MOTORY - všeobecná rozprava

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Mirek Wenclovice
Příspěvky: 209
Registrován: 31 bře 2011

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Mirek Wenclovice »

OB píše:
22 kvě 2022
Mě ty ventily přijdou jako mechanicky poškozené než podpálené.
Tohle je klasicky zanedbanou údržbou - pokud se vůle ventilů ztratí např. zaklepáním a opalem , změní se časování (překrytí otevření ventilů při střihu) a
výfukový ventil zůstává déle otevřený zároveň s již pootevřeným sacím ventilem . Horké plyny pak vypálí takovýto vrub ! Našinec si myslí , že kulhající volnoběh je asi jen zasraná svíčka , jezdí vesele dál a takto vzniká nevysvětlitelná hádanka..........

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Ales_BUS »

lope píše:
13 led 2023
Malá vůle a/nebo blbej olej.
Sice to tím není, ale zahřívat vzducháč tak dlouho na volnoběh je nesmysl. Vzducháč na volnoběh nedosáhne provozní teplotu nikdy. Zřejmě další oběť nešvaru, co se rozmohl tak poslední 2 roky, kdy lidi nechávají běžet motory bezdůvodně dlouho na volnoběh, když na někoho čekají, telefonují, dávají si venku cígo a pod. Vodník se ohřeje aspoň na těch 90 stupňů, ale to se ještě pořád zanáší karbonem. Inu, kdo chce kam...
No já mám zase za to, že když nastartuji vzducháč při teplotě těsně nad nulou, tak je pro něj lepší nechat ho trochu ohřát než s ním rovnou vyrazit s 2 tunovým busem, nehledě na to, že tam mám Dellorta bez sytiče.

Předpokládám že malou vůli myslíš příliš těsné vodítko. Jak to ale zkontrolovat, že je vůle malá. Stále narážím na problémy těchto nových dílů Made in China.
Naposledy upravil(a) Ales_BUS dne 13 led 2023, celkem upraveno 1 x.

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1281
Registrován: 08 zář 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od lope »

Tak to nevím, jak to jede ohledně karburace. Ale jinak není důvod čekat. Samozřejmě se tomu nesmí za studena šlapat na krk, vytáčet. Ale to platí i pro převodovku atd., která se stejně v klidu neohřeje.

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1281
Registrován: 08 zář 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od lope »

Jo myslel jsem vůli ve vodítkách, ne seřizovací vůli ventilů.

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Ales_BUS »

To je nekonečné debata, příznivců či odpůrců zahřívání či nezahřívání studeného motoru na volnoběh. To raději neřešme.

Co mě ale překvapuje, že se případná malá vůle vodítka projevila až po takových kilometrech kde bych čekal, že se to už trochu ochodilo a ještě u studeného motoru v zimě. Kdyby to bylo záhy po sestavení a po 800 km v létě po dálniční jizdě, tak řeknu OK, ale po 2000 km?

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1281
Registrován: 08 zář 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od lope »

Třeba zrovna hrála roli ta teplota, vodítko se třeba smrštilo víc než ventil, plus hustej olej a malý tlak oleje při volnoběhu. Taky to mohlo být přidřený už delší dobu.

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Ales_BUS »

Nejspíš to fakt bude souhra zimy a těsného vodítka. Jinak mám budík na tlak oleje a ten jde vždy po nastartování přes 4 bary a když se to stalo, tak byl stále přes 3,5 baru, takže tlakem oleje to nebude.
Jak ale zjistím správnou vůli u ostatních ventilů, aby se to neopakovalo jinde?

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1281
Registrován: 08 zář 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od lope »

Do vodítek nejde olej pod tlakem, ale zase s malým tlakem je menší průtok oleje, který se tak rychle nezahřeje. Ta vůle asi chce cit, někoho kdo hlavy dělá. Hodnoty budou v nějakým manuálu, nebo v návodech na výměnu vodítek.

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 488
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od VWenca »

Kouknu se do nějaké odborné literatury na ty vůle mezi dříkem a vodítkem, ale až zítra .

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 488
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od VWenca »

Nop nedalo mi to a pophledal jsem něco odborného textu.
Knížku mám tedy jen k vozu 411/412 s motorem 1679 ccm , ale pro motory 1970 ccm typ 4 v busu to bude platit taky.
Maximální vůle mezi vodítkem a dříkem smí být 0,15 mm.
Poté je potřeba hlavy vyměnit nebo repasovat.
Nejlépe lze vůli dříku ventilu ve vodítku zjistit následovně:
Do vodítka vložit nový ventil
Ventil ve vodítku vysunout směrem do spalovacího prostoru tak ,že talíř ventilu je přibližně v úrovní plochy hlavy
umístit hodinky - úchylkoměr proti talíři ventilu
Kývat ventilem proti hodinkám a zjistit hodnotu výkyvu
V novém stavu má být celkový výkyv talíře 0,45 mm
Hranice opotřebení je 0,9 mm

Snad to pomůže.

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Ales_BUS »

Děkuji. Super. A asi to změřit v rozmezí 90st. pro případ že by bylo vodítko šišaté, nebo je to blbost?

Sakra, člověk si koupí novou osazenou hlavu, aby nemusel toto řešit a je to možná horší než osadit mírně vylítaný jetý díl.

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 488
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od VWenca »

Ano, zkusit ve více směrech by bylo určitě dobré.
Nové hlavy , nejen od AA Piston , ale od jakéhokoli výrobce je dobré po vyndání z krabice před montáží prověřit , případně opravit a upravit.
Často jsou vidět chybně opracovaná místa , někdy i třísky po obrobení.
Holt doba je už taková.

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 488
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od VWenca »

Pro představu jak na to , tedy jen jako ukázka obecného postupu.
https://www.youtube.com/watch?v=LIL1lV_xtHI

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Ales_BUS »

Tak to je dokonalý video. Vše jasné. Ještě jednou díky za rady.

Zkusím napsat do AA, zda to se k tomu nějak postaví v rámci záruky.

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1281
Registrován: 08 zář 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od lope »

Tak to bys měl. A postěžuj si, že nevíš co s tím a když nepomůžou, tak vzneseš dotaz i s fotkama na thesamba.com :D

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15199
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Sam »

Ales_BUS píše:
13 led 2023
Děkuji. Super. A asi to změřit v rozmezí 90st. pro případ že by bylo vodítko šišaté, nebo je to blbost?

Sakra, člověk si koupí novou osazenou hlavu, aby nemusel toto řešit a je to možná horší než osadit mírně vylítaný jetý díl.
Ano, dobrý postřeh. Vodítko je po opotřebení vždy šišaté. Uprostřed je nejtěsnější, směrem do spalovací komory i směrem k vahadlům se rožšiřuje. V ose kolmé na osu vahadel bude opotřebení větší. Mé dosavadní bádání mne dostalo k názoru, že tolerance vodítka a dříku by měla být H7/d7, případně H7/e7.
Dřík ventilu změříš jednoduše mikrometrem, vodítko je pak nejlepší změřit tak, že do něj pustíš kalibr 8H7 nebo 9H7, nevím co máš za ventily, a bude hned jasno, kde udělali kalifornští kovbojové chybu. Hlavně měřit uprostřed, tam bude vodítko rozměrem nejblíže tomu, když jsi hlavu koupil.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912


Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7225
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od udeeska »

...v podstatě co napsal Sam...👍
Vwase nocni sichta...

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od Ales_BUS »

Tak abych napsal další poznatky. Ostatní ventily mají téměř nulovou vůli ve vodítkách. Jelikož nemám vybavení, zkoušel jsem měřit výkyv ventilu vytaženého na úroveň hrany hlavy dle videa pouze digitální šuplerou připevněnou k hlavě. Vždy jsem se snažil vychýlit ventil od hrany šuplery, dotlačil šupleru k ventilu a pak zatlačil opačným směrem a odečetl rozdíl. Když jsem hodně zabral, naměřil jsem 0,2. Tak jsem vzal hlavy do brusírny do Jinočan na posouzení a tam mi potvrdili, že ta vůle je opravdu nulová. Jinak když dám hlavu ventilama nahoru a ventily povytáhnu 1 cm ven, až na 2 samy nezajedou a sací nezadřený ventil se nezasune ani když ho zatížím pístním čepem. Přesto ten motor nejel cca 2500km. Možná, kdybych jezdil pouze v létě, tak by to fungovalo nadále. Páni ze zámoří se zatím neozvali. Oprava tedy bude potom vyměnit kousnutý ventil a vodítko a ostaní ventily přeleštit a vodítka profrézovat na správný průměr. Vše domluveno v Jinočanech.
Jinak nevíte kde sobě levně zakoupit to mechanické měřidlo vnitřního průměru jako používá na videu? Myslel jsem že ho někde koupím ale na netu jsem ho nenašel jsem a asi nepotřebuji dutinoměr za 5 a více tisíc.

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 488
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: MOTORY - všeobecná rozprava

Příspěvek od VWenca »

Levná varianta hodinek i se stojánkem třeba zde
https://www.protechshop.cz/mikrometry/u ... fpEALw_wcB
Ten dutinoměr bude určitě dražší a když to je jen na jednorázovou akci, bylo by nesmyslné ho kvůli tomu kupovat.
https://www.uni-max.cz/produkty/vybaven ... y5EALw_wcB
Je to celá sada, měří se pak z vnějšku mikrometrem.

Odpovědět