NIECO O PNEUMATIKACH

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

A proč jsou asi pneu dimenzovány na vyšší rychlost, než udává index?
(a podobně výtahy a jiná zdvihací zařízení unesou větší zátěž než udaná maximální??)

Protože se vždy nejde někdo, kdo limity není schopen dodržet a bude o nich pochybovat.
Lidový název pro předomenzování je blbuvzdornost.....bez urážky....

Uživatelský avatar
psycho
pro známé: psyxo
Příspěvky: 480
Registrován: 26 zář 2005
Bydliště: Prešporok
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od psycho »

heh,isiel a ne raz aj 190...a okrem toho isiel som aj na pneu do 210 po dobu asi 5-10 minut 235 a nic sa nestalo,v aute sme boli dvaja a mierne nalozeny kufor..jasne ze neexistuje 100% garancia,ta neni podla mna nikde,vzdy je iste riziko,ale rychlostny index davaju vyrobcovia po mnohych skuskach a samozrejme aj s ohladom na zlozenie pneumatiky,takze vedia co si mozu dovolit a co ne a je samozrejme ze ako maximalny rychlostny index nedaju priamo hodnotu pri ktorej sa uz pneumatika rozpadava,nemyslis?!

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

O tom nema vcelku cenu polemizovat,kvotoval som DOT standard a to je vsetko.
Ak jazdis takymi rychlostami na underrated pneumatikach,ta prezyvka Psycho je na mieste.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

to sem rad ze me to tak rychle nejede :)
... a vůbec !

Uživatelský avatar
psycho
pro známé: psyxo
Příspěvky: 480
Registrován: 26 zář 2005
Bydliště: Prešporok
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od psycho »

vsak pohoda,ja som to len trosku poupravil na spravnu mieru...prezyvku som dostal este na zakladnej skole a rozhodne to nebolo kvoli tomuto :lol:
inak sa vzdy uistim do kolko mam gumy a podla toho jazdim,hento bolo v sobotu skoro rano,v lete a na uplne pustej dialnici,takze myslim ze je horsie ked toto niekto robi v meste,alebo okrajovych castiach za plnej premavky..mm,ale vsak tvoj nazor ti vziat nemozem..**PEACE**

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

prosím nebalastit ve FAQ.....

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Teraz rozoberieme volbu pneumatik a diskov.Tym,ze dodrzanie Rolling radius je velmi dolezite, prvy krok bude kalkulacia novych hodnot pneu / disk kombinacie.Ked menime kolesa za ucelom zlepsenia jazdnych vlastnosti,je najlepsie zvolit ako sirsiu pneumatiku,tak aj priemer disku,co nas zakonite postavi pred dalsie kalkulacie.Fakt je ,ze cim vacsi priemer disku a cim nizsi pomer sirky a steny pneu,tym mensia deformacia steny pneu a tym rychlejsi prejazd zatackou.Sily posobiace na steny pneumatik v zatackach su nesmierne.
Tak ako na to?
1”=25.4 mm. Zoberme napriklad takuto situaciu: originalne koleso je rozmeru185/65 r 14.
Radius (polomer ) kolesa bude 7” ( polovica priemeru )
Vyska steny = 65% zo 185mm =120.25
To nam da Rolling radius 177.8 +120.25 = 298.05 mm
Teraz si povieme,ze zmenime disky na 15” a sirku 7” K tomu disku potrebujeme rozhodnut,aku sirku pneu.pouzijeme. 7” = 177.8 mm.Najblizsia standardna sirka pneumatiky bude v tomto pripade 205 mm,tak to bude sirka,pre ktoru sa rozhodneme.Dolezite je pamatat si,ze sirka pneu je VZDY vacsia ako sirka disku.
Radius kolesa = 7.5” ( polovica 15”) = 190.5 mm
Vieme,ze sa musime co najviac priblizit originalnemu Rolling radius ( 298.05 mm ),takze vyska steny pneu musi byt 298.05mm – 190.5 mm =107.55
Percentualne vyjadreny pomer sirky a vysky bude 52.5%,takze nova pneu bude 205/50 R 15,co nam da Rolling radius 293 mm,co je najblizsie o originalu.

Aspekt Ratio a sirka disku.Obrázek
Aspect ratio je, pomer sirky pneu k vyske steny.Niekedy sa tomu hovori “Seria”.Napr.50-seria znamena Aspect ratio 50 % .
Skutocne miery pneu zavisia na sirke disku,na ktory je namontovana.Rozmery,ktore sa menia je sirka prierezu ( vonkajsia vzdialenost od steny k stene ).Zmena sa pohybuje okolo 5.0 mm na kazdych 12.7 mm pridanej sirky disku.Pomer medzi prierezom pneu a sirkou disku je velmi dolezity.Ked je disk uzky,pneumatika je priskrtena na rafku a jej strany sa “zbalonuju”Ak je disk sirsi je tam riziko trhania sa pneumatiky pri vyssich rychlostiach.
Pre 50- seriu pneu sirka disku by mala byt 70% sirky pneu , zaokruhlene k najblizsej 0.5.Napriklad 255/50 R 16 ma sirku 255 mm = 10.04” a 70% tejto hodnoty =7.028” Zaokruhlene k najblizsej 0.5 dostaneme 7”.Cize tato pneumatika by mala byt namontovana na 7” siroky disk.Zaver je,ze cim nizsi profil pneu,tym sirsi disk je potrebne pouzit.
Z tychto uvedenych informacii mozeme dat dalsich par faktov dohromady.Uzsi disk k danej pneumatike dovoli pneumatike silne deformacie stran pri sviznom prechode zatackou.Na druhej strane siroke disky k danej pneumatike v tej istej situacii zabrania spravnemu ohybu stran pneu co ovplyvni jej zivotnost a komfort jazdy.V pripade extremnej sirky disku na danu pneu (vid Flatinove foto) je mimo spomenutych efektov vysoka pravdepodobnost prasknutia patkoveho kordu a nasledne zvlecenie pneumatiky z disku.
Posledny priklad.Ak pouzijeme 185/65 R 14 na disk uzsi ako 5”,alebo sirsi ako 6” budeme znasat nasledky.
Pre rychlu orientaciu v potrebnych rozmeroch moze dobre posluzit aj tato metoda:
Pri pridani 1” na priemer disku,pridame 20 mm ku sirke pneu a odoberieme 10% z pomeru sirka/vyska.

Koniec tretej casti.
Naposledy upravil(a) john dne 27 lis 2005, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Obrázek
Dezen alebo behun pneumatiky ma rozne tvary a usporiadanie.
Sipes su male zarezy v blokoch dezenu,ktore umoznuju ohyb a pruzenie.tato pridana ohybnost zvysuje prilnavost vytvorenim pridavnych zaberovych hran.Tieto su efektivne na snehu,lade a nezpevnenej vozovke.
Grooves ( Drazky ), vytvaraju delenie dezenu na lepsi odvod vody.Su velmi efektivne v smerovani vody z pred pneumatiky za pneumatiku.
Blocks su segmenty ktore tvoria vacsinu povrchu dezenu.Ich primarna funkcia je poskytovat “traction”
Ribs ( rebra )su rovne rady blokov,ktore davju celoobvodovy kontakt s vozovkou.
Dimples (jamky,priehlbne ) su indentacie dezenu na stranach.Ich uloha je zlepsit chladenie.
Shoulders ( ramena ) poskytuju nepretrzity kontakt s vozovkou pri manevrovani.Ramena ciastocne presahuju do vnutornej a vonkajsej steny..
The Void Ratio je mnozstvo prazdneho priestoru dezenu.Je to pomerne cislo ktoreho nizka hodnota znamena,ze pneumatika ma viac gumy v kontakte s vozovkou.Cim vyssi pomer,tym lepsi odvod vody.Zavodne pneu na suchu trat maju velmi nizke cislo,kdezto na mokru vysoke.
Tvar dezenu.
Tvarov dezenu je na tisice,niektore dobreho vzladu,ine nie az tak.Pri nakupe urcite dobre vyzerajuci dezen ma vacsiu sancu.
Su tri zakladne druhy konstrukcie dezenu a to Symetrcky,Asymetricky a Jednosmerny.Symetricky ma uniformny tvar dezenu,lava polovica je rovnaka ako prava.
Asymetricky ma dezen meniaci sa cez sirku pneu.Tieto designy zahrnuju vacsie bloky na vonkajsej strane pre zvysenu stabilitu v zatackach.Vnutorna strana ma mensie a viac clenite bloky kvoli lepsiemu odvodu vody a tepla.Vacsina asymetrickych pneu je zaroven jednosmerna.
Jednosmerne su navrhnute k otacaniu iba jednym smerom,tieto pneu zvysuju akceleraciu v priamom smere znizenym valivym odporom.Na boku pneumatiky je symbol ( sipka ),ktora urcuje smer otacania.Rotacia kolies je v tomto pripade nemozna.

Aquachannel tyres.
V poslednych rokoch vznikol trend vyrabat typ pneumatik so zvysenou schopnostou odvadznia vody.Nameralo sa 8 l/s pri rychlosti okolo 100 km.h.Tieto pneumatiky maju uzasny grip na mokrej vozovke,samozrejme,ze s vyhodami idu aj nevyhody,co je velmi jemna kompozicia gumy,to znamena ,ze na suchu sa velmi rychlo opotrebuju.Na suchu odidu behom 15000 km.

Pri kupe novych pneumatik si vsimneme farebne pruhy na dezene a bodky na stranach pneumatiky.Co to znamena?
Pneumatiky sa nedaju vyrobit v uplnej perfektnosti,,t.j.nie su perfektne vyvazene a perfektne koncentricke a na pneu je stale miesto,ktore je lahsie.Toto miesto sa zvycajne oznaci zltou bodkou,co umozni montaz pneu tak,aby bodka bola v oblasti ventilu,co umozni pouzit menej zavazi pri vyvazovani.Farebne pruhy po obvode dezenu nemaju pre pouzivatela ziadny zmysel,je to pomocka pri skladovani a distribucii pneumatik.
Vaha pneumatik.
O tom sa nebudem vela rozpisovat,vaha pneu je dana mnozstvom materialu pouziteho na vyrobu a to v zmysle dosiahnutia unosnosti,pevnosti,zivotnosti atd. a samozrejme splnenia noriem udanych a kontrolovanych celosvetovo.
Lahke pneumatiky na zavodne pouzitie su nepripustne v normalnej prevadzke a ich zivotnost je niekedy tak malo ako 100 km.

Este Vas to bavi citat ? Ak nie,prosim,dajte vediet.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Len tak ďalej. Super . Len nech ťa to baví písať... :-)
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Zakladne informacie o diskoch.
Pri vybere disku musime zvazit,ci udrzime zakladne parametre orig.disku,alebo pojdeme inym smerom.Tieto parametre budu : pocet srub na upevnenie kolesa.Tu je moznost od troch,do siestich,
no najbeznejsie su styri.Tieto 4 sruby vsak mozu byt problem,pretoze mozu lezat na rozdielnom PCD (Pitch Circle Diameter ),co je kruznica zo stredom v centre disku a pretinajuca stredy montaznych otvorov.Tu je velmi vela moznosti a urcite PCD su menej popularne u vyrobcov,takze moznost kupenia sirokeho sortimentu diskov ( Brouk patri do tejto kategorie ) je limitovana.Ak chceme pouzit disky s inym PCD,nezostava nic ine,ako kupit nevrtane bubny / disky a navrtat montazne diery podla PCD noveho kolesa.Casto sa to robi pri zmene z VW na Porsche pattern.
Druha variacia su prevodne podlozky ktora je vcelku nedoporucena,pretoze mimo diskutabilnej mechanickej integrity,efektuje aj Offset disku.
Tu sme dosli k dalsiemu pojmu Offset ,Inset,Outset Oznacene na disku ako ET.Co to znamena?Ak stycna plocha medzi diskom a bubnom je presne v strede disku,alebo pneu,hovorime,ze ma nulovy offset.Ak je tato plocha posunuta na jednu,alebo druhu stranu,koleso ma inset (vacsia cast kolesa je smerom ku stredu auta,alebo je koleso posunute od stredu auta,hovorime o Outset.Vsetky tieto hodnoty su dolezite z viacerych dovodov.Ak ma koleso velky inset,moze prist do styku s capmi riadenia,brzdicom,vnutornymi castami karoserie a u McPherosn napravy zo “ strut .“
Ak ma koleso velky Outset,moze sa stretnut s blatnikom a tato kombinacia v podstate zvysuje rozchod kolies,co zase vplyva ako na geometriu,tak na zvysene sily posobiace na loziska.V obidvoch pripadoch nespravneho ET nastane problem v sebacentrovani riadenia,zvysena sila potrebna na ovladanie volantu a vibracie vo vyssich rychlostiach.
Extremna kombinacia by bola : siroke kolesa s outset a s redukcnymi podlozkami na zmenu PCD.
Na diskoch su zvycajne na vnutorej strane vyrazene cisla a symboly.Napriklad 6J x 14 H2 ET35
Uz vieme,ze 6J x 14 znamena 6” siroky disk o priemere 14” a tvar patky pneumatiky je oznaceny pismenom J. H2 znamena,ze disk je navrhnuty na pneumatiku ,ktorej kod rychlosti je H. ET35 znamena,ze koleso ma 35 mm pozitivny offset ( Inset ).Lacne a pochybne liate kolesa nemusia mat tuto informaciu,je lepsie si ich nevsimat.

Teraz skusim naviazat na predchadzjucu cast,ktora pojednava o rozmere kontaktu pneu a vozovky.Tam sme dosli k uzaveru,ze sirka pneu nezmeni stycnu plochu,ale rozdiel je v jej tvare.
To nas donesie k velmi komplikovanemu topiku ,ktory budeme volat GRIP.
Grip volne prelozene znamena silu,alebo schopnost zaberu na vozovku.Stycna plocha resp.jej tvar neovplyvnuje grip pneumatiky.To,co ovplyvnuje grip je koeficient trenia a zataze pneumatiky,ktora sa oznacuje ako Tyre load sensitivity.
Obrázek
Tento graf ukazuje priklad normalizovanej lateralnej sily versus Slip angle.Tento sa da najlepsie popisat ako rozdiel medzi uhlom,do ktoreho sme natocili pneumatiky volantom a uhlom ,ktorym pneumatiky chcu ist.Na grafe je vidiet,ze na akykolvek dany slip angle koeficient trenia sa zvysuje a vertikalna vaha znizuje. Koeficient lateralnej sily = lateralna sila : vaha na pneumatiku.
Namiesto dalsich tazko pochopitelnych otazok faktorov prilnavosti len dodam,ze vsetky tieto zalezitosti su znacne dynamicke a menia sa podla sposobu jazdy,zatazenia vozidla,povahy vozovky,teploty atd.
Pozrime sa na par inych veci.Kontaktna plocha pneumatik cestuje okolo pneumatiky sialenymi rychlostami.Pri brzdeni,alebo v zatacke nastane presunutie vahy a kazde koleso sa zacne chovat inac.Pri brzdeni sa vaha presuva na predne pneu,cize zatazenie narasta.Sucasne ,opacny efekt nastava na zadnych kolesach a zrazu mame moment,ked zadna cast auta chce predbehnut prednu.Vsetci,hlavne vodici VW to iste intimne poznaju.Minimalizovat tieto javy mozeme len do urcitej miery a to udrziavanim auta v dobrom mechanickom stave.
Pretoze nie kazdemu na fore je jasny princip geometrie riadenia,skusim to priblizit obrazkom.
Caster je zaklon od zvislej osi ( cez stred kolesa ) Je vzdy pozitivnej hodnoty.Ma na svedomi samocentrovanie riadenia

Camber je priklon,alebo odklon kolesa.Spravny priklon ( spolu zo zaklonom a zbiehavostou ) zarucuje ,ze pneu sedi na ceste s co najvacsou kontaktnou plochou.Velky ,alebo maly priklon sposobuje nerovnomerne opotrebenie pneumatik.Taktiez pozitivny priklon (de facto odklon )Vyvola potiaze v riadeni a drzani smerovej stability.( zadna naprava na Swing axle Broukoch )
Obrázek
Zbiehavost a rozbiehavost
O tom snad vie kazdy,tak povieme len tolko,ze je to uhol nastavenia kolies ku strednej osi.Malokto vie,ze je dolezite nastavenie zbiehavosti aj na zadnej naprave.

Ze uz zacinam mat pisania plne zuby,dam si dlhsiu pauzu.Myslim,ze som podal viac informacie ako bolo potrebne.Ak by mal niekto otazky ( ktore viem zodpovedat),rad to urobim.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Je nedeľa oddychujem a našiel som niečo na čom som sa fest zabavil.

Debata o impregnácii a uskladňovaní xx rokov starých pneumatík alebo Tempo nad zlato...

http://www.gazklub.cz/diskuze/viewtopic ... sc&start=0

je tam toho viac niečo aj má zmysle ale na niektorých perlách sa rozum človeku zastavuje
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Mirec8684
Příspěvky: 1
Registrován: 01 led 2009

Příspěvek od Mirec8684 »

Chalani, kedze sa tu spomina, ze pri sirsej gume je valivy odpor rovnaky preco teda vzrasta spotreba pri prejdeni na sirsie gumy?Je to snad sposobene tvarom kontaktnej plochy?

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Milosak_1 »

Mirec8684 píše:Chalani, kedze sa tu spomina, ze pri sirsej gume je valivy odpor rovnaky preco teda vzrasta spotreba pri prejdeni na sirsie gumy?Je to snad sposobene tvarom kontaktnej plochy?
Co jsem z toho pochopil ja, je to kvuli vyssi vaze pneu + disku. Mozna se ale mylim.... ale urcite musis vyvinout vetsi vykon aby jsi napr. pneu o 1/2 Kg tezsi roztocil na stejne obratky nez tu lehci za stejny cas.
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

http://www.fordprobe.cz/pneu.php

kalkulacka na pneu niekto mozno vyuzije
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Odpovědět