FOTONÁVOD: Ventily rychle a bezbolestně

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."

Příští seřízení ventilů si

provedu sám, ostatně jako vždycky
8
35%
provedu poprvé sám, třeba na základě tohoto návodu
14
61%
nechám udělat od cizího
1
4%
 
Celkem hlasů: 23

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19451
Registrován: 02 led 2003

FOTONÁVOD: Ventily rychle a bezbolestně

Příspěvek od Pětišroub »

Proč jsem "to" napsal? Protože při představě utrženého ventilu, vypadlého ventilového sedla a děravého pístu se mi dělá mdlo a při zaslechnutí mnohoslibného pojmu "střihání ventilů", se kterým mazáci (jako je třeba můj tatík), při současném tajuplném přivírání očí a převalování levné cigarety v ústech, popisují určitou, mě stále skrytou proceduru při seřizování ventilů, si stále nedokážu nic konkrétního vybavit, rozhodl jsem se napsat návod pro idioty, po jehož dvojím trojím zopakování dokáže ventily na fauvéčku seřídit i taková cvičená opice, jako jsem třeba já. Slibuji že nebudete potřebovat nůžky a ventily zůstanou nepřestřiženy

Tento návod lze použít na seřízení ventilové vůle na motorech typu 1, tedy broučích a busích motorech o obsahu 1200, 1300, 1500 a 1600, jednokanálových i dvoukanálových, se sériovými ventilovými rozvody. Neplatí pro motory s CrMo a Ti zdvihacími tyčkami a upravenými rozvody, protože o nich nic nevím. Neplatí pro motory, které mají umělecky pootočený náhon rozdělovače, protože ty jsou mi putna.

SERVISNÍ INTERVAL: doporučil bych cca 5000 km, při každé druhé výměně oleje

Provádí se s motorem ve voze, pro názornost jsem seřízení provedl na "cvičném" motoru 1200 "D".

Ventilová vůle je na motoru proto, aby bylo možné při zahřátém motoru kompenzovat dilataci ostatních součástek motoru - válců, bloku, hlav i samotných součástek rozvodu. Při prohřátém motoru ventily a správně seřízených vůlích ventily pracují s minimální vůlí.

Nesprávně seřízené ventily se negativně projevují na životnosti motoru. Malá ventilová vůle vede k "podpalování" ventilových sedel, protože při prohřátém motoru se ventil plně nedovírá a hořící směs proudí přes sedla, což vyústí např. až k nevratnému poškození hlav. Malá i velká ventilová vůle se odráží ve špatném plnění i vyprazdňování motoru a tím i negativně na jeho výkonu.

Ventilová vůle se seřizuje proto, aby se eliminovalo postupné opotřebovávání jednotlivých součástek ventilových rozvodů., zejména zaklepávání ventilových sedel, která jsou vystavena neustálému tepelnému a mechanickému namáhání, u vzduháče zvláště. Proto je servisní interval krátký oproti tomu, co známe z vodníků.

Potřebné cajky a materie:

Obrázek

uzavřený klíč "očko" 13mm
trubkový klíč 21 mm
trubkový klíč 10 mm
spárová měrka 0.15 (lépe sada měrek)
velký a malý šroubovák (stačí i velký)
drátěný kartáč
nádoba na starý olej
spousta hadrů
těsnění ventilových vík 2ks a těsnění pod vypouštěcí víčko oleje 2 ks (není podmínkou)

0. Seřízení ventilové vůle se vždy a za všech okolností provádí NA STUDENÉM MOTORU, nikoliv hodinu dvě po jízdě, ale nejlépe druhý den ráno.

1. vypustíme olej z motoru (při té příležitosti zcela sejmeme vypouštěcí víčko a vyčistíme "myší pastičku", jedinou filtraci, kterou broučí motor má (o tom příště). Tento krok je nutný protože ventilové rozvody jsou částečně ponořeny v oleji.

Obrázek

2. Očistíme okolí ventilových vík drátěným kartáčem a otřeme, aby nám žádné svinstvo nepadalo do následně odkrytého prostoru vahadel. Odjistíme pérové pojistky ventilových vík odpáčením velkým šroubovákem směrem dolů. Rukou je zamáčkneme co nejvíce pod víka aby napřekážely. Víka sejmeme. Někdy jsou víka "připečena", zalepena starým olejem nebo těsnícími prostředky k hlavám. Pak nezbývá než víka opatrně od hlav odpáčit dvěma velkými šroubováky. tak, aby se nepoškodily dosedací plochy vík k hlavám. Otřeme olej, který nám vytekl po sejmutí vík na tepelné výměníky. PO nastartování motoru by se pálil a smrděl:)

Obrázek

3. Zatímco vytéká zbylý olej do vhodné nádoby, vyčistíme dosedací plochy ventilových vík od zbytků těsnění (pokud bylo porušeno), bláta a rzi. Tento krok je nesmírně důležitý a dejte si na něm záležet. Otřete dosucha jak dosedací plochy vík, tak těsnění (nebo použijte nová) a potřete těsněn z obou stran grafitovou vazelínou. To zabrání jejich opětovnému "zapečení". Tuk se vsákne, ale grafit zůstane jako separátor. Usaďte těsnění pěčlivě do ventilových vík. Silikon ani jiné pomocné berličky do ventilových vík NEPATŘÍ. V případě nevyhnutelné nutnosti použijte třeba tenkou vrstvu Hylomaru, modrého a nelepícího netuhnoucího těsnění pro letecké motory s licencí Rolls Royce. Ten ale použijte jen na stranu těsnění, která přijde do víke. Dosedací plochu mezi těsněním a hlavou nechte čistou, jen namáznutou.

Obrázek

4. Tutéž proceduru (kompletní očištění dosedacích ploch) proveďte i na dosedací ploše na obou hlavách. Drobná poškození (třeba od šroubováku) zaškrabejte ostrým ocelovým nástrojem.

Obrázek
na obrázku poprvé vidíme prostor vahadel. zleva doprava:

výfukový ventil---sací ventil---sací ventil---výfukový ventil

platí pro obě hlavy

5. Sejmeme víčko rozdělovače a vyvážeme ho (drátem, tkaničkou) tak, aby nepřekáželo pohledu do rozdělovače a palci rozdělovače při jeho otáčení. Trubkový klíč č.21 nasadíme na matku horní řemenice (na dynamu nebo alternátoru) a otáčíme po směru hodinových ručiček pomalu tak, než se nám dostane motor do následujícího postavení:

Obrázek

znaménko horní úvrati na vnější hraně spodní řemenice se dostane do zákrytu s dělící spárou v bloku

Obrázek

a zároveň vysokonapě?ový kontakt na palci rozdělovače ukazuje na malý zářez na hraně tělesa rozdělovače. "A zároveň " píši, nebo? motor se do situace, kdy znaménko horní úvrati na vnější hraně spodní řemenice se dostane do zákrytu s dělící spárou v bloku dostane během svého úplného pracovního cyklu dvakrát. Proto je potřeba ještě ta druhá část s palcem rozdělovače.

Obrázek

To znamená, že první válec jde dočásti pracovního cyklu zvané komprese a oba jeho ventily, sací i výfukový, jsou zavřeny.

6. Kde je jaký válec?

U VW motoru je rozložení válců při pohledu na motor od zadní části vozu následující:

předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu


VŠECHNY VW BOXERMOTORY PÁLÍ V POŘADÍ 1-4-3-2

Pro toho, kdo tohle nechápe, VW razil čísla válců na horní plechy válců. Tato čísla jsou tedy viditělná na ploše před svíčkami.

Obrázek
Obrázek

7. Se seřizováním tedy začínáme na prvním válci, na pravé straně motoru na ventilech které jsou blíže setrvačníku, převodovce nebo předku vozu (viz bod 6).

předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu


8. Očkem č. 13 povolíme obě převlečné matice, které jistí seřizovací šrouby ventilové vůle proti jejich uvolnění. Je třeba, aby se nám matka volně pohybovala po závitu. Tento závit často bývá zapečen olejem a jinýmu úsadami, proto třeba celý šroub s matkou vyjmeme a očistíme drátěným kartáčem, nafoukneme WD40, prostě zařídíme, aby vzájemný pohyb seřizovacího šroubu a pojistné matky šel rukou bez námahy. Obrázek je ilustrativní, byl focen na válci č. 2, ale platí pro všechny ostatní válce.

Obrázek

9. Tato fotografie žlutou šipkou označuje, kde přesně má nastat "vůle" mezi seřizovacím šroubem a dříkem ventilu.

Obrázek

10. jak velké vůle?

VW nařizovalo ještě v roce 1966 vůle 0.1 mm pro všechny ventily na všech motorech včetně 25 a 30PS. Pouze pro motory 34PS od začátku jejich výroby do listopadu 1964 (již s nohou motoru oddělenou od bloku) byly vůle předepsány na 0.2 pro sací ventily a 0.3 pro výfukové ventily. Důvod tohoto opatření mi není znám, možná tehdy používali nějaké vysoce dilatující materiály při výrobě motoru.

V pozdních 60. letech došlo k malé změně a ventilové vůle byly nadále předepsány na 0.15 mm na všech ventilech, čehož se držím i já.

11. Za průběžného kontrolování spárovou měrkou seřídíme šroubovákem dosedací šroub ventilu tak, aby měrka šla suvně zasunout mezi seřizovací šroub a dřík ventilu. Nesmíme ji tam nutit ani tam nesmí spadnout sama. Pokud máte sadu měrek je kontrola snadná. Měrka 0.2 by již neměla projít.

Obrázek

Následně držíme šroubovákem seřizovací šroub ve stále stejné poloze. I jeho drobné pootočení výrazně změní vůli. což je nežádoucí. Velmi opatrně nasadíme klíč č. 13 na matku a jejím utažením po směru hodinových ručiček šroub zajistíme. Obrázek je ilustrativní, byl focen na válci č. 2, ale platí pro všechny ostatní válce.


Obrázek

Utáhneme ji s citem, nikoliv na krev. Poté vůli ještě jednou zkontrolujeme spárovou měrkou, jestli jsme ji utažením matky nechtěně nevymezili. Pokud ano, postup opakujte. Chce to cvik.

Tuto proceduru proveďte u obou ventilů prvního válce.

12. trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám de válec č. 4.

předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu


Obrázek

opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.

13. trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám jde válec č. 3.

předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu


Obrázek

opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.

14 trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám jde válec č. 2.

předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu


Obrázek

opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.

15.
Nasaďte venilové víko. Zatímco ho držíte oběmi dlaněmi, posuňte ho tam a zpět, sem a tam o pár mm, aby si "sedlo". Zajistěte ho pružinou (zapáčením šroubovákem směrem odspoda). Opakujte i pro druhé víko.

Obrázek

16. Nasaďte víčko rozdělovače (seřiďte odtrh kladívka a předstih zážehu dle Herbieho návodu), namontujte vypouštěcí víčko oleje a nalijte 2.5 litru čerstvého oleje.

17. brouk, který dostává pravidelnou dávku čerstvého oleje a časté seřízení ventilů, jede jako švýcarské hodinky.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Pětišroub dne 05 dub 2005, celkem upraveno 2 x.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 13324
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sam »

Parada. Koukam, ze delas vse proto, abys mi ventil. vule nemusel serizovat sam ;-)
Od posledniho workshopu mam nakroucino 8tis km, takze v nejblizsi dobe me to ceka.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Petr Demel
Příspěvky: 4
Registrován: 28 led 2005
Bydliště: Žádovice

Příspěvek od Petr Demel »

Diky - prave takovyhle navody pro idioty ja potrebuju :D
Naposledy upravil(a) Petr Demel dne 05 dub 2005, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Velká věc, největší. :shock: Díky za všechny zachráněné motory. Vlítnu na to hned jak najdu čas. Už dneska vyjedu s pocitem provinění, to je jasný. Cvičená opice, no jo, ale stejně poítej s tim, že až to budu dělat, tak ti nejspíš budu kvůli něčemu volat... 8)

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19451
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

doplněn bod 0. Uvědomil jsem si ho he dvě ráno, ale už jsem byl línej se budit z bezvědomí :lol:
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13307
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

hehe, zrovna sem to vcera vecer delal
jeste ze sem byl linej se s tim fotit a neco sepisovat

BTW moc prima je kdyz je ten sroubek na vahadylku ocesanej a zaboha nejde povolit z matice ani ve sveraku

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Čus, fakt dobrej a výstižnej návod, jeden z nenázornějších, který jsem
na fóru viděl. To už spáchám i já. Jen houš?.

Uživatelský avatar
Pavel Kubín
Pan Vierloch
Příspěvky: 129
Registrován: 29 srp 2003

Příspěvek od Pavel Kubín »

Paráda, čte se to takhle u kafíčka jedna báseň. :D Dostal jsem hnedle cukání, no spíš neodolatelnou chu?, jít si je seřídit.
Malinkatý dotaz: co máš proti speciálnímu silikonovému tmelu na motory, měl by být pod víka OK, ne?

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3703
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Velmi dobre a nazorne.
Jedna mozna variacia je,ze nastavime ventily najprv na jednej hlave t.j.1.a 2.valec,zavrieme viko a ideme na 3. a 4. valec.Vyhoda toho je to,ze z vika na 3.a4. valca na mna nekvapka olej.Rozdiel v postupe je ten,ze po nastaveni 1.valca do HU,nastavim ventily a tocim motor 90 stupnov PROTI smeru hod.ruciciek a mam nastavene na valec cislo 2.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19451
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Pavel Kubín píše:Paráda, čte se to takhle u kafíčka jedna báseň. :D Dostal jsem hnedle cukání, no spíš neodolatelnou chu?, jít si je seřídit.
Malinkatý dotaz: co máš proti speciálnímu silikonovému tmelu na motory, měl by být pod víka OK, ne?
Problém těchhle tekutejch těsnění vidím v tom, že přilepí originál těsnění (dříve korek, pak gumokorek) k hlavě nebo víku, aniž by to bylo potřeba. Pokud jsou dosedací plochy čisté a pružina, která drží ventilové víko dobře napružená, nemá olej šanci protékat, Pokud máme pochybnosti, vyměníme těsnění za nová a před instalací je opět namažeme grafitovou vazelínou, abychom je při další demontáži nepoškodili a mohli je znovu použít. Fungovalo mi to tak na 4 motorech.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13307
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

vzhledem k cene priblizne 20 kc za novy tesneni pod vika ventilu
je lepsi tam dat vzdycky novy

ja to zadnou vazelinou nemazu, proste je pak vezmu a vyhodim

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19451
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Jasně, jde to i tak. Těsnění ale nejsou vždy po ruce a když jsou znovu použít proč to neudělat. Na minulém mexiku byly těsnění připečeny k víkům tak pevně, že jsem je musel šroubovákem po kouskách odsekat, tak proto...
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13307
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

co se silikonu tyce
tak sem tam to teseni mel prilepeny pred casem taky tou cervenou teploteodolnou sragrou (ted si nevzpomenu na nazev)
ona se z toho kovu pak da krasne sloupnout a nicemu tam nevadila
takze rikam, chces mit jistotu ze to nepotece, klidne to prilep
stejne si ty tesneni pak koupis novy

Uživatelský avatar
threeseven
náhodný kreativec
Příspěvky: 2530
Registrován: 13 led 2003
Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od threeseven »

Boží! =D>

Jestli to zvládnu, budu si připadat jako kovanej broukař 1. stupně.
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...

Uživatelský avatar
Michal
pečené kolínko fóra flat4.org
Příspěvky: 2743
Registrován: 17 říj 2003
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Michal »

Sqelyyyy. Hned jak budu mit moznost, tak to vyzkousim

Slávek
slavný pilot a dezertér fóra
Příspěvky: 340
Registrován: 31 bře 2004
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Slávek »

Jasně, teoreticky bych v tom problém neviděl...... :D
Je to hezké, upravené, přehledné, vyvážené a i pro laika srozumitelné.
VWzduch je naše moře!

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19451
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

časová náročnost: nováček 120 minut, zapracovaný 45 minut, já 60 minut + dalších 60 při psaní návodu:)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13307
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

uz se tesim jak si vsichni rozvrtaj ty motory :-))

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19451
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Herbie píše:uz se tesim jak si vsichni rozvrtaj ty motory :-))
jo to bude hlína, ale já to poprvé taky dělal nadvakrát:)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4619
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

:lol:
Naposledy upravil(a) SO 545 dne 05 dub 2005, celkem upraveno 1 x.

Zamčeno