Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jenda Povoda
Příspěvky: 100
Registrován: 09 lis 2008
Bydliště: Kde sem, tam sem, ted sem zrovna kol Českýho Šternberka
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Jenda Povoda »

A ty vysokooktánový benzíny tam lejete proto, že v sobě neobsahují biosložku?
J - Povoda

T2a
T3 syncro tdi
T3 doka zadohrab

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15179
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Sam »

Ridim se svou celozivotni zkusenosti a mam pomerne velkou setrvacnost. Jestli letos je zelenej 95 lepsi a stabilnejsi nez premiove benziny, verte, ze do peti let na 95 prejdu. Zatim jsou dulezitejsi veci na praci a premysleni.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od JirkaB »

Jenda Povoda píše:
10 črc 2022
A ty vysokooktánový benzíny tam lejete proto, že v sobě neobsahují biosložku?
vysokooktan bez biosložek je právě jen mýtus, kdysi to platilo, dnes ne. Tedy ne obecně.
Laický názor je, že je to něco jako flotilové emise. V EU v se musí v palivu použít minimálně x biosložky. Takže buď všude málo nebo někde moc. A jelikož lihem se dá dobře zvyšovat oktanové číslo, tak někteří vysokooktany pomocí aditiv použili pro tuto fintu. Udělali složení s velkým podílem biosložky, tím zvedli oktanové číslo a zároveň si plní kvótu...
Jínak já jej používal na podzim na poslední nádrž, akorát dnes to nemá smysl, protože v dosahu mám jen Vervu a te je plná lihu...

Jinak bisložka má další problém, rozpouští benzínové hadice. Na hadice s lihem je za potřebé minimálně NBR a to rozhodně všechny palivové hadičky nejsou a ... a starší už vůbec ne. I dnes se dá lehce koupit. Dříve stačilo EPDM a pro naftu bez biosložel stále stačí. Tak se stále prodávají. Ale benzín s lihem au, au...
Takže raději NBR nebo lépe vložkovanou vitonem. EPDM cca 10kč/m, vložkovaná 10eur/m ... a to je důvod, proč jsou EPDM na trhum někomu opravdu stačí...
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

rochuss
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 594
Registrován: 03 lis 2012

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od rochuss »

No jo ať si tam každej leje co chce, tyhle motory stejně schroupnou všechno, ale nejpodobnejší na co jezdili v 60.-80. letech, když byl jejich čas v domovské zemi tak to byl nemecký Normal 91 oktanú, který odpovídá našemu českému Speciálu 91 oktanú. A stačí výlet či služebka do ČB, nabrat do kanystrú a je v aute celý rok i korektní benzín. A i to auto voní jinak,doboveji, krásněji. Rozdílné jízdní vlastnosti neposoudím, protože Natural dávám vyjímečně a stejne je to pak míchanice,ale přijde mi to stejné.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15179
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Sam »

https://zehspsswexts4-a32af4da6.dispatc ... ata/$value
Dataseet ke stovce, cerstve stazeno z webu, ethanol <= 1%. Mne to staci a verim tomu vic nez jedna pani povidala. Za domaci ukol se podivam na N95.
https://zehspsswexts4-a32af4da6.dispatc ... ata/$value
N95 bez bio ma ethanol do 0.5%. Nejnovejsi verze z roku 2021, tezko soudit jestli to nekde prodavaji

https://zehspsswexts4-a32af4da6.dispatc ... ata/$value
Std N95 ma 10%. Update tez 2021.


Nikde zadna zminka o roku 2022.Tedy vse pri starem a cerp. stanice jedou take setrvacnosti
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od JirkaB »

Víš Same,
to není jedna paní povídala. Když se koukneš na to MSDS na 100, tak tam máš ETBE do 15%.
ETBE nahrazuje a MTBE a to nahrazovalo tetraethylolova. A tetraethylolova nebyl kvůli ventilovým sedlům, to byla vedlejší vlastnost. Ale právě pro oktanové číslo, zvyšování oktanového čísla.
Takže kupuj 100 a máš ji z potravin stejně jako "obyčejné" benzíny. Čím více oktanů, tím víc jezdíš na potraviny.
Třeba Verva vyloženě píše, že zvyšuje oktanové číslo pomocí ETBE a tím více plní biosložku, proto Verva100 je dnes E10, nikolv E5 jako Natural95.
Pravda není to základní líh, proto neváže vodu a pak to nerezne...
Bohužel benzín pro naše staré motory se nevyrábí, tam by nám stačilo míň oktanů a tedy míň biosložek...
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15179
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Sam »

Dobra, nejsem chemik ani petrolejar, porad mi tedy jaky benzin kupovat misto 100okt, kde je nejmene potravin a benzin se pres dve sezony nerozlozi.Jezdim k omv ale klidne budu jezdit jinam.


100okt ma etbe do 15% a ethanol do 1%
95okt ma etbe 22% a ethanol do 10%
95okt bez bio ma etbe do 3% a ethanol do 0.5% ( sv. Gral ale kde ho himbajs cepujou ? )
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od JirkaB »

Pro motorku nebo sekačku to problém není, stačí koupit "umělý benzín"například ASPEN, přes rok jezdit na cokoliv a na podzim vyjet nádrž a dát umělý benzín. Na jaře jej dát ven a .... protože je proklatě drahej na provoz auta. cca 130Kč/l. Na zimování by byl dobrej, ale nádrž do buse bych nezaplatil.

100 oktaňáky by měly být stabilizovaný a tak by měly trochu dýl vydržet jelikož tam není většinou obyčejný líh, ale jen ETBE. Takže na zimování asi dobrý. Bohužel zvyšování ceny potravin díky benzínu se nevyhneš, tedy krom toho umělýho, ale to nezaplatíme :-(
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od lope »

Jestli to zbytečně moc neřešíte... Já broukem přes zimu (4 měsíce) taky nejezdím a žádný problémy se starým benzínem jsem nikdy neměl. Nemá to vliv na startování ani max. rychlost (myslím), s novým jsou někdy, ne vždycky, trochu lepší přechody do akcelerace. V posledních letech kupuju Tank ONO N95, který je lokálně vždycky nejlacinější. Nejhůř mi to jelo na Shell, Benzina měla nejkolísavější kvalitu. Ty drahý benzíny možná mají význam přísadama pro vstřikovací motory, který se zanášej karbonem. Ale to je chyba koncepce těch motorů, vysokej max. výkon = výkonný chlazení, takže se v normálním provozu nikdy dostatečně nezahřejou. Ne voda, ale sací potrubí, ventily atd., 95 stupňů nestačí.

rochuss
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 594
Registrován: 03 lis 2012

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od rochuss »

JirkaB píše:
10 črc 2022
Víš Same,
to není jedna paní povídala. Když se koukneš na to MSDS na 100, tak tam máš ETBE do 15%.
ETBE nahrazuje a MTBE a to nahrazovalo tetraethylolova. A tetraethylolova nebyl kvůli ventilovým sedlům, to byla vedlejší vlastnost. Ale právě pro oktanové číslo, zvyšování oktanového čísla.
Takže kupuj 100 a máš ji z potravin stejně jako "obyčejné" benzíny. Čím více oktanů, tím víc jezdíš na potraviny.
Třeba Verva vyloženě píše, že zvyšuje oktanové číslo pomocí ETBE a tím více plní biosložku, proto Verva100 je dnes E10, nikolv E5 jako Natural95.
Pravda není to základní líh, proto neváže vodu a pak to nerezne...
Bohužel benzín pro naše staré motory se nevyrábí, tam by nám stačilo míň oktanů a tedy míň biosložek...
Jak nevyrábí mam ti poslat sud Specialu91/nemeckého Normalu 91 ? Tady nekdo háže hrách na zeď !

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od JirkaB »

OK, kapituluji, takže minimálně v Olomouckém kraji jsem na normální benzín nenarazil. :)
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
Jan
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2225
Registrován: 11 úno 2008
Bydliště: Červené Pečky
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Jan »

Test 100oktanových benzínů od redaktora Světa motorů. Každý ať si udělá svůj názor ...
Nejkrásnější pohled na svět je od volantu VW ...

VW Brouk Kolín www.vwbroukkolin.cz
Beskydsport Kempík (1981)
VW Brouk 1303 "Čert" (1975)

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od VW181 »

Mě kolega poradil, že tankuje na Eurooil (Čepro).
Mají aplikaci a tam jde vidět info o kvalitě paliva na jednotlivých pumpách.
Podíl biosložky je někde 5%, ale někde 0% a podle toho se řídí.
393244138_859573909000971_4148558729433760247_n.jpg
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od evinsen »

Jan píše:
18 říj 2023
Test 100oktanových benzínů od redaktora Světa motorů. Každý ať si udělá svůj názor ...
Tuhle pohádku jsem už viděl,Ale praxe je jiná. Až budou mít testovací motor s karburátorem bez elektronického upravování dávky,rozstřiku a zápalu tak se na to rád kouknu.Změřit teplo a energii je nic neříkající údaj pokud k tomu není časový úsek za který ty hodnoty vytvořil. U našich motorů mě zajímá schopnost plynování směsi a bod jejího zápalu,doba hoření dávky,popelnatost a teplota.Pokud mi bude nespálená směs odmašťovat pístní kroužky,dohořívat na dně pístu a výfukáč mi bude štípat plamen,tak mě pan redaktor neutěší.
Navíc co neměřil je skutečný obsah biosložky,ten údaj je minimální obsah,rafinérie musí sdělat co dostanou a prodej neovlivní.U prémiovek se to snažili alespoň dodržet na 5%. bohužel se zvýšil prodej a přišlo nařízení na 10%.V sezoně není problém najít v Naturalu 95 i 30% podíl.Kdo nevěří,ať se podívá z jara do servisu Mountfield,jak tam šílej.Všimli jste si ,že základní údaj při koupi auta,minimální oktanové číslo se už neudává? Kdo by si taky koupil levé HTP kdyby věděl že má tankovat 100 oktanů,a ještě v DIN normě.U nás je ČSN norma,novelizována každý rok,zřejmě podle úrody řepky.To je ale moje domněnka.
Dá se sehnat palivo bez biosložek,kvůli uskladňování, zásobníky pro armádu,nouzové generátory nemocnic a jiné. A ten se musí do roka obměnit,a o to Čepro stará.Rozhodně se to nevyleje.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Pětišroub »

ten Eurooil bez bio to je právě skladované palivo ze státních zásob, které prošlo obměnou v zásobnících a je rozvezeno na Eurooil (Čepro).
Naposledy upravil(a) Pětišroub dne 19 říj 2023, celkem upraveno 1 x.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Herbie »

radosti s usazeninami z biosložky v "našich" karburátorech přez zimu již mnozí okusili na vlastní kůži :)

Co se oktanového čísla týče, tak to musím řešit jen u jednoho ze svých aut (rok 1986), které má od VW předepsáno 98 jako minimum
a je fakt, že když jsem do toho kdysi natankoval 95 tak je to opravdu hooodně poznat, že se to motoru nelíbí ... ale to je dáno konstrukcí motoru

jinak vzducháčema jezdím na 95 od různých dodavatelů a zatím jsem nikdy nepozoroval žádný změny co se chodu motoru a výkonu týče
i jsem vyzkoušel (v době kdy u místní pumpy prodavali ten ethanol E85) jezdit takzvaně pul na půl (natural/ethanol)
a taky žádnej rozdíl (jak u brouka tak u golfů 3 a 5) jen se tehdy dalo pár korun ušetřit

takže honba za prémiovým benzínem mě nechává chladným :)

Beznin z Čepra je ideální varianta ... ale letos jsem to zas nějak nestihl natankovat a auta už zaparkoval do garáží přístřešků ... no uvidíme na jaře jak to dopadne.
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Pětišroub »

tak tam zvrhni zimní benzínovej VIF aspoň.. a promíchat by se to dalo provzdušněním hadičkou z kompresoru
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15179
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Sam »

Pětišroub píše:
19 říj 2023
tak tam zvrhni zimní benzínovej VIF aspoň.. a promíchat by se to dalo provzdušněním hadičkou z kompresoru
Tím se ale ošidíme o seriál na pokračování na výrobník želé. :D
Jinak jsem byl po letech (9let odstaveno) zkontrolovat ovála a pod autem louže benzínu. Do nádrže jsem se nedíval, jestli to vyteklo celé. Ale asi jo. Zřejmě hadičky z Gumexu nejsou nesmrtelné.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od JirkaB »

Hadičky doporučuji vložkované vitonem, ty by to měly dát. Původní NBR či EPDM nedávají líh a ještě jednu složku, co mi vždy vypadne z hlavy.
Byla to složka, kterou se ladilo oktanové číslo. Dnes jej ladí i lihem, tak někdy být nemusí, ale někdy je, jelikož není zakázaná.
Hadička vložkovaná vitonem je vhodná i pro ropáky, dává i metylester.
Prvovýrobci - auťaři se změnou normy na benzín nová auta přizpůsobili s předstihem, ovšem prodejci ND hadiček v metráži nereagovali vůbec a i dnes se dá koupit v metráži hadička, která na palivo s bisložkou není, ale je prodávaná jako na paliva. Paliva, co nejsou na trhu.
V ČR jsem můj průměr nemohl sehnat, tak jsem je nakonec koupil v DE.
Měla by být DIN73379-E3. To E3 je důležité. Třeba zde https://www.gms.cz/petrotec-sae-30r9. Před rokem ji neměli v požadovaných průměrech.
Ale ne pro nová auta, co mají ponořené čerpadlo a hadice je pod hladinou. Tam musí být VITON i zvenku.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Co natankovat? Special, Natural, V-Power ?

Příspěvek od Milosak_1 »

Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Odpovědět