OLEJ
Re: OLEJ
Pro vzducháče do roku 74 byla předepsána kvalita SD nebo SE, pozdější motory SE.
Já osobně používám pro vzducháče SE Mogul Super 15W-50, API SE.
Uvedené Texaco má normu API SN (VW501.01) Tato norma je výš a to nemusí být to nejlepší. Norma SN je psaná i pro starší motory, ale není to olej pro starší motory. (starší konstrukčně). Pravděpodobně se tedy nic nestane, ale obecně v oleji platí, že musí sedět viskozita a specifikace.
Správná viskozita nemusí být správný olej. A novější norma nemusí být vhodná pro motor na starou normu. SN možná ano, ale našel jsem web, který říká VW501.01 pro vzducháč ne.
Dnešní motory podle jiných článků na webu se mažou jinak než motory staré. Moderní motory, jsou stavěny na menší vůle a oleje mažou "tenkým" filmem. Staré motory měly vůle "kovářské" a mazání tenkým filmem je nenamaže. A oba oleje mají přitom stejnou viskozitu.
Mně se osobně líbí 15W-50 API SE, v mrazu nejezdím a když je v létě horko, tak 50, je víc než 40. 50 by měla trochu lépe mazat při "rozžhaveném" motoru. Měla by, ale při mém nájezdu to stejně nepoznám. No a 15W-50 od Mogulu vyjde lépe než 15W-40 od Texaca.
Informace jsou z různých webů, není to moje hlava.
Já osobně používám pro vzducháče SE Mogul Super 15W-50, API SE.
Uvedené Texaco má normu API SN (VW501.01) Tato norma je výš a to nemusí být to nejlepší. Norma SN je psaná i pro starší motory, ale není to olej pro starší motory. (starší konstrukčně). Pravděpodobně se tedy nic nestane, ale obecně v oleji platí, že musí sedět viskozita a specifikace.
Správná viskozita nemusí být správný olej. A novější norma nemusí být vhodná pro motor na starou normu. SN možná ano, ale našel jsem web, který říká VW501.01 pro vzducháč ne.
Dnešní motory podle jiných článků na webu se mažou jinak než motory staré. Moderní motory, jsou stavěny na menší vůle a oleje mažou "tenkým" filmem. Staré motory měly vůle "kovářské" a mazání tenkým filmem je nenamaže. A oba oleje mají přitom stejnou viskozitu.
Mně se osobně líbí 15W-50 API SE, v mrazu nejezdím a když je v létě horko, tak 50, je víc než 40. 50 by měla trochu lépe mazat při "rozžhaveném" motoru. Měla by, ale při mém nájezdu to stejně nepoznám. No a 15W-50 od Mogulu vyjde lépe než 15W-40 od Texaca.
Informace jsou z různých webů, není to moje hlava.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73
-
- Příspěvky: 15
- Registrován: 07 srp 2019
Re: OLEJ
Velmi pekne dakujem za informacie. Mam 1303 s motorom 1600 mensia uprava. Cize asi sa pozriet po inom oleji? Pozeral som aj ten Mogul. Mal by byt olej do brouka len mineralny? Cez zimu na nom nejazdim.
Re: OLEJ
Zdravím, jsou to vše informace z webu. Myslím, že jen minerál, polosyntetika nebo syntetika už maže jinak.
Pro veterány, tedy ještě starší, jsou dokonce vyráběny speciální oleje, protože nové oleje se se starými opravdu nesnesou. Ale VW tak staré nejsou, ale osobně raději bych používal originál olej.
Pro veterány, tedy ještě starší, jsou dokonce vyráběny speciální oleje, protože nové oleje se se starými opravdu nesnesou. Ale VW tak staré nejsou, ale osobně raději bych používal originál olej.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73
Re: OLEJ
V uživatelském manuálu dobovém píší Castrol GTX 15W-40 nebo lehkoběžný GTX 10W-40.V GB manuálu je GTX 10W-50. Minerál nebo polosyntetický,přesněji minerál se synt. přísadama.Staré značení SAE,MIL nebo API dneska už těžko převedeš,jediné smysluplné je VW norm 501 01 nebo API-SF,čemuž odpovídá dnešní GTX Ultracleaner a to je plná syntetika v 10W-40.Podle normy 500 00 je to pro teplotní rozsah -10 až +30 stupňů
Re: OLEJ
Dotaz do plena
Nove postaveny motor s pridanym plnoprutokovym filtrem oleje na olejovem cerpadle.
Za jak dlouho byste vymenili prvni olej ?
U klasickeho motoru bez filtru jsem prvni olej menil vzdy velmi brzy, max pri 500 km.
Tady si rikam ze by ten filtr mel pochytat kde co, tak by se mozna mohl vymenit az klasicky po 5.tis
Jak to vidite vy?
Nove postaveny motor s pridanym plnoprutokovym filtrem oleje na olejovem cerpadle.
Za jak dlouho byste vymenili prvni olej ?
U klasickeho motoru bez filtru jsem prvni olej menil vzdy velmi brzy, max pri 500 km.
Tady si rikam ze by ten filtr mel pochytat kde co, tak by se mozna mohl vymenit az klasicky po 5.tis
Jak to vidite vy?
... a vůbec !
Re: OLEJ
Co člověk to názor. Já jsem doporučil Ztratílkovi vyměnit olej po tisíci kilometrech a podle toho jak bude vypadat, výměna po dalším tisíci nebo až po třech tisících. Další výměna již po pěti tisících kilometrech.
Co přijde dál???
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: OLEJ
Já osobně jezdím na Mogul M6A v ceně cca 50Kč/litr. Ročně najedu řádově jednotky tis km. Naproti tomu cena motoru a dílů dosahuje galaktických rozměrů. V tomto světle mi netrhá žíly vypustit olej i několikrát za sezónu. A protože jsem šetřílek a lenoch, tak jen vypouštím přes výpustní šroub a šetřím tak čas i těsnění.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: OLEJ
Díky Same.
Netušil jsem, že na svých pumpičkách máš instalován plnoprůtokový filtr oleje.
Není to náhodou dobově nekorektní ?
Nicméně spatřuji velký rozdíl ve způsobu provozování a zátěže tvého a mého motoru
Já se budu držet olejů jen o něco málo dražších, nicméně nemám zkušenosti s provozem broučího motoru s přidaným filtrem,
proto se ptám abych získal nějakou zkušenost z praxe.
Netušil jsem, že na svých pumpičkách máš instalován plnoprůtokový filtr oleje.
Není to náhodou dobově nekorektní ?
Nicméně spatřuji velký rozdíl ve způsobu provozování a zátěže tvého a mého motoru
Já se budu držet olejů jen o něco málo dražších, nicméně nemám zkušenosti s provozem broučího motoru s přidaným filtrem,
proto se ptám abych získal nějakou zkušenost z praxe.
... a vůbec !
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: OLEJ
Spatne si rozumime. Nemam filtr oleje, nicmene mi prijde lepsi pro vlastni klid obetovat nekolikrat za sezonu dve stovky za olej nez nasledne motor opravovat. Ekologove at si vymenuji klidne po 30tis. Novy blok a kliku ale at si pak obrabi rucne pilnikem aby nezhorsovali svou eko stopu.Herbie píše: ↑01 kvě 2022Díky Same.
Netušil jsem, že na svých pumpičkách máš instalován plnoprůtokový filtr oleje.
Není to náhodou dobově nekorektní ?
Nicméně spatřuji velký rozdíl ve způsobu provozování a zátěže tvého a mého motoru
Já se budu držet olejů jen o něco málo dražších, nicméně nemám zkušenosti s provozem broučího motoru s přidaným filtrem,
proto se ptám abych získal nějakou zkušenost z praxe.
Kouncet: ano, je to tak. Koupil jsem letos nejakou nahradu M6A od jineho vyrobce a voni to jako bolava noha. Mam ale po covidu dost posramocen cich, tak kdo vi, kde je pravda….
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: OLEJ
Koukám, že M6AD teď prodávají od Madit (MOL), což je snad polský. To ve mně moc důvěry nevyvolává (všechno polský, s čím jsem se kdy setkal, byl větší nebo menší šmejd). A jestli bude i za studena řídký jako dnešní náhrady PP90H, tak už asi není důvod nepoužívat 15W40.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: OLEJ
Pro medvedy a jiny sysle roste na bazosi soudek M6ad. Na takove to zimni primazavani.
https://auto.bazos.cz/inzerat/150943103/olej-m6ad.php
https://auto.bazos.cz/inzerat/150943103/olej-m6ad.php
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: OLEJ
Tak kletba, že již nebude k sehnání olej M6A a všichni tady pomřeme, se nenaplnila. Sice není od Mogulu ale není problém ho koupit. Cena stále za pár korun.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: OLEJ
Podle etikety by snad měl být i minerální, což už dneska není ani M6AD.
Otázka je, jestli je hustý za studena, né jenom "kompatibilní". Protože třeba to, co se dneska prodává jako převodový PP90H, nemá se starým PP90H nic společnýho. Snad kromě hypoidních přísad, aspoň doufám.
Otázka je, jestli je hustý za studena, né jenom "kompatibilní". Protože třeba to, co se dneska prodává jako převodový PP90H, nemá se starým PP90H nic společnýho. Snad kromě hypoidních přísad, aspoň doufám.