Boldorovo technické okénko
Boldorovo technické okénko
V diskuzi k Udeeskově Passatu G60 jste se dozvěděli jak tenhle doping správně pojmenovat.
I když tomu budete dál říkat kompresor, budou vám konstruktéři rozumnět, protože vědí že se ten výraz často používá špatně.
Zrovna tak je všem jasné co asi bude zač palivo s oktanovým číslem větším než 100, ale je to vlastně taky nesmysl, který se pokusím uvést na pravou míru.
Tak tedy:
Oktanové číslo vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu (detonaci, klepání) při kompresi ve válci spalovacího motoru .
Udává procentuální obsah izooktanu ve směsi z heptanem, která má stejné antidetonační vlastnosti jako zkoumané palivo.
Například oktanové číslo 98 znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, obsahující 98 % oktanu a 2 % heptanu.
Tak a teď už je vám jasné, že takto definované Oktanové číslo, může být maximálně 100.
Paliva s lepšími antidetonačními vlastnostmi pak popisuje Výkonostní číslo, které vyjadřuje procentuální nárůst výkonu oproti stavu když by motor pracoval s čistým izooktanem.
Děkuji za pozornost
I když tomu budete dál říkat kompresor, budou vám konstruktéři rozumnět, protože vědí že se ten výraz často používá špatně.
Zrovna tak je všem jasné co asi bude zač palivo s oktanovým číslem větším než 100, ale je to vlastně taky nesmysl, který se pokusím uvést na pravou míru.
Tak tedy:
Oktanové číslo vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu (detonaci, klepání) při kompresi ve válci spalovacího motoru .
Udává procentuální obsah izooktanu ve směsi z heptanem, která má stejné antidetonační vlastnosti jako zkoumané palivo.
Například oktanové číslo 98 znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, obsahující 98 % oktanu a 2 % heptanu.
Tak a teď už je vám jasné, že takto definované Oktanové číslo, může být maximálně 100.
Paliva s lepšími antidetonačními vlastnostmi pak popisuje Výkonostní číslo, které vyjadřuje procentuální nárůst výkonu oproti stavu když by motor pracoval s čistým izooktanem.
Děkuji za pozornost
BIG BOYS LOVE BIG TOYS
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boldorovo technické okénko
Prosim o vysvetleni jak to je s plynovym kondenzacnim kotlem a ucinnosti 110%.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Boldorovo technické okénko
Jestli mohu - predstav si Same stare Petry a na roure do komina navarene takove ty splasene trubky. Tedy Petry maji ucinnost treba 50%, trubka do komina da dalsich 5% a celkem je to 55%. Splasene trubky ale zajisti dodatecnou cirkulaci vzduchu okolo z “odpadniho” tepla, tedy to ktere uz cestovalo do komina bez uzitku, jeste nejake teplo navic, pro priklad 10% a v tu chvili budes rikat, ze Petry maji ucinnost 65%.
Kondenzacni kotel je v principu to same, jenom jinak procentuelne rozlozene.
A slovo kondenzacni je tam proto, protoze to teplo v te odpadni ceste je vyzdimano natolik, az tam dochazi ke kondenzaci a ten kotel musi mit odpadni trubku na vodu.
Je to mirne receno reklamni trik, z hlediska urceni ucinnosti kotle.
Kondenzacni kotel je v principu to same, jenom jinak procentuelne rozlozene.
A slovo kondenzacni je tam proto, protoze to teplo v te odpadni ceste je vyzdimano natolik, az tam dochazi ke kondenzaci a ten kotel musi mit odpadni trubku na vodu.
Je to mirne receno reklamni trik, z hlediska urceni ucinnosti kotle.
Brouk ´77
Re: Boldorovo technické okénko
to nic není proti salámu s obsahem 135% masa...
Re: Boldorovo technické okénko
... tak to už musí osvětlit někdo jiný, nejsem kominík ani řezník-uzenář
Mohu ale ještě popsat jak se oktanové číslo měří. Pohledám nějaké obrázky.
Mohu ale ještě popsat jak se oktanové číslo měří. Pohledám nějaké obrázky.
BIG BOYS LOVE BIG TOYS
Re: Boldorovo technické okénko
Až vám bude komentátor při okruhových závodech povídat něco o používání 120ti oktanového paliva, myslí tím vlastně že má o 20% lepší výkonové vlastnosti než 100 oktanový benzín. Jen prostě narozdíl od vás neví
A teď vám ještě popíšu , jak se takové Oktanové číslo měří:
Hodnotu Oktanového čísla zjišťujeme měřením na speciálním jednoválcovém zkušebním motoru se za běhu proměnlivým kompresním poměrem.
Dynamometr se zkušebním jednoválcem:
. .
Vývoj jde kupředu:
. .
Válec s hlavou:
. .
Určitě by se někdo zeptal, jak můžu měnit kompresní poměr na běžícím motoru.
Tak si všimněte té šroubovice dole na vložce válce. Otáčením kroužku/matice pod válcem s ním můžeme plynule posouvat vůči bloku motoru a měnit tak kompesní poměr.
Rěz ukáže víc:
. .
Taky se podívejte jak je zařízeno aby byl stále zachován zdvih ventilů. To je ta boční páka a rameno na kterém je umístěna osa vahadel.
A v hlavě na pravé straně také vidíte snímač klepání.
Jěšte vás to baví?
Vlastní měření pak probíhá následovně: Motor rozeběhneme na zkoumané palivo a postupně zvyšujeme kompresní poměr, dokud nezačne docházet ke klepání. Pak motor přepneme na čistý izooktan (z výše uvedého už víte že má OČ 100, lepší antidenační vlastnosti) a motor klepat přestane. Pak začneme přidávat po 1% heptan (proto tam jsou ty válečky, zásobníky paliv) až zase začne docházet ke klepání.
A máme to, stačilo například přidat 5% heptanu, tedy 95% izooktanu, tedy OČ 95.
Aby to nebylo tak úplně jednoduché, jsou Oktanová čísla podle režimu práce zkušebního motoru dvě.
Měření výzkumnou metodou OČVM (ČSN EN 25 164), Research Octane Number (RON) a motorovou metodou OČMM (ČSN EN 25 163), Motor Octane Number (MON).
Podmínky při měření:
. .
Je potřeba uvádět jakou metodou bylo číslo zjištěno, rozdíl totiž bývá 8-12 oktanů.
No a teď už vám dám konečně pokoj.
Vlastně ne, ještě domácí úkol. Které oktanové číslo se udává na stojanech v Čechách?
A teď vám ještě popíšu , jak se takové Oktanové číslo měří:
Hodnotu Oktanového čísla zjišťujeme měřením na speciálním jednoválcovém zkušebním motoru se za běhu proměnlivým kompresním poměrem.
Dynamometr se zkušebním jednoválcem:
. .
Vývoj jde kupředu:
. .
Válec s hlavou:
. .
Určitě by se někdo zeptal, jak můžu měnit kompresní poměr na běžícím motoru.
Tak si všimněte té šroubovice dole na vložce válce. Otáčením kroužku/matice pod válcem s ním můžeme plynule posouvat vůči bloku motoru a měnit tak kompesní poměr.
Rěz ukáže víc:
. .
Taky se podívejte jak je zařízeno aby byl stále zachován zdvih ventilů. To je ta boční páka a rameno na kterém je umístěna osa vahadel.
A v hlavě na pravé straně také vidíte snímač klepání.
Jěšte vás to baví?
Vlastní měření pak probíhá následovně: Motor rozeběhneme na zkoumané palivo a postupně zvyšujeme kompresní poměr, dokud nezačne docházet ke klepání. Pak motor přepneme na čistý izooktan (z výše uvedého už víte že má OČ 100, lepší antidenační vlastnosti) a motor klepat přestane. Pak začneme přidávat po 1% heptan (proto tam jsou ty válečky, zásobníky paliv) až zase začne docházet ke klepání.
A máme to, stačilo například přidat 5% heptanu, tedy 95% izooktanu, tedy OČ 95.
Aby to nebylo tak úplně jednoduché, jsou Oktanová čísla podle režimu práce zkušebního motoru dvě.
Měření výzkumnou metodou OČVM (ČSN EN 25 164), Research Octane Number (RON) a motorovou metodou OČMM (ČSN EN 25 163), Motor Octane Number (MON).
Podmínky při měření:
. .
Je potřeba uvádět jakou metodou bylo číslo zjištěno, rozdíl totiž bývá 8-12 oktanů.
No a teď už vám dám konečně pokoj.
Vlastně ne, ještě domácí úkol. Které oktanové číslo se udává na stojanech v Čechách?
BIG BOYS LOVE BIG TOYS
- VWenca
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 488
- Registrován: 19 bře 2005
- Bydliště: Lounsko
Re: Boldorovo technické okénko
V Evropě se udává oktanové číslo výzkumnou metodou, v USA je to kombinace Ron a Mon. Takže to co je u nás 95 , v USA je 87.
Re: Boldorovo technické okénko
ono to bývá obvykle napsané na 100g výrobku bylo spotřebováno 135g masa. Těch 35g+ se z toho ztratilo sušením. A nebo byl hladový řezník
VW T2b 1973 1.6L, pastel white/kansas beige
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boldorovo technické okénko
No já nevim, já bych vám to neradi. Já totiž na co příjdu, to sežeru....
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- martin_100
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2560
- Registrován: 01 srp 2007
- Bydliště: Rybnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boldorovo technické okénko
Krásný téma!
Jen se nestyď a zatlač. Jistě se zajímavými technickými zajímavostmi jen hemžíš.
Jen se nestyď a zatlač. Jistě se zajímavými technickými zajímavostmi jen hemžíš.
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Boldorovo technické okénko
....tak hlavně aby zbyl Boldorovi čas na jeho projekty
Vwase nocni sichta...
Re: Boldorovo technické okénko
Pro mě bylo okénko o oktanech zajímavé.
Jak píše Martin, klidně přitlač.
Jak píše Martin, klidně přitlač.
Co přijde dál???
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Boldorovo technické okénko
U nás mají některé 102 číslo,ale jestli to znamená oktany to nevím.
Vwase nocni sichta...
- liba
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1027
- Registrován: 08 srp 2010
- Bydliště: Black Village u Vodňan
Re: Boldorovo technické okénko
Super čtení
Re: Boldorovo technické okénko
Stavím garáž, projekty až příští rok. Připravuji další téma ve kterém se dozvíte že účinnost bubnových brzd je daleko větší než kotoučových, ale musíte chvíli počkat.
BIG BOYS LOVE BIG TOYS
Re: Boldorovo technické okénko
Tak to jsem zvědavý. Zatím, šlo by vysvětlit, jak funguje to čidlo klepání?
- martin_100
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2560
- Registrován: 01 srp 2007
- Bydliště: Rybnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boldorovo technické okénko
B - Tak jasně. Činná plocha bubnovek je podstatně větší tim pádem větší tření. Ale zase horší odvod tepla tim pádem účinnost dřív klesne než u kotoučů. Všechno má svoje.
Re: Boldorovo technické okénko
S plochou to téměř nesouvisí, ale s tím nedostatečným odvodem tepla je to pravda.
Princip snímače klepání může být piezoelektrický, zavažíčko uvnitř snímače při vibracích tlačí na piezo-krystal na kterém se deformací vytváří elektrické napětí. Dneska používá i na obyčejných motorech, proto se dá jezdit na 91/95/98/100 benzín, jednotka při klepání upraví mapu.
Druhá možnost je princip optoelektronický. Snímač je tvořen optickým vláknem, které je osvětlováno na jednom konci LED diodou. Vibrace od tlakových vln mění optickou průchodnost vlákna, která se měří fototranzistorem umístěným na druhé straně optického vlákna.
Princip snímače klepání může být piezoelektrický, zavažíčko uvnitř snímače při vibracích tlačí na piezo-krystal na kterém se deformací vytváří elektrické napětí. Dneska používá i na obyčejných motorech, proto se dá jezdit na 91/95/98/100 benzín, jednotka při klepání upraví mapu.
Druhá možnost je princip optoelektronický. Snímač je tvořen optickým vláknem, které je osvětlováno na jednom konci LED diodou. Vibrace od tlakových vln mění optickou průchodnost vlákna, která se měří fototranzistorem umístěným na druhé straně optického vlákna.
BIG BOYS LOVE BIG TOYS