Jak seridit predstih
Jak seridit predstih
Nejprve zkontrolovat odtrh
Potrebne naradi : sroubovak, klic 19 nebo 22 podle typu matice dynama, sterbinova merka
1) zabrzdime auto rucni brzdou, a vyradime na neutral
2) odklopime vicko rozdelovace, staci jen odsunout stranou, neni nutne vytahovat kabely ke svickam
3) koukame do rozdelovace a za pomoci klice 22 a matice dynama si otocime motorem po smeru hodinovych rucicek tak aby raminko kladivka dostalo do krajni polohy na hridelce "4" tedy kontakt "3" (kladívko) byl rozpojen a rozevren na maximum 4) vezmene sterbinovou merku a zkontrolujeme jak deleko od sebe ty kontakty "3" jsou (melo by to byt v rozmezi 0,4-0,7mm)
5) pokud je vzdalenost mezi kontakty nevyhovujici, povolime sroubek "1", staci jen lehce, nepovolovat moc.
6) sroubovakem za pomoci vystupku "2" posuneme kladivko tak aby vzdalenost mezi kontakty vyhovovala a sroubek "1" zase utahneme
Tim jsme nastavili odtrh, ale uplne jsme tak rozhodili predstih.
Jak seridit predstih Potrebne naradi : sroubovak, 10 trubkovy klic (gola), klic 19 nebo 22 podle matice co je na dynamu
7) za pomoci klice 22 a matice dynama si otocime motorem po smeru hodinovych rucicek tak aby palec rozdelovace smeroval ke kabelu od prvniho valce, standardne by to melo být pri phledu na rozdelovac takto:
-vpravo vpredu na rozdelovaci "nizkeho typu" tedy rozdelovace s pouze podtlakovou regulací předstihu - bez odstredive regulace
-vpravo vzadu pod karburatorem u rozdělovače "vyššího typu" s odstředivou i s podtlakovou regulaci předstihu
Zároveň se doporučuje ověřit si, že je skutečně první válec v horní poloze a oba ventily prvního válce jsou uzavřeny !
Obrázek je pouze ilustrativní 8) mrkneme na remenici a tam uvidime 1, 2 nebo 3 zarezy podle toho jaký typ řemenice zrovna máme
-jeden zarez znaci misto kde je predstih
-dva zarezy blizko sebe jsou 2 ruzne predstihy
-tri zarezy = horni uvrat a dva predstihy (jako na obrázku)
9) mrkneme na blok motoru kde je "rozpůlení bloku"
10) mirne povolime objimku rozdelovace abychom jim mohli otacet, nepovolujme to moc, zas tolik s tim tocit nebudem
Tak ted ceho musime docilit.
Vezmeme klic 22 nasadime na matici dynama (to abychom mohli dobre otacet motorem) a otacime po smeru hodinovych rucicek a pomalu priblizujeme zarez k polovine bloku. Přičemž první válec nám stoupá k horní úvrati.
Sledujeme rozdelovac a cekame kdy se ozve prasknuti a preskoci jiskra. Tedy kladivko se rozpoji.
V tom okamziku musi byt pulka bloku a zářez na remenici v jedne ose
Pokud tomu tak neni budeme muset pootocit rozdelovacem. Bacha to pootoceni bude tak milimetr nebo 2.
Skocila-li jiskra drive nez se zarez a polovina bloku dostali do roviny, je predstih moc velky (viz obrazek)
Rozdelovac pootocime priblizne o 1mm proti smeru hodinovych rucicek.
Skocila-li jiskra az kdyz se zarez a pulka bloku minuli, je predstih moc maly.
Pootocime tedy rozdelovac asi o 1mm po smeru hodinovych rucicek .
Cele opakujeme (pozor, stale na 1 valci netocte tim motorem kolem dokola, ale staci tam a zpet o pul otacky)
Otacime remenici po smeru hodinovych rucicek a pomalu priblizujeme zarez k polovině bloku.
Sledujeme rozdelovac a cekame kdy se ozve prasknuti, kontakt se rozpojí a preskoci jiskra.
Zkontrolujeme polohu zarezu vuci polovine bloku a pripadne znovu posuneme rozdelovac na tu ci onu stranu.
Opakujeme tak dlouho dokud se nam nezda ze je to spravne :)
Kdyz to konecne sedi, opatrne dothneme objimku rozdelovace (hlavne si do toho nedrcnete).
Nasadime vicko rozdelovace, zkontrolujeme jestli mame dobre zastrceny draty ke svickam a k civce
a a zkusime nastartovat.
A protože je už rok 2020 a taková věc jako "stroboskop" je běžně dostupná, je možno po tomto základním nastavení provést ještě finální doladění za chodu motoru právě za pomoci stroboskopické lampy.
Upraveno, doplněny obrázky pro lepší pochopitelnost
Potrebne naradi : sroubovak, klic 19 nebo 22 podle typu matice dynama, sterbinova merka
1) zabrzdime auto rucni brzdou, a vyradime na neutral
2) odklopime vicko rozdelovace, staci jen odsunout stranou, neni nutne vytahovat kabely ke svickam
3) koukame do rozdelovace a za pomoci klice 22 a matice dynama si otocime motorem po smeru hodinovych rucicek tak aby raminko kladivka dostalo do krajni polohy na hridelce "4" tedy kontakt "3" (kladívko) byl rozpojen a rozevren na maximum 4) vezmene sterbinovou merku a zkontrolujeme jak deleko od sebe ty kontakty "3" jsou (melo by to byt v rozmezi 0,4-0,7mm)
5) pokud je vzdalenost mezi kontakty nevyhovujici, povolime sroubek "1", staci jen lehce, nepovolovat moc.
6) sroubovakem za pomoci vystupku "2" posuneme kladivko tak aby vzdalenost mezi kontakty vyhovovala a sroubek "1" zase utahneme
Tim jsme nastavili odtrh, ale uplne jsme tak rozhodili predstih.
Jak seridit predstih Potrebne naradi : sroubovak, 10 trubkovy klic (gola), klic 19 nebo 22 podle matice co je na dynamu
7) za pomoci klice 22 a matice dynama si otocime motorem po smeru hodinovych rucicek tak aby palec rozdelovace smeroval ke kabelu od prvniho valce, standardne by to melo být pri phledu na rozdelovac takto:
-vpravo vpredu na rozdelovaci "nizkeho typu" tedy rozdelovace s pouze podtlakovou regulací předstihu - bez odstredive regulace
-vpravo vzadu pod karburatorem u rozdělovače "vyššího typu" s odstředivou i s podtlakovou regulaci předstihu
Zároveň se doporučuje ověřit si, že je skutečně první válec v horní poloze a oba ventily prvního válce jsou uzavřeny !
Obrázek je pouze ilustrativní 8) mrkneme na remenici a tam uvidime 1, 2 nebo 3 zarezy podle toho jaký typ řemenice zrovna máme
-jeden zarez znaci misto kde je predstih
-dva zarezy blizko sebe jsou 2 ruzne predstihy
-tri zarezy = horni uvrat a dva predstihy (jako na obrázku)
9) mrkneme na blok motoru kde je "rozpůlení bloku"
10) mirne povolime objimku rozdelovace abychom jim mohli otacet, nepovolujme to moc, zas tolik s tim tocit nebudem
Tak ted ceho musime docilit.
Vezmeme klic 22 nasadime na matici dynama (to abychom mohli dobre otacet motorem) a otacime po smeru hodinovych rucicek a pomalu priblizujeme zarez k polovine bloku. Přičemž první válec nám stoupá k horní úvrati.
Sledujeme rozdelovac a cekame kdy se ozve prasknuti a preskoci jiskra. Tedy kladivko se rozpoji.
V tom okamziku musi byt pulka bloku a zářez na remenici v jedne ose
Pokud tomu tak neni budeme muset pootocit rozdelovacem. Bacha to pootoceni bude tak milimetr nebo 2.
Skocila-li jiskra drive nez se zarez a polovina bloku dostali do roviny, je predstih moc velky (viz obrazek)
Rozdelovac pootocime priblizne o 1mm proti smeru hodinovych rucicek.
Skocila-li jiskra az kdyz se zarez a pulka bloku minuli, je predstih moc maly.
Pootocime tedy rozdelovac asi o 1mm po smeru hodinovych rucicek .
Cele opakujeme (pozor, stale na 1 valci netocte tim motorem kolem dokola, ale staci tam a zpet o pul otacky)
Otacime remenici po smeru hodinovych rucicek a pomalu priblizujeme zarez k polovině bloku.
Sledujeme rozdelovac a cekame kdy se ozve prasknuti, kontakt se rozpojí a preskoci jiskra.
Zkontrolujeme polohu zarezu vuci polovine bloku a pripadne znovu posuneme rozdelovac na tu ci onu stranu.
Opakujeme tak dlouho dokud se nam nezda ze je to spravne :)
Kdyz to konecne sedi, opatrne dothneme objimku rozdelovace (hlavne si do toho nedrcnete).
Nasadime vicko rozdelovace, zkontrolujeme jestli mame dobre zastrceny draty ke svickam a k civce
a a zkusime nastartovat.
A protože je už rok 2020 a taková věc jako "stroboskop" je běžně dostupná, je možno po tomto základním nastavení provést ještě finální doladění za chodu motoru právě za pomoci stroboskopické lampy.
Upraveno, doplněny obrázky pro lepší pochopitelnost
Naposledy upravil(a) Herbie dne 06 dub 2004, celkem upraveno 2 x.
vaahaa píše:to herbie: promin ale takovej dotaz
sakra to snad nemuzu ani napsat....mam na remenici stupnici...tudiz nemam zarezy
co s tim
Jo, řemenice se stupnicema-to jsou ti závodníci... . Na řemenici máš bod, označenej jako 0°, nebo TDC - to je horní úvra?. Za "zoubek", nebo "zářez" považuj 7.5° vpravo od bodu 0°(TDC), a předstih teda seřizuj na tento bod.
Naposledy upravil(a) Pětišroub dne 30 bře 2004, celkem upraveno 2 x.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Herbie píše: ty dva zarezy, jeden je tech 7,5 stupne a druhy kolik ? 10 ?
muj motor teda bezi lip na ten vetsi predstih, a jezdim na Special 91.
Zajimala by me specifikace vyrobce, na zaklade ceho se voli ten ci onen predstih?
Je to jen na zaklade oktanovyho cisla pouzityho paliva ?
Řemenic je hafo druhů, ale obecně, na přední hraně (blíž k tobě) bývala promáčknutím poznamenaná horní úvrat a na té vzdálenější hraně řemenice byly rysky: 5° a/nebo 7.5° (baj vočko tvůj případ)a/nebo 10° před HÚ. Tvůj motor by měl být seřízen na 7.5°před HÚ, tedy na rysce víc vpravo.
Tehdy se používaly benzíny s nízkým oktanovým číslem (86-87?) a pokud používáš benzín s vyšším oktanovým číslem (91?) můžeš tedy malilinko přidat a motor to skousne.
Říkal mi to táta, kterej to dělá na motorkách.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
rad vedel k cemu presne ty dulciky na tech motorech jsou, zatim sem to mel na vsech
A podle toho co rikal Jackarero (30HP motor) tak tak kdyz steloval predstih na sparu bloku nejelo to a strilelo, a kdyz to naridil na dulcik kterej je v jeho pripade nekde vic vpravo (az na prave casti bloku) tak ten motor bezi dobre
A podle toho co rikal Jackarero (30HP motor) tak tak kdyz steloval predstih na sparu bloku nejelo to a strilelo, a kdyz to naridil na dulcik kterej je v jeho pripade nekde vic vpravo (az na prave casti bloku) tak ten motor bezi dobre
No vidíš a já tam zase ty důlčíky nemám, ale hádám, že si to tam lidi dodělávali sami, aby to právě korespondovalo s vyšším předstihem v souvislosti s palivem o vyšším oktanovém čísle.
Vím pozitivně, že na motorech z fabriky žádné důlčíky a nebyly a referenční body jsou spára-zářez.
30HP motory se mám pocit štelovaly na 10°před HÚ a jestli tam například někdo dal nesprávnou řemenici, s nesprávnými zářezy, tak je zapotřebí si ten správnej bod někde doznačkovat...
Vím pozitivně, že na motorech z fabriky žádné důlčíky a nebyly a referenční body jsou spára-zářez.
30HP motory se mám pocit štelovaly na 10°před HÚ a jestli tam například někdo dal nesprávnou řemenici, s nesprávnými zářezy, tak je zapotřebí si ten správnej bod někde doznačkovat...
Naposledy upravil(a) Pětišroub dne 30 bře 2004, celkem upraveno 1 x.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
vsecko spatne uz vim jak to je
ty dulciky jsou (jak u 34 tak 30) teda k lepsi identifikaci horni uvrate
Jestli byly nektery z vyroby, nebo to tam ladovali v servisech to asi nikdo nezjisti. Kazdopadne :
30HP - dulcik je zhruba 1cm vpravo od spary, 30-tkova remenice ma jeden zarez. Je-li zarez u spary = predstih, zarez u dulciku = Horni Uvrat
34HP - dulcik zhruba 2-3mm od spary vlevo, remenice miva 3 zarezy
dva blizko sebe = predstihy steluji se na sparu
jeden asi cm vlevo = v rovine s dulcikem Horni Uvrat
ty dulciky jsou (jak u 34 tak 30) teda k lepsi identifikaci horni uvrate
Jestli byly nektery z vyroby, nebo to tam ladovali v servisech to asi nikdo nezjisti. Kazdopadne :
30HP - dulcik je zhruba 1cm vpravo od spary, 30-tkova remenice ma jeden zarez. Je-li zarez u spary = predstih, zarez u dulciku = Horni Uvrat
34HP - dulcik zhruba 2-3mm od spary vlevo, remenice miva 3 zarezy
dva blizko sebe = predstihy steluji se na sparu
jeden asi cm vlevo = v rovine s dulcikem Horni Uvrat
Taky jsem myslel že mám nesprávnou řemenici, ale to je asi blbost, když mám doma tři třicítky motory a všecky maj stejnou řemenici. A když dám 1 válec do horní úvrati, tak to mám tak 10mm za rozpůlenim motoru a to u všech tří motorů. Ten důlčík zatím potvrzuji pouze na jednom, co mám v autě, tamty prověřím. Ale myslím si že tam asi maj bejt, přece nepoznávali horní úvra? šroubovákem. I když možná že tam fakt nic bejt nemělo, jestliže na rozpůlení motoru je předstih. Stačí mi vlastně udělat odtrh na nejvyššim bodě vačky rozdělovače, nastavit si to na první válec,( mírně to přetáhnout a pak vrátit kvůli vůlím) . Výřez dám na rozdělení bloku a předstih si rozdělovačem upravim, pomocí žárovky. Takže je mi tam horní úvra? na dvě věci. A stroboskopem to akorát doladit výřez proti rozdělení bloku a fertig.
- threeseven
- náhodný kreativec
- Příspěvky: 2548
- Registrován: 13 led 2003
- Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
- Kontaktovat uživatele:
Jak seridit predstih - verze 2
podle zvuku a otacek motoru aneb podle ucha
- ohratej motor na volnobeh stazenej asi na asi 500 ot/min.
- povolit objimku rozdelovace a mirne jim pootocit (+/- milimetr)
(proti smeru hodinovych rucicek = zvetseni predstihu)
(po smeru hodinovych rucicek = zmenseni predstihu)
- sledovat kdy mirne stoupnout otacky a motor bezi co nejpravidelneji
- dotahnout objimku a zkusit projet
podle zvuku a otacek motoru aneb podle ucha
- ohratej motor na volnobeh stazenej asi na asi 500 ot/min.
- povolit objimku rozdelovace a mirne jim pootocit (+/- milimetr)
(proti smeru hodinovych rucicek = zvetseni predstihu)
(po smeru hodinovych rucicek = zmenseni predstihu)
- sledovat kdy mirne stoupnout otacky a motor bezi co nejpravidelneji
- dotahnout objimku a zkusit projet
Už zase jezdííím !!! Díky moc SO 545 za radu,když se člověk kousne,tak pak dělá pí..viny.Funguje to přesně dle skvělého návodu,který pro nás připravil Herbie.Ještě jednou dík kluci.
Měl jsem všechny čtyři svíčky povolený a očerněný,je to u brouků normální,že se povolujou,nebo to je jen zanedbaný mnou a minulým majitelem ?
Měl jsem všechny čtyři svíčky povolený a očerněný,je to u brouků normální,že se povolujou,nebo to je jen zanedbaný mnou a minulým majitelem ?