Boldorovo technické okénko

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
boldor
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1404
Registrován: 12 kvě 2009

Boldorovo technické okénko

Příspěvek od boldor »

V diskuzi k Udeeskově Passatu G60 jste se dozvěděli jak tenhle doping správně pojmenovat.
I když tomu budete dál říkat kompresor, budou vám konstruktéři rozumnět, protože vědí že se ten výraz často používá špatně.

Zrovna tak je všem jasné co asi bude zač palivo s oktanovým číslem větším než 100, ale je to vlastně taky nesmysl, který se pokusím uvést na pravou míru.

Tak tedy:

Oktanové číslo vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu (detonaci, klepání) při kompresi ve válci spalovacího motoru .
Udává procentuální obsah izooktanu ve směsi z heptanem, která má stejné antidetonační vlastnosti jako zkoumané palivo.
Například oktanové číslo 98 znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, obsahující 98 % oktanu a 2 % heptanu.
Tak a teď už je vám jasné, že takto definované Oktanové číslo, může být maximálně 100.

Paliva s lepšími antidetonačními vlastnostmi pak popisuje Výkonostní číslo, které vyjadřuje procentuální nárůst výkonu oproti stavu když by motor pracoval s čistým izooktanem.

Děkuji za pozornost :wink:
BIG BOYS LOVE BIG TOYS

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od udeeska »

.....a sakra... :D
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od Sam »

Prosim o vysvetleni jak to je s plynovym kondenzacnim kotlem a ucinnosti 110%. :)
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Kounect
Příspěvky: 191
Registrován: 05 dub 2011

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od Kounect »

Jestli mohu - predstav si Same stare Petry a na roure do komina navarene takove ty splasene trubky. Tedy Petry maji ucinnost treba 50%, trubka do komina da dalsich 5% a celkem je to 55%. Splasene trubky ale zajisti dodatecnou cirkulaci vzduchu okolo z “odpadniho” tepla, tedy to ktere uz cestovalo do komina bez uzitku, jeste nejake teplo navic, pro priklad 10% a v tu chvili budes rikat, ze Petry maji ucinnost 65%.

Kondenzacni kotel je v principu to same, jenom jinak procentuelne rozlozene.

A slovo kondenzacni je tam proto, protoze to teplo v te odpadni ceste je vyzdimano natolik, az tam dochazi ke kondenzaci a ten kotel musi mit odpadni trubku na vodu.
Je to mirne receno reklamni trik, z hlediska urceni ucinnosti kotle.
Brouk ´77

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od evinsen »

to nic není proti salámu s obsahem 135% masa...

Uživatelský avatar
boldor
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1404
Registrován: 12 kvě 2009

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od boldor »

... tak to už musí osvětlit někdo jiný, nejsem kominík :) ani řezník-uzenář


Mohu ale ještě popsat jak se oktanové číslo měří. Pohledám nějaké obrázky.
BIG BOYS LOVE BIG TOYS

Uživatelský avatar
boldor
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1404
Registrován: 12 kvě 2009

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od boldor »

Až vám bude komentátor při okruhových závodech povídat něco o používání 120ti oktanového paliva, myslí tím vlastně že má o 20% lepší výkonové vlastnosti než 100 oktanový benzín. Jen prostě narozdíl od vás neví :)

A teď vám ještě popíšu , jak se takové Oktanové číslo měří:

Hodnotu Oktanového čísla zjišťujeme měřením na speciálním jednoválcovém zkušebním motoru se za běhu proměnlivým kompresním poměrem.

Dynamometr se zkušebním jednoválcem:
.
mo2.JPG
mo2.JPG (55.8 KiB) Zobrazeno 3686 x
.
Vývoj jde kupředu:
.
mo1.JPG
mo1.JPG (49.87 KiB) Zobrazeno 3686 x
.
Válec s hlavou:
.
hlava.JPG
hlava.JPG (47.23 KiB) Zobrazeno 3686 x
.
Určitě by se někdo zeptal, jak můžu měnit kompresní poměr na běžícím motoru.
Tak si všimněte té šroubovice dole na vložce válce. Otáčením kroužku/matice pod válcem s ním můžeme plynule posouvat vůči bloku motoru a měnit tak kompesní poměr.

Rěz ukáže víc:
.
hlava rez.JPG
hlava rez.JPG (37.11 KiB) Zobrazeno 3686 x
.
Taky se podívejte jak je zařízeno aby byl stále zachován zdvih ventilů. To je ta boční páka a rameno na kterém je umístěna osa vahadel.
A v hlavě na pravé straně také vidíte snímač klepání.

Jěšte vás to baví?

Vlastní měření pak probíhá následovně: Motor rozeběhneme na zkoumané palivo a postupně zvyšujeme kompresní poměr, dokud nezačne docházet ke klepání. Pak motor přepneme na čistý izooktan (z výše uvedého už víte že má OČ 100, lepší antidenační vlastnosti) a motor klepat přestane. Pak začneme přidávat po 1% heptan (proto tam jsou ty válečky, zásobníky paliv) až zase začne docházet ke klepání.

A máme to, stačilo například přidat 5% heptanu, tedy 95% izooktanu, tedy OČ 95.

Aby to nebylo tak úplně jednoduché, jsou Oktanová čísla podle režimu práce zkušebního motoru dvě.
Měření výzkumnou metodou OČVM (ČSN EN 25 164), Research Octane Number (RON) a motorovou metodou OČMM (ČSN EN 25 163), Motor Octane Number (MON).
Podmínky při měření:
.
tabletka.JPG
.
Je potřeba uvádět jakou metodou bylo číslo zjištěno, rozdíl totiž bývá 8-12 oktanů.

No a teď už vám dám konečně pokoj. :wink:


Vlastně ne, ještě domácí úkol. Které oktanové číslo se udává na stojanech v Čechách?
BIG BOYS LOVE BIG TOYS

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 488
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od VWenca »

V Evropě se udává oktanové číslo výzkumnou metodou, v USA je to kombinace Ron a Mon. Takže to co je u nás 95 , v USA je 87.

Uživatelský avatar
eLzyx
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1050
Registrován: 20 říj 2011
Bydliště: Bílina

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od eLzyx »

evinsen píše:
28 říj 2021
to nic není proti salámu s obsahem 135% masa...
ono to bývá obvykle napsané na 100g výrobku bylo spotřebováno 135g masa. Těch 35g+ se z toho ztratilo sušením. A nebo byl hladový řezník :lol:
VW T2b 1973 1.6L, pastel white/kansas beige

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od Sam »

eLzyx píše:
29 říj 2021
evinsen píše:
28 říj 2021
to nic není proti salámu s obsahem 135% masa...
ono to bývá obvykle napsané na 100g výrobku bylo spotřebováno 135g masa. Těch 35g+ se z toho ztratilo sušením. A nebo byl hladový řezník :lol:
No já nevim, já bych vám to neradi. Já totiž na co příjdu, to sežeru....
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
martin_100
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2560
Registrován: 01 srp 2007
Bydliště: Rybnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od martin_100 »

Krásný téma!
Jen se nestyď a zatlač. Jistě se zajímavými technickými zajímavostmi jen hemžíš.

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od udeeska »

....tak hlavně aby zbyl Boldorovi čas na jeho projekty :P
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 3152
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od OB »

Pro mě bylo okénko o oktanech zajímavé.
Jak píše Martin, klidně přitlač.
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od udeeska »

U nás mají některé ⛽ 102 číslo,ale jestli to znamená oktany to nevím.
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
liba
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1027
Registrován: 08 srp 2010
Bydliště: Black Village u Vodňan

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od liba »

Super čtení

Uživatelský avatar
boldor
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1404
Registrován: 12 kvě 2009

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od boldor »

udeeska píše:
29 říj 2021
....tak hlavně aby zbyl Boldorovi čas na jeho projekty :P
Stavím garáž, projekty až příští rok. Připravuji další téma ve kterém se dozvíte že účinnost bubnových brzd je daleko větší než kotoučových, ale musíte chvíli počkat.
BIG BOYS LOVE BIG TOYS

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od lope »

Tak to jsem zvědavý. Zatím, šlo by vysvětlit, jak funguje to čidlo klepání?

Uživatelský avatar
martin_100
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2560
Registrován: 01 srp 2007
Bydliště: Rybnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od martin_100 »

B - Tak jasně. Činná plocha bubnovek je podstatně větší tim pádem větší tření. Ale zase horší odvod tepla tim pádem účinnost dřív klesne než u kotoučů. Všechno má svoje.

Uživatelský avatar
boldor
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1404
Registrován: 12 kvě 2009

Re: Boldorovo technické okénko

Příspěvek od boldor »

S plochou to téměř nesouvisí, ale s tím nedostatečným odvodem tepla je to pravda.


Princip snímače klepání může být piezoelektrický, zavažíčko uvnitř snímače při vibracích tlačí na piezo-krystal na kterém se deformací vytváří elektrické napětí. Dneska používá i na obyčejných motorech, proto se dá jezdit na 91/95/98/100 benzín, jednotka při klepání upraví mapu.

Druhá možnost je princip optoelektronický. Snímač je tvořen optickým vláknem, které je osvětlováno na jednom konci LED diodou. Vibrace od tlakových vln mění optickou průchodnost vlákna, která se měří fototranzistorem umístěným na druhé straně optického vlákna.
BIG BOYS LOVE BIG TOYS

Odpovědět