Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Herbie »

protoze uz jsme tu na to nekolikrat narazili, bylo by dobre to tu vypichnout jako samostatny topic.

Mnozi z nas se vydavaji cestou konverze z 6V na 12V a narazi pak na problem ze se jim vedle dynama/alternatoru nevejde karburator
Proc tomu tak je a jak z toho ven by vam mel objasnit tenhle topic


Motory 1200 (30PS)
saci potrubi je jen jeden druh, tudiz zde by problem nastat nemel
jedina cesta jak z nej udelat 12V je zakoupenim 12 dynama z Porsche 356
ktere ma stejne rozmery jako 6V ... ale to se dostavame jinam
(karburatory 28PCI a nekdy i 28PICT)

Motory 1200 (34PS)
Tady to zacina. Dodavaly se jak v provedeni 6V tak 12V.
Saci porubi se lisi v umisteni svislé trubky s prirubou pro karburátor.
Modrá a cervena cara oznacuje osy umisteni priruby.
Velikost priruby (roztec sroubu) je pro oba druhy stejna, a to 50 mm
(karburatory 28PICT, 28PICT-3, 30PICT-2, 30PICT-3, 31PICT-3)
Obrázek



Motory 1300/1500/1600 (jednokanal)
stejny stav jako u 1200, dva druhy, roztec sroubu 50mm
(karburátory 30PICT-2)
-(a do toho vseho jeste industrial motory s karburatorem 32PCI a prirubou 60mm)


Motory 1300 (dvoukanal)
dodavaly se pouze v provedeni 12V s rozteci sroubu na prirube 50mm
pripadne s jednoduchym nebo dvojitým předehřevem
(karburátory 30PICT3)
Obrázek
Obrázek

Motory 1600 (dvoukanal)
dodavaly se pouze v provedeni 12V, roztec sroubu na prirube je 68mm, trubka ma vetsi prumer, vtup do kolínek má větší vrtáno
pripadne s jednoduchym nebo dvojitým předehřevem
(karburátory 34PICT-3)






:shock:
Naposledy upravil(a) Herbie dne 03 pro 2008, celkem upraveno 6 x.
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

mate-li k tomu co pridat / doplnit / opravit, nevahejte, at je to kompletni
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Jirka
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 549
Registrován: 14 srp 2005
Bydliště: Luhačovice/Zlín

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Jirka »

Takový dotaz..tady jsem psal, že mi nesedí sání na tlumič výfuku http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 20#p197461.
Zjistil jsem však, že ten tlumič je v pořádku, na 15-kový motor padne jak prdel na hrnec. Otázka zní, co to mám za sání :? ??? Jde o to, že "výpustní" trubice toho sání nepasují k tlumiči. Nemůže se jednat o sání na 12-ku? Je rozdíl mezi vzdáleností "výpustních" trubic sání 12-ky a 16-ky?
Raději se zeptat, než pak litovat...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Sam »

Jen bych tu doplnil přehled 25/30PS sacích potrubí:

Pro 24-25PS se používalo toto potrubí bez nálitku (jacket) mezi předehřevem a vlastním sacím potrubí. Označuje se podle tvaru jako tzv. "K" potrubí.
Obrázek

V padesátých letech se pro severské země se jako doplněk začalo dělat toto K potrubí s nálitkem. K vidění jak na 25 tak 30PS motoru.
Obrázek

30 PS potrubí má již na levé části nálitek mezi předehřevem a sacím potrubím.
Obrázek
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Mauglí
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 669
Registrován: 16 srp 2005
Bydliště: Opava

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Mauglí »

Potřeboval bych identifikovat sání.
Part numbers.

Prostřední kus 113 129 701 AB

Levé koleno 113 129 709 ( 12178 72 )
Pravé koleno 113 129 710 ( 15 515 K52 )

Jedná se o dvoukanálové sání.Myslím si, že to je sání na 13 motor.Je to tak ?

Dále bych se chtěl zeptat jak poznám sání na 16 dvoukanál ?Jaký je průměr trubek do hlavy a příruby ke karburátoru 34 pict ?

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Sam »

S identifikací Mauglímu neporadím, ale když si čtu nyní svůj příspěvěk výše, musím uznat, že to co jsem psal v roce 2009 není zcela pravda. Sacích potrubí do 30PS je daleko více druhů. Pokud bude čas, zkusím přehled na 30PS a starší rozšířit.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od john »

Mauglí píše:Potřeboval bych identifikovat sání.
Part numbers.

Prostřední kus 113 129 701 AB

Levé koleno 113 129 709 ( 12178 72 )
Pravé koleno 113 129 710 ( 15 515 K52 )

Jedná se o dvoukanálové sání.Myslím si, že to je sání na 13 motor.Je to tak ?

Dále bych se chtěl zeptat jak poznám sání na 16 dvoukanál ?Jaký je průměr trubek do hlavy a příruby ke karburátoru 34 pict ?
Poznas to premeranim vnutorneho priemeru na konci, kde je manzeta na " T " kus
1600 ma priemer 35.5 mm a 1300 ma 33.5 mm....,

Mauglí
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 669
Registrován: 16 srp 2005
Bydliště: Opava

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Mauglí »

Johne, díky.Takže 35,5 je průměr kolinka v místě kde se přes manžety napojuje do T kusu.

A jaký je vnitřní průměr trubky u příruby karburátoru ?

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od john »

Mauglí píše:Johne, díky.Takže 35,5 je průměr kolinka v místě kde se přes manžety napojuje do T kusu.

A jaký je vnitřní průměr trubky u příruby karburátoru ?
Nie, 35.5 je vnutorny priemer odliatku tam, kde sedi T kus...
Vnutorny priemer trubky je 35.0 mm minus dve hrubky steny...co bude okolo 32.0 - 33.0 mm zavisi od vyrobcu...

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od lišák »

Trošku se pokusím upřesnit to co před pár lety napsal guru Herbie.
Herbie píše: Motory 1200 (34PS)
Velikost priruby (roztec sroubu) je pro oba druhy stejna, a to 50 mm
(karburatory 28PICT, 28PICT-3, 30PICT-2, 30PICT-3, 31PICT-3)


Motory 1300/1500/1600 (jednokanal)
stejny stav jako u 1200, dva druhy, roztec sroubu 50mm

Motory 1300 (dvoukanal)
dodavaly se pouze v provedeni 12V s rozteci sroubu na prirube 50mm
Rozteč šroubů na uvedených přírubách není 50mm, ale 54mm. Měřeno na 31PICT a následně i na 30PICT.
Obrázek
Na potrubí 1300 dvoukanál a následně pro kontrolu i na potrubí 1200 /34PS/
Obrázek
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Herbie »

i tak možno
za ty leta se to v prvním příspěvku asi smrsklo :)
... a vůbec !

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od lišák »

Několik doplňujících fotek rozdílů potrubí dvoukanál 1300 a 1600 ccm. Na první pohled je jiná pouze příruba pro karburátor.
Obrázek
Blbá fotka, ale koho bude zajímat číslo středu na 1600ccm tak si vezme brejle a vyluští to :D .
Obrázek
Na 1300ccm je to vidět pěkně.
Obrázek
Čísla kolen. Vzdálenější je na 1300ccm.
Obrázek
Vnější průměr na 1600ccm.
Obrázek
A na 1300ccm.
Obrázek
Kolena jsou v podstatě identická, vnější průměr je stejný a liší se pouze vnitřním vývrtem pro připojení ke středu a tak u toho na šestnáctku je slabší stěna.
Obrázek
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od lišák »

Sam píše:S identifikací Mauglímu neporadím, ale když si čtu nyní svůj příspěvěk výše, musím uznat, že to co jsem psal v roce 2009 není zcela pravda. Sacích potrubí do 30PS je daleko více druhů. Pokud bude čas, zkusím přehled na 30PS a starší rozšířit.
Už je čas pane učiteli, už je čas :D .
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Sam »

No,.... dneska by to šlo.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Sam »

Tak se vás pokusím, i napříč většinovému nezájmu o staré klumpry, vzdělat v identifikaci sacích potrubí na punpyčky, tedy na motorech 24, 25 a 30 PS. Úmyslně vynechávám prototypy jako jsou dvoukanálové potrubí, to si najdete v literatuře sami :) Pokud se vám zdají některé fotky stejné, je to tak schválně. Některé drobné modifikace nemám nafocené, nebo potrubí nevlastním

Obrázek
Jak už jsem psal výše, nejstarším typem je tzv K potrubí s předehřevem přivařeným k sání. K vidění na KDF tak i poválečných broucích až do roku 1948. Záležitost 24 a 25ps motorů. Jsou signovány jak KDF tak VW logem

Obrázek
V lednu 1950 se inženýři ve VW zamysleli nad zlepšením předehřevu. Od roku 1948 se podařilo proniknout na skandinávský trh a současný systém se v třeskutých mrazech moc neosvědčil, zkusilo se tedy prodloužit svár o několik centimetrů na obou stranách předehřevu. Z této doby bohužel žádné potrubí nemám, ale jde pouze o kosmetickou modifikaci. 25 PS motory.
manifold02.png
manifold02.png (109.77 KiB) Zobrazeno 10591 x
Jak se dalo očekávat, zlepšení se nedostavilo a tak v dubnu roku 1950 přišlo na svět K potrubí, kde spoj předehřevu byl zalitý do hliníkového lůžka, které je souměrné s osou karburátoru. K vidění pouze na 25PS motorech.
manifold03.png
manifold03.png (106.41 KiB) Zobrazeno 10591 x
Na konci produkce brezelkaeferů,tedy rok 1952 se provedla modifikace trubky předehřevu a zkrátila se délka která směrovala ke třetímu a čtvrtému válci.
Hliníkové lůžko se ořezalo, neb předchozí model měl velkou spotřebu materiálu a posunulo se právě k třetímu a čtvrtému válci. 25 ps motory
manifold04.png
manifold04.png (103.57 KiB) Zobrazeno 10591 x
Přicházejí velké změny, uvažuje se o oválovém zadním okně a než se produkce rozjede naplno, vyprázdní se sklady na ošklivém kačátku zvaném zwitter (cca září 52 - březen 1953). Dojde k další modifikaci předehřevu, tentokrát se dbá, aby jalová délka předehřevu byla co nejkratší. 25 ps motory
manifold05.png
manifold05.png (117.59 KiB) Zobrazeno 10591 x
Přichází rok 1953, s ním nový model kaefera s oválným zadním sklem, novým 30PS motorem s větším sacím kanálem na hlavě. Je třeba nové sací potrubí. Veme se tedy sací potrubí z brezela a pouze se použije trubka většího průměru. Part number zůstává stejné jako u brezela, pouze dostane koncové označení písmenem E. 30 ps motory
manifold07.png
manifold07.png (149.55 KiB) Zobrazeno 10591 x
V roce 1954 se stále řeší nespokojenost skandinávců a vymýšlí se potrubí, kde předehřev začíná již těsně pod přírubou karburátoru. Vzniká toto raritní sání. 30ps motory
manifold05.png
manifold05.png (117.59 KiB) Zobrazeno 10591 x
Systém se moc neosvědčuje a tak na sklonku roku 1954 se vracíme zpět k původnímu sání s hliníkovým obalem předehřevu kterém se v roce 1955 objevuje nápis "30" aby se zabránilo záměnám za 25 ps potrubí a následným netěsnostem a přisávání falešného vzduchu.
manifold05.png
manifold05.png (117.59 KiB) Zobrazeno 10591 x
V únoru 1957 pak přichází další drobná modifikace, kdy se pro výrobu sání použije trubky se stěnou o síle 2mm a sání tak o 2mm naroste na průměru.
Tento systém vydrží až do objevu prvních 34 PS motorů.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od lišák »

No vidíš Same a pak že to nejde. A abych jenom neplkal, tak sem šoupnu to co už jsem dával do topicu o Evženovi, ale tady to bude asi takové patřičnější. U motorů 34PS se na rozmezí let 64/65 používaly dva druhy potrubí.
Obrázek
Na první pohled jsou stejný, ale je tam pár pár rozdílů. Vnitřní průměr předehřevu.
Obrázek
Obrázek
Průměr příruby. Tomu samozřejmě odpovídají i rozdílné průměry osazení na hlavách.
Obrázek
Obrázek
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 3152
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od OB »

Psal jsem Samovi SZ, protože jsem mu nechtěl vrtat do jeho krásného rozboru sání. Pak jsem se ale rozhodl zakročit :D .
Tvar prvního sériového sání není K ale H. V místě, kde po válce byl hliník, se na tomto sání nachází plechový domeček, nebo jak to nazvat. Takovéto sání bylo již na předsériových autech a montovalo se do začátku roku 1943.
Našel jsem na internetu několik fotografií, které to mohou dokumentovat.
DSC04692 (1).jpg
DSC04693 (1).jpg
DSC04694.jpg
DSC04696.jpg
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Sací potrubí - rozdíly a na co si dát pozor

Příspěvek od Sam »

Výborně OB. Jsem rád, že ty moje cancy alespoň někdo čte. Jsem rád za revizi, v detailech před rokem 45 nejsem kovanej a mám tak znatelné trhliny ve vědomostech :D Člověk se pořád učí.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Odpovědět