Jak nalepit tachofólii??

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8946
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Jak nalepit tachofólii??

Příspěvek od yahoďák »

Zjistil jsem, že někteří kolegové zápasili s nalepením tachofólie ode mě a jiné představa rozebírání tachometru odradila.
Tak jsem vypracoval postup s fotkama jak na to.
Potřebujete: křížový šroubovák, plochý šroubovák, hodinářský šroubovák, lamelový nožík, nebo skalpel, čisté ruce a pracovní prostředí, cca 2-3 hodiny času a trochu trpělivosti...
1) Demontáž tachometru z vozu:
Nejdřív odpojíme náhon, převlečná matice jde většinou povolit rukou, maximálně zlehka sikovkami. Když je náhon odpojen není od věci ho namazat.
Nyní odpojíme všechny kabely – je vhodné si poznamenat co bylo kam zapojeno...
Kabely ke kontrolkám je lepší vytáhnout i s objímkou žárovky
Tachometr je připevněn po stranách křížovými šrouby, tyto stačí jen povolit a tachometr pootočit a posunout k sobě.
Obrázek
Teď ho otočíme sklem vzhůru a opatrně vysuneme ven. Půjdeme s ním přes kabely pojistkovnice, takže pozor na zkrat.
Obrázek
2) Palivoměr
Nejdřív povolíme šroub M4 na zadní straně tachometru a vysuneme z konektoru celou krabičku
Obrázek
Povolíme dva šrouby M5 držící palivoměr na zadní straně tachometru a vysuneme ho
Obrázek
Šroubovákem narovnáme doraz ručičky, tak aby vznikla rovná plocha pro lepení
Obrázek
Polep palivoměru odlepíme horní částí od ochranného papíru, papír přehneme dolů
Obrázek
Otvor polepu nasuneme na ručičku, spodní část napasujeme do prolisu ciferníku a teprve potom horní nalepíme
Obrázek
pak stáhneme papír i ze spodní části a vyhladíme ji – opatrně, pozor na nehty – poškodí potisk. Následně nožíkem ořízneme doraz ručičky a narovnáme ho šroubovákem do původní polohy
Obrázek
3) Tachometr
Hodinář by mi asi urazil pazoury, rámeček totiž rozpertlovávám obyčejným šroubovákem – je měkký a jde to snadno. Začneme u ouška pro uchycení tachometru a pokračujeme po obvodu
Obrázek
Obrázek
Rámeček s vnitřním kroužkem a sklem pak sundáme:
Obrázek
Odstraníme doraz ručičky – uchopíme do kleští, pootočíme a vytáhneme (je tam jakoby roznýtován a v pohodě se dá vrátit zpět a drží)
Obrázek
Nyní vymontujeme mechaniku tachometru z obalu – po povolení dvou šroubů M6 na zadní straně ji vysuneme ven
Obrázek
Teď důležitá maličkost: poznačíme si na zadní stranu tachometru klidovou polohu ručičky – určuje to předpětí spirálové pružinky – pokud se ručička namontuje zpět jinak, může ukazovat trhavě.
Obrázek
Obrázek
Odmontujeme ručičku – podržíme si hřídelku zespoda kleštěmi a dvěma prsty ručičku sundáme.
Obrázek
U starších tachometrů je ručička nasazena na ozubené hřídelce a jde sundat dobře
Obrázek
kdežto u mexika je nalisována na tenké hřídelce,
Obrázek
takže jde někdy těžko dolů. Doporučuji malinko popotočit (hřídelku držet kleštěmi). Pokud bude vzdorovat, prostříknout WD 40, určitě povolí
Teď už jenom povolit dva malé šroubky a sundat ciferník
Obrázek
4) Nalepení tachofólie:
Obrázek
položíme folii vzhůru nohama. Odloupneme krycí papír z horní části až po výřez pro palivoměr a odstřihneme ho
Obrázek
Obrázek
Uchopíme polep tak, aby horní nekrytá část nepřišla do kontaktu s ciferníkem a spodní část napasujeme, tak aby se kryly otvory rpo políčka počitadla km a kontrolky blinkru
Obrázek
opatrně nalepíme horní část směrem od středu k okraji a dáme pozor aby lícovala díra pro okénko palivoměru. Potom stahujeme postupně zbylý papír a lepíme a vyhlazujeme folii – opět pozor na nehty a čistotu.
Obrázek
Pokud se objeví nějaká bublinka, nezoufejte, pod sklem a ze vzdálenosti z které na tachometr v autě normálně koukáte vidět nebude
Nakonec vyřízneme nožíkem zbylé otvory
Obrázek
Hračičkové si teď mohou modelářskými barvami natřít ručičku nebo její části do barvy polepu (nebo kontrastní, aby byla vidět), nalakovat nebo nachromovat rámeček a vnitřní kroužek....
5) Zpětná montáž
Zpětná montáž spočívá v namontování ciferníku, nasazení ručičky do poznačené polohy, vrácení dorazu, osazení mechaniky do obalu, montáži palivoměru
Obrázek
Nakonec zacvakneme rámečkem (předtím vyčistíme sklo) a tachometr položíme sklem dolů a šroubovákem zase zapertlujeme (a nebo kleštěmi přes měkkou podložku, aby se nepoškodil rámeček zepředu...)
Obrázek
No vidíte, že na tom nic není 8)
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 04 čer 2004, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13945
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

perfektne zpracovany, chvalim chvalim

Uživatelský avatar
htd
E-bay monster
Příspěvky: 1030
Registrován: 03 led 2003
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od htd »

moc pekne

Uživatelský avatar
krizmen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1679
Registrován: 15 led 2004
Bydliště: Schakalovw

Příspěvek od krizmen »

Yo, snad to zvládnu... :P

Uživatelský avatar
Djorkae
poustevník fóra flat4.org
Příspěvky: 1046
Registrován: 08 črc 2003
Bydliště: Strašnice x Louny x Levwousy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Djorkae »

sqěléééééé... perfektní návod Yahoďáku!!

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Michal »

Zupr, Nebyl jsi náhodou učitelem. Vysvětlování Ti jde výborně :wink:

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8946
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

:oops: ..tolik chvály, to snad ani neunesu :oops:
...teď se objednávky na tachofolie jen pohrnou 8)

PS: Učitel jsem fakt nebyl, ale na vysvětlování jsem trpělivý. Když jsem jakožto stavbyvedoucí svým inteligentním podřízeným musel každý den znovu a znovu vysvětlovat jak mají dělat to, co dělají celý život a pořád to neumí... to je fakt soda a dobrá průprava.

Uživatelský avatar
Želvák Bob
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1931
Registrován: 14 zář 2003
Bydliště: Brno - centrum

Příspěvek od Želvák Bob »

:lol: SUPER :lol:

Kdybys takhle zpracoval a zdokumentoval fotkama všechny renovační práce, co lze na broucích provádět, byl by vedle Tebe pan Muir úplnej amatér :wink:

Škoda - přeškoda, že to nejde...

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8946
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

to Bob: to bohužel nejde hlavně proto, že spoustu věcí neumím a radši si je nechám udělat :oops:

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8946
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Rozebrání hodin VDO za účelem nalepení tachofolie

Příspěvek od yahoďák »

Doplňuji návod na lepení tachofolie o totéž pro hodiny VDO. Na první pohled to vypadá složitě, je tam moc ručiček, ale je to hračka.
Obrázek
1) Demontáž - je to obdobné jako u tachometru a jiných budíků - rozpertlovat šroubovákem rámeček ze zadní strany a pak ho i se sklíčkem sundat. Mechanismus štelování je spojen se sklíčkem, ne s ručičkami, takže se není čeho bát:
Obrázek
2) Demontáž ručiček:
Vteřinovka je jen nasunuta na hřídelce, jde vytáhnou rukou směrem nahoru...
Obrázek
Ručička minut a hodin je připevnena na hřídelku tak, že má v obvodu výřez a je sevřená. Poznačíme lihovou fixou polohu, šroubovákem mírně roztáhneme škvíru a ručičku sundáme:
Obrázek
3) Demontáž ciferníku:
ciferník je připevněn klasicky dvěma šroubky:
Obrázek
4) Nalepení fólie...klasickým způsobem jako je popsáno výše u tachometru
5) Zpětná montáž: obráceně než demontáž, ručičky šroubovákem roztáhnout ve škvíře a nasadit do poznačené polohy, rámeček a sklíčko nasadit a zapertlovat šroubovákem jako je popsáno u tachometru
výsledek:
Obrázek

Uživatelský avatar
Djorkae
poustevník fóra flat4.org
Příspěvky: 1046
Registrován: 08 črc 2003
Bydliště: Strašnice x Louny x Levwousy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Djorkae »

Yahoďáku, tvoje popisy postupů jsou precizní a hlavně srozumitelný, nechceš pomalu polehoučku začít psát nějakej manuálek?

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8946
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

...chystám pasování klíčků k zámku a až budu vysklívat a zasklívat auto, tak asi taky něco blesknu...

Uživatelský avatar
Djorkae
poustevník fóra flat4.org
Příspěvky: 1046
Registrován: 08 črc 2003
Bydliště: Strašnice x Louny x Levwousy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Djorkae »

yahoďák píše:...chystám pasování klíčků k zámku a až budu vysklívat a zasklívat auto, tak asi taky něco blesknu...
no né chlapče, já myslím přímo jako soubor postupů - prostě manuál jako knihu!!!

Uživatelský avatar
krizmen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1679
Registrován: 15 led 2004
Bydliště: Schakalovw

Příspěvek od krizmen »

Djorkae píše:
yahoďák píše:...chystám pasování klíčků k zámku a až budu vysklívat a zasklívat auto, tak asi taky něco blesknu...
no né chlapče, já myslím přímo jako soubor postupů - prostě manuál jako knihu!!!
Yo, přidávám se, jsem pro to aby vydal manuál :P . Polep jsem sfoukl za dvě hoďky a ještě jsem si při tom hvízdal 8)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8946
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Už jsem výše jednou psal, že můžu popsat, jenom to co (si myslím), že umím...takže nějaká klempířina, nebo úhlování ojnic, nebo montáž diferenciálu asi nehrozí. Tak se taky snažte jako třeba Herbie s předstihem

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8946
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Rozebrání voltmetru(ampérmetru,teploměru..)VDO za účelem pol

Příspěvek od yahoďák »

...tak a je to tady, přichází závěrečný díl seriálu "Prznění budíků"
Dnes se zaměříme na VDO voltmetr, postup se nechá použít i pro ampérmetr, teploměry a tlakoměry oleje, palivoměry, otáčkoměry.
Obrázek
Všechny tyto přístroje pracují na principu cívky do které přichází proud z čidla. Uprostřed cívky je uložen "rotor" na jehož konci je na tenkou hřídelku (cca 0,5mm) připevněna ručička. Takže tentokrát to chce cit, aby se hřídelka neohnula.
Potřebujete: plochý šroubovák, hodinářský šroubovák (2ks), trubkový klíč nebo golu vel. 7mm.
1) demontáž rámečku a sklíčka - shodný postup jako u tachometru a hodin, rozpertlovat šroubovákem a sundat
2) demontáž vnitřku přístroje z tubusu: povolíme matku , která drží plastovou patici s konektory
Obrázek
Doporučuji poznačit si polohu + a -, sice by to melo být blbovzdorné a nemělo by to jít zpět namontovat obráceně, ale...
Následně šroubovákem lehce odpáčime patici od tubusu:
Obrázek
takže jde oddělit patice od vnitřku přístroje a ten pak vysunout z tubusu. Patice s vnitřkem jsou spojeny tak, že z patice trčí dva kolíčky, které zapadají do přístroje:
Obrázek
Pozn.: jiná provedení budíků mohou být řešena jednodušeji, stačí zespodu povolit dva křížové šroubky a celý vnitřek vyndat.
3) demontáž ručičky - nejdřív si označíme nebo zapamatujeme její klidovou polohu.
Nyní nastává nejnáročnější část akce: demontáž ručičky. Jak už jsem zmínil, je nalisována na velmi tenké hřídelce. Tentokrát napomohlo ani WD 40, bylo nutno použít hrubé násilí. Problém je v tom, že hřídelku nelze přidržet kleštěmi jako u tachometru. Má sice doraz v krajních polohách a jde s ni proti dorazu pootočit, ale to ji neuvolní natolik, aby šla dolů, navíc se může přístroj poškodit. Uchopením prsty zezhora také nejde z hřídelky stáhnout. Řešení je následující: dvěma šroubováky ručičku vypáčíte směrem nahoru
Obrázek
ješte fotka pro představu, jak je hřídelka slabá:
Obrázek
4) demontáž ciferníku - klasicky na dva šroubky...
5) nalepení polepu známým , výše popsaným postupem...
6) zpětná montáž jednoduše obráceným postupem, jen pozor na osazení ručičky do správné klidové polohy, aby přístroj pak neukazoval nesmysly

Na závěr seriálu ještě malý tip: polep se dá nalepit i bez demontáže ručičky a ciferníku, Dělá se to tak, že v místě otvoru pro hřídel ručičky se fólie nařízne o cca 5mm na každou stranu, takže pak jde polep nasadit přes ručičku. Tuhle cestu bych moc nedoporučoval (nebo maximálně u malých VDO) - jednak jde fólie hůř vyhladit, druhak vidím problém s napasováním polepu na stávající potisk a v případě tachometru na výřezy pro palivoměr a počítadlo. Navíc rozebírání věciček je činnost poměrně zábavná :)

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

posílám foto - praktickou ukázku aplikace Yahoďákova manuálu :D
Obrázek

Uživatelský avatar
krizmen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1679
Registrován: 15 led 2004
Bydliště: Schakalovw

Příspěvek od krizmen »

:? ...jsem psal já. Ještě jednou Yahoďákovi dík 8)

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4770
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mr.Vaahaa »

mno nebylo by nekde jak se rozebiraji cislicka poctu km....
docela rad bych si nastavil svuj vlastni stav u cerveneho i u ovalka
dik
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15200
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sam »

Mr.Vaahaa píše:mno nebylo by nekde jak se rozebiraji cislicka poctu km....
docela rad bych si nastavil svuj vlastni stav u cerveneho i u ovalka
dik
To je trivka, jakmile otevres tachometr (viz navod od Yahodaka), tak uz rukou nastavis pocet km dle libosti...
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Odpovědět