Rozdělovače - pro a proti

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2741
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Michal »

Musí být u rozdělovače podtlaková regulace?? Dá se dokoupit?? A včem je lepepčí bezkontaktní rozdělovač?? Díky.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19446
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Pro originál neupravený motor je podtlaková regulace předstihu to nejlepší, pokud nemáš zkušenosti, tak pro normální podtlakový rozdělovač najdeš seřizovací hodnoty v každém manuálu. Převážná většina brouků(kromě těch nejstarších a potom některých busů), měla právě rozdělovače s podtlakovou regulací-určitě ne samoúčelně.

Pokud bys pořídil rozdělovač pouze s odstředivou regulací (Bosch 009, 050, Mallory...), tak bys asi seřizovací hodnoty musel trochu lovit a výsledek nemusí být to pravé ořechové (přechodové díry apod). Rozdělovače s pouze odstředivou regulací jsou berličkou v případech, že se montují karburátory, které nejsou vybaveny výstupem podtlaku.

Jinak elektronické zapalování v levnějším pojetí je vlastně náhrada za kladívko, které vidíš po sejmutí víčka rozdělovače a palce. Jeho instalací odbouráš nutnost seřizování kladívka a tím i doseřizování předstihu, zvýší se spolehlivost jiskry, takže lepší starty a možná i malinko nižší spotřeba. Elektronickým odtrhem lze dodatečně dovybavit i originál podtlakové rozdělovače.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2741
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Michal »

Díky moc. Ještě dotaz: šla by dokoupit podtlaková regulace k bezkontaktnímu rozdělovači. Chtěl bych vědět vaše názory, zda byste si dali do auta bezkontaktní rozdělovače?? Díkes

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19446
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Trošku jsme to zmotali.

Základní typy rozdělovačů jsou:

1. s podtlakovou regulací předstihu zážehu (standardní broučí rozdělovače)

2. bez podtlakové regulace předstihu zážehu(s odstředivou regulací), k těm patří u nás k sehnání Bosch 009, Bosch 050

Všechny tyto rozdělovače mají z výroby mechanický odtrh kladívkem. Ke každému z těchto rozdělovačů lze však dokoupit bezkontaktní (elektronický) odtrh, který má ty výhody, co jsem výše popsal.

Já osobně bych k sériovému motoru zvolil standardní broučí rozdělovač s podtlakovou regulací a v dobrém stavu+bezkontaktní odtrh.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2741
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Michal »

Nevíš kolik stojí ten bezkontaktní (elektronický) odtrh??

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Zajímal by mě názor dalších odborníků z našich řad na toto téma - osobně jsem pocitově spíše příznivcem podtlakové regulace, ale třeba John Muir jí přímo pohrdá. U té odstředivé mě trochu děsí, že na jednom válci (většinou je to záměrně č. 3) způsobují zpoždění zapalování o 3stupně vůči ostatním a tvrdí u toho, že je to v podstatě v pořádku, protože to údajně tento nejvíc tepelně namáhaný (při standardním chlazení) válec trošku šetří, což se mi logicky moc nepozdává.
Co na to například John, taky by mě zajímal názor třeba Jirky Vichty, ale ten se tady skoro neukáže.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19446
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Žanek píše:Zajímal by mě názor dalších odborníků z našich řad na toto téma - osobně jsem pocitově spíše příznivcem podtlakové regulace, ale třeba John Muir jí přímo pohrdá. U té odstředivé mě trochu děsí, že na jednom válci (většinou je to záměrně č. 3) způsobují zpoždění zapalování o 3stupně vůči ostatním a tvrdí u toho, že je to v podstatě v pořádku, protože to údajně tento nejvíc tepelně namáhaný (při standardním chlazení) válec trošku šetří, což se mi logicky moc nepozdává.
Co na to například John, taky by mě zajímal názor třeba Jirky Vichty, ale ten se tady skoro neukáže.
záleží na charakteru motoru a jeho druhu používání. Zpožďování 3 válce bylo zajištěno tvarem vačky a ne dstředivou regulací a vymizelo při přechodu na širokej olejovej chladič. Celkově si myslim, že to byla záležitost 60.let a níže.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Nemohu s tebou souhlasit - přečti si popisky u třeba BOSH 009 - navíc nechápu jak bys to tvarem vačky zařídil, ale to je úplně jiná věc.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Slávek
slavný pilot a dezertér fóra
Příspěvky: 340
Registrován: 31 bře 2004
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Slávek »

U 1302 r.v. 70 jsem montoval 009 a dokonce i po mnou nastaveném předstihu a přes varování možných děr při akceleraci bylo všechno ok.
VWzduch je naše moře!

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19446
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

tak je sem pošli...
každopádně odstředivá regulace nemá se zpožďováním předstihu 3 válce co dělat a když VW vyřešil přístup vzduchu k tomuto válci odsazením chladiče mimo, tak nebyl důvod aby rozdělovač nepálil symetricky.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Pětišroub píše:tak je sem pošli...
každopádně odstředivá regulace nemá se zpožďováním předstihu 3 válce co dělat a když VW vyřešil přístup vzduchu k tomuto válci odsazením chladiče mimo, tak nebyl důvod aby rozdělovač nepálil symetricky.
hmm to zní zajímavě - zatím jsem nikdy neslyšel, že by to dělalo přímo VW, ale to ti asi budu muset prostě věřit.
popisek je třeba zde:
Hoffmann-Speedster píše:Beim Bosch 009 Verteiler ist der Zündzeitpunkt für den 3. Zylinder verzögert. Dadurch wird dieser weniger erhitzt. Fahrzeuge mit erheblichen Hitzeproblemen sollten diesen Verteiler benutzen. Der Nachteil liegt in der etwas geringeren Kraftausbeute, da der 3. Zylinder nur mit verringerter Kraft "mitläuft". Verstellwinkel: ca. 16°-22° bei 3500 UpM.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19446
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

009 je bastardík, který se nikdy na VW sériově nemontoval, vychází ze starých busích rozdělovačů z 50.let, ale má jinou křivku předstihu. Na motor s centrálním karburátorem Solex asi nemá smysl (Samba testoval a mělo to prý "díry", tyhle díry jsou u podtlakového rozdělovače kompenzovány), ale zato je asi nejlevnější možností jak z toho vybruslit při montáži dvou karburátorů, které nejsou vybaveny vývodem na podtlak.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Aha - takže ostatní odstředivky tuhle věc nemají? no a nemá Samba třeba zkušenost s nějakou odstředivkou, která ty díry nemá? Asi bude dražší .... - no ale to pak bude dražší i než podtlak :?
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19446
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Samba se drží zásady "vše původní", 009 byl výstřelek, protože ho koupil na burze v D za pár šupů na vyzkoušení..
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Toto auditko mi nejak uslo.
Podtlakova regulacia je OK pre bezne ucely,pri motoroch ladenych do vykonu nie velmi vhodna.
009 je najbeznejsi rozdelovac k dostani / novy / a je zasadne pouzivany model vo F vee .
Odstrediva regulacia je viac spolahliva,na podtlakovu resp.na jej funkciu vplyva viac faktorov ako samotny podtlak,tesne spoje na trubke,volnost pohybu mechanizmu v rozdelovaci,stav membrany atd.Too many variables.
Opozdenie tretieho valca je dane vackou rozdelovaca.regulacia predzapalu s tym nema moc spolocne.
Compufire , alebo podobne vyrobky su velmi dobre,rusia vsak opozdenie
3 valca,auto ide inac a zneje inac.

Uživatelský avatar
Owen
Příspěvky: 145
Registrován: 05 pro 2004
Bydliště: Slovensko, Bratislava

Příspěvek od Owen »

Mal by som otazocku ci pasuje rozdelovac z 1,2 do 1,6?
Lebo mam taky pocit akoby rozdelovac vydaval divne zvuky ,neviem tak klepe akokeby niake lozisko v nom bolo znicene???? a s tym mam aj pocit ze to ide obcas na 3valce podla zvuku neviem ci sa mi iba mari alebo coo..

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19446
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

rozdělovače jsou záměnné. Ještě jsem neviděl zadřený rozdělovač, vrzání je často způsobené tím, že je suchá vačka, po níž jede pertinaxový unašeč kladívka a stačí tedy vačku lehce namazat tukem. Rozdělovač neobsahuje žádné valivé ložisko, hřídel se v něm pohybuje v kluzném pouzdře, jehož délka je taková že téměř vylučuje jeho opotřebení a vznik vůle, aby to mohlo klepat.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13304
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

jojo jeli ta hridelka sucha, je to schopno vydavat velmi prapodivne zvuky
me to jednou vydavalo zvuk jako by se motor mel kazdou chvilku zadrit, celkem me to vydesilo nez sem nahodou zjistil ze je to tohle
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Želvák Bob
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1931
Registrován: 14 zář 2003
Bydliště: Brno - centrum

Příspěvek od Želvák Bob »

:lol: ... čili že jsem z předchozí debaty usoudil, že ke dvěma karburátorům si mám pořídit rozdělovač s odstředivou regulací a to klidně tu 009 a předělat to na bezkontaktní zapalování ... ?

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Pochopene spravne.

Odpovědět