Startér , repase - fotonávod

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Startér , repase - fotonávod

Příspěvek od john »

V poslednej dobe sa dost hovori o problemoch startovania,kde samotny starter moze byt hlavny zdroj problemov.
Skusim popisat rychlu diagnostiku problemu a nie tak rychlu opravu,pokial sa chcete tejto cinnosti prepozicat.

Tu je pohlad na kontakty ,ktore su :
A privod od spinacej skrinky, B a C su spinacie kontakty, startera..Na B terminal je privedeny hruby kabel od baterie..Pri privedeni napatia na A electromagnet zopne kontakty B a C a zaroven vysunie pastorek tak,aby ozubene koleso pastorku zapadlo do ozubenia na zotrvacniku..
Obrázek

Pri probleme startera mozeme vylucit chybny elektromagnet,respektivne poruchy v spinaci elektromagnetu tak,ze kusom vodica spojime kontakt B s kontaktom A.Ak elektromagnet cvakne,to znamena,ze je OK.Ak sa pri tomto teste starter neroztoci,to nas posunie k dalsiemu testu na vylucenie chyby spinaca,alebo samotneho motora startera.
Teraz pouzijeme kabel velkeho priemeru,ale aj srubovak,alebo kombinacky sa daju pouzit zrovna tak.Prepojime kontakt B a C..Ak sa starter roztoci,chyba je v kontaktoch spinaca ( elektromagnetu).Ak sa neroztoci,bude to bud v uhlikoch ,komutatore alebo vo vinuti.Najcastejsie je to kombinacia uhliky / komutator.

PRI TYCHTO TESTOCH JE NUTNE MAT ZARADENY NEUTRAL A KOLESA ZAKLINOVANE.

Ak sme zdiagnostikovali chybu v samotnom starteri,postup pri oprave je nasledovny :
Po odpojeni baterie vymontujeme starter z auta.Po dokladnom vycisteni pristupime k rozobratiu.Najprv odsrubujeme dva M4 sruby drziace kryt zadneho loziska a vyberieme axialne podlozky.(nestratit )
Obrázek
Potom vysrubujeme srub drziaci vysuvaciu vidlicu.
Obrázek
Potom vysrubujeme dva dlhe sruby,ktore drzia armaturu pohromade.
Obrázek
Medzi nosicom uhlikov a komutatorom su dve podlozky.Kovova a fibrova.
Obrázek
Teraz mozeme odstranit predny drzak startera a vytiahnut rotor.
Obrázek

Pri inspekcii komutatora vidime nerovnomerne opotrebovane lamely komutatora a medzery medzi lamelami naplnene oterom z uhlikov a vsetkym moznym.
V tomto pripade je potrebne zrovnat povrch lamiel.
Obrázek

Tento ukon sa urobi na sustruhu.
Obrázek
Po upraveni povrchu je potrebne precistenie drazok medzi jednotlivymi lamelami,zlomeny platok pily na zelezo je celkom vhodny.Pomocou platku odstranime otrepky po sustruzeni tak,aby dielektrikum medzi lamelami bolo jasne viditelne.
Obrázek
Potom uhladime povch komutatora jemnym brusnym papierom.

Dalsi krok je vymena uhlikov.Jeden uhlik je naletovany k armature vinutia,druhy k nosicu uhlikov.Naletujeme nove uhliky a mozeme starter zlozit.Postup je opak rozobrania.Pozor na axialne podlozky,musia byt zmontovane tak,ako boli demontovane.
Obrázek
Rozdiel medzi starym a novym uhlikom.
Obrázek
Otestovanie funkcie startera nie je mozne bez spatneho namontovania do auta,pretoze rotor nema vedenie na strane pastorku.

V pripade chybnych spinacich kontaktov musime odmontovat a odletovat drzak kontaktov,vymenit kontakty a spatne priletovat kontakt A.

Dakujem Yahodakovi za pomoc s fotografiami.
Naposledy upravil(a) john dne 25 zář 2005, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19448
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

jinak bych si dovolil poznamenat abyste OPRAVDU nezkoušeli roztočit startér mimo převodovku - protože nemá ložisko na straně pastorku, důsledkem by bylo utržení vinutí na rotoru a nenapravitelné poškození startéru.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 394
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Příspěvek od VWenca »

Leda by to byl startér z automatu,který nemá vedení (futro) v převodovce.

Uživatelský avatar
FEVER
ex fever.pitch
Příspěvky: 461
Registrován: 07 črc 2004
Bydliště: Jince, jsem-li pozván neodmítnu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od FEVER »

Zdravím,

nikde sem nenašel nějaké typy startérů... tak bych si dovolil se zeptat?

Zarazila mě různá délka těhlch dvou:

Obrázek

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19448
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

to vlevo je běžnej broučí 12V startér, kde je hřídel vedena bronzovým pouzdrem v těle převodovky a to vpravo je, řekl bych, startér "samonosný", který se používal v Automatech. Automatový startér zafunguje kdekoliv, třeba při instalaci 12V motoru do 6V převodovky (není nutné měnit to pouzdro).
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Starterov,co sa tyka fyzickej velkosti je asi 7 druhov.Inac 5S to ma spravne.

Uživatelský avatar
FEVER
ex fever.pitch
Příspěvky: 461
Registrován: 07 črc 2004
Bydliště: Jince, jsem-li pozván neodmítnu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od FEVER »

motor 15 seriovka :( Ale až budu dělat ňáky hovado motor, určitě si vzpomenu na silnější startér :)

Díky za odpovědi
Mirek

Uživatelský avatar
htd
E-bay monster
Příspěvky: 1030
Registrován: 03 led 2003
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od htd »

fever.pitch píše:motor 15 seriovka :( Ale až budu dělat ňáky hovado motor, určitě si vzpomenu na silnější startér :)

Díky za odpovědi
Mirek

z felicie 1.3 MPi 8)

Uživatelský avatar
FEVER
ex fever.pitch
Příspěvky: 461
Registrován: 07 črc 2004
Bydliště: Jince, jsem-li pozván neodmítnu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od FEVER »

:roll: Na mě musíte česky :oops:

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19448
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

prostě startér s reduktorem z Feldy pasuje do převodovky z brouka. Je, podobně jako automatový startér samostatný a má velký výkon. Axiální posuv selenoidu a modul jeho ozubení odpovídá brouku takže ho můžeš v případě potřeby použít.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
FEVER
ex fever.pitch
Příspěvky: 461
Registrován: 07 črc 2004
Bydliště: Jince, jsem-li pozván neodmítnu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od FEVER »

Tak ještě jednou pro Forresta: Pujdu do krámu, řaknu, že chci startér na feldu a namontuji ho do brouka... bude pak líp startovat?

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4616
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Bude rýchlejšie toči? motorom či štartova? to záleži na motore.
Tie štartéry su sprevodované používaju ich aj ultraľahkých lietadlách.
Malá hmotnos?=slušný výkon.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
Sesto
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1712
Registrován: 09 čer 2003
Bydliště: Pressburg
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sesto »

Caffme
Pri repase startera som narazil na problem ako rozobrat doleodfotenu el. mag. cievku.
Potreboval by som to rozobrat, opieskovat - pripadne obrusit a zase zlozit.
Rozoberal to uz niekto z vas?
Dik

Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Sesto Ty sa jedneho dna upieskujes k smrti...
Ak chces rozobrat solenoid,musis odstranit matice z kontaktov.Potom odletujes pripojenie vinutia na koncovku a stiahnes spinac zo solenoidu.
Naposledy upravil(a) john dne 28 led 2007, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Sesto
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1712
Registrován: 09 čer 2003
Bydliště: Pressburg
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sesto »

john píše:Sesto Ty sa jedneho dna upieskujes k smrti...
Ak chces rozobrat solenoid,musis odstranit matice z kontaktov.Potom odletujes pripijenie vinutia na koncovku a stiahnes spinac zo solenoidu.
Mam skatulu s vecami co ide do piesku a bude sa to potom stiekat.Tak preco si to neprichystat ked to moze ist potom jednym fukom?
Matky ako vydis su dole.Kontakty som skusal odsat od cinu ale stale to drzalo ako sproste.
Treba iba viac tahat?Alebo ako?

Tak ako mozem to aj kefou obrusit a potom natret.Ale to bude az ta druha varianta ked to nepojde rozobrat.A hlavne nechcem znicit tu umelohmotnu krytku.

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Telo spinaca je utesnene k solenoidu,neide to lahko.Musis mat cin v tekutom stave a sucasne sa snazit stiahnut spinac.Mozes si pomoct tenkym srubovakom,alebo nozom.A hlavne si neubliz...
PS.to telo spinaca a nove kontakty sa daju kupit.

Uživatelský avatar
Sesto
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1712
Registrován: 09 čer 2003
Bydliště: Pressburg
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sesto »

Takze uz je to dole.Odsavacka nepomohla.Treba nahrievat a tahat.Ked je to dost nahriate ide to v pohode dole.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Kontakty pekne vycistit, vnutro vykefovat, spravit nove tesnenie, obrusit hrdzu proste sa s tym pohrat. :wink:

Uživatelský avatar
Krystof
Vrátný Hřejivého archivu
Příspěvky: 1065
Registrován: 09 pro 2004
Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy

Příspěvek od Krystof »

Tak problém so štartérom došiel aj ku mne.
Mám jednu otázku.
Pastorok sa pri štartovaní vysunie, ale nie natoľko, aby kontakty spínača dostatočne pritlačil. Je tam veľký prechodový odpor, a kontakty sú po pár pokusoch opálené.
Otázka teraz je:
1. Môže byť unavený elektromagnet vysúvania pastorku natoľko, že nevládze vysunúť pastorok úplne (aj keď spojenie "unavený elektromagnet" mi veľmi nejde dokopy)? Má v tom prípade zmysel sa v tom hrabať?
2. alebo môže byť chyba niekde inde? Štartér som rozobral a vyčistil. Mám pocit, že sa pastorok vysúva vcelku ľahko.
Rozmýšľal som aj nad chybou v elektrike, ale ani po prepojení + priamo z baterky a kontaktu elektromagnetu sa to nespráva ináč. Túto možnosť som teda vylúčil.
A ešte jedna otázka - ten štartér z Feldy pasuje bez úpravy? (mám štartér s priemerom hriadeľa cca 10mm a s počtom zubov 9.)
Prodím o radu, zajtra som sa chcel vybrať do vašich krajov... :cry:

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Tu je viac moznych kombinacii.
1. elektromagnet - vymenit.
2.mechanicka zabrana volneho posuvu vysuvania pastorka - vycistit,upravit.
3. vola medzi pastorkom a hriadelou moc velka - vymenit.
4. opalene kontakty spinaca, ani pri plnom pohybe kotvy nedojde ku kontaktu. Vymenit kontakty / cely solenoid.

Toto su zakladne veci na zistenie, potom je este dalsich par veci,ktore mozu hrat ulohu...

Uživatelský avatar
Krystof
Vrátný Hřejivého archivu
Příspěvky: 1065
Registrován: 09 pro 2004
Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy

Příspěvek od Krystof »

Tak po nočnej akcii sme o trochu múdrejší.
Nedostatočné vysunutie pastorka nakoniec spôsobovala vidlica, ktorá bola na jednej strane vyskočená z vodiaceho krúžku (bolo ju treba trochu stlačiť dokopy, časom už mala dosť veľkú vôľu). Elektromagnet má silu dostatočnú. Takže tento problém sme odstránili.
Po zložení nastal problém druhý - samotný motor štartéra je v skrate. Takže zrejme som niečo zle poskladal. Tak ideme na to.
Opakujem môj dotaz na štartér z Felicie. Aj keď viem, že je to barbarský čin, ale malo by to dve výhody - 1. momentálne nemám dosť času na hranie sa so štartérom a 2. dosť ma hnevá nemožnosť odskúšať štartér mimo prevodovky (po piatom raze v priebehu večera ho už odmontujem aj poslepiačky...).

Odpovědět