Jak proměřit alternátor
Jak proměřit alternátor
Alternátory potkáte ve dvou základních provedení.
S externím dobíjecím relátkem a s integrovaným dobíjecím relátkem
V prvním případě je alternátor propojen s regulátorem třemi vodiči, na druhý typ je přivedeno napětí přes kontrolní žárovku dobíjení. Všechny alternátory u brouků jsou devítidiodové, jak je patrno z následujícího schematu:
Při sepnutí klíče zapalování, přes signalizační žárovku, pomocný odpor a sepnuté kontakty relé prochází proud z baterie na budící vinutí alternátoru. Jakmile se alternátor roztočí, vzniklý střídavý proud ve vinutí je diodami usměrněn a na svorce B a R stoupne napětí. Pokud by napětí přesáhlo stanovenou mez, regulační relé přepne kontakt budícího vinutí na kostru (-). Tím proud v budícím vinutí klesne, také indukované napětí se sníží a proces se opakuje.
Obdobný popis funkce platí i pro polovodičový (integrovaný) regulátor, ten však nemá pohyblivé prvky - relé, které bývá častým zdrojem poruch.
1. Kontrola
K základní kontrole použijeme Voltmetr, který připojíme na akumulátor a kostru. Voltmetr ukáže napětí akumulátoru. Po spuštění motoru a ustálení jeho chodu na nízkých otáčkách by se napětí mělo zvýšit na 14 V. Jestliže se tak nestane, jsou tu dvě možnosti, buď je vadný regulátor, nebo alternátor.
2. Proměření diodového můstku alternátoru
Odpojíme akumulátor, vyjmeme uhlíky alternátoru, nebo tranzistorový regulátor. Na zbytku alternátoru stanovíme tři měřící místa:
1. svorka "+" v alternátoru "+"
2. pružný pásek uvnitř alternátoru "D"
3. kostra automobilu "K"
S externím dobíjecím relátkem a s integrovaným dobíjecím relátkem
V prvním případě je alternátor propojen s regulátorem třemi vodiči, na druhý typ je přivedeno napětí přes kontrolní žárovku dobíjení. Všechny alternátory u brouků jsou devítidiodové, jak je patrno z následujícího schematu:
Při sepnutí klíče zapalování, přes signalizační žárovku, pomocný odpor a sepnuté kontakty relé prochází proud z baterie na budící vinutí alternátoru. Jakmile se alternátor roztočí, vzniklý střídavý proud ve vinutí je diodami usměrněn a na svorce B a R stoupne napětí. Pokud by napětí přesáhlo stanovenou mez, regulační relé přepne kontakt budícího vinutí na kostru (-). Tím proud v budícím vinutí klesne, také indukované napětí se sníží a proces se opakuje.
Obdobný popis funkce platí i pro polovodičový (integrovaný) regulátor, ten však nemá pohyblivé prvky - relé, které bývá častým zdrojem poruch.
1. Kontrola
K základní kontrole použijeme Voltmetr, který připojíme na akumulátor a kostru. Voltmetr ukáže napětí akumulátoru. Po spuštění motoru a ustálení jeho chodu na nízkých otáčkách by se napětí mělo zvýšit na 14 V. Jestliže se tak nestane, jsou tu dvě možnosti, buď je vadný regulátor, nebo alternátor.
2. Proměření diodového můstku alternátoru
Odpojíme akumulátor, vyjmeme uhlíky alternátoru, nebo tranzistorový regulátor. Na zbytku alternátoru stanovíme tři měřící místa:
1. svorka "+" v alternátoru "+"
2. pružný pásek uvnitř alternátoru "D"
3. kostra automobilu "K"
Naposledy upravil(a) Herbie dne 29 dub 2007, celkem upraveno 1 x.
... a vůbec !
... sorry ... zkusil sice ne zarovkou, ale testerem diod na multimetru. mam pocit, ze mi to na tom jedinem altiku co mam sedelo ale uz to nezkusim znova, bo jsem si merak trosku dorasoval, mechanicky .. az prijde novej testnu a slibuju(... dnes prede vsemi jako jiskra jasna, ze budu chranit svou zemi, aby byla krasna... ) ze dam vedet...
- Pekař z Boščehrada
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2497
- Registrován: 07 led 2006
- Bydliště: Pekárna v Boščehradu
Re: Jak proměřit alternátor
Já jsem to dělal tak, že jsem stator vevnitř chytl prstama a ve vzduchu pomalinku kolem dokola poklepával gumovou palicí po "obalu-tělu". Ve směru dolů a pomalinku to lezlo ven.
Re: Jak proměřit alternátor
Návod doplněn a opraven
tak ať vám to v té začínající sezóně dobíjí
tak ať vám to v té začínající sezóně dobíjí
... a vůbec !
- Giovanni
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 303
- Registrován: 15 bře 2014
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak proměřit alternátor
Pěknej článek, díky předsedo
Stará láska možná rezaví, ale na to to nejezdí
- liba
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1028
- Registrován: 08 srp 2010
- Bydliště: Black Village u Vodňan
Re: Jak proměřit alternátor
Ta dioda jde vyměnit, nedávno jsem koupil altík do zásoby, spálená jedna dioda, stála okolo 50 kč altík funkční uklizen do syslírničky
Re: Jak proměřit alternátor
A jak jsi to dělal ? ... Poděl se o postup a čeho se při tom vyvarovat.liba píše:Ta dioda jde vyměnit, nedávno jsem koupil altík do zásoby, spálená jedna dioda, stála okolo 50 kč altík funkční uklizen do syslírničky
Jaký je přesný typ těch diod ?
Kdes je koupil ?
... a vůbec !
- liba
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1028
- Registrován: 08 srp 2010
- Bydliště: Black Village u Vodňan
Re: Jak proměřit alternátor
Altík rozebrán věneček ven a potom se musí proměřit diody která z nich je v p.....li ona ta dioda je buť plusová nebo minusová a stejná se po vyndání naletuje zpět, tu diodu jsem sehnal u mého kamaráda co do toho trochu dělá,,rádioamater,,říkal že ješte nějaké má tak kdybys potřeboval není problém nebo dodej vadnej věneček a já ti pošlu opravenej
Re: Jak proměřit alternátor
Pokud jsem ho ještě nevyhodil tak bych tvé nabídky využil
Pohledám v zásobách a když najdu, ozvu se
díky
Pohledám v zásobách a když najdu, ozvu se
díky
... a vůbec !
- liba
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1028
- Registrován: 08 srp 2010
- Bydliště: Black Village u Vodňan
Re: Jak proměřit alternátor
Není problém rád udělám Liba.
-
- Příspěvky: 30
- Registrován: 24 dub 2016
Re: Jak proměřit alternátor
Budu brzy kompletovat motor na stojanu. Mám alternátor s externim relé, které zustalo v autě. Poškodí se alternátor, když poběží naprázno na stojanu a to i bez zapojení k relé? díky
Re: Jak proměřit alternátor
s externím relé by se neměl poškodit chodem naprázdno