Jak koupit brouka

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Jak koupit brouka

Příspěvek od yahoďák »

Jak koupit brouka??

Nezávazný návod, jak postupovat při koupi brouka…

Protože se množí a stále opakují dotazy jak koupit brouka a na co si dát pozor (a s příchody nových uživatelů to nebude jiné), pokusím se shrnout to nejdůležitější.

Proč brouka….otázka zní – chci si skutečně koupit brouka, jsem si dostatečně vědom všech specifik?
Ti kdo v tom mají jasno, pokračují k bodu 2) a níže, ostatní čtou dále:
Brouk má svoje specifika, zákonitosti a limity. Zdůrazním spíš nevýhody, protože výhod si každý nadšenec uvažující o koupi brouka najde tunu a nevýhody může přehlédnout.
Je potřeba si uvědomit, že brouk byl zkonstruován a uveden do výroby na sklonku třicátých let minulého století jako úsporné vozidlo pro motorizaci mas. Tohoto konceptu se v zásadě brouk držel az do konce výroby (s jistými drobnými vyjimkami) Z toho plyne zaměření na spolehlivost, nikoliv na výkon.
Takže je jasné, že s broukem nás spráská kdejaké moderní auto na výkon motoru nebo brzdy. Řešením je nákladná stavba nadupaného motoru (ovšem na úkor životnosti a dalších nákladů na povýšení podvozku a brzd na úroveň motoru).
První otázka tedy zní: co od brouka chci? Závodit? Tak to bude drahé – jsem schopen/ochoten to platit?
Dalším faktorem, jako u mnoha jiných ojetých aut je stáří nabízených aut a mnoho předchozích majitelů. Každý z nich se mohl (ale nemusel) na autě negativně „podepsat“ špatnou, nebo žádnou údržbou a opravami. Paradoxně je někdy lepší zanedbaný kus v originálním stavu/laku, než navoněné auto s novým lakem, ale pod ním prasecky vyvařené a opravené. V obou případech nutně přijdou další postupné náklady – opět – jsem schopen/ochoten to platit?
Výhodou je celkem dobrá dostupnost dílů literatury a zkušeností s opravami.
V kostce – koupí brouka to nekončí(je potřeba si nechat jistou rezervu, ne po hlavě koupit za všechny prach by? super auto), ale začíná - průběžně se do něj sypou další peníze a práce – tedy pokud se s ním jezdí a není jen objektem leštění.

Varování: jízda s broukem je značně návyková – kdo to jednou zkusí, pořád mít to musí….


Obecné rady:

a) Než se vydáte na obhlídku konkrétního auta snažte se vyčíst a zjistit v literatuře nebo jinde co nejvíce podrobností o tom, jak má auto vypadat v originálním stavu a kolik stojí běžníý spotřební materiál
b) Nestyďte se vzít sebou na prohlídku někoho zkušenějšího
c) Pokuste se vypnout emoce a zapnout rozum…já vím, stojí před vámi vytoužený brouk, za přijatelné peníze, v oblíbené barvě, nablýskaný, srdce jásá…..ale co když není uplně OK a/nebo jinde čeká ještě lepší?? Nehrňte se do koupě po hlavě
d) Trvejte na zkušební jízdě a to s nastartováním vozidla při studeném motoru (viz sekce motor)
e) Doba je zlá, takže se nedivte, pokud by prodávající podmiňoval zkušební jízdu složením požadované ceny na dřevo…jednak se stalo, že kupující s prodávanou věcí odjel a nevrátil se, druhak se prodávající brání před úchyláky, kteří přijedou, povozí se, otravují ho hodinu a pak se zeptají, jestli by to nenechal na splátky, nebo tak za polovinu ceny, tře?ak co když při zkušební jízdě vůz nabouráte nebo jinak poškodíte??
f) Obecně platí (ale jsou i vyjímky), že lépe na tom bude auto, které měl starší majitel delší dobu, než mladší krátkou. Ten kdo má auto déle ho asi měl rád a staral se o něj a většinou prodává z různých blbých důvodů, neprodal by, kdyby nemusel a mohl si auto nechat. Auta prodávaná po velmi krátké době – proč?? Majitel si zablbnul a už ho nechce? Zjistil, že není v takovém stavu jak by si představoval a vyžaduje další investice, tak se ho radši zbaví?? Samozřejmě ale může jít o fandu, který jen má za lubem pořízení jiného brouka, protože mezitím změnil svá kriteria a tak se potřebuje zbavit svého dobrého, ale jemu už nevyhovujícího auta.
g) Pozor na telefonáty typu: „Pane, to je jako nový, na tom nenajdete jedinou chybičku“…..někteří lidé jsou buď slepí nebo blbí, nebo jen chtějí za každou cenu nalákat žhavce a prodat třeba se slevou…..pak se stane, že jedete velkou dálku a jste těžce zklamáni…foto přece jen napoví.
f) Náhradní díly v ceně vozu...často jsou k autům nabízeny hromady použitých náhradních dílů. Leckdy je prodávající majitel sám dostal k autu a neupotřebil, ale může jít o použité díly, které byly na prodávaném voze vyměněny v rámci oprav a údržby a jejich funkce je tedy přinejmenším sporná, takže se může stát, že po přetřídění a proměření jich polovinu vyhodíte. Bral bych to jako bonus, bez velké váhy na cenu.

Konkrétní rady při koupi vozu, rozdělené do tematických skupin. Zvýrazněny jsou běžné vady a/nebo možná opotřebení, která sice nemusí bezprostředně omezovat provoz auta, ale v budoucnosti (někdy velmi blízké) mohou přinést další výdaje. Tyto výdaje je tedy nutné si promítnout do pořizovací ceny, jejich znalost může být dobrým výchozím bodem k vyjednávání o slevě:

1)Doklady - ti kdo v tom umí chodit a? přeskočí na další bod
a) Brouk má českou RZ a technické osvědčení
jako i u jiných aut dbáme na to, aby prodávající byl zapsán jako vlastník auta (nebo měl plnou moc majitele – třeba v případě autobazaru). Kecy, že to je kamaráda a ten to určitě převede se pak mohou proměnit v noční můru a shánění…
Kontrola výrobních čísel: samozřejmě vše by mělo souhlasit s doklady - pokud je v dokladech číslo motoru, tak i ono – je umístěno na pravé zadní straně motoru – pod dynamem/alternátorem. V současné době se již číslo motoru neeviduje, jen jeho typ - což jsou písmena vyražená před číslem motoru.
Dále má mít správný brouk číslo karoserie, které by mělo být shodné s číslem podvozku - pokud nebyla karoserie vyměněna (najdeme ho na plechovém štítku nanýtovaném na hraně předního čela, nebo na přepážce za rezervou – viditelné, když se otevře kufr (nebo u brouků vyrobených v mexiku je číslo karoserie vyraženo naopak na zadní pravé hraně čela – v prostoru motoru).
Další, nejdůležitější údaj je číslo podvozku - hlavní identifikační znak vozidla, v nových formulářích technického průkazu je uváděno jako VIN (přestože číslo podvozku nesplňuje formát VIN - vzhledem k faktu, že většina brouků byla vyrobena před uvedením normy ISO upravující náležitosti VIN v platnost)– je pod zadním sedadlem, nahoře na tunelu, před dvířky kryjícími spoj řadícího táhla s převodovkou.
Zde narážíme na specifika českého prostředí:
1)nýtované štítky se často ztrácí, zejména po havárii a opravách
2)úředníci často v dokladech věc zjednoduší a uvádí jen číslo karoserie – ale to, které je na rámu
3)za leta užívání a výměny majitelů často dochází k výměnám jak karoserií tak i motorů a to buď legálně, přepisem na patřičném úřadě – takže i když podle čísel se má jednat o starší model, než je ve skutečnosti, nebál bych se toho. Varianta nelegální…co dodat, děje se to i u jiných aut, u brouků je to ale z jiných důvodů než u běžných aut (kde se legalizuje kradená věc např.). V zásadě, pokud je číslo přebroušeno (vyvařený kus karoserie) a znovu vyraženo naprosto očividně, tak že to z dálky uvidí průměrný policista při silniční kont role nebo technik na STK při evidenční kontrole nutné k převodu, tak pryč od toho….problémy za to nestojí.
4)Poslední záležitostí je platná technická prohlídka – v případě, že brzy končí, nebo se jedná o převod z okresu do okresu, je třeba počítat s tím, že jí auto musí znovu absolvovat a promítnout si do pořizovací ceny příslušné náklady (seřízení karburace, ojeté pneu, seřízení brzd a geometrie – pokud něco z toho není v pořádku). A opět: – jsem schopen/ochoten to platit?
b)Brouk je dovezen ze zahraničí, nebo je bez CZ dokladů (odhlášený ano i takoví chytráci se najdou, nebo jde o kus jehož doklady byly použity na přestavbu jiného auta).
Možnosti jsou: koupit české doklady (celkem běžná komodita)a provést přestavbu. Nebo vozidlo přihlásit na veteránské doklady. V otázce dokladů „normálních“ nebo veteránských se i zde vedou dlouhé debaty. Veteránské momentálně umožňují provoz de facto bez omezení - cituji: ….vozidlo nesmí být používáno v denním provozu…k podnikání…
Jejich pořízení, včetně testace HV je řádově 3-4x levnější než cena normálních dokladů. Také povinné ručení je levnější - od 1/12 do ½ normální sazby. Je třeba si uvědomit, že provoz na veteránských značkách nebyl vždy tak liberální a protože ho bohužel řada lidí zneužívá, což se nelíbí MD ani pojiš?ovnám, nelze zaručit, že podmínky budou pořád stejné. Dokonce se již zpětně přezkoumávají některé ne zcela košer případy „veteránů“ provozovaných jako HV a neoprávněně přidělené doklady odebírají.
Takže otázka při pořizování levného brouka bez CZ dokladů zní:
Mám na CZ doklady / nevyjde náhodnou výsledná cena auta bez dokladů po jejich dokoupení víc než jiné auto s doklady ??
Když si pořídím veteránské značky jen proto, že zaplatím levnější povinné ručení, mám vůbec na provoz auta??? Jen za benzín totiž za rok utratím víc než za povinné ručení.
Stojí mi za to, nechat se v budoucnu nechat buzerovat nějakým ouřadou a riskovat, že se podmínky zpřísní, o doklady HV přijdu, nebo s autem nebudu moct jezdit dle svých představ a potřeb a budu mít v podstatě neprodejné auto, do kterého jsem mezitím narval další peníze?
To jsou možnosti možná trochu přehnané, ale je na každém, jak se rozhodne.

2) Karoserie včetně podvozku:
a) Lak
1) Nový, nebo zánovní
Není to past na kupce?? Kdo tem lak dělal, zná ho někdo?? Je k tomu fotodokumentace, jak auto vypadalo před lakem, co bylo vyvařeno, kde kitováno a proč?. Zkuste zvednout těsnění oken, častá finta rychlolakýrníků je nevyndavat okna…o čem to svědčí?
Pokud je zastříkané čalounění tak si s lakem asi moc práce nedali….
2) Původní, nebo starší lak
Vyplatí se zhodnotit jeho stav, náklady na obnovu nejsou zanedbatelné.
Jakýkoliv pupínek nebo prasklina se bude časem zvětšovat aa zvětšovat
b) Celkový stav karoserie, jednotlivé díly
1) Koroze, resp. její opravy
Klasická místa, kde brouk zkoroduje: spodní část zadních čtvrtpanelů, prahy(nezaměnit se stupačkami), spodní části předních čtvrtpanelů-špičky (na těchto místech se podepisuje vedení teplého vzduch k topení, pokud brouk při zkoušce netopí může být jednou z příčin netěsnost vedení v důsledku koroze a je třeba hledat kde je chyba), podběhy-přední za koly a zadní před koly- v místech kam odlétává bahno – koroze v těchto místech způsobí zatékání dovnitř auta a následnou korozi podlahy-hlavně na krajích.
Ovšem nejhorší je, když koroze napadne nosné prvky podvozku – tunel a „kladivo“ – úchyt přední nápravy – zejména u 1302,1303 (náprava McPerson) je tato oprava nákladná a taky u nich často koroduje podběh v místě horního uložení tlumiče.
U klasické torzní přední nápravy je nepříjemná a obvyklá koroze těch dvou dílů, které spojují tubusy v nichž jsou uloženy pružiny – pozor na neodbornou opravu této koroze, kdy je reparatura navařena přes nemocné místo.
Občas se projevuje koroze pod zadní mřízkou odvětrání (za zadním okénkem na boku) způsobená zatékání vody touto mřížkou.
Opravy koroze nebo havárií:
Mnozí klempíři kováři jsou přesvědčení, že opravovat brouka je velmi jednoduché a výsledky jsou pak tristní.
První problém jim způsobí to, že brouk má velké množství ploch zaoblených a vypouklých, což se z tabule plechu – bez originál reparatur (a ani ony mnohdy nepasují ideálně) těžko dohání – důsledek je jasný, dožene se to kitem, takže auto je pak menší sochařské dílo.
Častým nešvarem je to, že se při vyvařování nesundá karoserie od podvozku, kraje podlahy se při vyvařování spojí napevno s kraji karoserie….práce na uvedení do správného stavu je velká.
Další kriitické místo jsou již zmíněné prahy – při opravách se často neřeší to, že uvnitř má být extra „trubka“ pro vedení teplého vzduchu. Její absence způsobí menší účinnost topení a hlavně rychlejší korozi kvůli srážení vody. Dalším důležitým detailem je vedení teplého vzduchu k přednímu oknu – originál je provedeno papírovými hadicemi napojenými na práh dole ve špičce předního čtvrtpanelu…je asi jasné, jako toto spojení dopadne při rychlé opravě…..takže vyzkoušet, jestli jde alespoň nějaký teplý vzduch k oknu….
2) Prahy – podstatné je řečeno výše, dlužno říct, že ani továrně(druhovýroba) dodávaná reparatura tohoto dílu není dokonalá a nezaručuje její dlouhou životnost, chtějte vědět co nejvíce o provedení opravy, fotodokumentaci (jak to má vypadat: viz Projekty, Fenix….)
3) Dveře – kromě kontroly koroze hlavně na spodní straně (pokud tam ani nedrží těsnící guma není to dobré) hlavně zkontrolovat jak dveře dosedají – jestli mají rovnoměrné spáry, jestli jejich zadní roh nedosedá na práh – to může způsobit opotřebovaný pant (oprava za pár korun) ale také velká koroze spoje A sloupku s prahem – takže se celý sloupek při otevření dveří prohýbá a to už není banalita.
Zkontrolujte si, jestli jdou stáhnout okénka a jestli chodí zlehka
4) Kapoty – problémová je zejména přední – možná koroze i praskliny na přední dolní hraně. Taky si kapotu důkladně prohlédněte zevnitř. Může být opravená po menší rance, zvenku hezky vykitovaná, ale zevnitř bude vidět (cítit na pohmat) nerovnost (dolíky nebo nerovnosti na hranách prolisů)
5) Blatníky – pokud není spoj blatníku s karoserií proveden tak jak má – šroubovaný s vložením těsnění, ale je spára vykitována a přelakována utíkejte rychle pryč a už nechtějte nic dlašího vidět.
Pokud je blatník rozšířen přivařením lemu na okraji může to být zdrojem problémů-praskání laku a kitu.
Laminátové blatníky – kromě výhod – někdy menší hmotnost, nikdy nezkoroduje, velký výběr při potřebě auto rozšířit – mají i nevýhodu danou materiálem. Laminát je trvdý a křehký, může se stát, že při pnutí (karoserie pracuje při zatížení) reaguje tak, že na povrchu se tvoří vlasové praskliny – pochopitelně i v laku
6) Střecha -
Plátěná – faltdach – zkontrolovat, jeho stav, těsnost, chod.
Šíbr – zasouvací plechová – zkontrolovat, jestli v celém rozsahu chodí lehce - kličkou je třeba točit jen malou silou. Okolo šíbru by mělo být těsnění - sametka (chybí-li je to cca 1000,-). Zkontrolujte stav plastových krycích lišt mechanismu - deformace, praskliny.
Dalším důležitým bodem je jestli odtéká voda – když je šíbr otevřený dají se najít v každém rohu odtokové otvory, ty jsou odvodněny hadičkami vedenými A a C sloupky do podběhů. Pokud jsou ucpané nebo poškozené neodbornou opravou karoserie, voda zatéká kam nemá a přinejmenším způsobí poškození čalounění stropu.

7) Okna – pozor na přední – poškození (praskliny, poškrabání) jednak zhoršují výhled a ničí gumičky stěračů, druhak mohou být důvodem k neúspěchu při prohlídce na STK.
Pozorně si prohlédněte všechna okna....často se se na nich najdou černé tečky-vystouplé jsou to stopy po jiskrách odlétávajících z flexy při broušení/řezání na autě (nebo jiném vedle stojícím). Krom toho, že znesnadňují mytí oken stěrkou, je to také vizitka pečlivosti toho, kdo na autě klempířské nebo jiné práce prováděl....
Zadní – pokud je s vyhříváním, nechte si ho předvést.

3) Motor
Identifikace typu (objemu) motoru - (zkušení, nebo znalí přeskočí na další odstavec)
Občas se vyskytnou případy, že je 1200 vydáváno za 1300 a pod.
Není od věci si před prohlídkou zjistit v literatuře nebo na netu jak má být daný motor osazen (velikost a typ karburace, typ rozdělovače, palivové pumpy), ačkoliv se mnohé dá zaměnit. Na odstrojeném motoru lze najít (na bocích olejové vany - pod zdvihacími tyčkami rozvodů) odlitý nápis - např. AS 41, který určuje typ motoru. Stejně by ho měla určovat písmena vyražená před číslem motoru, ale co si budeme namlouvat.....
Základní rozdpoznávací znaky jsou:
1) "Noha" = podstavec dynama - motory 25 a 30PS jí měly vcelku s karterem, motory 1200 34PS a všechny mladší jí měly přišroubovanou
2) Hlavy - provedení sání
- motory 1300 a 1600 s "dvojitým sáním" jsou jasné, každý z páru válců má v hlavě samostatný sací kanál.
- motory s jednokanálovým sáním - tedy 1200 34PS, 1300, 1500 a 1600.
Motor 1200 se liší od všech ostatních tím, že dosedací plocha příruby sacího potrubí je vodorovná, kdežto motory 1300 a víc mají dosedací plochu šikmo skloněnou - svažuje se od středu motoru dolů směrem ke krajům auta, je to patrné okem, navíc 1200 má větší rozteč šroubů připevňujících sání k hlavě oproti 1300.
ObrázekObrázek

– trvejte na nastartování studeného motoru – to se nejlépe projeví jestli a jak „bere“ olej, typické je při velkém opotřebení výrazně větší kouřivost (namodralý dým=olej) z levé koncovky.
Také se pozná jak funguje sytič a jestli sotva zahřátý motor po přechodu na volnoběh nezdechne….souvislost se stavem(těsnost) a seřízením karburátoru.

Jakékoliv zvuky z kategorie ?ukání jsou také projevem opotřebení (ojniční ložiska, pístní čepy)…takový motor třeba bez potíží najede dalších 100.000km, třeba ne…posoudit musí odborník.

Celkový stav motoru a jeho čistota také mnohé napoví – karburátor a palivová pumpa znečištěná prolínajícím benzínem, motor znečištěný olejem okolo řemenice, rozdělovače a pal.pumpy a dole na výměnících – to svědčí o přístupu majitele a do budoucna bude vyžadovat zásah a náklady na přetěsnění. Komu nezáleží na ekologii, tak by měl přemýšlet alespoň o životnosti motoru, kterému průběžně mizí olej a taky o bezpečnosti – unikající benzín….
Není od věci prozkoumat hadičky pro přívod benzínu – mohou na sobě mít datum výroby….staré nutno preventivně vyměnit.
Při stojícím motoru lze vyzkoušet ještě axiální vůli – uchopte dolní řemenici a zkuste s ní pohybovat dopředu a dozadu – pokud je vůle tak velká, že jí cítíte, má už toho motor hooodně za sebou.
Výfuk a výměníky topení – pozor na spoj mezi výměníky a tlumičem – problematické místo z hlediska utěsnění, mnozí „odborníci“ to vyřeší svařením, co nastane za problémy při potřebě výměny výfuku nebo prací na motoru je nasnadě.
Pozor také na hlučný „laděný“ výfuk a kecy typu: „…..ten šlape co“…hutný zvuk Vás sice vezme u srdce, ale může zakrýt mechanické pazvuky linoucí se z motoru.
Pozor také na častá prohlášení typu :“Motor po GO“…berte to s rezervou.....mnoho lidí se domnívá, že generální oprava sestává z výměny sady válců a kroužků, nalakování plechů, navěšení cetek jako chromové plechy a doplňky, průhledné víčko rozdělovače (mimo jiné dlouhodobě nemá stejně dobré vlatnosti jako originál). Také těsnící hmoty na bázi slikonu vytlačené v síle 1mm a více mezi všemi spoji dílů motoru nejsou vizitkou velké odbornosti.
4) Převodovka, spojka
Kontrola těsnosti a stavu manžet na poloosách
Rychlosti musí jít řadit hladce, bez hrknutí po zařazení, samozřejmě nesmí samovolně „vypadávat“, při jízdě se zařazenou rychlostí nesmí nic od řadicí páky drnčet – to je znamení opotřebeného uložení řadicího táhla (pár korun, ale hodně práce)
Pokud při rozjezdu auto škube, cuká, může to znamenat nerovnou lamelu nebo přítlačák, prasklou pružinu na vystavovacích pákách.
Cukání při rozjezdu a divné zvuky může způsobit špatný stav kloubů - u výkyvných poloos opotřebení tzv. kamenů-na začátku polosy u převodovky, u náprav IRS jsou homokinetické klouby na obou koncích poloosy, mají vlastní náplň maziva, takže pokud jsou dlouhodobě poškozené manžety (viz. výše), má to negativní dopad na životnost kloubů.
Pozor na hlučné spojkové ložisko (kvílení) – hlásí, že už toho začíná mít dost…
5) Kola, brzdy
Ojeté pneu jsou spotřebák, ale něco stát budou.
Co rezerva, drží tlak, funguje ostřikováním prostřednictvím tlakového vzduchu z ní (je-li jím daný model vybaven)????
Prostým zalomcováním rukama poznáte nadměrnou vůli v ložiskách.
Při brždění by se neměly ozývat kovové zvuky (opotřebené obložení), krok pedálu nesmí být příliš dlouhý a měkký.
Při jízdě nesmí auto při puštění volantu táhnout ke straně, velká vůle na volantu při zatáčení signalizuje problém s převodkou řízení a/nebo rejdovými čepy. Pozor na 1302,1303, ty mají vnitřní čepy na spojovací tyči řízení spojené v jednom kuse s ní, takže cena dílu je oproti cca 400,- za jeden čep u torzní nápravy dost vyšší. Další problém navíc u 02,03 je stav pomocného ramene řízení (vpravo)
Pokud auto stojí „nahrbeno“ na stranu znamená to únavu torzního odpružení, v horším případě prasklé některé pero (u přední nápravy)…takže další práce/výdaje
6) Interiér – zhodnotit stav čalounění (a jestli nám vyhovuje styl, barva – měnit to jsou zase další výdaje)
Pozor vyzkoušet jak jsou posouvat sedačky vpřed a vzad, jestli nemají velkou vůli v uložení, v případě implantace nějakých moderních sportovních si prohlédnout způsob, jakým je to provedeno…
Volant – jeho značné ošoupání (spolu s gumičkami na pedálech) vypovídá o mnoha najetých km – připouští to i prodávající, nebo tvrdí, že se tím jeszdilo jen svátečně?
Praskliny na ramenech originálního VW volantu zase mohou signalizovat přestátou havárii – čelní náraz.
U volantu ještě zkontrolovat vůli ložiska hřídele volantu v sloupku řízení…zejména u 1302 je často značná, ale ne ve vlastním ložisku, nýbrž se opotřebuje otvor pro ložisko ve sloupku řízení….za následek to má nepříjemný pocit při jízdě, ale při opravdu velké vůli se stane, že při větším tlaku na volant se tento vychýlí tak, že spojí kontakty pro klaxon s kostrou a auto začne samovolně troubit. Pokud má auto originální volant a klaxon není zapojen na středové tlačítko resp. půlměsíc, ale má navíc nějaké tlačítko v přístrojovce, tak je tam asi tenhle problém….
7) Elektoinstalace
Světla svítí, klaxon troubí, stěrače stírají….jen letmý pohled pod přední kapotu do oblasti pojistkovnice mnohé napoví….zmatené klubo drátů nejlépe stejné barvy (dodatečně „odborně“ napojené spotřebiče, dráty spojené "smotáním") …to může způsobit kolaps systému a kromě výdajů na opravu i jiné nepříjemnosti – nedojetím do místa určení počínaje, požárem konče….
Názorná ukázka jak elektroinstalace nemá vypadat je zde:
Obrázek
za poskytnutí obrázku děkuji Kryštofovi, který auto v tomto stavu koupil a jistě to již změnil

Upozornění: podobnost praktik skutečných prodávajících nebo jakéhokoliv nabízeného brouka s výše uvedenými řádky je čistě náhodná. Text vychází z negativních zkušeností autora a jeho vrozeného pesimismu.
Pokud má někdo zkušenosti s jinými špeky nebo chce cokoliv uvést na pravou míru, sem s tím….
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 22 led 2007, celkem upraveno 9 x.

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Yahodakovi trikrat slava.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Tak toto je biblia pre začiatočníkov. NO COMENT.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

To admin : prosim,oznac Yahodakov prispevok ako Dolezity.

Uživatelský avatar
Pavel Kubín
Pan Vierloch
Příspěvky: 129
Registrován: 29 srp 2003

Příspěvek od Pavel Kubín »

Moc pěkně napsané!!!
Dodávám, že broukadlo, které by splňovalo všechna tato přikázání, se dá v praxi sehnat jen těžko (pokud vůbec), ale je to super návod, jak se při koupi vyhnout navoněným mrtvolám a/nebo nečekaným investicím krátce po koupi...
Nepřeceňoval bych význam č. karoserie a motoru, první dnes nikoho nezajímá (vlastní zkušenosti s úspěšným absolvováním STK bez tohoto čísla) a výmaz druhého stojí cca 10 Kč za kolek a na evidenci vozidel.

Uživatelský avatar
threeseven
náhodný kreativec
Příspěvky: 2548
Registrován: 13 led 2003
Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od threeseven »

Dá se pomocí magnetu nějak odtušit míra zrezivění (ev. vykytování) plechů? Kdysi mi to totiž někdo doporučoval, ale nezkoušel jsem to.

Při koupi broučana jsem dával bacha i na I nosníky podlahy co jsou vidět v podběhu (funkci pls ev. opravit). Často jsou překryty vrstvou (-ami) tlumexu a na pohled vypadají OK. Ale stačí do nich píchnout šroubovákem a kolikrát jsou prorezlé skrz. Takhle jsem nachytal 3 prodávající, co tvrdili, že podlaha je OK.

Yahoďákovu skvělou práci už chválit nebudu, panč už by to asi vypadalo divně. ale =D> můžu
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...

Uživatelský avatar
bugz
zrůdný magor flat4.org
Příspěvky: 1979
Registrován: 12 črc 2005
Bydliště: Kardanová Řečice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bugz »

Super, tak tohle jsem měl číst tak před dvanácti lety, byl bych o dost movitější a neměl doma kupu šrotu.

Jinak velká pochvala, snad si to potencionálové vezmou k srdci.
flat4 teoretik gang member number 1

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Ty vwoe eště že to tu nebylo dříf. Jednak bych si dlouho žádnýho brouka nekoupil a druhak bych si pak připadal jako kreten i kdybych měl super voňavku.
Ba ne Yahoďáku, tebe je tu pro nás škoda... Paráda.
:prayer:

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

kdes byl když jsme kupovali Hektora? :lol:
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

To John - oznaceno

To Yahodak - na tohle sepisovani bych nemel nervy
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

BTW jeste k bodu prevodovka

Pokud při rozjezdu auto škube, cuká............................
take to muze byt vybehanym deferencialem, konkretne kameny ve kterych je ulozena poloosa (muj pripad)
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Příspěvek od Lugen »

Škoda že to nebylo napsáno před dvěma měsíci, treba bych místo podvozku nemel hromadu hlíny, teda co se pravé strany týče. Levá, kterou jsem kontroloval, je docela v poho.
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
pajas
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 425
Registrován: 01 čer 2005
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pajas »

Vynikající článek, děkuji =D> =D> =D>

Zrovna vybírám Brouka a tak přišel v pravý čas :D

Pro ty, kteří ho budou kupovat v bazaru je tady: http://home.tiscali.cz:8080/cz630993/ca ... arnici.htm humorně pravdivý popis živočicha jménem bazarník.... :shock:

Uživatelský avatar
krizmen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1679
Registrován: 15 led 2004
Bydliště: Schakalovw

Příspěvek od krizmen »

klobouk dolů =D>
v duchu si říkám: kde, kua, bylo forum, když jsem kupoval brouka? :twisted:
Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Díky za ohlasy...

Jo přesně, kde bylo fórum a net vůbec, když jsem si kupoval prvního brouka....jenže možná, že kdybych tohle tenkrát věděl, tak bych si ho nekoupil a pak ani druhýho a....a tenhle článek bych nemohl napsat :lol:

To Herbie: připomínku na vliv kloubů si dovolím zakomponovat do článku, a? je to kompaktní, dík
To Pavel Kubín: jasně, brouk, který by neměl ani jedno z uvedených opotřebení nebo vad stojí leda tak možná ve Wolfsburgu v muzeu :lol:
...jde mi o to,aby si kupující uvědomili, co všechno je může čekat a něco stát.
Pravdu máš s číslem motoru, č. kastle sice můžou pominout při průběžné technické prohlídce, pokud máš to auto na sebe napsané delší dobu, ale při evidenční kontrole nutné pro změnu majitele by ho měli kontrolovat - nahrazuje dnešní VIN a je to vlastně jediná identifikace auta...ale jak píšu: kdo v tom umí chodit, přeskočí :wink:
To Jakub: existuje nějaká elektornická mašinka, která zjistí tlouš?ku laku, takže u zánovních aut odhalí, jestli je to prvolak z fabriky, nebo je tam více vstev, mám pocit, že na principu vyhodnocení odporu???Tápu....

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

yahoďák píše: To Jakub: existuje nějaká elektornická mašinka, která zjistí tlouš?ku laku, takže u zánovních aut odhalí, jestli je to prvolak z fabriky, nebo je tam více vstev, mám pocit, že na principu vyhodnocení odporu???Tápu....
Trafil si. Akurát u týchto áut nieje rozhodujúce "aspoň podľa mňa" či má 2-3vrstvy laku cca 200-250mikronov ale koľko je tu tmelu alebo laminátu a to je sem tam aj na centimetre :roll:

Môj je z roku 1976. Mal 6 vrstiev laku :!: .
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
czert
Příspěvky: 249
Registrován: 13 bře 2005
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od czert »

Myslim, že Yahoďák by si zasloužil medaili. Škoda, že jsem ho a vlastně celý Flat 4 neznal před koupí mojí superky. :? Yahoďák buď pochválen :prayer:

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od prak »

SO 545 píše:
yahoďák píše: To Jakub: existuje nějaká elektornická mašinka, která zjistí tlouš?ku laku, takže u zánovních aut odhalí, jestli je to prvolak z fabriky, nebo je tam více vstev, mám pocit, že na principu vyhodnocení odporu???Tápu....
Trafil si. Akurát u týchto áut nieje rozhodujúce "aspoň podľa mňa" či má 2-3vrstvy laku cca 200-250mikronov ale koľko je tu tmelu alebo laminátu a to je sem tam aj na centimetre :roll:

Môj je z roku 1976. Mal 6 vrstiev laku :!: .
Blízkému okolí prahy můžu s tlouš?koměrem laku posloužit.
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

prak píše:
SO 545 píše:
yahoďák píše: To Jakub: existuje nějaká elektornická mašinka, která zjistí tlouš?ku laku, takže u zánovních aut odhalí, jestli je to prvolak z fabriky, nebo je tam více vstev, mám pocit, že na principu vyhodnocení odporu???Tápu....
Trafil si. Akurát u týchto áut nieje rozhodujúce "aspoň podľa mňa" či má 2-3vrstvy laku cca 200-250mikronov ale koľko je tu tmelu alebo laminátu a to je sem tam aj na centimetre :roll:

Môj je z roku 1976. Mal 6 vrstiev laku :!: .
Blízkému okolí prahy můžu s tlouš?koměrem laku posloužit.
To nerob. Chceš niekomu zobra? ilúzie :twisted: Už mlčim :roll:
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Přidal jsem nahoru ještě jednu prasárničku, se kterou jsem se setkal opakovaně na oknech....

Odpovědět