Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
- axoun
- Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
- Příspěvky: 2776
- Registrován: 19 srp 2004
- Kontaktovat uživatele:
Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
Dovolil jsem si sem nalinkovat Pětišroubův popis výměny motoru z oldschool šuplíku, páč se chystám vyndat motor u Automatica kvůli výměně silentbloku a přetěsnění. Vyjmutí motoru z brouka s automatickou převodovkou s sebou nese ale jistá specifika. A právě na tato specifika bych byl rád upozorněn těmi, kteří o nich něco vědí, právě v kontrastu s výměnou motoru u klasického brouka.
V čem se tedy liší výměna motoru na automatech od manuálních brouků? Kuju.
____________________________________________________________
DEMONTÁŽ MOTORU
Demontáž motoru z brouka není zvlášť náročná práce. Většinou jde pouze o poprvé, pokud jste tedy matadory, nemusíte následující text číst. Nebo si ho přečtěte a navrhněte vhodná doplnění.
Motor lze vyndat opravdu kdekoliv a za velice krátkou dobu, vím určitě, že by se na toto téma sešly celkem zajímavé příhody , každopádně táta by mohl vyprávět o častém vyndavání motoru před domem v Praze doslova na ulici. Mě se pak navždy vryje do paměti moje první instalace motoru do auta, kterou jsem dělal nešťastné 11. září 2001.
Krok první. Odpojte akumulátor. Podložte přední kola, zajistěte je proti pohybu a zdvihněte zadní část vozidla do takové výše, abyste mohli pod motorem pracovat.
Krok druhý. Sejměte vzduchový filtr z karburátoru, při té příležitosti ho vyčistěte a dejte novou olejovou náplň (máte snad ještě původní olejový, nebo ne?). Filtr uložte mimo a zakryjte vršek karburátoru proti nečistotám.
Krok třetí. Odpojte elektrické kabely od cívky, karburátoru a regulátoru napětí. Celý svazek umístěte bezpečně někam mimo tak, aby nepřekážel (do pravé části motorového prostoru). Odpojte strunu plynu a bowden úplně vytáhněte otvorem v sahaře.
Je nanejvýš vhodné si každý vodič hned po odpojení označit. Ne každý z nás je autoelektrikář a ne každý z nás má instalaci provedenu původních barvách izolací.
Krok čtvrtý. Demontujte plechy ze zadní části motoru-jejich provedení se liší podle roku výroby. Pokud již máte nový typ topení s topníky, sejměte nejdříve dva papírové "choboty", které vedou od sahary k výměníkům.
Krok pátý. Vyjměte horní dva z celkem čtyř šroubů M17, kterými je motor přišroubován k převodovce. Použijte stranové klíče. Na straně spolujezdce je tímto šroubem zároveň přidržován startér. Buďte trpěliví a připravte se na docela pomalé šroubování kousek po kousku.
Vlezte pod auto. Zde se vyplatí mít auto dobře očištěné, protože nastává pro mě nejvíce nepříjemná část celého procesu. Prach, padající do očí dokáže práci pěkně znemožnit a také oči poranit, proto si chraňte zrak. Já používám staré výsadkářské brýle.
Krok šestý. Sejměte 2 plastové hadice, které vedou od topníků ke karoserii.
Krok sedmý. Odpojte lanka ovládání topníků a odpojte palivovou hadičku. K jejímu dočasnému ucpání lze použít např. stará tužka nebo pastelka - mě to netrápí, můj brouk z raného roku 61´má ještě pod nádrží palivový kohout.
Krok osmý. Odšroubujte dva zbývající spodní šrouby motoru M17.
Krok devátý. Podepřete "na dotyk" motor zvedákem pod vypouštěcím víčkem oleje. Mezi zvedák a motor vložte kus dřevotřísky, hobry nebo jiného materiálu.
A konečně...motor nyní zvedákem mírně odlehčete a pokuste se motor vykývnutím uvolnit ze svorníků na převodovce. Pomalu spusťe motor co nejníže to jde a během toho se ujišťujte, že hřídel motoru ani svorníky nikde za nic neváznou.
Krok poslední. Zadní část vozu zvedněte tak, aby motor prošel ven. Já jsem při demontáži motor spustil na velký plát dřevotřísky a vytáhl ho mimo vůz na ní. Ušetřil jsem tak výšku zvedáku.
Tento obrázek ukazuje, jak vysoko musí být zadní část auta při demontáži motoru. Kdepak, vrchem to nejde...
V čem se tedy liší výměna motoru na automatech od manuálních brouků? Kuju.
____________________________________________________________
DEMONTÁŽ MOTORU
Demontáž motoru z brouka není zvlášť náročná práce. Většinou jde pouze o poprvé, pokud jste tedy matadory, nemusíte následující text číst. Nebo si ho přečtěte a navrhněte vhodná doplnění.
Motor lze vyndat opravdu kdekoliv a za velice krátkou dobu, vím určitě, že by se na toto téma sešly celkem zajímavé příhody , každopádně táta by mohl vyprávět o častém vyndavání motoru před domem v Praze doslova na ulici. Mě se pak navždy vryje do paměti moje první instalace motoru do auta, kterou jsem dělal nešťastné 11. září 2001.
Krok první. Odpojte akumulátor. Podložte přední kola, zajistěte je proti pohybu a zdvihněte zadní část vozidla do takové výše, abyste mohli pod motorem pracovat.
Krok druhý. Sejměte vzduchový filtr z karburátoru, při té příležitosti ho vyčistěte a dejte novou olejovou náplň (máte snad ještě původní olejový, nebo ne?). Filtr uložte mimo a zakryjte vršek karburátoru proti nečistotám.
Krok třetí. Odpojte elektrické kabely od cívky, karburátoru a regulátoru napětí. Celý svazek umístěte bezpečně někam mimo tak, aby nepřekážel (do pravé části motorového prostoru). Odpojte strunu plynu a bowden úplně vytáhněte otvorem v sahaře.
Je nanejvýš vhodné si každý vodič hned po odpojení označit. Ne každý z nás je autoelektrikář a ne každý z nás má instalaci provedenu původních barvách izolací.
Krok čtvrtý. Demontujte plechy ze zadní části motoru-jejich provedení se liší podle roku výroby. Pokud již máte nový typ topení s topníky, sejměte nejdříve dva papírové "choboty", které vedou od sahary k výměníkům.
Krok pátý. Vyjměte horní dva z celkem čtyř šroubů M17, kterými je motor přišroubován k převodovce. Použijte stranové klíče. Na straně spolujezdce je tímto šroubem zároveň přidržován startér. Buďte trpěliví a připravte se na docela pomalé šroubování kousek po kousku.
Vlezte pod auto. Zde se vyplatí mít auto dobře očištěné, protože nastává pro mě nejvíce nepříjemná část celého procesu. Prach, padající do očí dokáže práci pěkně znemožnit a také oči poranit, proto si chraňte zrak. Já používám staré výsadkářské brýle.
Krok šestý. Sejměte 2 plastové hadice, které vedou od topníků ke karoserii.
Krok sedmý. Odpojte lanka ovládání topníků a odpojte palivovou hadičku. K jejímu dočasnému ucpání lze použít např. stará tužka nebo pastelka - mě to netrápí, můj brouk z raného roku 61´má ještě pod nádrží palivový kohout.
Krok osmý. Odšroubujte dva zbývající spodní šrouby motoru M17.
Krok devátý. Podepřete "na dotyk" motor zvedákem pod vypouštěcím víčkem oleje. Mezi zvedák a motor vložte kus dřevotřísky, hobry nebo jiného materiálu.
A konečně...motor nyní zvedákem mírně odlehčete a pokuste se motor vykývnutím uvolnit ze svorníků na převodovce. Pomalu spusťe motor co nejníže to jde a během toho se ujišťujte, že hřídel motoru ani svorníky nikde za nic neváznou.
Krok poslední. Zadní část vozu zvedněte tak, aby motor prošel ven. Já jsem při demontáži motor spustil na velký plát dřevotřísky a vytáhl ho mimo vůz na ní. Ušetřil jsem tak výšku zvedáku.
Tento obrázek ukazuje, jak vysoko musí být zadní část auta při demontáži motoru. Kdepak, vrchem to nejde...
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
a zejména to, že abys oddělil motor od převodovky musíš postupně odšroubovat 4 šrouby, které spojují plechový unašeč (místo přítlačáku na motoru) s hydrodynamickým měničem na převodovce (popsáno zde).
Dělá se to okýnkem na převodovkce, jeden šroub po druhém a je to lahůdková práce
Dále je oproti klasické spojce nutno odpojit hadice, ketré podtlakem ovládají membránu na převodovce.
Dělá se to okýnkem na převodovkce, jeden šroub po druhém a je to lahůdková práce
Dále je oproti klasické spojce nutno odpojit hadice, ketré podtlakem ovládají membránu na převodovce.
- Fredy Rajcze
- Příspěvky: 20
- Registrován: 20 lis 2007
- Bydliště: Znojmo
- VW181
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1977
- Registrován: 03 úno 2004
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Jedině bez plechu...Fredy Rajcze píše:Ahoj, chtěl bych se zeptat:
jde namontovat motor do auta i s plechem nad tlumičem výfuku nebo je lepší tento plech namontovat až nakonec po usazení motoru.
Díky
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
přiznám že to dělám jinak:axoun píše:Krok pátý. Vyjměte horní dva z celkem čtyř šroubů M17, kterými je motor přišroubován k převodovce. Použijte stranové klíče. Na straně spolujezdce je tímto šroubem zároveň přidržován startér. Buďte trpěliví a připravte se na docela pomalé šroubování kousek po kousku.
Krok osmý. Odšroubujte dva zbývající spodní šrouby motoru M17.
1. zvednu auto
2. povolím dva spodní štefty a horní levý šroub
3. spustím auto
4. povolím poslední 4. šroub, který se stejně musí povolovat když je auto dole - tzn. šroub co jde skrz startér a má matku za saharou - k tomu bych chtěl říct, že vzhledem k pákám a silám působícím tento jeden bohatě stačí aby motor udržel (dle mého názoru)
5. povysunu motor
6. zvednu auto
7. oddělám motor mimo vůz
připadá mi to tak rychlejší a jednodušší - prosím případně o názory
Naposledy upravil(a) Žanek dne 13 úno 2008, celkem upraveno 1 x.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
- Fredy Rajcze
- Příspěvky: 20
- Registrován: 20 lis 2007
- Bydliště: Znojmo
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
no, motor lze snadno a rychle oddělat i ve voze.....stačí mu dávat čočku, zejména za studena a jezdit bez olejeŽanek píše: 7. oddělám motor mimo vůz
připadá mi to tak rychlejší a jednodušší - prosím případně o názory
- axoun
- Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
- Příspěvky: 2776
- Registrován: 19 srp 2004
- Kontaktovat uživatele:
a helemese, strejda yahoďáček taky zlobí
no tak abysme se z hantece vrátili do seriózní roviny, je třeba připodotknout že metod vyjímání motoru je mnoho...
při poslední akci například jsme zvedali brouka rudlem, aby motor padlej na zem překročil
jo jo, zlatý sundavací čílko na busiku, tady myslim soudruzi udělali chybu
no tak abysme se z hantece vrátili do seriózní roviny, je třeba připodotknout že metod vyjímání motoru je mnoho...
při poslední akci například jsme zvedali brouka rudlem, aby motor padlej na zem překročil
jo jo, zlatý sundavací čílko na busiku, tady myslim soudruzi udělali chybu
"jo jo, zlatý sundavací čílko na busiku, tady myslim soudruzi udělali chybu"
Udělali, veru udělali a my to musime po nich napravat Z vlastnej skusenosti mozem potvrdit, ze vybrat motor z brouka bez toho, aby bol pol metra nad zemou (s vynimkou profi zdvihaku) je fantazia!!! Je to ako suflik
Udělali, veru udělali a my to musime po nich napravat Z vlastnej skusenosti mozem potvrdit, ze vybrat motor z brouka bez toho, aby bol pol metra nad zemou (s vynimkou profi zdvihaku) je fantazia!!! Je to ako suflik
A home is not a house
- Skid
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2002
- Registrován: 25 dub 2007
- Bydliště: Veselí nad Lužnicí a Pha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
Snad to tady nikde nebylo, ale tohle se mi dneska fakt moc libilo. Fakt klobouk dolu za minutu a 4 sekundy.
VW Brouk alias Walda (1956)
VW Brouk 1600i "Black Frog" (1996)
VW T2a "Tommy" (1970)
VW Brouk 1600i "Black Frog" (1996)
VW T2a "Tommy" (1970)
Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
Uz to tu bolo...to je Stephen Muller, moj velmi blizky kamarat...
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15179
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
Pak že je zadní čílko na obtíž.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Výměna motoru FOTONÁVOD -manual & automatic
Mám dotaz - u kroku pátého mi ani zaboha nejde povolit šroub na řidičově straně, nemám tam vůbec prostor pro záběr a je to zatuhlé, není na to nějaký fígl? Díky
Re: Výměna motoru FOTONÁVOD - T2b, typ 4 motor
..tak je přede mnou první vytažení motoru, naživo nikdy neviděl, ...postup znám odsud, z knížek, You tube... snad jsem relativně tedy teoreticky pochopil. V čem je problém?
Jde o motor typ4, busík T2b.
Tochu se bojím vysunutí motoru z hřídele převodovy, nemám zrovna motocyklový zvedák. Prostě se bojím, napadla mne myšlenka... posuzujte prosím:
a) odstrojím co mám, odpojím co mám, ...
b) zbývají jen šrouby na příčce motoru ...
a teď můj vymyšlený postup
c) bus stojí na kolech normálně na zemi
d) odlehčím heverem motor (fixuje se nějak proti prověšení převodovka? Někde jsem četl ano, jinde ani čárka,,,nechápu, u spojky drží za "uši" a na druhé straně za nos, tak nechápu, kam by měla chodit, pravda obě strany silentblok...)
e) sesunu motor z hřídele převodovky ODTLAČENÍM buse dopředu, motor stojí bus se hýbe.
f) hřídel je volná
g) zvedák motoru dolů
h) bus nahoru
i) motor ven
Myšlenka je odpojení motoru od převodovky při busu na kolech a fixním heveru pod motorem. Je to bezpečnější než stahovat motor balancováním motoru na heveru?
Pro ty co dělali možná nepochopitelný dotaz, ale trochu mne postrašili slova nejtěžší úkol, nezničit hřídel, .... a pak nevím jestli nějak zavěšovat převodovku, když je na silentblocích na obou koncích.
Díky za názory Jirka
PS: pokud máte něco ve smyslu NA TOTO bacha, tak jsem jedno ucho, tedy oko..
Jde o motor typ4, busík T2b.
Tochu se bojím vysunutí motoru z hřídele převodovy, nemám zrovna motocyklový zvedák. Prostě se bojím, napadla mne myšlenka... posuzujte prosím:
a) odstrojím co mám, odpojím co mám, ...
b) zbývají jen šrouby na příčce motoru ...
a teď můj vymyšlený postup
c) bus stojí na kolech normálně na zemi
d) odlehčím heverem motor (fixuje se nějak proti prověšení převodovka? Někde jsem četl ano, jinde ani čárka,,,nechápu, u spojky drží za "uši" a na druhé straně za nos, tak nechápu, kam by měla chodit, pravda obě strany silentblok...)
e) sesunu motor z hřídele převodovky ODTLAČENÍM buse dopředu, motor stojí bus se hýbe.
f) hřídel je volná
g) zvedák motoru dolů
h) bus nahoru
i) motor ven
Myšlenka je odpojení motoru od převodovky při busu na kolech a fixním heveru pod motorem. Je to bezpečnější než stahovat motor balancováním motoru na heveru?
Pro ty co dělali možná nepochopitelný dotaz, ale trochu mne postrašili slova nejtěžší úkol, nezničit hřídel, .... a pak nevím jestli nějak zavěšovat převodovku, když je na silentblocích na obou koncích.
Díky za názory Jirka
PS: pokud máte něco ve smyslu NA TOTO bacha, tak jsem jedno ucho, tedy oko..
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73