Výměna spojkové lamely - fotonavod

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Pětišroub »

Takže ve zkratce a ve zjednodušení výměna spojky jak jsem jí splácal na rezervním 1200 motoru. Lze použít obecně pro všechny VW motory typu I se stojatým větrákem (brouk, bus, 181, odvozeniny), 1200, 1300, 1500, 1600. Lze použít i v případě montáže nové spojkové sady, lamely.. pro třípackové přítlačné talíře i modernější sluníčkové.

Citlivé povahy omluví neutěšený nepořádek na pracovní ploše. :vom:

Cíl: záměna třípackového přítlačného talíře 180 mm bez kroužku pro nový typ vypínacího ložiska (převodovka s vodícím komínkem-cca od 8/71) za starý typ třípackového přítlačného talíře 180 mm s kroužkem pro převodovku s volně zavěšeným vypínacím ložiskem.

Jak se liší přítlačné talíře vidíte na obrázku:

Obrázek

Jak se liší převodovka s komínkem od té bez komínku vidíte zde:

s komínkem
Obrázek

bez komínku
Obrázek

potřebné nástroje: klíč 13, středící kolík (kupte nebo použijte uříznutou výstupní hřídel ze staré převodovky, tedy ejjích posledních 20 cm), momentový klíč

Vezmu to od konce, tedy montáže spojky na motor, protože pouze tuto fázi jsem nafotil. Demontáž provádějte v obráceném pořadí.

STAV: lamela i přítlačák sejmuty zkontrolujte dosedací plochy setrvačníku a přítlačného talíře. Musí být rovné, nezvlněné, bez koroze a bez spálených plošek (modrofialové). Očistěte odmaštovadlem dosedací plochy. Všechny prostory očistěte od prachu, kterého je ve spojce habaděj a případné mastnoty. Pokud je mastnoty hafo, dpoporučuju výměnu gufera motoru (nutné sejmutí setrvačníku) a gufera převodovky.

Přítlačný talíř:
U třípackového zkontrolujte, zda při položení na vodorovnou podložku jsou všechny packy stejně vzdáleny od podložky (hloubkoměrem). Pokud ne, bude spojka na rozjezdu ?ukat a cukat. U sluníčkových přítlačáků se toto nekontroluje.

Lamela:
Zkontrolujte obložení, zda není popraskané, oleštěné, vypálené. Vyčistěte tisícihran v jejím středu. Změřte posuvným měřítkem (nebo, pokud jím nevládnete, nechte si to změřit od kamaráda/ky:) tlouš?ku lamely. Celková tlouš?ka obložení by neměla být pod 6mm, jinak je čas na výměnu. Já jsem ze tří možných vybral tu nejsilnější, měla 9.5 mm.

Obrázek

Jehlové ložisko, které se nachází ve středu setrvačníku (na obrázku zasunut šroubovák), v centrálním šroubu, namažte ložiskovou vazelínou a tisícihran ve středu lamely mažu lehce grafitem. Opravdu jen lehce, protože rozehřátý tuk poletující za provozu spojkou není žádoucí.

Obrázek

Nasaďte lamelu na středící kolík a zasuňte do jehlového ložiska. Nasaďte přítlačný talíř a lehce přichytněte všemi 6 pevnostními šrouby M8 (pod hlavami šroubu jsou membránové podložky). Poloha lamely vůči setrvačníku na sériových motorech není důležitá, protože tyto komponenty jsou vyváženy sériově z výroby každý zvláš?. Fajnšmekři a závodníci si však celou sestavu nechají vyvážit jako celek a vzájemnou polohu si před demontáží řádně označí.

Obrázek

Pootočte středícím kolíkem sem a tam, aby se lamela usadila a začněte křížem střídavě utahovat šrouby na přítlačném talíři, vždy o půl otáčky tak, aby nedošlo ke zkroucení přítlačného talíře. Když všechny šrouby dosednou, dotáhneme momentovým klíčem na hodnotu 2.5 mkp.

Obrázek

Vyjměte středící kolík, věnec setrvačníku mázněte po obvodu lehce vazelínou.

A je to!

Po montáži nové lamely nebo sady seřiďte vůli na vypínací páčce spojky (na vnějšku převodovky, konec spojkového lanka, levá strana vozidla nahoře, křídlová matice) tak, aby celková vůle na pedálu byla 10-20 mm.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Mas to za 1.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

konečně nějaký hodnotný příspěvek, dobrá práce.
Jen bych ho přesunul do FAQ

Uživatelský avatar
jps
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 562
Registrován: 13 srp 2007
Bydliště: Praha 8

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od jps »

na výměnu spojky mi bylo řečeno - vyndání motoru den práce, po 200/h mi to vychází na 10h vyndání motoru.. to je dost ne?
"chrome won´t make your car go any faster"
Obrázek

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Herbie »

jps píše:na výměnu spojky mi bylo řečeno - vyndání motoru den práce, po 200/h mi to vychází na 10h vyndání motoru.. to je dost ne?
no ona to nejaka prace je, ne ze ne
zvlast u tebe s velkejma karburatorama jeste o neco vic
tzn 2000,- Kč se mi zda normální, asi bych to za min delat nechtel :)

BTW nová lamela je v cene nebo ne ?
cena lamely je cca 900-1000kc
... a vůbec !

Uživatelský avatar
jps
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 562
Registrován: 13 srp 2007
Bydliště: Praha 8

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od jps »

nová lamela v ceně není . cena odhadem 2000motor ven, cca 1500 lamela, 2000motor tam.
"chrome won´t make your car go any faster"
Obrázek

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Herbie »

aha, no tak to uz je dost
je mel za to ze vyndani+nandani 2000
... a vůbec !

Uživatelský avatar
jps
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 562
Registrován: 13 srp 2007
Bydliště: Praha 8

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od jps »

proto sonduju kdo kde jak a za kolik. ještě navštívím broukservis Kuří. nemá někdo zkušenost?
"chrome won´t make your car go any faster"
Obrázek

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Pětišroub »

nejlepší si tam cinknout ale jak píše Herbie, 2000 bych považoval za adekvátní částku, 4000 už je ranec.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
TomiHrablo
Příspěvky: 55
Registrován: 18 srp 2006
Bydliště: Jičín & Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od TomiHrablo »

u Jaška slabý 2 hoďky práce na 1.3, po tel. domluvě na počkání....cenu už si nepamatuju, ale nákup dílů za tu dobu stál řádově víc #-o
Já až jednou umřu, tak chci zemřít jako můj děda. Klidně, spokojeně, ve spánku a ne se u toho zmítat a řvát, jako ti lidi, co je vezl v autě :-D

Uživatelský avatar
jps
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 562
Registrován: 13 srp 2007
Bydliště: Praha 8

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od jps »

co je zač spojka FaS ? z čeho? proč? výhody?
"chrome won´t make your car go any faster"
Obrázek

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Pětišroub »

Fichtel Sachs, prvovýrobce a subdodavatel VW spojkových sad pro brouky.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Žanek »

jps píše:co je zač spojka FaS ? z čeho? proč? výhody?
Fichtel and Sachs - pro jen mírně znalé to stačí - a 5š byl rychlejší
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
venca101
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1561
Registrován: 19 čer 2009
Bydliště: Jižní Morava

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od venca101 »

Potřeboval bych rychlou radu.... Chci dát na obložení spojkovou lamelu, bude na ponorčím motoru 1500... Z 5šroubova návodu chápu, že vybral nejtlustší lamelu z těch, co měl doma, ale jaká má být tloušťka obložení na nové lamele?? Je mně jasný, že první na co se mě řemeslník zeptá na jakou tloušťku to má obložit, tak ať jsem připravený a můžu mu odpovědět...
Předem dík...

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od maxmax »

Dobrej řemeslník ví, tomu stačí typ auta(pokud ne, není to ten správnej řemeslník :lol: )
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
Samba
inzertní poeta
Příspěvky: 6111
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Kladno

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Samba »

8,6 - 9,2mm

Uživatelský avatar
wally
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2294
Registrován: 20 říj 2010
Bydliště: Praha 9 skorovenkov..:o)
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od wally »

Ani dobří řemeslníci v Renovaku nevěděli kolik je na lamele, když jsem stavěl vodníka :(

Lepší prostě narovinu říct dejte mi tam tolik a tolik... [-X
Myslíme to vwážně...;o)
First Czech EBI-Racer on Weber carbs :D
------------------------------
Wally T2b doka 1976 - 2276ccm /brutal doka :)
Florián malookno 1963 - 1584 ccm
Karel KG 1963 - WBX / Typ5 / ???? ccm
Blue T2a 1970 Deluxe / 1679ccm / C25 /1x DRLA40 / CSP Python
------------------------------

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Pětišroub »

Samba píše:8,6 - 9,2mm
tak tak. Tenhle rozsah pro novou lamelu udává manuál, minimum je 6mm
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
venca101
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1561
Registrován: 19 čer 2009
Bydliště: Jižní Morava

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od venca101 »

Samba píše:8,6 - 9,2mm
Pětišroub píše:...tak tak. Tenhle rozsah pro novou lamelu udává manuál, minimum je 6mm
Konečně konstruktivní odpovědi... Díky...

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4078
Registrován: 28 srp 2006

Re: Výměna spojkové lamely - fotonavod

Příspěvek od Šíša »

Na všechny, vzducháč či vodník, mi dávali na každou stranu 4mm, takže okolo těch 9mm celkem :D A všechny fungovali bez problémů.

Odpovědět