Brouk Automatic
- axoun
- Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
- Příspěvky: 2776
- Registrován: 19 srp 2004
- Kontaktovat uživatele:
Brouk Automatic
Jelikož jsem nenašel příliš informací o Automatech obecně tady ani jinde, možná by se to mohlo objevit zde. Proto prosím o tipy a rady a postřehy.
Pro začátek by asi nebylo od věci definovat, na jakém principu automatického řazení funguje. Děkuji.
Volnoběžné otáčky u Automatica by měly být tuším vyšší než u běžného brouka? Je tomu tak? Jaké?
Momentálně mi stačí když auto se zařazeným rychlostním stupňěm a se sešlápnutou brzdou nezdechne.
Pro začátek by asi nebylo od věci definovat, na jakém principu automatického řazení funguje. Děkuji.
Volnoběžné otáčky u Automatica by měly být tuším vyšší než u běžného brouka? Je tomu tak? Jaké?
Momentálně mi stačí když auto se zařazeným rychlostním stupňěm a se sešlápnutou brzdou nezdechne.
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Voľnobeh u automata je 950-1000ot/min.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
Vo velmi jednoduchej forme sa to da popisat takto:namiesto zotrvacnika je tam hydrodynamicky menic,co je v podstate turbina,ktora tlaci olej cez zariadenie v prevoovke.Mnozstvo oleja tlacene turbinou je zavisle na otackach motora.Radenie samotnych rychlosti sa deje prepustanim oleja cez ine kanaly v tele hlavneho ventilu a body radenia su kontrolovane podtlakom v sacom potrubi.To je len hruby princip operacie.
Volnobezne otacky ma SO spravne a vediet o tom viac sa da len studiom manualu...
Volnobezne otacky ma SO spravne a vediet o tom viac sa da len studiom manualu...
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
[-Xjohn píše:Vo velmi jednoduchej forme sa to da popisat takto:namiesto zotrvacnika je tam hydrodynamicky menic,co je v podstate turbina,ktora tlaci olej cez zariadenie v prevoovke.Mnozstvo oleja tlacene turbinou je zavisle na otackach motora.Radenie samotnych rychlosti sa deje prepustanim oleja cez ine kanaly v tele hlavneho ventilu a body radenia su kontrolovane podtlakom v sacom potrubi.To je len hruby princip operacie.
Volnobezne otacky ma SO spravne a vediet o tom viac sa da len studiom manualu...
je to správně, ale tak jak to popisuje John to funguje u plně automatických převodovek, které se montovaly do Busíků, typu 3 nebo 4. prostě u těch aut, která nemají klasickou řadiící páku s kulisou , ale tu ve tvaru "T", která se jen posunuje dopředu a dozadu a tím s emění režim jízdy od zpátečky, přes parkování po různé režimy jízdy vpřed.
Jenže brouci jsou vybaveni převodovkou typu Saxomat, což je vlastně poloautomatická převodovka.
Základem je v podstatě konvenční převodovka s jedním rychlostním stupněm vzad a 3mi vpřed, případně parkovacím režimem u novějších verzí.(takže ta část pod zadním sedadlem je stejná jako u klasiky, řazení se děje pákou prostřednictvím táhla)
Podstatou věci je automatická spojka, která sestává ze dvou oddělených částí:
1. část "rozjezdová" - na motoru je místo setrváku s přítlačákem jen plechový kotouč - unašeč. Ten je čtyřmi šrouby spojen s hydrodynamickým měničem, který je napojen na hnací hřídel převodovky. Montáž/demontáž je možná montážním okénkem na převodovce, je to výživná práce, nutná pro demonmtáž motoru.
Hydrodynamický měnič pracuje na výše posaném běžném principu podobných zařízení. Je poháněn hydraulickým olejem, jehož zásoba je v nádrži v pravém zadním podběhu. Brouci s touto převodovkou mají dále zdvojené olejové čerpadlo (ven z motoru vyčnívá další část s druhým soukolím), které se zvyšujícími se otáčkami zajišťuje vyšší tlak hydraulického média a tudíž plynulý rozjezd
2. část je vystavovací sloužící pro řazení rychlostí nebo neutrálu a je drobet složitější: uvnitř převodovky - již za měničem je klasická spojka vystavovaná pákou na vrchní straně převodovky. Je třeba si uvědomit, že ta spojka je téměř nesmrtelná, protože ten měnič přední tlumí záběr - rozdíly otáček. Ovládání páky , potažmo spojky není lankem jako u běžných brouků, automat brouci mají jen brzdu a plyn. Spojka je vystavována pákou a táhlem, které ovládá membrána. Pod karburátorem je na sání napojena odbočka, ze které vede hadička do přepouštěcího ventilu na levé straně motorového prostoru a odtud vede potrubí k ovládací membráně a do tlakové nádoby pro "zásobu podtlaku", která je v levém podběhu. Tento ventil je ovládaný přes řadicí páku, která je dělená ze dvou kusů nastrčených do trubky, kde je pružina a spínač, který v okamžiku, kdy sáhnete na páku a vychýlíte jí jen mírně do strany sepne (-) pól, tudíž vyšle signál do ventilu a ten přepustěním patřičného množství podtlaku aktivuje mebránu, ta zatáhne za páku a spojka je vystavena, motor nezabírá do převodovky, ale jen do měniče. V momentě, kdy dokončíte pohyb řadící páky v kulise-zařadíte požedovanou rychlost a pustíte jí, tak se obvod rozepne, ozve se slabé syknutí, spojka je v záběru a vozidlo se plynule rozjíždí v závislosti na otáčkách motoru.
Zde je nutno poznamenat, že při jakékoliv zařazené rychlosti se rozjíždí i z volnoběhu, takže brzdit a vyřazovat pokud chcete stát!
Další odlišnost od běžné převodvky je ta, že je zde spínač, který znemožňuje startování, pokud je zařazena jakákoliv rychlost
No a špek na závěr: v Reparatur leifadenu z roku 196o mám fotky brouka s poloautomatickou převodovkou, ale nemá hydraulický obvod, ale klasickou odstředivou třecí spojku
PS : Axi, že ses nezeptal, když sis byl pro sněžnice? Mám tady pro pana Sambu ofocené příslušné pasáže ohledně Saxomatu z dílenské příručky......
- axoun
- Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
- Příspěvky: 2776
- Registrován: 19 srp 2004
- Kontaktovat uživatele:
Mě můžeš něco řikat horem dolem, ale teprve když si to přečtu, tak mi to do tý tykve trochu naleze.yahoďák píše:PS : Axi, že ses nezeptal, když sis byl pro sněžnice? Mám tady pro pana Sambu ofocené příslušné pasáže ohledně Saxomatu z dílenské příručky......
Krom toho si to určitě rád přečte i někdo další, kdo o tomhle nemá ani páru. Nikde jsem totiž fakt nic nenašel.
Dík
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
neboj Axíku, já umím dobře vysvětlovat
[smilie=chair1.gif]
On tu kdysi byl topic "co si myslíte o broukovi s automatickou převodovkou", ale nějak zmizel v propadlišti dějin.
[smilie=chair1.gif]
On tu kdysi byl topic "co si myslíte o broukovi s automatickou převodovkou", ale nějak zmizel v propadlišti dějin.
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 15 zář 2006, celkem upraveno 1 x.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
+zajímavá technická lahůdka, prima svezení a to nejen ve vztahu k pohodlí, ale i proto, že všechny automati měly zadní nápravu IRS, motory zpravidla bývají zachovalejší (menší možnost přetáčení, měnič vyrovnává rodíly otáček - eliminuje trochu nesprávné řazení))
- složitější systém navíc, nikdo se tu k tomu moc nehlásí stran seřizování, oprav, poněkud vyšší spotřeba.
Jezdilo se mi s ním fajn, rád na něj vzpomínám.
- složitější systém navíc, nikdo se tu k tomu moc nehlásí stran seřizování, oprav, poněkud vyšší spotřeba.
Jezdilo se mi s ním fajn, rád na něj vzpomínám.
Re: Brouk Automatic
Zdravim , potreboval by som pomôct zo saxomatom . Doteraz to radilo bez problemov ,ale teraz sa mi stalo že som zastavil vypol motor po hodine som chcel odist naštartoval vycuval to sa mi ešte podarilo a ked som zaradil jednotku tak ani tuk . Zaradim 1,2,3 ani sa to nepohne . Zatial som len skontroloval hadice či su v poriadku a oleja či je dosť . Ked naštartujem zo zaradenou rychlosťou (cez spinač ktorym obchadzam bezpečnostny spinač v prevodovke ) tak auto stoji ,ale ked ho zhasnem z klučikom tak poskoči na rychlosti dopredu. Nejake rady odkial by som mal začat z diagnostikou? Dakujem.
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Brouk Automatic
Hladinu oleje v převodovce jsi kontroloval při běžícím motoru?
Vwase nocni sichta...
Re: Brouk Automatic
V případě, že jsi kontroloval ATF olej a hadice, budu předpokládat, že tyto věci jsou OK.
Zkontroluj si zda při běžícím motoru funguje podtlakové servo na převodovce (4). To servo vystavuje spojku. Dále bych zkontroloval zda nemáš prasklou membránu v řídícím ventilu (5).
Zkontroluj si zda při běžícím motoru funguje podtlakové servo na převodovce (4). To servo vystavuje spojku. Dále bych zkontroloval zda nemáš prasklou membránu v řídícím ventilu (5).
Co přijde dál???
Re: Brouk Automatic
jestli poskočí při vypnutí motoru,znamená že bylo zařazeno a spojka vystavená.
ještě praktickou poznámku,:hladina oleje v hydraulice se měří s běžícím motorem.
ještě praktickou poznámku,:hladina oleje v hydraulice se měří s běžícím motorem.
Re: Brouk Automatic
Oleja je dost . Nemala by sa najskor skontrolovar elektrika na tom regulacnom ventile predtym nez to zacnem rozoberat ?
Re: Brouk Automatic
těbuch.. esli funguje, poznáš hned..dotkneš se řadičky a rázem se Tě změněnjí otáčky..
nebo si to odcvakáš sám rovnou na elektromagnetu.. asi bych řádně sčíhnul všechny podtlaky..
většinou, když to nemaká, žádná rychlost nejde zařadit, počítáš zuby, de to napiču.. tož hledej šmudlo..
nebo si to odcvakáš sám rovnou na elektromagnetu.. asi bych řádně sčíhnul všechny podtlaky..
většinou, když to nemaká, žádná rychlost nejde zařadit, počítáš zuby, de to napiču.. tož hledej šmudlo..