Převodovky - obecná rozprava

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Převodovky - obecná rozprava

Příspěvek od Pětišroub »

Aniž bych se s tím páral, zde jsou údaje o převodovkách, vč. kódu, konečného převodu a také údaj do kterých aut se to montovalo.

AA 1200 4.375 From Chassis No 0 981 810
AB 1300 4.375 Up to 8/70
AC 1500 4.125 also some 1300 from 8/70
AD 1200 4.375 Limited Slip Differential
AE 1300 4.375 Limited Slip Differential
AF 1500 4.125 Limited Slip Differential up to 8/70; also some 1300 from 8/70
AG 1200 4.375 Type 147 Fridolin
AH 1500 4.125 IRS from 8/68
1600 4.125 8/69 – 8/72
AK 1500 3.875 Type 181 up to 8/70
1600 3.875 Type 181 from 8/70
AL 1500 3.875 Type 181 with LSD up to 8/70
1600 3.875 Type 181 with LSD from 8/70
AM 1300 4.375 Saloon and Cabrio from 8/70
AN 1600 3.875 Karmann Ghia with IRS from 8/70
AO 1600 4.125 Karmann Ghia from 8/70
AP 1300 4.375 LSD from 8/70
AQ 1600 4.125 LSD 8/70 – 8/72
AR 1600 3.875 Karmann Ghia with LSD from 8/70
AS 1600 3.875 From 3/72
AT 1600 3.875 1303s and Cabrio from 3/72
AU 1600 3.875 1303s and Cabrio from 3/72 with LSD
BA 1300 / 1500 4.375 Semi Automatic from 8/68 – 8/70
BC 1300 / 1500 4.375 Semi Automatic from 8/68 – 8/70 with LSD
BE 1600 4.125 Semi Automatic from 8/70 – 8/71
BF 1600 4.125 Semi Automatic from 8/70 – 8/71 with LSD
BG 1300 4.125 Karmann Ghia Semi Automatic from 8/70
BH 1300 4.125 Karmann Ghia Semi Automatic from 8/70 with LSD
BJ 1300 4.375 Semi Automatic from 8/70
BK 1300 4.375 Semi Automatic from 8/70 with LSD
DA 1500 /1600 4.125 Type 3 Swing-axle up to 8/68
DB 1500 /1600 4.125 Type 3 Swing-axle up to 8/68 with LSD
DC 1500 /1600 4.125 Type 3 IRS from 8/68
DD 1500 /1600 4.125 Type 3 IRS from 8/68 with IRS

Platí že čím je "nižší" číslo finálního převodu, tím je převodovka rychlejší, tedy motor s touto převodovkou pracuje v nižších otáčkách než s pomalou převodovkou při stejné rychlosti.

prevodovky ktere nemaji ve svem oznaceni pismenka jsou jeste o trochu pomalejsi nez 4.375






http://sandlizrd.baja.com/gears.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.geocities.com/vwtyp181/181_3-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flat4.de/getriebe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ckoon.org/vw/tranny/cover.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.i405.com/vw/tech/Trans/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.volkshaus.com/images/tech/trans/vw_trans.jpg
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... =swingaxle" onclick="window.open(this.href);return false;
Naposledy upravil(a) Pětišroub dne 19 led 2009, celkem upraveno 6 x.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

Update : duben 2018


Mnohokrát jsem s některými z vás vedl debatu na téma "rychlejší" a "pomalejší" převodovky v broukovi
Rozdělení typů a jejich označení máme v prvním příspěvku tohoto vlákna.
V zásadě máme 3 druhy seriově dodávaných převodovek:

krátká - 4.375 - nejběžnější model, například v mexikáncích typické AB
střední - 4.125 - méně častá, například v broucích s motorem 1500 (kód A nula), nebo v Typech 3
dlouhá - 3.875 - například v supekách 1303s s motorem 1600dvoukanál , nebo v novějších Karmannech (kod AO, AT)

Ne každému ovšem může být jasné co to vlastně znamená.
Takže si ukážeme praktický test, jak zjistit jaký typ převodovky v autě máme, když nevíme jaké má označení (písmenný kód).

Postup:
1. Zdvihneme si jedno zadní kolo tak aby s ním bylo možno otáčet
2. Zaklínujeme si pochopitelně to druhé aby nám auto někam neodjelo
3. Uvolníme ruční brzdu
4. Zařadíme 4.rychlostní stupeň
5. Nastavíme si řemenici třeba na horní úvrať 1.válce, nebo na předstih 1.válce (to abychom viděli rysku a orientovali se podle ní)
6. Označíme si třeba křídou polohu kola vůči podlaze (viz obrázek)
7. Otočíme motorem, za pomoci klíče nebo goly (nestartujeme), o jeden celý cyklus 1-4-3-2 (tedy dvě otočení klikového hřídele, jedno otočení rozdělovače) tak abychom měli rysku na řemenici zpět v horní uvrati 1.válce. (nebo v předstihu, podle toho kde jsme začínali)
8. No a podíváme se jak se nám to zdvihnuté kolo otočilo, respektive o kolik. Výsledek porovnáme s následujícími obrázky.
Jak můžete vidět, ten rozdíl je výrazný.

Výchozí stav:
test001.jpg
test002.jpg
test002.jpg (56.41 KiB) Zobrazeno 9547 x

Krátká - necelá jedna otáčka
test004.jpg
Střední - jedna celá otáčka + cca 20 stupňů
test003.jpg
Dlouhá - jedna celá otáčka + cca 45 stupňů
rychlápřevodovka.jpg

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2856
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Michal »

Co máte v Broucích za převodovky??

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

ja osobne mam v aute tedka prevodovku 4.125 a motor 1200 (34hp)
po rovine to pri 4000 ot/min da nejakych 120-130 km/h

a do kopce to samosebou netahne :-)

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

Příspěvek od Kvak »

ani nevim, co je v Busu za převodovku, jenom má velkej rozdíl mezi dvojkou a trojkou, takže s 1600 motorem na dvojku vyjedu všecko, ale řve to a na trojku to pak netáhne. Taky ta dvojka je lepsí než brzda, motor se o ní opře a rázem skoro stojí....
Ale od toho to je bus, aby utáhl cokoliv kamkoliv.... :-)
Po dálnici smaží i 110 :-) a přijemně u toho prozpěvuje...

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VW181 »

Prevodovku mam spise do sily, takze s moji sestnactkou muzu jet na ctyrku i ctyricet a kopec nekopec.
Jinak s tema prevodama to neni tak jednoznacne, protoze kamos menil diferak (dal ho z varianta)a pravodovka byla razem vic do rychla. Tak nevim?

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

...převodovky

Příspěvek od yahoďák »

..já si myslím, že o tom diferáku to právě je - že většina převodovek má stejný kola jednotlivých rychlostí a jiný je jen soukolí diferáku, který pak změní celkový převod. Třeba EMPI dělalo sadu rychlejšího převodu, nebo dokonce diferák se samosvorem pro buginy...mám pocit, že tvoje 181 má taky samosvor ne?? (a hlavně uplně jinou převodovku než brouci nebo trojky...)

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VW181 »

Jo, jo samosvor mam! :twisted:

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

já mám v autě taky superpomalou převodovku, když jedu 100 tak už točí cca 3500, ale jak bylo řečeno, jede to bez řazení kopec nekopec. Mě to tak vyhovuje, jet s broukem přes 100 už je stejně ošajslich:D
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VW181 »

:lol: Presne tak. Na litani po meste to staci. Alespon to prima hrabe. :twisted: Jenom na delsi cesty cloveka sere ten kraval. :cry:
Ten kamos, jak to zmenil tim diferakem do rychla, tak velice rychle shanel kratkou prevodovku. Rikal ze porad musel radit. :cry:

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

rád bych znovu dal nahoru tohle téma protože du snad už dneska čistit a zkoumat tu převodovku, kterou jsem vytáhl z "brouka z kopřiv" - namátkově sem na ni večer kókl a byly na ní nějaký čísla jenom. a Taky nevím kde ty čísla a písmena hledat? :oops: :oops: :oops:
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Jestli nemá před číslem písmenka, tak se jedná o starší převodovku, která není ve výčtu nahoře uvedena. Číslo je na nálitku na druhé straně převodovky, opačné od nalévacího šroubu oleje.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

prevodovky bez cisla jsou vesmes kratky (pomaly)
da se predpokladat ze to je ze zacatku let sedesatych

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

je to ABčko tzn. standart krátká - děkuji za pomoc a informace
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

jo

Menhir
Příspěvky: 34
Registrován: 30 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

cislo prevodovky

Příspěvek od Menhir »

Kdepak zjistim to cislo? Kde se to na aute najde?

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: cislo prevodovky

Příspěvek od Žanek »

Menhir píše:Kdepak zjistim to cislo? Kde se to na aute najde?
no na autě dost špatně - já sem měl problém to najít při zhozené kastli - ale asi by to bylo vidět na zvedáku
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pětišroub píše:Jestli nemá před číslem písmenka, tak se jedná o starší převodovku, která není ve výčtu nahoře uvedena. Číslo je na nálitku na druhé straně převodovky, opačné od nalévacího šroubu oleje.
5 x šroub

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Anonymous píše:
Pětišroub píše:Jestli nemá před číslem písmenka, tak se jedná o starší převodovku, která není ve výčtu nahoře uvedena. Číslo je na nálitku na druhé straně převodovky, opačné od nalévacího šroubu oleje.
tohle je sice pravda ale v reálu tam poměrně slušně brání ve výhledu nosná vidlice ke které je převodovka přichycená.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

to je pravda. Třeba na rampě se to přečíst dá, ale je to gymnastika.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Odpovědět