Při vymazlování svého mexika jsem se rozhodl pro snížení přední nápravy a přitom se ještě ukázala nutnost jejího vyvaření a nakonec i výměny svislých čepů....
1) Demontáž přední nápravy:
- vyjezdit co nejvíc benzínu
- vyheverovat a podložit auto, sundat kola,, sundat bubny, povolit na každé straně tři šrouby (klíč 15mm !) držící brzdový štít, ty pak přetáhnout přes osu a položit stranou tak, aby nevisely na brzdové hadičce
- povolit čtyři šrouby které přes plíšky drží benzinovou nádrž, odpojit hadičku, ucpat, nádrž vyndat ( při této příležitosti jsem se zhrozil jak je nádrž zespoda osekaná od kamínků a ohnilá....vybrousit, odrezovač, natřít...stejně jedenou prohnije skrz

- povolit a vyndat dva šrouby, kterými je spojena horní část nápravy s karoserií
- vymontovat kulové čepy z ramínek těhlice (= odpojit spojovací tyče řízení)...lehko se řekne, hůř udělá – je dobré si půjčit stahovák, pokud není, dělá se to tak, že vezmete dvě hodně velká kladiva, jedním si oko na těhlici podložíte a druhým do oka z druhé strany asi tak 2 hodiny bušíte...to způsobí, že oko se jakoby zelipsoidní, takže tím vyskočí čep z kuželové díry oka. Pozor: v žádném případě neohřívat plamenem – hrozí deformace oka a taky nemlátit zespoda do čepu a to ani přes matici – stejně nevyskočí a ještě se zničí závit...
- následuje demontáž páky ve tvaru Y, která má na koncích další kulové čepy spojovaček a je připevněna na spodku převodky řízení, pozor důlčíkem poznačit její polohu na hřídeli převodky řízení. Páku i se spojovačkami vyndáme ven, nebo položíme na kladivo.
- rozebereme hardy spojku mezi tyčí volantu a převodkou řízení – stačí vyndat ty dva šrouby M6, které drží její dvě poloviny pohromadě
- nápravu si podložíme heverem a povolíme a vyndáme čtyři šrouby jimiž je náprava připevněna k přední části nosné roury – jinak řečené kladivo.
- náprava teď drží jen na hardy spojce a heveru – obě poloviny hardy spojky od sebe oddělíme vypáčením šroubovákem a náprava může dolů a ven
2) Vyvaření přední nápravy:
...jsem svěřil odborníkům, člověk má dělat jenom to na co stačí. Není problém zakoupit reparatury a „nějak" to tam naheftovat – jako na obrázku dole:
...takhle to vypadá, když to někdo udělá na autě, bez vyndání nápravy ven. Prostě přiloží náplast na bebíčko, kde to jde tak to zavaří a odchod (červená šipka naznačuje nezavařená místa). Sice to nápravu zpevní,ale pod reparaturou zůstává díra a roste...Správně se musí nemocné místo vyřezat, reparatura napasovat a po celém obvodu přivařit....viz fotka níž....
3) Výškově stavitelná náprava:
Možnosti snížení jsem tu už taky probírali, začíná to těhlicemi s výše uloženými čepy kol (bez možnosti nastavení a taky poměrně drahé), pokračuje koupí torza přední nápravy s již zabudovanými stavěcími elementy (cca 6 – 7.000,-, navíc stejně spotřebujete svojí nápravu – torzky, ložiska (pokud se je podaří bez úhony vysvobodit), ramena, čepy, těhlice. Třetí možnost , kterou jsem zvolil je přestavba původní nápravy, do které se vsadí elementy, které dovolují pootočit tozky a tím naklopit ramena a pak torzky ve zvolené poloze zajistit. Výhoda tohoto systému oproti zkracování pružin u běžných aut je nesporná – zůstává zachována původní charakteristika (tuhost) pružení
Opět jsem to svěřil odborníkům (díky HappyEnd...)
Akce sestává z demontáže přední nápravy (to jsem zvládnul sám), pak se celá opískovala, rozebrala, rozřezala jednak pro osazení reparatur, druhak pro vsazení stavěcích elementů. Po zavaření jela opět do pískovny a na pozinkování.
Foto po pozinkování – všimněte si, že skoro není poznat, kde jsou vsazeny reparatury...dobrá práce:
Převzal jsem si ji natřenou základem a těšil se jak ji namontuju do auta...
4) Osazení nápravy:
Potom, co jsem nápravu dovezl domů jsem zjistil, že jsou v háji gumičky na svislácích. Pokus o výměnu gumiček se nezdařil, protože při povolování zarezlých matic čepů jsem dva (M10) urval, takže následovala výměna všech čepů = demontáž těhlic (opět čepy stáhnout stahovákem, nebo tlučením na protilehlé stany oka) sundání ramen z nápravy (vyšroubovat jistící červ a rameno stáhnout z torzky). Ramena jsem donesl do servisu, kde mi čepy odborně vylisovali a zalisovali nové. Bez lisu to jde mooc těžko (Herbie může poreferovat) a znovu platí – neohřívat plamenem!
Montáž těhlic zpět mě trošku potrápila...samojistící matice na čepech jdou dost ztuha a to způsobí, že se čep protočí v rameni a začne se otáčet ve svém kloubu. Pokud bych to dělal s nápravou na autě, tak bych heverem přizvednul rameno, aby se kužely čep/rameno sevřely, ale takhle? Nakonec mi pomohla obyčejná trruhlářská svorka – ramena jsem stáhnul proti sobě a v klidu matky dotáhnul:

Nejvíc jsem se vyřádil na montáži stabilizátoru. Zakoupená nová sada silentbloků a objímek:
se s nápravou nechtěla kamarádit – hlavně velké svorky jsem nemohl sevřít tak, aby se dala nasadit spona. Doporučuji trochu na sponě přihnout náběhy:
a na objímce trochu přibrousit hrany – udělat náběh. Pak za pomocí dvou kusů sikovek (z toho jedny na sevření spony musí být fakt velké – páka cca 30cm) a ukrutné síly sponu sevřete a nasadíte objímku..Z pochopitelných důvodů jsem to nefotil...
A na téhle fotce jsou zdůrazněny „štelováky“ a maznice...k nim se ještě dostaneme:
Vynechal jsem jen povrchovou úpravu – těhlice jsou v práškové barvě, náprava je po základovce natřena 3-mi vrstvami tlumexu smíchaného s červeným emailem, její vnější boky a ramena navíc emailem...tady se může každý vyřádit dle svého vkusu
5) Montáž nápravy na auto:
Nejdřív zkontrolujte všechny závity, při transportu, pískování atd se mohly poškodit... a osadíme na horní čepy s vnitřním závitem ty gumové obdélníkové podložky.
Doporučuji sehnat si pomocníka. Začal jsem tím, že jsem si nápravu postavil pod auto
a vcelku hravě ji zvednul a dal na její místo, ale co teď – jednou ruku jsem ji neudržel (pomocník by pod ní v pohodě dal hever...), přitom stačilo zašroubovat jeden ze šroubů do děr označených šipkami....
Položil jsem ji dolů a dostal nápad :
dva řemínky od klipsen na kolo mi posloužily jako stahovací kurta, takže na jedné straně jsem nápravu zvedal rukou, na druhé přitáhnul řemínkem provlečeným otvorem v karoserii (normálně je tam poklička...). Když bylo přitaženo, stačilo pustit řemínek a volnou rukou zašroubovat ten šroub co už je na fotce osazen. Zrovna šel okolo soused a zkazil mi radost, protože přiskočil a našrouboval ho tam

Další činnosti postupně nafotím a zveřejním, jak budu pokračovat....
takže:
6) Montáž převodky řízení:
Na nápravě jsou navařeny dorazy které přesně určují polohu převodky:
(na fotce je převodka bez objímky)
...a s objímkou:
je potřeba vyřešit "problém" s hardy spojkou mezi převoddkou a tyčí volantu, aby šla převodka osadit na nápravu. Povolíme půlku spojky na převodce a sklepneme spojku co nejníž k převodce:
Sundáme volant a spínače/přepínače světel, vyjmeme jistící podložku a celou tyč volantu i s ložiskem povytáhneme dovnitř auta:
Teď je místa dost, převodku připevníme objímkou, pak posuneme hřídel volantu zpátky dolů a spojíme obě části Hardy spojky ! nezapomenout na kabel pod šrouby spojky!)
Následně nasadíme páku ve tvaru Y se spojovačkami řízení, zajistíme ji šroubem a nakonec všechny šrouby zajistíme plechovými pojistkami proti povolení:
...na téhle fotce si všimněte hřídele napravo - na ní přijde nasadit zmíněná páka - má v horní části několik drážek, protikusy jsou na té páce, takže ta nejde nasadit jinak než správně......takže jak nahoře píšu, že to chce označit polohu, tak kecám - zbytečná pečlivost.
Dál jsem samozřejmě nasadil rejdové čepy do ok v těhlicích, dotáhnul, zajistil závlačkama, nasadil bubny, kola....to snad popisovat nemusím
7) Mazání nápravy
Pro většinu z Vás snad samozřejmost, ale už jsem viděl různý věci....
Na fotce výše jsou označeny maznice – u každého ramena jedna. Náprava se maže pomocí mazacího lisu (taky ho doma nemám, ale můžu si ho půjčit v práci, musí ho mít v každém servisu...)
Hlavice (ta věc na konci hadice) se nasadí na maznici, natlačí – zacvakne a začne se pumpovat. Po chvíli se ozve zvuk z rozmezí prdnutí až lupnutí a okolo těsnící gumy mezi ramenem a tělem nápravy se vyvalí vazelína. Pumpnem ještě 1x-2x, přebytečnou vazelínu otřeme a to celé provedeme i na ostatních maznicích.
Dle manuálu je servisní interval mazání přední nápravy 10.000 km. Nic nezkazíte, když budete mazat častěji. Nemazaná náprava vede až k vysypání jehlového ložiska a následně vydření a znehodnocení čepu ramene, o jízdních vlastnostech ani nemluvě....
Nakonec několik orientačních cen:
Reparatury přední nápravy – sada cca 400,- až 500,-
Stavěcí elementy cca 1.500 – 2.000,-
Sada silentbloků a objímek pro stabilizátor cca 300,-
Torzo stavitelné nápravy cca 6.000 – 7.000,-
Oprava a přestavba nápravy včetně reparatur, štelováků, sady pro stabilizátor, práce, pískování, pozinkování ...něco mezi 6.000 až 7.000,- podle sazby a náročnosti
Čep svislý cca 400,- až 500,- x 4 kusy
Vaše zkušenosti a tipy????