Stránka 1 z 13

Přední náprava torzní - ne pro superbrouky 1302 a 1303

Napsal: 16 čer 2004
od yahoďák
V tomto topicu bych chtěl probrat pár zásadních věcí okolo nápravy a zodpovědět několik častých dotazů. Vše se týká přední nápravy s odpružením torzními tyčemi, tedy nic pro superbroukaře 1302 a 1303.

Při vymazlování svého mexika jsem se rozhodl pro snížení přední nápravy a přitom se ještě ukázala nutnost jejího vyvaření a nakonec i výměny svislých čepů....

1) Demontáž přední nápravy:
- vyjezdit co nejvíc benzínu
- vyheverovat a podložit auto, sundat kola,, sundat bubny, povolit na každé straně tři šrouby (klíč 15mm !) držící brzdový štít, ty pak přetáhnout přes osu a položit stranou tak, aby nevisely na brzdové hadičce
- povolit čtyři šrouby které přes plíšky drží benzinovou nádrž, odpojit hadičku, ucpat, nádrž vyndat ( při této příležitosti jsem se zhrozil jak je nádrž zespoda osekaná od kamínků a ohnilá....vybrousit, odrezovač, natřít...stejně jedenou prohnije skrz :-( )
- povolit a vyndat dva šrouby, kterými je spojena horní část nápravy s karoserií
- vymontovat kulové čepy z ramínek těhlice (= odpojit spojovací tyče řízení)...lehko se řekne, hůř udělá – je dobré si půjčit stahovák, pokud není, dělá se to tak, že vezmete dvě hodně velká kladiva, jedním si oko na těhlici podložíte a druhým do oka z druhé strany asi tak 2 hodiny bušíte...to způsobí, že oko se jakoby zelipsoidní, takže tím vyskočí čep z kuželové díry oka. Pozor: v žádném případě neohřívat plamenem – hrozí deformace oka a taky nemlátit zespoda do čepu a to ani přes matici – stejně nevyskočí a ještě se zničí závit...
- následuje demontáž páky ve tvaru Y, která má na koncích další kulové čepy spojovaček a je připevněna na spodku převodky řízení, pozor důlčíkem poznačit její polohu na hřídeli převodky řízení. Páku i se spojovačkami vyndáme ven, nebo položíme na kladivo.
- rozebereme hardy spojku mezi tyčí volantu a převodkou řízení – stačí vyndat ty dva šrouby M6, které drží její dvě poloviny pohromadě
- nápravu si podložíme heverem a povolíme a vyndáme čtyři šrouby jimiž je náprava připevněna k přední části nosné roury – jinak řečené kladivo.
- náprava teď drží jen na hardy spojce a heveru – obě poloviny hardy spojky od sebe oddělíme vypáčením šroubovákem a náprava může dolů a ven

2) Vyvaření přední nápravy:
...jsem svěřil odborníkům, člověk má dělat jenom to na co stačí. Není problém zakoupit reparatury a „nějak" to tam naheftovat – jako na obrázku dole:
Obrázek
...takhle to vypadá, když to někdo udělá na autě, bez vyndání nápravy ven. Prostě přiloží náplast na bebíčko, kde to jde tak to zavaří a odchod (červená šipka naznačuje nezavařená místa). Sice to nápravu zpevní,ale pod reparaturou zůstává díra a roste...Správně se musí nemocné místo vyřezat, reparatura napasovat a po celém obvodu přivařit....viz fotka níž....
3) Výškově stavitelná náprava:
Možnosti snížení jsem tu už taky probírali, začíná to těhlicemi s výše uloženými čepy kol (bez možnosti nastavení a taky poměrně drahé), pokračuje koupí torza přední nápravy s již zabudovanými stavěcími elementy (cca 6 – 7.000,-, navíc stejně spotřebujete svojí nápravu – torzky, ložiska (pokud se je podaří bez úhony vysvobodit), ramena, čepy, těhlice. Třetí možnost , kterou jsem zvolil je přestavba původní nápravy, do které se vsadí elementy, které dovolují pootočit tozky a tím naklopit ramena a pak torzky ve zvolené poloze zajistit. Výhoda tohoto systému oproti zkracování pružin u běžných aut je nesporná – zůstává zachována původní charakteristika (tuhost) pružení
Opět jsem to svěřil odborníkům (díky HappyEnd...)
Akce sestává z demontáže přední nápravy (to jsem zvládnul sám), pak se celá opískovala, rozebrala, rozřezala jednak pro osazení reparatur, druhak pro vsazení stavěcích elementů. Po zavaření jela opět do pískovny a na pozinkování.
Foto po pozinkování – všimněte si, že skoro není poznat, kde jsou vsazeny reparatury...dobrá práce:
Obrázek
Převzal jsem si ji natřenou základem a těšil se jak ji namontuju do auta...
4) Osazení nápravy:
Potom, co jsem nápravu dovezl domů jsem zjistil, že jsou v háji gumičky na svislácích. Pokus o výměnu gumiček se nezdařil, protože při povolování zarezlých matic čepů jsem dva (M10) urval, takže následovala výměna všech čepů = demontáž těhlic (opět čepy stáhnout stahovákem, nebo tlučením na protilehlé stany oka) sundání ramen z nápravy (vyšroubovat jistící červ a rameno stáhnout z torzky). Ramena jsem donesl do servisu, kde mi čepy odborně vylisovali a zalisovali nové. Bez lisu to jde mooc těžko (Herbie může poreferovat) a znovu platí – neohřívat plamenem!
Montáž těhlic zpět mě trošku potrápila...samojistící matice na čepech jdou dost ztuha a to způsobí, že se čep protočí v rameni a začne se otáčet ve svém kloubu. Pokud bych to dělal s nápravou na autě, tak bych heverem přizvednul rameno, aby se kužely čep/rameno sevřely, ale takhle? Nakonec mi pomohla obyčejná trruhlářská svorka – ramena jsem stáhnul proti sobě a v klidu matky dotáhnul:
Obrázek
Nejvíc jsem se vyřádil na montáži stabilizátoru. Zakoupená nová sada silentbloků a objímek:
Obrázek
se s nápravou nechtěla kamarádit – hlavně velké svorky jsem nemohl sevřít tak, aby se dala nasadit spona. Doporučuji trochu na sponě přihnout náběhy:
Obrázek
a na objímce trochu přibrousit hrany – udělat náběh. Pak za pomocí dvou kusů sikovek (z toho jedny na sevření spony musí být fakt velké – páka cca 30cm) a ukrutné síly sponu sevřete a nasadíte objímku..Z pochopitelných důvodů jsem to nefotil...
Obrázek
A na téhle fotce jsou zdůrazněny „štelováky“ a maznice...k nim se ještě dostaneme:
Obrázek
Vynechal jsem jen povrchovou úpravu – těhlice jsou v práškové barvě, náprava je po základovce natřena 3-mi vrstvami tlumexu smíchaného s červeným emailem, její vnější boky a ramena navíc emailem...tady se může každý vyřádit dle svého vkusu
5) Montáž nápravy na auto:
Nejdřív zkontrolujte všechny závity, při transportu, pískování atd se mohly poškodit... a osadíme na horní čepy s vnitřním závitem ty gumové obdélníkové podložky.
Doporučuji sehnat si pomocníka. Začal jsem tím, že jsem si nápravu postavil pod auto
Obrázek
a vcelku hravě ji zvednul a dal na její místo, ale co teď – jednou ruku jsem ji neudržel (pomocník by pod ní v pohodě dal hever...), přitom stačilo zašroubovat jeden ze šroubů do děr označených šipkami....
Položil jsem ji dolů a dostal nápad :
Obrázek
dva řemínky od klipsen na kolo mi posloužily jako stahovací kurta, takže na jedné straně jsem nápravu zvedal rukou, na druhé přitáhnul řemínkem provlečeným otvorem v karoserii (normálně je tam poklička...). Když bylo přitaženo, stačilo pustit řemínek a volnou rukou zašroubovat ten šroub co už je na fotce osazen. Zrovna šel okolo soused a zkazil mi radost, protože přiskočil a našrouboval ho tam :-(. Pak už stačilo, zašroubovat a utáhnout čtyři hlavní šrouby, které drží nápravu v kladivu a dotáhnout ty dva horní.
Další činnosti postupně nafotím a zveřejním, jak budu pokračovat....
takže:
6) Montáž převodky řízení:
Na nápravě jsou navařeny dorazy které přesně určují polohu převodky:
(na fotce je převodka bez objímky)
Obrázek
...a s objímkou:
Obrázek
je potřeba vyřešit "problém" s hardy spojkou mezi převoddkou a tyčí volantu, aby šla převodka osadit na nápravu. Povolíme půlku spojky na převodce a sklepneme spojku co nejníž k převodce:
Obrázek
Sundáme volant a spínače/přepínače světel, vyjmeme jistící podložku a celou tyč volantu i s ložiskem povytáhneme dovnitř auta:
Obrázek
Obrázek
Teď je místa dost, převodku připevníme objímkou, pak posuneme hřídel volantu zpátky dolů a spojíme obě části Hardy spojky ! nezapomenout na kabel pod šrouby spojky!)
Následně nasadíme páku ve tvaru Y se spojovačkami řízení, zajistíme ji šroubem a nakonec všechny šrouby zajistíme plechovými pojistkami proti povolení:
Obrázek
...na téhle fotce si všimněte hřídele napravo - na ní přijde nasadit zmíněná páka - má v horní části několik drážek, protikusy jsou na té páce, takže ta nejde nasadit jinak než správně......takže jak nahoře píšu, že to chce označit polohu, tak kecám - zbytečná pečlivost.
Dál jsem samozřejmě nasadil rejdové čepy do ok v těhlicích, dotáhnul, zajistil závlačkama, nasadil bubny, kola....to snad popisovat nemusím

7) Mazání nápravy
Pro většinu z Vás snad samozřejmost, ale už jsem viděl různý věci....
Na fotce výše jsou označeny maznice – u každého ramena jedna. Náprava se maže pomocí mazacího lisu (taky ho doma nemám, ale můžu si ho půjčit v práci, musí ho mít v každém servisu...)
Obrázek
Hlavice (ta věc na konci hadice) se nasadí na maznici, natlačí – zacvakne a začne se pumpovat. Po chvíli se ozve zvuk z rozmezí prdnutí až lupnutí a okolo těsnící gumy mezi ramenem a tělem nápravy se vyvalí vazelína. Pumpnem ještě 1x-2x, přebytečnou vazelínu otřeme a to celé provedeme i na ostatních maznicích.
Dle manuálu je servisní interval mazání přední nápravy 10.000 km. Nic nezkazíte, když budete mazat častěji. Nemazaná náprava vede až k vysypání jehlového ložiska a následně vydření a znehodnocení čepu ramene, o jízdních vlastnostech ani nemluvě....

Nakonec několik orientačních cen:
Reparatury přední nápravy – sada cca 400,- až 500,-
Stavěcí elementy cca 1.500 – 2.000,-
Sada silentbloků a objímek pro stabilizátor cca 300,-
Torzo stavitelné nápravy cca 6.000 – 7.000,-
Oprava a přestavba nápravy včetně reparatur, štelováků, sady pro stabilizátor, práce, pískování, pozinkování ...něco mezi 6.000 až 7.000,- podle sazby a náročnosti
Čep svislý cca 400,- až 500,- x 4 kusy

Vaše zkušenosti a tipy????

Napsal: 16 čer 2004
od Slávek
óóóóóó, jsi Velký čaroděj :prayer:

Napsal: 16 čer 2004
od threeseven
Yahoďák dobře! Úplně mě to naladilo! Jdu si to cvičně rozebrat.

Napsal: 16 čer 2004
od krizmen
Yo, teď to bude hračka jako s tím tacháčem :lol: Dobrýýýýý, pane učiteli! 8)

Napsal: 16 čer 2004
od Doldy
Tak úplně to stejný jsem dělal letos v zimě. Jen jsem trochu jednodušejc vyndával nápravu. Oddělal jsem kola, vypustil brzdovou kapalinu, odpojil brzdový hadičky, odšrouboval delší tyč řízení a potom už šla cená náprava bez problémů ven - včetně bubnů. :wink: No mezitím jsem koplet udělal druhou štelovatelnou nápravu - včetně bubnů, čepů, převodky řízení... a potom ji tam celou zase nasadil. Nakonec jsem přidělal deší tyč řízení a hotovo. :wink:

Jo kdyby někdo chtěl tu vyndanou nápravu - na dědka '65 mám ji doma, je naprosto komplet včetně bubnů, převodky řízení, torzek.... Je v super stavu - ani neni rezavá natož schnilá - sám jsem byl naštvanej, když jsem ji vyndal, že jsem si mohl ušetřit dost práce s tou rezavou mrchou, kterou jsem renovoval.

Napsal: 16 čer 2004
od krizmen
Doldy píše:Jo kdyby někdo chtěl tu vyndanou nápravu - na dědka '65 mám ji doma, je naprosto komplet včetně bubnů, převodky řízení, torzek.... Je v super stavu - ani neni rezavá natož schnilá - sám jsem byl naštvanej, když jsem ji vyndal, že jsem si mohl ušetřit dost práce s tou rezavou mrchou, kterou jsem renovoval.
a dá se použít i na r.68? Kolik bys za ni chtěl??

Napsal: 16 čer 2004
od yahoďák
to Doldy: to je taky možnost mě přijde příjemnější sundat ty bubny a štíty, nežli to vypouštět a pak celý odvzdušňovat, ale když jsi to nakonec měnil kus za kus, tak proč ne.
to Slávek: ....jak čaroděj? :)

Napsal: 16 čer 2004
od Doldy
krizmen píše:
Doldy píše:Jo kdyby někdo chtěl tu vyndanou nápravu - na dědka '65 mám ji doma, je naprosto komplet včetně bubnů, převodky řízení, torzek.... Je v super stavu - ani neni rezavá natož schnilá - sám jsem byl naštvanej, když jsem ji vyndal, že jsem si mohl ušetřit dost práce s tou rezavou mrchou, kterou jsem renovoval.
a dá se použít i na r.68? Kolik bys za ni chtěl??
Myslím, že použít se klidně dá. Myslíš, že bys za ni dal 4000 Kč. No na ceně se už nějak dohodnem.

Napsal: 16 čer 2004
od Mr.Vaahaa
viva Yahodak viva
to presne jsem potreboval...na kalifornii
je to asi prvni vec do ktery se pustim...jedu se na to podivat :D
HNED :!:

MR.VAAHAA :twisted:

Napsal: 16 čer 2004
od Slávek
to Yahodak: mam tvurci krizi, nece se mi na aute nic delat, takze to sleduju jako roman na pokracovani :shock:

Napsal: 17 čer 2004
od yahoďák
to slávek:...já mám taky krizi - teda přesně řečeno jsem línej něco dělat, tak si to zpříjemňuju dokumentací.
to vaahaa: ...hele a co s tím teploměrem - Dejvid se nějak neozívá....myslel jsem, že je to důležitý??

Jo a ještě mě napadá jeden fígl k Doldymu postupu:

...vypustil jsem brzdovku....to není nutný - stačí na koncích u prasátek brzdový hadičky zašktit třeba klempířskou svorkou, takže vyteče uplný minimum kapaliny a hlavně se potom odvzdušňuje jenom ten kousek..
:idea:

Napsal: 17 čer 2004
od Doldy
Jsem já to ale poleno - jasně, že jsem nevypouštěl brzdovou kapalinu - to bych se z toho pos.al! Trošku jsem nepřemejšlel co píšu.

Napsal: 17 čer 2004
od yahoďák
Já jsem si to myslel hned, nejde o tebe, spíš o následovníky. Tohle zaškrcení je dobrý použít i třeba při výměně prasátka....
:( nemám rád odvzdušňování :(

Napsal: 23 čer 2004
od yahoďák
..tak náprava je komplet osazená, přidal jsem pár fotek a plků

Napsal: 31 led 2005
od Sam
To jsem rad, ze konecne znam nekoho kdo predni napravu taky promazava...
Ja pouzivam "kapesni" maznici asi to bude v roukach, pac jsem z toho vzdycky celej zamazanej...
Jako mazadlo pouzivam takovej ten klasickej cervenej totalitni vyrobek. Vypada uplne jako cervena marmelada [smilie=eat.gif] :P

Napsal: 03 dub 2005
od Sam
Dnes bylo pekne, tak jsem se vrhnul znovu na promazani napravy. Vse probihalo hladce, jen u praveho horniho ramena jsem do napravy natlacil snad 4 deci vazeliny a stale se obsah toho co do napravy pritekalo zdaleka nerovnalo tomu co odkapavalo z tesniciho kouzku.
Proto se tedy ptam, jak velky je obsah pro mazani ramene ? nemuze to byt s necim propojeny ? Nebo ze by zly skritek pracne natlacenou vazelinu poziral ?
Mam jen rucni maznici a tak jsem toho uplne fyzicke vycerpani prozatim nechal... :roll:

Napsal: 03 dub 2005
od Pětišroub
obsah neznám, ale důležitý je tlačit, dokud lezou bubliny. Teda jinak, je jí tam docela dost té vazelíny a propojené to s ničím není - nemá to kam utíkat. :shock:

Capy spod.ramena

Napsal: 20 dub 2005
od Owen
Chcem sa opytat ako dostanem stare capy zo spodnych ramien? Oni su tam asi nalisovane ze. PORADTE !!! D



Přesunul Yahoďák

Re: Capy spod.ramena

Napsal: 20 dub 2005
od Žanek
Owen píše:Chcem sa opytat ako dostanem stare capy zo spodnych ramien? Oni su tam asi nalisovane ze. PORADTE !!! D
jo jsou tam nalisovaný. Co vím tak dostat je ven jde ještě relativně dobře - můžeš je vyrazit na míru udělaným vyrážečem (normální trubka třeba), ale horší je pak tam nalisovat ty nový - to už taková prdel není, Jaris to nahřál(rameno) a narazil - Yahoďák nahřívání nedoporučuje(a Yahoďák má skoro vždycky pravdu :wink:) .
Podle mě je lepší to dát do dílny kde k tomu mají lis :wink:

Napsal: 20 dub 2005
od SO 545
Tak s Yahoďakom súhlasím na 100%. Žiadný autogén :evil: .
Pekne zhotovi? jednoduché prípravky a pod lis najlepšie hydraulický :wink: Vylisova? a potom nalisova? nový len si nezameni? spodný z vrchným. Nie je to T2 kde je to jedno.

Hodil by som sem aj foto ale nemôžem :roll: Fo?ák zdochol 8)