Startér , repase - fotonávod

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od JirkaB »

Nazdar Tome, za sebe přiznávám, že mám iracionální nepříjemný pocit ze systému Bendix. Do oranžovýho jsem dal origoš automatí startér, jenže do 091 převodovky není, tak do Doky jsem dal Magneton. Je to reverzibilní změna.
V Doce pouzdro nový, startér měl být po repasi a loni jsem ucpal kruhový objezd u Pardubic. Něco se autu nelíbilo a při dobržďování motorem, zabrzdění na dej přednost to neustál volnoběh. A startér byl lump, když byl horkej, tak prostě nechtěl...tak jsem stál zaseklej ve vjezdu do kruháče a čekal až zchládne...to byla sranda.
A i automat i magneton točí daleko líp. Po zimním či delším stání je to super. Ale jak jsem psal mám psychický problém se systémem Bendix...
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
krtek
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 259
Registrován: 10 kvě 2007
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od krtek »

Já zkušenosti s novým smraďochem nemám. Ale určitě tedy výhoda větších toček a odpadá nutnost řešit vykvrdlané pouzdro v převodovce :-)

Uživatelský avatar
Waladero
Příspěvky: 53
Registrován: 10 úno 2017
Bydliště: Libušín

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Waladero »

Hezký večer,
mám problém se startováním. Mám 6V startér, vše ostatní předělané na 12V včetně cívky startéru. Přijdu k buggy, otočím klíčkem a nic. Po pročtení tématu jsem dle návodu začal zjišťovat problém. Při propojení kontaktu A a B na cívce nic necvakne, ani se nic neroztočí, pouze to hodí jiskru (jako při zkratu). Když spojím kontakty B a C, ve startéru škubne a roztočí se. Po tomhle, když otočím klíčkem, už to točí a chytne normálně. Projedu se, chcípnu a když chci nastartovat, někdy je to OK, ale většinou stejný průběh viz výše.
Pročetl jsem to tady myslím, že důkladně, ale na nic jsem nepřišel. Bude to špatná cívka, má za sebou pár startů?
Předem se omlouvám, pokud to patří jinam. Případně je-li zde už odpověď a já sem si jí nevšiml.
Děkuji předem za rady zkušenějších.

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od john »

Prepojenie kontaktu B a C zvonku cievky simuluje prepojenie B a C z vnutra cievky, ktore sa zjavne nekona, takze velmi pravdepodobne su kontakty opalene, alebo elektromagnet nema dostatocnu dlzku kroku / to ale za predpokladu, ze spinacia skrinka je v poriadku.
Pri normalnom startovani kontakt A dostane impulz zo zapalovacej skrinky, elektroimagnet pritiahne kotvu do polohy v ktorej prepoji B a C a starter sa roztoci. Prepjenie A a B je k nicomu.
Ak prepojenie A a B hodi iskru, tak tam je niekde skrat medzi spinacou skrinkou a elektromagnetom

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od john »

Taktiez dlhodobe startovanie 6V starteru 12 V bateriou nie je zdrave... :D

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Sam »

Setklal jste se nekdo s tim, ze starter nelze vypnout?
Repasuji civku starteru. Na sucho krasne chodi a jadro pekne proklemuje kontakty po privedeni napeti ze spinacky. Po odpojeni se kontakty odchyli. Kdyz ale prisroubuji ke starteru + kabel od batetrky a sepnu spinacku, starter se roztoci a toci a toci a pomuze az odpojeni baterky. Mohla by to byt prorazene civka? Mam podezreni na tu se slabym dratem. A proc jsou tam vlastne civky dve?
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Herbie »

startérů jsem už dělal dost (tedy 12V) ale tohle se mi nikdy nestalo
... a vůbec !

Uživatelský avatar
boldor
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1404
Registrován: 12 kvě 2009

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od boldor »

Teoreticky je jedna vtahovací a druhá přidržovací.
Na sepnutí je potřeba věší síla, na udržení stačí míň. Víc tak zbývá na otáčení setrvákem.
Proč se nevrací ale nevím.
BIG BOYS LOVE BIG TOYS

Uživatelský avatar
Samba
inzertní poeta
Příspěvky: 6111
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Kladno

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Samba »

stalo se mě to u tééčtyrky.. novy megasuperčuprrepasovany od bosche.. byl tam dva mesice a udelalo to toto.. le proč sem deresil..dali inej lepsii..

Uživatelský avatar
Jindra
Příspěvky: 136
Registrován: 31 črc 2019
Bydliště: MB

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Jindra »

Sam píše:
14 bře 2021
Setklal jste se nekdo s tim, ze starter nelze vypnout?
Repasuji civku starteru. Na sucho krasne chodi a jadro pekne proklemuje kontakty po privedeni napeti ze spinacky. Po odpojeni se kontakty odchyli. Kdyz ale prisroubuji ke starteru + kabel od batetrky a sepnu spinacku, starter se roztoci a toci a toci a pomuze az odpojeni baterky. Mohla by to byt prorazene civka? Mam podezreni na tu se slabym dratem. A proc jsou tam vlastne civky dve?
Typ starteru neznám , ale vyzkoušel bych zda na cívce po vypnutí spínačky zůstává napětí, pokud ano je chyba ve vnitřním zapojení, cívka si bere napětí ze silových kontaktů.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Sam »

Pro úplnost posílám schéma. Pokud sepnu spínač 15, startér se roztočí a točí i po rozpojení spínače. Přijde mi, že se točí výrazně rychleji než je obvyklé. Pomůže až odpojení baterie.

Pokud ale spínač přepojím tak aby místo kontaktu 50 sepnul na kontakt v kroužku (tento kontakt je na spínači také vyvedený v podobě letovaného bodu), startér se roztočí běžnou rychlostí a po odpojení se startér vypne. Bohužel nejsem el. zdatný abych dokázal problém odhalit nebo proměřit, že je cívka proražená nebo že proud jde jinudy.
Přílohy
Screenshot103.jpeg
Screenshot103.jpeg (41.01 KiB) Zobrazeno 2981 x
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od evinsen »

Párkrát se mi to stalo,a ve většině případů za to mohla délka chodu cívky.Z různých dárců jsem používal díly a uteklo mi pár detailů v provedení,jako různá hloubka domečku s kontakty na cívce,jiný tvar páky pastorku a samotný pastorek.výsledkem po smontování bylo že jádro cívky v klidové poloze bylo moc hluboko v cívce a po nabuzení pak pružina nedokázala jádro vytlačit mimo zbytkové magnetické pole.Shrnu li to-pastorek na rotoru nedokázal překonat po vypnutí odstředivou sílu rotace na závitnici rotoru,která ho zamkla v sepnuté poloze.Takže chyba může být v cívce i když je v pořádku.Spečené kontakty jsem viděl jen na nových autech,kde je měď nahrazena čert ví čím.Jestli jsi dělal kontakty v domečku cívky,mrknul bych se tam,jestli netrčí moc ven,nebo spojovací kontakt není moc vysoko

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Sam »

Délku chodu jsem oměřoval z jiné cívky. Bohužel cívka byla již v minulosti rozebírána, tak nevím proč to kdo dělal a co tam napáchal. Mám tu ještě jednu cívku z krapet modernějšího provedení, zkusím ji přelisovat na staré platíčko a uvidíme.Je to Bosch na šroubovací terminál ale jak říkáš, má již silové kontakty šizené. Jde o klasický kuprexit ze kterých se dělají plošné spoje, mědi je tam tedy opravdu málo a vyjiskří se výrazně dříve.

Mechanické problémy jsem původně myslel také. Všechna uložení jsem dělal nová a dělal jsem vůle minimální. Startér ale funguje správně když se cinkne přes druhou cívku.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od evinsen »

Roztoč ho jenom přes třicítku,pastorek by se vůbec neměl hnout ven,jinak by to mohlo být na mechanice.Pokud se nehne a objeví se napětí na 15 nebo 30+(přívod z baterie) mělo by to být v cívce.Taky může být v místě záběru pastorku grot na šroubovici.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Sam »

Problem byl opravdu v teto civce. Nemel jsem spravny drat tak jsem ji vymenil kus za kus a prede jak kocourek.
Přílohy
64054E54-4BB8-432A-8D94-9B1669F21855.jpeg
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Jindra
Příspěvky: 136
Registrován: 31 črc 2019
Bydliště: MB

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Jindra »

Sam píše:
20 bře 2021
Problem byl opravdu v teto civce. Nemel jsem spravny drat tak jsem ji vymenil kus za kus a prede jak kocourek.
Zajímalo by mne proč je tam to pomocné vinutí, když se podívám na schéma tak pracuje jen mžik do chvíle než se sepne silový kontakt pak je + na obou stranách pomocného vinutí a tedy je mimo činnost neodebírá proud. Napadá mne, že posiluje cívku elmagnetu k vysunutí a v momentě kdy je pastorek vysunut nezatěžuje odběrem startování. Ale nevím zda je to správná úvaha.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Sam »

Já si to myslím také. Přesně to popsal Boldor o pár příspěvků dříve. Poradíš které je to hlavní a které pomocné ? Na kontaktu 50 se stýkají konce obou cívek. Cívka která má výrazně slabší průřez drátu je zakončená na kostře, druhý konec silného drátu vede do červeného kroužku na schématu. Z toho mi vychází, že pomocné vinutí je ten silný průřez a hlavní je to slabé vinutí na povrchu cívky.
A to mi hlava nebere, proč je hlavní vinutí slabšího průřezu, čekal bych to opačně.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od JirkaB »

Možná si vymýšlím, je to jen spekulace. Vysunout pastorek chce větší sílu, udržet tak velkou nepotřebuje.... pak právě větší síla, větší proud, větší průřez.... spekulace.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od evinsen »

Největší odběr potřebuje pro vysunutí pastorku do zubů setrvačníku.když už je rotor v pohybu pastorek udržuje na místě odstředivá síla na šroubovici.Pomocné vinutí nebere tolik proudu rotoru a jen pastorek udržuje v pozici při startování,aby nevyskakoval po překonávání komprese.Zároveň je to i ochrana,aby při zápalu roztočený setrvačník pastorek vyhodil aby nedošlo k destrukci vynutí

Uživatelský avatar
Jindra
Příspěvky: 136
Registrován: 31 črc 2019
Bydliště: MB

Re: Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od Jindra »

Příspěvek boldora jsem přehlédnul, je to chytré a ve své podstatě jednoduché řešení, zase jsem chytřejší.

Odpovědět