Přední náprava torzní - ne pro superbrouky 1302 a 1303

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8889
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Přední náprava torzní - ne pro superbrouky 1302 a 1303

Příspěvek od yahoďák »

V tomto topicu bych chtěl probrat pár zásadních věcí okolo nápravy a zodpovědět několik častých dotazů. Vše se týká přední nápravy s odpružením torzními tyčemi, tedy nic pro superbroukaře 1302 a 1303.

Při vymazlování svého mexika jsem se rozhodl pro snížení přední nápravy a přitom se ještě ukázala nutnost jejího vyvaření a nakonec i výměny svislých čepů....

1) Demontáž přední nápravy:
- vyjezdit co nejvíc benzínu
- vyheverovat a podložit auto, sundat kola,, sundat bubny, povolit na každé straně tři šrouby (klíč 15mm !) držící brzdový štít, ty pak přetáhnout přes osu a položit stranou tak, aby nevisely na brzdové hadičce
- povolit čtyři šrouby které přes plíšky drží benzinovou nádrž, odpojit hadičku, ucpat, nádrž vyndat ( při této příležitosti jsem se zhrozil jak je nádrž zespoda osekaná od kamínků a ohnilá....vybrousit, odrezovač, natřít...stejně jedenou prohnije skrz :-( )
- povolit a vyndat dva šrouby, kterými je spojena horní část nápravy s karoserií
- vymontovat kulové čepy z ramínek těhlice (= odpojit spojovací tyče řízení)...lehko se řekne, hůř udělá – je dobré si půjčit stahovák, pokud není, dělá se to tak, že vezmete dvě hodně velká kladiva, jedním si oko na těhlici podložíte a druhým do oka z druhé strany asi tak 2 hodiny bušíte...to způsobí, že oko se jakoby zelipsoidní, takže tím vyskočí čep z kuželové díry oka. Pozor: v žádném případě neohřívat plamenem – hrozí deformace oka a taky nemlátit zespoda do čepu a to ani přes matici – stejně nevyskočí a ještě se zničí závit...
- následuje demontáž páky ve tvaru Y, která má na koncích další kulové čepy spojovaček a je připevněna na spodku převodky řízení, pozor důlčíkem poznačit její polohu na hřídeli převodky řízení. Páku i se spojovačkami vyndáme ven, nebo položíme na kladivo.
- rozebereme hardy spojku mezi tyčí volantu a převodkou řízení – stačí vyndat ty dva šrouby M6, které drží její dvě poloviny pohromadě
- nápravu si podložíme heverem a povolíme a vyndáme čtyři šrouby jimiž je náprava připevněna k přední části nosné roury – jinak řečené kladivo.
- náprava teď drží jen na hardy spojce a heveru – obě poloviny hardy spojky od sebe oddělíme vypáčením šroubovákem a náprava může dolů a ven

2) Vyvaření přední nápravy:
...jsem svěřil odborníkům, člověk má dělat jenom to na co stačí. Není problém zakoupit reparatury a „nějak" to tam naheftovat – jako na obrázku dole:
Obrázek
...takhle to vypadá, když to někdo udělá na autě, bez vyndání nápravy ven. Prostě přiloží náplast na bebíčko, kde to jde tak to zavaří a odchod (červená šipka naznačuje nezavařená místa). Sice to nápravu zpevní,ale pod reparaturou zůstává díra a roste...Správně se musí nemocné místo vyřezat, reparatura napasovat a po celém obvodu přivařit....viz fotka níž....
3) Výškově stavitelná náprava:
Možnosti snížení jsem tu už taky probírali, začíná to těhlicemi s výše uloženými čepy kol (bez možnosti nastavení a taky poměrně drahé), pokračuje koupí torza přední nápravy s již zabudovanými stavěcími elementy (cca 6 – 7.000,-, navíc stejně spotřebujete svojí nápravu – torzky, ložiska (pokud se je podaří bez úhony vysvobodit), ramena, čepy, těhlice. Třetí možnost , kterou jsem zvolil je přestavba původní nápravy, do které se vsadí elementy, které dovolují pootočit tozky a tím naklopit ramena a pak torzky ve zvolené poloze zajistit. Výhoda tohoto systému oproti zkracování pružin u běžných aut je nesporná – zůstává zachována původní charakteristika (tuhost) pružení
Opět jsem to svěřil odborníkům (díky HappyEnd...)
Akce sestává z demontáže přední nápravy (to jsem zvládnul sám), pak se celá opískovala, rozebrala, rozřezala jednak pro osazení reparatur, druhak pro vsazení stavěcích elementů. Po zavaření jela opět do pískovny a na pozinkování.
Foto po pozinkování – všimněte si, že skoro není poznat, kde jsou vsazeny reparatury...dobrá práce:
Obrázek
Převzal jsem si ji natřenou základem a těšil se jak ji namontuju do auta...
4) Osazení nápravy:
Potom, co jsem nápravu dovezl domů jsem zjistil, že jsou v háji gumičky na svislácích. Pokus o výměnu gumiček se nezdařil, protože při povolování zarezlých matic čepů jsem dva (M10) urval, takže následovala výměna všech čepů = demontáž těhlic (opět čepy stáhnout stahovákem, nebo tlučením na protilehlé stany oka) sundání ramen z nápravy (vyšroubovat jistící červ a rameno stáhnout z torzky). Ramena jsem donesl do servisu, kde mi čepy odborně vylisovali a zalisovali nové. Bez lisu to jde mooc těžko (Herbie může poreferovat) a znovu platí – neohřívat plamenem!
Montáž těhlic zpět mě trošku potrápila...samojistící matice na čepech jdou dost ztuha a to způsobí, že se čep protočí v rameni a začne se otáčet ve svém kloubu. Pokud bych to dělal s nápravou na autě, tak bych heverem přizvednul rameno, aby se kužely čep/rameno sevřely, ale takhle? Nakonec mi pomohla obyčejná trruhlářská svorka – ramena jsem stáhnul proti sobě a v klidu matky dotáhnul:
Obrázek
Nejvíc jsem se vyřádil na montáži stabilizátoru. Zakoupená nová sada silentbloků a objímek:
Obrázek
se s nápravou nechtěla kamarádit – hlavně velké svorky jsem nemohl sevřít tak, aby se dala nasadit spona. Doporučuji trochu na sponě přihnout náběhy:
Obrázek
a na objímce trochu přibrousit hrany – udělat náběh. Pak za pomocí dvou kusů sikovek (z toho jedny na sevření spony musí být fakt velké – páka cca 30cm) a ukrutné síly sponu sevřete a nasadíte objímku..Z pochopitelných důvodů jsem to nefotil...
Obrázek
A na téhle fotce jsou zdůrazněny „štelováky“ a maznice...k nim se ještě dostaneme:
Obrázek
Vynechal jsem jen povrchovou úpravu – těhlice jsou v práškové barvě, náprava je po základovce natřena 3-mi vrstvami tlumexu smíchaného s červeným emailem, její vnější boky a ramena navíc emailem...tady se může každý vyřádit dle svého vkusu
5) Montáž nápravy na auto:
Nejdřív zkontrolujte všechny závity, při transportu, pískování atd se mohly poškodit... a osadíme na horní čepy s vnitřním závitem ty gumové obdélníkové podložky.
Doporučuji sehnat si pomocníka. Začal jsem tím, že jsem si nápravu postavil pod auto
Obrázek
a vcelku hravě ji zvednul a dal na její místo, ale co teď – jednou ruku jsem ji neudržel (pomocník by pod ní v pohodě dal hever...), přitom stačilo zašroubovat jeden ze šroubů do děr označených šipkami....
Položil jsem ji dolů a dostal nápad :
Obrázek
dva řemínky od klipsen na kolo mi posloužily jako stahovací kurta, takže na jedné straně jsem nápravu zvedal rukou, na druhé přitáhnul řemínkem provlečeným otvorem v karoserii (normálně je tam poklička...). Když bylo přitaženo, stačilo pustit řemínek a volnou rukou zašroubovat ten šroub co už je na fotce osazen. Zrovna šel okolo soused a zkazil mi radost, protože přiskočil a našrouboval ho tam :-(. Pak už stačilo, zašroubovat a utáhnout čtyři hlavní šrouby, které drží nápravu v kladivu a dotáhnout ty dva horní.
Další činnosti postupně nafotím a zveřejním, jak budu pokračovat....
takže:
6) Montáž převodky řízení:
Na nápravě jsou navařeny dorazy které přesně určují polohu převodky:
(na fotce je převodka bez objímky)
Obrázek
...a s objímkou:
Obrázek
je potřeba vyřešit "problém" s hardy spojkou mezi převoddkou a tyčí volantu, aby šla převodka osadit na nápravu. Povolíme půlku spojky na převodce a sklepneme spojku co nejníž k převodce:
Obrázek
Sundáme volant a spínače/přepínače světel, vyjmeme jistící podložku a celou tyč volantu i s ložiskem povytáhneme dovnitř auta:
Obrázek
Obrázek
Teď je místa dost, převodku připevníme objímkou, pak posuneme hřídel volantu zpátky dolů a spojíme obě části Hardy spojky ! nezapomenout na kabel pod šrouby spojky!)
Následně nasadíme páku ve tvaru Y se spojovačkami řízení, zajistíme ji šroubem a nakonec všechny šrouby zajistíme plechovými pojistkami proti povolení:
Obrázek
...na téhle fotce si všimněte hřídele napravo - na ní přijde nasadit zmíněná páka - má v horní části několik drážek, protikusy jsou na té páce, takže ta nejde nasadit jinak než správně......takže jak nahoře píšu, že to chce označit polohu, tak kecám - zbytečná pečlivost.
Dál jsem samozřejmě nasadil rejdové čepy do ok v těhlicích, dotáhnul, zajistil závlačkama, nasadil bubny, kola....to snad popisovat nemusím

7) Mazání nápravy
Pro většinu z Vás snad samozřejmost, ale už jsem viděl různý věci....
Na fotce výše jsou označeny maznice – u každého ramena jedna. Náprava se maže pomocí mazacího lisu (taky ho doma nemám, ale můžu si ho půjčit v práci, musí ho mít v každém servisu...)
Obrázek
Hlavice (ta věc na konci hadice) se nasadí na maznici, natlačí – zacvakne a začne se pumpovat. Po chvíli se ozve zvuk z rozmezí prdnutí až lupnutí a okolo těsnící gumy mezi ramenem a tělem nápravy se vyvalí vazelína. Pumpnem ještě 1x-2x, přebytečnou vazelínu otřeme a to celé provedeme i na ostatních maznicích.
Dle manuálu je servisní interval mazání přední nápravy 10.000 km. Nic nezkazíte, když budete mazat častěji. Nemazaná náprava vede až k vysypání jehlového ložiska a následně vydření a znehodnocení čepu ramene, o jízdních vlastnostech ani nemluvě....

Nakonec několik orientačních cen:
Reparatury přední nápravy – sada cca 400,- až 500,-
Stavěcí elementy cca 1.500 – 2.000,-
Sada silentbloků a objímek pro stabilizátor cca 300,-
Torzo stavitelné nápravy cca 6.000 – 7.000,-
Oprava a přestavba nápravy včetně reparatur, štelováků, sady pro stabilizátor, práce, pískování, pozinkování ...něco mezi 6.000 až 7.000,- podle sazby a náročnosti
Čep svislý cca 400,- až 500,- x 4 kusy

Vaše zkušenosti a tipy????
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 23 čer 2004, celkem upraveno 3 x.

Slávek
slavný pilot a dezertér fóra
Příspěvky: 340
Registrován: 31 bře 2004
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Slávek »

óóóóóó, jsi Velký čaroděj :prayer:

Uživatelský avatar
threeseven
náhodný kreativec
Příspěvky: 2539
Registrován: 13 led 2003
Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od threeseven »

Yahoďák dobře! Úplně mě to naladilo! Jdu si to cvičně rozebrat.
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...

Uživatelský avatar
krizmen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1677
Registrován: 15 led 2004
Bydliště: Schakalovw

Příspěvek od krizmen »

Yo, teď to bude hračka jako s tím tacháčem :lol: Dobrýýýýý, pane učiteli! 8)

Doldy
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 717
Registrován: 16 kvě 2004
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doldy »

Tak úplně to stejný jsem dělal letos v zimě. Jen jsem trochu jednodušejc vyndával nápravu. Oddělal jsem kola, vypustil brzdovou kapalinu, odpojil brzdový hadičky, odšrouboval delší tyč řízení a potom už šla cená náprava bez problémů ven - včetně bubnů. :wink: No mezitím jsem koplet udělal druhou štelovatelnou nápravu - včetně bubnů, čepů, převodky řízení... a potom ji tam celou zase nasadil. Nakonec jsem přidělal deší tyč řízení a hotovo. :wink:

Jo kdyby někdo chtěl tu vyndanou nápravu - na dědka '65 mám ji doma, je naprosto komplet včetně bubnů, převodky řízení, torzek.... Je v super stavu - ani neni rezavá natož schnilá - sám jsem byl naštvanej, když jsem ji vyndal, že jsem si mohl ušetřit dost práce s tou rezavou mrchou, kterou jsem renovoval.

Uživatelský avatar
krizmen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1677
Registrován: 15 led 2004
Bydliště: Schakalovw

Příspěvek od krizmen »

Doldy píše:Jo kdyby někdo chtěl tu vyndanou nápravu - na dědka '65 mám ji doma, je naprosto komplet včetně bubnů, převodky řízení, torzek.... Je v super stavu - ani neni rezavá natož schnilá - sám jsem byl naštvanej, když jsem ji vyndal, že jsem si mohl ušetřit dost práce s tou rezavou mrchou, kterou jsem renovoval.
a dá se použít i na r.68? Kolik bys za ni chtěl??

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8889
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

to Doldy: to je taky možnost mě přijde příjemnější sundat ty bubny a štíty, nežli to vypouštět a pak celý odvzdušňovat, ale když jsi to nakonec měnil kus za kus, tak proč ne.
to Slávek: ....jak čaroděj? :)

Doldy
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 717
Registrován: 16 kvě 2004
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doldy »

krizmen píše:
Doldy píše:Jo kdyby někdo chtěl tu vyndanou nápravu - na dědka '65 mám ji doma, je naprosto komplet včetně bubnů, převodky řízení, torzek.... Je v super stavu - ani neni rezavá natož schnilá - sám jsem byl naštvanej, když jsem ji vyndal, že jsem si mohl ušetřit dost práce s tou rezavou mrchou, kterou jsem renovoval.
a dá se použít i na r.68? Kolik bys za ni chtěl??
Myslím, že použít se klidně dá. Myslíš, že bys za ni dal 4000 Kč. No na ceně se už nějak dohodnem.

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4705
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mr.Vaahaa »

viva Yahodak viva
to presne jsem potreboval...na kalifornii
je to asi prvni vec do ktery se pustim...jedu se na to podivat :D
HNED :!:

MR.VAAHAA :twisted:

Slávek
slavný pilot a dezertér fóra
Příspěvky: 340
Registrován: 31 bře 2004
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Slávek »

to Yahodak: mam tvurci krizi, nece se mi na aute nic delat, takze to sleduju jako roman na pokracovani :shock:

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8889
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

to slávek:...já mám taky krizi - teda přesně řečeno jsem línej něco dělat, tak si to zpříjemňuju dokumentací.
to vaahaa: ...hele a co s tím teploměrem - Dejvid se nějak neozívá....myslel jsem, že je to důležitý??

Jo a ještě mě napadá jeden fígl k Doldymu postupu:

...vypustil jsem brzdovku....to není nutný - stačí na koncích u prasátek brzdový hadičky zašktit třeba klempířskou svorkou, takže vyteče uplný minimum kapaliny a hlavně se potom odvzdušňuje jenom ten kousek..
:idea:

Doldy
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 717
Registrován: 16 kvě 2004
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doldy »

Jsem já to ale poleno - jasně, že jsem nevypouštěl brzdovou kapalinu - to bych se z toho pos.al! Trošku jsem nepřemejšlel co píšu.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8889
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Já jsem si to myslel hned, nejde o tebe, spíš o následovníky. Tohle zaškrcení je dobrý použít i třeba při výměně prasátka....
:( nemám rád odvzdušňování :(

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8889
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

..tak náprava je komplet osazená, přidal jsem pár fotek a plků

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 14377
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sam »

To jsem rad, ze konecne znam nekoho kdo predni napravu taky promazava...
Ja pouzivam "kapesni" maznici asi to bude v roukach, pac jsem z toho vzdycky celej zamazanej...
Jako mazadlo pouzivam takovej ten klasickej cervenej totalitni vyrobek. Vypada uplne jako cervena marmelada [smilie=eat.gif] :P
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 14377
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sam »

Dnes bylo pekne, tak jsem se vrhnul znovu na promazani napravy. Vse probihalo hladce, jen u praveho horniho ramena jsem do napravy natlacil snad 4 deci vazeliny a stale se obsah toho co do napravy pritekalo zdaleka nerovnalo tomu co odkapavalo z tesniciho kouzku.
Proto se tedy ptam, jak velky je obsah pro mazani ramene ? nemuze to byt s necim propojeny ? Nebo ze by zly skritek pracne natlacenou vazelinu poziral ?
Mam jen rucni maznici a tak jsem toho uplne fyzicke vycerpani prozatim nechal... :roll:
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19671
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

obsah neznám, ale důležitý je tlačit, dokud lezou bubliny. Teda jinak, je jí tam docela dost té vazelíny a propojené to s ničím není - nemá to kam utíkat. :shock:
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Owen
Příspěvky: 145
Registrován: 05 pro 2004
Bydliště: Slovensko, Bratislava

Capy spod.ramena

Příspěvek od Owen »

Chcem sa opytat ako dostanem stare capy zo spodnych ramien? Oni su tam asi nalisovane ze. PORADTE !!! D



Přesunul Yahoďák

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Capy spod.ramena

Příspěvek od Žanek »

Owen píše:Chcem sa opytat ako dostanem stare capy zo spodnych ramien? Oni su tam asi nalisovane ze. PORADTE !!! D
jo jsou tam nalisovaný. Co vím tak dostat je ven jde ještě relativně dobře - můžeš je vyrazit na míru udělaným vyrážečem (normální trubka třeba), ale horší je pak tam nalisovat ty nový - to už taková prdel není, Jaris to nahřál(rameno) a narazil - Yahoďák nahřívání nedoporučuje(a Yahoďák má skoro vždycky pravdu :wink:) .
Podle mě je lepší to dát do dílny kde k tomu mají lis :wink:
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4794
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Tak s Yahoďakom súhlasím na 100%. Žiadný autogén :evil: .
Pekne zhotovi? jednoduché prípravky a pod lis najlepšie hydraulický :wink: Vylisova? a potom nalisova? nový len si nezameni? spodný z vrchným. Nie je to T2 kde je to jedno.

Hodil by som sem aj foto ale nemôžem :roll: Fo?ák zdochol 8)

Odpovědět