v roce 197X tehdy pětadvacetiletý elektrikář (dle kolonky zaměstnání v TP).
No když si vybavím, jaké tenkrát byly platy, tak by to musel být zatraceně šikovnej elektrikář a musel od vyučení žít jen o chlebu a vodě a bydlet u rodičů, aby si ho mohl koupit včetně toho velkého cla ...nebo byl "šikovnej" jinak...nebo ho dostal svatebním darem, nebo vyhrál ve Sportce, to už se nedozvíme
Každopádně já odpouštím všem rudejm kůžím i vekslákům, kteří sem nějaké vw dovezli
Ta otázka nutnosti členství ve straně skutečně nebyla tak horká. Jak mi povídal můj "kouzelný dědeček", tak on vyjel do Sýrie ještě v roce 1947 jako pracovnkík PZO, tedy členství nebylo podmínkou ničeho .... sebou si odtamtud (!) přivezl brouka ročníku 1958...později vyjel na dlouhodobou stáž i s rodinou ještě 2x a pořídil si postupně další dva brouky, druhého nevím jak,ale třetího(první rovnosvětlák ročník 67) si kupoval už v Čechách v Tuzexu za ušetřené bony. Ze svých kratších pracovních cest do Německa vozil zásoby náhradních dílů pro sebe i pána, který mu tady brouka servisoval.
Jelikož byl dobrým odborníkem, tak odolal všem nátlakům aby vstoupil do partaje - i když mu to "dávali sežrat" a čím dál více před ním dostávali přednost a výhody angažovanější kolegové.
Na druhou stranu, měl jsem v ruce techničkák od Karmanna, kterého si jako 10 let staré vozidlo pořídil v roce 197X tehdy pětadvacetiletý elektrikář (dle kolonky zaměstnání v TP).
No když si vybavím, jaké tenkrát byly platy, tak by to musel být zatraceně šikovnej elektrikář a musel od vyučení žít jen o chlebu a vodě a bydlet u rodičů, aby si ho mohl koupit včetně toho velkého cla ...nebo byl "šikovnej" jinak...nebo ho dostal svatebním darem, nebo vyhrál ve Sportce, to už se nedozvíme
Každopádně já odpouštím všem rudejm kůžím i vekslákům, kteří sem nějaké vw dovezli
Môj názor na vec je taký, že červený papaláši kupovali iné "modernejšie" autá ako brouky v Tuzexe. Neviem kedy sa začali v Tuzexe predávať brouky (videl som jeden TP v Tuzexe kupovaného brouka v r. 1968). Netreba zabúdať že pre súdruha bolo nemecké auto ideologicky neprijatelné až provokatívne. Akceptovateľnejšie bolo pre nich auto kupované cez francúzskych, resp. talianských komunistov. (Fiat-Togliatti, Renault-Dacia atd.) Bola to nepriamo politická podpora komunistických strán na západe, ktoré koncom 60. rokov mali veľkú podporu.
Gro broukov (dedkov) bolo dovezených v 2. polovici 60-tych rokov, ked bola pozvánka s fin. zabezpečením skoro postačujúca na vycestovanie na západ. Tam bolo auto buď darované alebo kúpené za zostatkovú cenu a následne preclené. Netreba zabúdať že na domáce Škodovky sa čakalo v poradovníku dlhú dobu, podľa toho ako súdruhovia naplánovali pätročnicu.
Napr. moj otec kúpil v r. 64 fiat 600 po 2-ročnpm čakaní s vopred zaplatenou zálohou.
Gro broukov (dedkov) bolo dovezených v 2. polovici 60-tych rokov, ked bola pozvánka s fin. zabezpečením skoro postačujúca na vycestovanie na západ. Tam bolo auto buď darované alebo kúpené za zostatkovú cenu a následne preclené. Netreba zabúdať že na domáce Škodovky sa čakalo v poradovníku dlhú dobu, podľa toho ako súdruhovia naplánovali pätročnicu.
Napr. moj otec kúpil v r. 64 fiat 600 po 2-ročnpm čakaní s vopred zaplatenou zálohou.
...ta moje původní poznámka vůbec nesměřovala proti někomu konkrétnímu tady. Jsme dávno už jen potomci, či prapotomci těch, kteří žili v té době. A už vůbec mě jako skupina nenapadli veksláci, pro něž to auto muselo být póvl už podle názvu. V šedesátejch letech tomu způsobu pořízení rozumím - otevírali jsme se světu, první legální příjezdy emigrantů a čechů žijících v zahraničí, návštěvníci z ciziny obecně, studentské stáže na západě a kontakty na lidi odsud, výjezdy hudebníků, umělců a bohémů obecně, zmíněné pracovní cesty. V sedmdesátých letech už to muselo být větší peklo při nabytí brouka. A primárně si vůbec nemyslím, že to museli být lidé, oddaní režimu. To touto debatou nesleduji.
Nezkoušel v tom někdy pátrat třeba pražskej brouk klub ?
Nezkoušel v tom někdy pátrat třeba pražskej brouk klub ?
German Classic but Motorhead isn´t Hawkwind
- Krystof
- Vrátný Hřejivého archivu
- Příspěvky: 1065
- Registrován: 09 pro 2004
- Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy
Dobrá téma a myslím, že Redhot vie o čom hovorí.
Tak teda pridám aj ja trochu do mlyna.
Môj otec doviezol chrobáka v r. 1970. Oficiálne to bol svadobný dar od našej rodiny z Nemecka. Proti tomu nemohol režim nič namietať. Pokiaľ si otec správne pamätá, clo bolo niečo vyše 30.000 korún, čo je čiastka, ktorá sa nedá komentovať. A aj keď to vyzerá v podstate jednoducho, červení urobili všetko preto, aby to tak nebolo.
"Predaj" sa uskutočnil v medzihraničnej zóne na prechode v Rozvadove. Otec mal cca 30 minút na prehodenie pár slov so vzdialeným príbuzným, s ktorým sa dlho predtým ani potom nevidel. Treba poznamenať, že to všetko pod dohľadom namierených samopalov z oboch strán hranice. Nepreháňam.
Akonáhle prišiel s autom na hranice, nasledovala tak dokonalá rozborka celého auta, že mnohí takú nepostúpia ani pri renovácii .
Keďže nebol nájdený žiaden pašovaný tovar, tak po niekoľkých ďalších odstrašujúcich procesoch mohol konečne nasadnúť do SVOJHO auta a "slobodne" odísť. K autu treba ešte dodať, že to bol rok 68, ktorý sa po roku jazdenia ocitol v servise, pretože majiteľka ho niekoľkokrát prevrátila cez strechu. Tam absolvoval výmenu karosérie, a so stavom niečo pod 10000 km na tachometri si našiel v roku 70 nového majiteľa v ČSSR.
A pre úplnosť poznamenám, že nikto z našej rodiny nikdy v strane nebol, skôr naopak, pre kontakty so Západným Nemeckom sme mali dosť ďalších peripetií, ktoré by vydali za ďalšiu knihu...
A na záver, nič tým nechcem povedať, je to len jedno zo svedectiev doby.
Tak teda pridám aj ja trochu do mlyna.
Môj otec doviezol chrobáka v r. 1970. Oficiálne to bol svadobný dar od našej rodiny z Nemecka. Proti tomu nemohol režim nič namietať. Pokiaľ si otec správne pamätá, clo bolo niečo vyše 30.000 korún, čo je čiastka, ktorá sa nedá komentovať. A aj keď to vyzerá v podstate jednoducho, červení urobili všetko preto, aby to tak nebolo.
"Predaj" sa uskutočnil v medzihraničnej zóne na prechode v Rozvadove. Otec mal cca 30 minút na prehodenie pár slov so vzdialeným príbuzným, s ktorým sa dlho predtým ani potom nevidel. Treba poznamenať, že to všetko pod dohľadom namierených samopalov z oboch strán hranice. Nepreháňam.
Akonáhle prišiel s autom na hranice, nasledovala tak dokonalá rozborka celého auta, že mnohí takú nepostúpia ani pri renovácii .
Keďže nebol nájdený žiaden pašovaný tovar, tak po niekoľkých ďalších odstrašujúcich procesoch mohol konečne nasadnúť do SVOJHO auta a "slobodne" odísť. K autu treba ešte dodať, že to bol rok 68, ktorý sa po roku jazdenia ocitol v servise, pretože majiteľka ho niekoľkokrát prevrátila cez strechu. Tam absolvoval výmenu karosérie, a so stavom niečo pod 10000 km na tachometri si našiel v roku 70 nového majiteľa v ČSSR.
A pre úplnosť poznamenám, že nikto z našej rodiny nikdy v strane nebol, skôr naopak, pre kontakty so Západným Nemeckom sme mali dosť ďalších peripetií, ktoré by vydali za ďalšiu knihu...
A na záver, nič tým nechcem povedať, je to len jedno zo svedectiev doby.
...možno sa mýlim.
Už to bude nějak pátek co jsem zde publikoval tenhle skvost:
Tady je jeden z prvních "brouků" v Čechách. Původem z vesničky na Vysočině, dnešní jeho osud neznámý... V roce 1978 prodán bez motoru za 800Kčs...jedná se o KDF s předválečnou civilní karoserií . V provozu
byl od 50.let do r.1973. Přední kapota není originál, nevydržela požár po
rozstřílení auta v r.1945, je upravená z náklaďáku Steyer.
takhle vypadal v dobách své slávy a dneska si ukážeme konec jeho jedné etapy, kdy skončil na dvoře bez motoru. Bohužel jeho další osud po prodeji jsem nezjistil...
Tady je jeden z prvních "brouků" v Čechách. Původem z vesničky na Vysočině, dnešní jeho osud neznámý... V roce 1978 prodán bez motoru za 800Kčs...jedná se o KDF s předválečnou civilní karoserií . V provozu
byl od 50.let do r.1973. Přední kapota není originál, nevydržela požár po
rozstřílení auta v r.1945, je upravená z náklaďáku Steyer.
takhle vypadal v dobách své slávy a dneska si ukážeme konec jeho jedné etapy, kdy skončil na dvoře bez motoru. Bohužel jeho další osud po prodeji jsem nezjistil...
1966
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
...ty galerie stojí za to, zejména tahle:
http://www.ceskatelevize.cz/program/srp ... =petrakova
Krásný momentky, i když smutný.
PS: na jiné fotce je tam kousíček kulaťáka, to taky musela být tou dobou skoro funglovka, kdo ho najde?
auauauau:
http://www.ceskatelevize.cz/program/srp ... =petrakova
Krásný momentky, i když smutný.
PS: na jiné fotce je tam kousíček kulaťáka, to taky musela být tou dobou skoro funglovka, kdo ho najde?
auauauau:
desnyyahoďák píše:Někdy předevčírem jsem zaslechl výsledky jakéhosi průzkumu na téma Pražské jaro a výsledek byl ten, že naprostá většina mladých do 20ti let si o něm ..."nemyslí vůbec nic"
sem videl nejakou anketu kde se ptali mladsich rocniku
ale rozhodne to byli lidi pres 20 a taky vubec netusili
... a vůbec !