Brouk Automatic

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Brouk Automatic

Příspěvek od axoun »

Jelikož jsem nenašel příliš informací o Automatech obecně tady ani jinde, možná by se to mohlo objevit zde. Proto prosím o tipy a rady a postřehy.
Pro začátek by asi nebylo od věci definovat, na jakém principu automatického řazení funguje. Děkuji.

Volnoběžné otáčky u Automatica by měly být tuším vyšší než u běžného brouka? Je tomu tak? Jaké?
Momentálně mi stačí když auto se zařazeným rychlostním stupňěm a se sešlápnutou brzdou nezdechne.

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Příspěvek od sSATYRr »

hele, presny hodnoty nevim, ale mrkni do uzivatelsky prirucky, tam to nekde v zadnich listech bylo napsany..
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Voľnobeh u automata je 950-1000ot/min.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

No a jakej skřítek mi tam šaltruje, když to nemá ani převodovku, jakou znám, byste mi někdo nedokázal vysvětlit... :(
Mě znervózňuje že si to neumim představit co to auto jako pohání.
Připadá mi, že otáčky motoru jsou prakticky furt stejný, pokud teda nevytáčim Lko nebo jedničku...

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Vo velmi jednoduchej forme sa to da popisat takto:namiesto zotrvacnika je tam hydrodynamicky menic,co je v podstate turbina,ktora tlaci olej cez zariadenie v prevoovke.Mnozstvo oleja tlacene turbinou je zavisle na otackach motora.Radenie samotnych rychlosti sa deje prepustanim oleja cez ine kanaly v tele hlavneho ventilu a body radenia su kontrolovane podtlakom v sacom potrubi.To je len hruby princip operacie.
Volnobezne otacky ma SO spravne a vediet o tom viac sa da len studiom manualu...

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Děkuju johne, to mi zatim stačí. :prayer:

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Ještě než začnu: Todle je co?
Obrázek

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

no todle je pod zadni sedackou, napojeni tyce razeni
... a vůbec !

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

john píše:Vo velmi jednoduchej forme sa to da popisat takto:namiesto zotrvacnika je tam hydrodynamicky menic,co je v podstate turbina,ktora tlaci olej cez zariadenie v prevoovke.Mnozstvo oleja tlacene turbinou je zavisle na otackach motora.Radenie samotnych rychlosti sa deje prepustanim oleja cez ine kanaly v tele hlavneho ventilu a body radenia su kontrolovane podtlakom v sacom potrubi.To je len hruby princip operacie.
Volnobezne otacky ma SO spravne a vediet o tom viac sa da len studiom manualu...
[-X

je to správně, ale tak jak to popisuje John to funguje u plně automatických převodovek, které se montovaly do Busíků, typu 3 nebo 4. prostě u těch aut, která nemají klasickou řadiící páku s kulisou , ale tu ve tvaru "T", která se jen posunuje dopředu a dozadu a tím s emění režim jízdy od zpátečky, přes parkování po různé režimy jízdy vpřed.

Jenže brouci jsou vybaveni převodovkou typu Saxomat, což je vlastně poloautomatická převodovka.
Základem je v podstatě konvenční převodovka s jedním rychlostním stupněm vzad a 3mi vpřed, případně parkovacím režimem u novějších verzí.(takže ta část pod zadním sedadlem je stejná jako u klasiky, řazení se děje pákou prostřednictvím táhla)

Podstatou věci je automatická spojka, která sestává ze dvou oddělených částí:

1. část "rozjezdová" - na motoru je místo setrváku s přítlačákem jen plechový kotouč - unašeč. Ten je čtyřmi šrouby spojen s hydrodynamickým měničem, který je napojen na hnací hřídel převodovky. Montáž/demontáž je možná montážním okénkem na převodovce, je to výživná práce, nutná pro demonmtáž motoru.
Hydrodynamický měnič pracuje na výše posaném běžném principu podobných zařízení. Je poháněn hydraulickým olejem, jehož zásoba je v nádrži v pravém zadním podběhu. Brouci s touto převodovkou mají dále zdvojené olejové čerpadlo (ven z motoru vyčnívá další část s druhým soukolím), které se zvyšujícími se otáčkami zajišťuje vyšší tlak hydraulického média a tudíž plynulý rozjezd

2. část je vystavovací sloužící pro řazení rychlostí nebo neutrálu a je drobet složitější: uvnitř převodovky - již za měničem je klasická spojka vystavovaná pákou na vrchní straně převodovky. Je třeba si uvědomit, že ta spojka je téměř nesmrtelná, protože ten měnič přední tlumí záběr - rozdíly otáček. Ovládání páky , potažmo spojky není lankem jako u běžných brouků, automat brouci mají jen brzdu a plyn. Spojka je vystavována pákou a táhlem, které ovládá membrána. Pod karburátorem je na sání napojena odbočka, ze které vede hadička do přepouštěcího ventilu na levé straně motorového prostoru a odtud vede potrubí k ovládací membráně a do tlakové nádoby pro "zásobu podtlaku", která je v levém podběhu. Tento ventil je ovládaný přes řadicí páku, která je dělená ze dvou kusů nastrčených do trubky, kde je pružina a spínač, který v okamžiku, kdy sáhnete na páku a vychýlíte jí jen mírně do strany sepne (-) pól, tudíž vyšle signál do ventilu a ten přepustěním patřičného množství podtlaku aktivuje mebránu, ta zatáhne za páku a spojka je vystavena, motor nezabírá do převodovky, ale jen do měniče. V momentě, kdy dokončíte pohyb řadící páky v kulise-zařadíte požedovanou rychlost a pustíte jí, tak se obvod rozepne, ozve se slabé syknutí, spojka je v záběru a vozidlo se plynule rozjíždí v závislosti na otáčkách motoru.
Zde je nutno poznamenat, že při jakékoliv zařazené rychlosti se rozjíždí i z volnoběhu, takže brzdit a vyřazovat pokud chcete stát!

Další odlišnost od běžné převodvky je ta, že je zde spínač, který znemožňuje startování, pokud je zařazena jakákoliv rychlost

No a špek na závěr: v Reparatur leifadenu z roku 196o mám fotky brouka s poloautomatickou převodovkou, ale nemá hydraulický obvod, ale klasickou odstředivou třecí spojku :shock:

PS : Axi, že ses nezeptal, když sis byl pro sněžnice? :lol: Mám tady pro pana Sambu ofocené příslušné pasáže ohledně Saxomatu z dílenské příručky......

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

yahoďák píše:PS : Axi, že ses nezeptal, když sis byl pro sněžnice? :lol: Mám tady pro pana Sambu ofocené příslušné pasáže ohledně Saxomatu z dílenské příručky......
Mě můžeš něco řikat horem dolem, ale teprve když si to přečtu, tak mi to do tý tykve trochu naleze.
Krom toho si to určitě rád přečte i někdo další, kdo o tomhle nemá ani páru. Nikde jsem totiž fakt nic nenašel.
Dík

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

neboj Axíku, já umím dobře vysvětlovat
[smilie=chair1.gif]

On tu kdysi byl topic "co si myslíte o broukovi s automatickou převodovkou", ale nějak zmizel v propadlišti dějin.
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 15 zář 2006, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

jéééé
a co si vo něm myslíte? :P :?:

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

+zajímavá technická lahůdka, prima svezení a to nejen ve vztahu k pohodlí, ale i proto, že všechny automati měly zadní nápravu IRS, motory zpravidla bývají zachovalejší (menší možnost přetáčení, měnič vyrovnává rodíly otáček - eliminuje trochu nesprávné řazení))

- složitější systém navíc, nikdo se tu k tomu moc nehlásí stran seřizování, oprav, poněkud vyšší spotřeba.

Jezdilo se mi s ním fajn, rád na něj vzpomínám.

Uživatelský avatar
adrian4
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2017
Bydliště: Hlohovec

Re: Brouk Automatic

Příspěvek od adrian4 »

Zdravim , potreboval by som pomôct zo saxomatom . Doteraz to radilo bez problemov ,ale teraz sa mi stalo že som zastavil vypol motor po hodine som chcel odist naštartoval vycuval to sa mi ešte podarilo a ked som zaradil jednotku tak ani tuk . Zaradim 1,2,3 ani sa to nepohne . Zatial som len skontroloval hadice či su v poriadku a oleja či je dosť . Ked naštartujem zo zaradenou rychlosťou (cez spinač ktorym obchadzam bezpečnostny spinač v prevodovke ) tak auto stoji ,ale ked ho zhasnem z klučikom tak poskoči na rychlosti dopredu. Nejake rady odkial by som mal začat z diagnostikou? Dakujem.

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Brouk Automatic

Příspěvek od udeeska »

Hladinu oleje v převodovce jsi kontroloval při běžícím motoru?
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 3152
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Brouk Automatic

Příspěvek od OB »

V případě, že jsi kontroloval ATF olej a hadice, budu předpokládat, že tyto věci jsou OK.
Zkontroluj si zda při běžícím motoru funguje podtlakové servo na převodovce (4). To servo vystavuje spojku. Dále bych zkontroloval zda nemáš prasklou membránu v řídícím ventilu (5).
7749BAC2-527A-4234-B639-2E532938ECE5.jpeg
Co přijde dál???

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Brouk Automatic

Příspěvek od evinsen »

jestli poskočí při vypnutí motoru,znamená že bylo zařazeno a spojka vystavená.
ještě praktickou poznámku,:hladina oleje v hydraulice se měří s běžícím motorem.

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 3152
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Brouk Automatic

Příspěvek od OB »

Já jsem ji vždy měřil když motor stál.
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
adrian4
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2017
Bydliště: Hlohovec

Re: Brouk Automatic

Příspěvek od adrian4 »

Oleja je dost . Nemala by sa najskor skontrolovar elektrika na tom regulacnom ventile predtym nez to zacnem rozoberat ?

Uživatelský avatar
Samba
inzertní poeta
Příspěvky: 6111
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Kladno

Re: Brouk Automatic

Příspěvek od Samba »

těbuch.. esli funguje, poznáš hned..dotkneš se řadičky a rázem se Tě změněnjí otáčky..
nebo si to odcvakáš sám rovnou na elektromagnetu.. asi bych řádně sčíhnul všechny podtlaky..
většinou, když to nemaká, žádná rychlost nejde zařadit, počítáš zuby, de to napiču.. tož hledej šmudlo..

Odpovědět