Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

Příspěvek od axoun »

Dovolil jsem si sem nalinkovat Pětišroubův popis výměny motoru z oldschool šuplíku, páč se chystám vyndat motor u Automatica kvůli výměně silentbloku a přetěsnění. Vyjmutí motoru z brouka s automatickou převodovkou s sebou nese ale jistá specifika. A právě na tato specifika bych byl rád upozorněn těmi, kteří o nich něco vědí, právě v kontrastu s výměnou motoru u klasického brouka.
V čem se tedy liší výměna motoru na automatech od manuálních brouků? Kuju.
____________________________________________________________

DEMONTÁŽ MOTORU
Demontáž motoru z brouka není zvlášť náročná práce. Většinou jde pouze o poprvé, pokud jste tedy matadory, nemusíte následující text číst. Nebo si ho přečtěte a navrhněte vhodná doplnění.

Motor lze vyndat opravdu kdekoliv a za velice krátkou dobu, vím určitě, že by se na toto téma sešly celkem zajímavé příhody , každopádně táta by mohl vyprávět o častém vyndavání motoru před domem v Praze doslova na ulici. Mě se pak navždy vryje do paměti moje první instalace motoru do auta, kterou jsem dělal nešťastné 11. září 2001.


Obrázek Krok první. Odpojte akumulátor. Podložte přední kola, zajistěte je proti pohybu a zdvihněte zadní část vozidla do takové výše, abyste mohli pod motorem pracovat.

Obrázek Krok druhý. Sejměte vzduchový filtr z karburátoru, při té příležitosti ho vyčistěte a dejte novou olejovou náplň (máte snad ještě původní olejový, nebo ne?). Filtr uložte mimo a zakryjte vršek karburátoru proti nečistotám.

Obrázek Krok třetí. Odpojte elektrické kabely od cívky, karburátoru a regulátoru napětí. Celý svazek umístěte bezpečně někam mimo tak, aby nepřekážel (do pravé části motorového prostoru). Odpojte strunu plynu a bowden úplně vytáhněte otvorem v sahaře.

Obrázek Je nanejvýš vhodné si každý vodič hned po odpojení označit. Ne každý z nás je autoelektrikář a ne každý z nás má instalaci provedenu původních barvách izolací.

Obrázek Krok čtvrtý. Demontujte plechy ze zadní části motoru-jejich provedení se liší podle roku výroby. Pokud již máte nový typ topení s topníky, sejměte nejdříve dva papírové "choboty", které vedou od sahary k výměníkům.

Obrázek Krok pátý. Vyjměte horní dva z celkem čtyř šroubů M17, kterými je motor přišroubován k převodovce. Použijte stranové klíče. Na straně spolujezdce je tímto šroubem zároveň přidržován startér. Buďte trpěliví a připravte se na docela pomalé šroubování kousek po kousku.

Obrázek Vlezte pod auto. Zde se vyplatí mít auto dobře očištěné, protože nastává pro mě nejvíce nepříjemná část celého procesu. Prach, padající do očí dokáže práci pěkně znemožnit a také oči poranit, proto si chraňte zrak. Já používám staré výsadkářské brýle.

Obrázek Krok šestý. Sejměte 2 plastové hadice, které vedou od topníků ke karoserii.

Obrázek Krok sedmý. Odpojte lanka ovládání topníků a odpojte palivovou hadičku. K jejímu dočasnému ucpání lze použít např. stará tužka nebo pastelka - mě to netrápí, můj brouk z raného roku 61´má ještě pod nádrží palivový kohout.

Obrázek Krok osmý. Odšroubujte dva zbývající spodní šrouby motoru M17.

Obrázek Krok devátý. Podepřete "na dotyk" motor zvedákem pod vypouštěcím víčkem oleje. Mezi zvedák a motor vložte kus dřevotřísky, hobry nebo jiného materiálu.

Obrázek A konečně...motor nyní zvedákem mírně odlehčete a pokuste se motor vykývnutím uvolnit ze svorníků na převodovce. Pomalu spusťe motor co nejníže to jde a během toho se ujišťujte, že hřídel motoru ani svorníky nikde za nic neváznou.

Obrázek Krok poslední. Zadní část vozu zvedněte tak, aby motor prošel ven. Já jsem při demontáži motor spustil na velký plát dřevotřísky a vytáhl ho mimo vůz na ní. Ušetřil jsem tak výšku zvedáku.

Obrázek Tento obrázek ukazuje, jak vysoko musí být zadní část auta při demontáži motoru. Kdepak, vrchem to nejde...

Uživatelský avatar
bugz
zrůdný magor flat4.org
Příspěvky: 1979
Registrován: 12 črc 2005
Bydliště: Kardanová Řečice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bugz »

Více takových příspěvků! =D>
flat4 teoretik gang member number 1

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

zejména to, že na podběhu je zásobník hydrokapaliny a pár hadic navíc.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

a zejména to, že abys oddělil motor od převodovky musíš postupně odšroubovat 4 šrouby, které spojují plechový unašeč (místo přítlačáku na motoru) s hydrodynamickým měničem na převodovce (popsáno zde).

Dělá se to okýnkem na převodovkce, jeden šroub po druhém a je to lahůdková práce :wink:

Dále je oproti klasické spojce nutno odpojit hadice, ketré podtlakem ovládají membránu na převodovce.
Obrázek

Uživatelský avatar
Fredy Rajcze
Příspěvky: 20
Registrován: 20 lis 2007
Bydliště: Znojmo

Příspěvek od Fredy Rajcze »

Ahoj, chtěl bych se zeptat:

jde namontovat motor do auta i s plechem nad tlumičem výfuku nebo je lepší tento plech namontovat až nakonec po usazení motoru.

Díky

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VW181 »

Fredy Rajcze píše:Ahoj, chtěl bych se zeptat:

jde namontovat motor do auta i s plechem nad tlumičem výfuku nebo je lepší tento plech namontovat až nakonec po usazení motoru.

Díky
Jedině bez plechu...
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

Příspěvek od Žanek »

axoun píše:Krok pátý. Vyjměte horní dva z celkem čtyř šroubů M17, kterými je motor přišroubován k převodovce. Použijte stranové klíče. Na straně spolujezdce je tímto šroubem zároveň přidržován startér. Buďte trpěliví a připravte se na docela pomalé šroubování kousek po kousku.


Krok osmý. Odšroubujte dva zbývající spodní šrouby motoru M17.
přiznám že to dělám jinak:
1. zvednu auto
2. povolím dva spodní štefty a horní levý šroub
3. spustím auto
4. povolím poslední 4. šroub, který se stejně musí povolovat když je auto dole - tzn. šroub co jde skrz startér a má matku za saharou - k tomu bych chtěl říct, že vzhledem k pákám a silám působícím tento jeden bohatě stačí aby motor udržel (dle mého názoru)
5. povysunu motor
6. zvednu auto
7. oddělám motor mimo vůz

připadá mi to tak rychlejší a jednodušší - prosím případně o názory
Naposledy upravil(a) Žanek dne 13 úno 2008, celkem upraveno 1 x.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Fredy Rajcze
Příspěvky: 20
Registrován: 20 lis 2007
Bydliště: Znojmo

Příspěvek od Fredy Rajcze »

VW181 píše: Jedině bez plechu...
Dík, myslel jsem si to, ale při demontáži to byl takovej malej ježek v kleci, tak jsem se toho chtel vyvarovat.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

Příspěvek od yahoďák »

Žanek píše: 7. oddělám motor mimo vůz

připadá mi to tak rychlejší a jednodušší - prosím případně o názory
no, motor lze snadno a rychle oddělat i ve voze.....stačí mu dávat čočku, zejména za studena a jezdit bez oleje :twisted:
Obrázek

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

a helemese, strejda yahoďáček taky zlobí :P
no tak abysme se z hantece vrátili do seriózní roviny, je třeba připodotknout že metod vyjímání motoru je mnoho...
při poslední akci například jsme zvedali brouka rudlem, aby motor padlej na zem překročil
jo jo, zlatý sundavací čílko na busiku, tady myslim soudruzi udělali chybu

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Mala oprava, sruby drziace motor k prevodovke su M10, kluc na povolenie je 17 mm.

Uživatelský avatar
Peter
Příspěvky: 193
Registrován: 05 dub 2004
Bydliště: Žilina - SK

Příspěvek od Peter »

"jo jo, zlatý sundavací čílko na busiku, tady myslim soudruzi udělali chybu"


Udělali, veru udělali a my to musime po nich napravat :) Z vlastnej skusenosti mozem potvrdit, ze vybrat motor z brouka bez toho, aby bol pol metra nad zemou (s vynimkou profi zdvihaku) je fantazia!!! Je to ako suflik :)

Obrázek
A home is not a house

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Příspěvek od beetle66 »

Mně se osvědčil systém s kolejnicemi..Pod to dám hever, cuknu a motor pomalu spustím...Je pravda, že v jednom by se to dělalo blbě...
Obrázek
1966

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4078
Registrován: 28 srp 2006

Příspěvek od Šíša »

vyndaval/nandaval jsem sám. demontáž tak, že jsem ten motor odstrojil ještě v autě a pak spodek vzal do "teplejch" a vyndal. montáž zvednout auto cca tak, aby spodni hrana zadního čela byla 60cm nad zemí, zasunout motor dovnitř, spustit auto a heverem si přizvednout motor

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

ja osobne pouzivam system 2 hevery
1- velkou "panenku" pod vidle / prevodovku
2- pojizdnej pod motor

ve dvou se to samosebou dela vzdy lepe
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Skid
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2002
Registrován: 25 dub 2007
Bydliště: Veselí nad Lužnicí a Pha
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

Příspěvek od Skid »

Snad to tady nikde nebylo, ale tohle se mi dneska fakt moc libilo. Fakt klobouk dolu za minutu a 4 sekundy.
VW Brouk alias Walda (1956)
VW Brouk 1600i "Black Frog" (1996)
VW T2a "Tommy" (1970)

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

Příspěvek od john »

Uz to tu bolo...to je Stephen Muller, moj velmi blizky kamarat...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

Příspěvek od Sam »

Pak že je zadní čílko na obtíž.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Acibuk
Příspěvky: 190
Registrován: 01 pro 2008
Bydliště: Olomouc

Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic

Příspěvek od Acibuk »

Mám dotaz - u kroku pátého mi ani zaboha nejde povolit šroub na řidičově straně, nemám tam vůbec prostor pro záběr a je to zatuhlé, není na to nějaký fígl? Díky

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Výměna motoru FOTONÁVOD - T2b, typ 4 motor

Příspěvek od JirkaB »

..tak je přede mnou první vytažení motoru, naživo nikdy neviděl, ...postup znám odsud, z knížek, You tube... snad jsem relativně tedy teoreticky pochopil. V čem je problém?
Jde o motor typ4, busík T2b.
Tochu se bojím vysunutí motoru z hřídele převodovy, nemám zrovna motocyklový zvedák. Prostě se bojím, napadla mne myšlenka... posuzujte prosím:
a) odstrojím co mám, odpojím co mám, ...
b) zbývají jen šrouby na příčce motoru ...
a teď můj vymyšlený postup
c) bus stojí na kolech normálně na zemi
d) odlehčím heverem motor (fixuje se nějak proti prověšení převodovka? Někde jsem četl ano, jinde ani čárka,,,nechápu, u spojky drží za "uši" a na druhé straně za nos, tak nechápu, kam by měla chodit, pravda obě strany silentblok...)
e) sesunu motor z hřídele převodovky ODTLAČENÍM buse dopředu, motor stojí bus se hýbe.
f) hřídel je volná
g) zvedák motoru dolů
h) bus nahoru
i) motor ven

Myšlenka je odpojení motoru od převodovky při busu na kolech a fixním heveru pod motorem. Je to bezpečnější než stahovat motor balancováním motoru na heveru?
Pro ty co dělali možná nepochopitelný dotaz, ale trochu mne postrašili slova nejtěžší úkol, nezničit hřídel, .... a pak nevím jestli nějak zavěšovat převodovku, když je na silentblocích na obou koncích.
Díky za názory Jirka
PS: pokud máte něco ve smyslu NA TOTO bacha, tak jsem jedno ucho, tedy oko..
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Odpovědět