Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Ales_BUS »

Tak jsem včera mluvil s Mirkem W. Nakonec jsem zjistil, že to auto znám. Dovolím si odpovědět Milosakovi za něj. Je to klasický dvoulitr se std písty a hlavami. jen jen je jiná vačka, snížené hlavy kvůli kompresnímu poměru a přidělané vstřikování. LPG není vstřikováno, ale je to podtlak (nevím jestli řízený lambdou). Nejsem si jistý, ale chlazení i olejové by mělo být std. Chlazení hlav je ale prý téměř nedostatečné, i když zatím stále bez problémů jezdí i v zátěži.

Tak nevím. Mirek W. a Petr914 radí jít cestou standardního motoru ve stylu Porsche. Z jiných zdrojů mám zase doporučení dát kliku z 1800 (zdvih 66mm) a zvětšit vrtání. Já měl zase představu zdvih zvětšit na 78 či 82mm a vrtání nechat, či zmenšit. Tak uvidíme jak se to vyvine.
Jen pro mou informaci, do bloku Typ 4 se bez jeho úprav vejde klika o jakém maximálním zdvihu?

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Ales_BUS »

Jelikož to vypadá, že motorů typ4 a zkušeností s nimi je zde pomálu, Nebo se o ně nechtějí lidé podělit, zkusím nastínit mou vizi položit pár dalších konkrétních otázek:

Takže má představa přestavby motoru je že hlavy bych chtěl upravit či koupit nové určitě, písty a válce kované taky, lepší vačku (nejpravděpodobněji z 914) také. Ojnice bych chtěl použít originál. Blok mám, jen potřebuje zkontrolovat, přebrousit... (poraďte prosím na co se ještě zaměřit a kde máte dobré zkušenosti-nejlépe střední čechy, ale jinak nemám problém dojet či poslat kamkoliv).

Pak nevím, jestli použít originální kliku, nebo koupit nějakou novou 71mm, nebo jít cestou zvětšení objemu a použít 78mm. Případně, když bych chtěl použít kliku 78mm, budou jiné jen ojnice, nebo i písty? Bude se muset upravovat blok?

Další úprava kterou určitě budu dělat se bude týkat zvětšení kompresního poměru na alespoň 10-11. Nejlepší se mi jeví snížení válců. Jen bude problém sehnat odborníka, který fundovaně spočítá o kolik to snížit aby byl výsledný kompresní poměr cca 10,5.

Problém hlavy: Chtěl bych samozřejmě větší sací kanály a ventily. Takže se ptám nemá někdo tip kde sehnat buď nové hlavy na typ4, nebo starší dobré hlavy s velkýma ventilama, případně z porsche 914.
Nebo ví někdo o možnosti kde si nechat předělat mé originální hlavy a udělat větší kanály a osadit nějakýma velmi dobrýma ventilama většího průměru (42 až 44mm sací)?

Děkuji za vaše příspěvky.

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 3152
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od OB »

Beru zpět svůj příspěvek. Také jsem tě nechtěl rozladit a nechci aby se tento topic stal diskuzí nad něčím jiným, než byl založen.
Jsem rád, že jsi si můj příspěvek přečetl a reagoval na něj.
Naposledy upravil(a) OB dne 17 úno 2012, celkem upraveno 1 x.
Co přijde dál???

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Ales_BUS »

To OB: No za fusekli tady opravdu nikoho netahám. Je mi líto, že jsem asi rozladil já tebe, ale rozhodně to nebylo mým úmyslem. Opravdu nejsem automechanik a nemám s auty nic společnýho. Třeba Želvák_Bob by to mohl potvrdit. Dále mi nikdo neřekl jak motor postavit. Vše co vím jsem načerpal z internetu a hodně i zde. Jsem zvyklý vše nastudovat a dohledat si co nejvíce informací na netu (takhle jsem třeba sám s přidavačem postavil barák od základů po střechu i když jsem z paneláku a živí mě IT), ale ne vše se dá lehce dohledat a je lepší se zeptat, než strávit třeba 5 hodin hledáním jedné informace, kterou někdo dávno má a je ochoten se o ni podělit. Pokus zkouška omyl jistě uznáš také nebude v případě motoru zrovna ideální. Vše jsem psal již na začátku, že představu mám. Tu jsem skutečně měl. Rozhodně jsem ale nevěděl zda je správná, nebo jsem z nějakého důvodu mimo.
Protože ale sám jistě uznáš, že jakékoliv informace o GO či úpravách motorů Typ4 se tady téměř nevyskytují, tak jsem založil tohle vlákno, abych získal další rady jako od Pětišrouba či Mirka z Wenclovic. Proto i když vím co je kompresní poměr a že LPG má přes 110 oktanů a tedy čím větší bude kompr. poměr tím lepší, neumím ho spočítat kvůli tvaru hlav atd. Ale máš pravdu. V literatuře bych to určitě nastudoval, ale za cenu spousty času (i zde se to již řešilo). Už předtím jsem psal že se za motoráře rozhodně nepovažuji a jsem vlastně studující teoretik.
Svou představu jsem záměrně neupřesnil jako nyní, protože jsem chtěl neovlivněné návrhy konfigurací, případně jak si to kdo udělal k obrazu svému a jak je s motorem spokojen.
Jinak v prvním příspěvku jsem motor specifikoval alespoň dle mého názoru docela dost. Možná jsem fakt natvrdlej, ale snažil jsem se to nastínit jak jsem nejlépe dovedl (Bus, základ 2l motor-požadavek- výkon cca 85KW, vyšší krouťák ve středních otáčkách, vysoký kompr.poměr, lepší ventily). V dalších příspěvcích ještě lecos upřesnil. Je tam vše co píšeš, jen jsem neuvedl, že tam chci dát kliku třeba 78mm, a válce 94mm protože ta představa vznikla porovnáním desítek parametrů motorů a selským rozumem zkombinovaná do jednoho. A jak sám vidíš pár konkrétních rad tu bylo a pár jsem jich dostal po sz a myslel jsem že se pak lidé, kteří motorům rozumí (mezi které tě dle příspěvků také počítám) připojí a rozvede diskuze v čem je lepší tahle konfigurace než ta druhá atd. A já pak zjistím že je vše jinak než jsem si představoval (např klika 78mm je blbina a std ventily mají rezervu do 100KW-příklad!!!).
Nechci se hádat, ani na nikoho dělat ramena. Jsme v diskuzi a pokud jsem mimo, tak mě buď někdo postrčí správným směrem, nebo nikdo nebude přispívat, příspěvek zapadne a bude to.

Uživatelský avatar
Želvák Bob
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1931
Registrován: 14 zář 2003
Bydliště: Brno - centrum

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Želvák Bob »

Ahojte lidi
Omlouvám se předem za úplný OT příspěvek.

Tohle vlákno jsem úmyslně míjel anžto nejsem ani motorář ani už nechci mít vůbec s typ4 motory co do činění
(i když moje averze vůči tomu motoru je zcela iracionálně vytvořena jen špatnou zkušeností s dílnou kde mi ho dali - nikoli s parametry motoru jako takovými ...)
Aleš se mi naštěstí připomenul po SZ a na pár lidí co myslím že by mohli pomoci jsem ho nasměroval - doufajíc, že ani jemu ani mě to nebudete mít za zlé.
Už jen proto, že je to kolega busíkář, pohodovej a vstřícnej, dlouhodobě (mnoho let) jezdící třeba na Podmitrov ...
Mnohý ranní čaj jsem u něj i jeho ženy vypil a mnohý hovor vedl - čili mě to tu trošku překvapilo.
Znovu se mi tak ukazuje, jak je psaná komunikace zavádějící a nebezpečná - kdy věřím, že naživo u pivka či kávy by jste si skvěle pokecali a dobrali se výsledku - a takto máte při rozdílných způsobech psaného projevu pocit, že jeden machruje, druhej se nechce podělit, další že si vymýšlí a jiný že je jen fantasta ... Trochu škoda, ne?
Věřím, že se nakonec něčeho doberete - i když každý bude mít třeba trochu jinou představu o ideálním řešení a pak - až se jednou potkáte na nějakém srazu - tak se pobavíte jak to funguje a zasmějete se tomu, že jste si tu takhle neporozuměli ...
:mrgreen:
Mějte se úžasně a ještě jednou sorry za OT.

Uživatelský avatar
vako
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 830
Registrován: 07 úno 2005
Bydliště: Kežmarok - Poprad
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od vako »

ako sa uz spominalo, tu sa tazko nachadzaju rady okolo T4 - z jedineho dovodu, ze ich je na flat4 scene malo.. odborne rady komplet s odskusanymi kitmi musis hladat na zhranicnych forach - hlavne hladaj vsetky prispevky od chlapika Jake Raby - patri ku spicke vo svete okolo T4. Tu su dva odkazy, kde by si mal zacat studovat a kde sa dozvies odpovede na vsetky otazky, ktore si zadal..
http://www.tunacan.net/t4/tour/heads.shtml#1.8
http://www.aircooledtechnology.com/
dalsie bohate informacie najdes na Sambe a Shoptalkfore.. :mrgreen:
Blacksmith - Juniperus Hero
VWolkers

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Ales_BUS »

vako píše:ako sa uz spominalo, tu sa tazko nachadzaju rady okolo T4 - z jedineho dovodu, ze ich je na flat4 scene malo.. odborne rady komplet s odskusanymi kitmi musis hladat na zhranicnych forach - hlavne hladaj vsetky prispevky od chlapika Jake Raby - patri ku spicke vo svete okolo T4. Tu su dva odkazy, kde by si mal zacat studovat a kde sa dozvies odpovede na vsetky otazky, ktore si zadal..
http://www.tunacan.net/t4/tour/heads.shtml#1.8
http://www.aircooledtechnology.com/
dalsie bohate informacie najdes na Sambe a Shoptalkfore.. :mrgreen:
Děkuji za odkazy.
Tyto weby už jsem částečně prostudoval, ale ne diskuze. Ještě že jsou ty dlouhé zimní večery. Budu holt pokračovat ve studiu až k hranici odborníka teoretika na motory a pak se na to vrhnu. Je otrava, že pokud chce něco člověk mít pořádně nebo dle svých představ, musí se až na vyjímky stát odborníkem ve všech oborech (právník, stavař, automechanik atd.).

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Ales_BUS »

Nevím jestli to znáte, ale při brouzdání jsem narazil mimo jiné na toto http://www.scatvw.com/master/cyl_heads/split_port.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Přijde mi to docela zajímavé, i cenově. Jen bych se bál slabé stěny mezi jednotlivýma hlavama. Co si o tom myslíte?

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od yahoďák »

...moc pěkná věc, ale zkušenosti se tady nedozvíš, je to dosti exkluzivní záležitost a ani na motorech Typ1 to tady téměř nikdo neprovozoval... snad jen Doldy :arrow: Luke Jeep jestli se nepletu?
Obrázek

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Pětišroub »

Želvák Bob píše: (i když moje averze vůči tomu motoru je zcela iracionálně vytvořena jen špatnou zkušeností s dílnou kde mi ho dali - nikoli s parametry motoru jako takovými ...)
nezklamal .-)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
ripi
Příspěvky: 127
Registrován: 25 črc 2005

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od ripi »

Ahoj,

hlavy prodává taky Jake Raby http://www.aircooledtechnology.com/stor ... t=0&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

v Německu Ahnendorp http://www.ahnendorp.com/" onclick="window.open(this.href);return false; - prodávaj jak nový tak taky repasujou starý (+dávaj větší ventily atd.)

v Čechách nevím...
ještě chvilku..

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Pětišroub »

zpátky na stromy...v zájmu posunutí kroutícího momentu do nízkých otáček bych zvolil co nejvyšší (ale stále technicky přijatelnej a reálnej) možnej zdvih na klice...nízkozdvih, čtverec až podčtverec je vhodnej pro vysokoobrátkový motory..což ty nechceš.

Problém je v tom, že každý performance díl má svojí funkci a vykonává ji nejlíp jen v okamžiku, kdy i ostatní díly v motoru jsou tomu přizpůsobeny, a všechno navzájem sedí. Takže klice musí odpovídat ojnice, pak je určité rozpětí vhodných vrtání válců, které budou vhodné pro kliku o daném zdvihu...pak ve ztahu k zdvihovému objemu motoru, který tímto získáš, je potřeba vymyslet hlavy...a ve vztahu k tomuto a k očekávánému charakteru motoru je potřeba vymyslet rozvody...ventily, vahadla, vačku. Zatímco tohle všechno v hlavě vymýšlíš, tak souběžně přemýšlíš o tom čím to asi budeš krmit, aby to nebylo moc a nebylo málo..a čím to budeš vyfukovat..jestli chceš výfukem i topit nebo jestli ti to je jedno...je nekonečně mnoho konfigurací z nichž mnoho bude fungovat v reálném světě hodně podobně...tzn že se různými cestami dobereš vhodného výsledku. S rozpočtem, který jsi tu deklaroval nemá smysl vymýšlet do motoru komponenty od Ahnendorpa, to fakt ne :-)

Znalosrt Typ 4 motorů je tady nízká..i když Mirek mě překvapil...my si tady častěji hrajeme s Typ1 motorama, pro které je trh s performance komponenty mnohem větší a taky cenově dostupnější..tam už bych ti vztahy mezi jednotlivýma komponentama dokázal objasnit...u Typ4 bohužel nikoliv.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Ales_BUS »

Tak motor je konečně pohromadě a vrčí. Byl to nakonec boj a nevěřil by člověk, co se při téměř obyčejný generálce může v Čechách přihodit. Nakonec se udělalo následující: Přebroušená klika, výbrus válců, nové písty, udělané ojnice (původní), všechny ložiska, nové ventily, vodítka, zabroušená sedla a snížené hlavy na kompresní poměr 9:1. Nová vačka hydro WEB-CAM 265 st.+zdvihátka+kolo vačky (objednáno ve čtvrtek u Pětišrouba z CSP a v pondělí u mě doma). Motor hlučně nastartoval, ale po chvíli se ztišil a jde klidně. Problém je ale při jízdě. Jede krásně ale sílu má jen do cca 2800-3000 ot. Pak se motor pod plynem začne dusit. Po rovince na půl plynu se klidně vytočí na 4000 otáček a jede i 120 km/h, ale jakmile přijde stoupání a je potřeba přidat, tak se dusí. Jede jen pokud se najde poloha cca půl plynu kdy motor ještě táhne. Na volnoběh se také roztáčí krásně. Rozdělovač mám obyčejný (elektronický jsem vyhodil, protože nějak zlobil) a je nastavený stroboskopem na 7,5st. Jediné co mě překvapilo, je že má ve v 3500 ot. cca 32-34stupňů a dle manuálu má mít 21-25st. Karburátory jsou zrepasovaný před cca 2 lety u Šindeláře. Zkusil jsem se v tom vrtat, ale ani přidání bohatosti (+1,5 otáčky) moc nepomohlo (trochu ano, ale ne moc). Je možné že by jen změna vačky s vyšším zdvihem udělala takový nároky na dodávku paliva že by to sériové solexy nezvládali. Snížení hlav nemá předpokládám extra vyšší nároky na množství paliva. Máte tip co by to mohlo dělat a kam zajet v okolí Prahy na seřízení solexů na 2l typ 4?

Jinak jsem motor osadil čidlama teploty hlav a oleje (vše krásně v normě teplota oleje do 80-90 st a hlav 125-150st.). Tlak oleje jsem ještě nezapojil. Již mám i vstřikování (v pochybném stavu), ale chci nejprve rozchodit karburaci abych věděl že je vše ok a mohl dále laborovat.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Pětišroub »

nastav předstih tak aby byl 30° při 3000 max a na volnoběhu ho nech padnout kam padne a od toho se odraz.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od john »

Na nastavenie 7.5°, co je staticke nastavenie, ziadny stroboskop nie je treba...ten pouzijes, ako pise 5Sroub, pri 3000 ot na 30°...vrklat srubom bohatosti tiez nema ziadnu cenu, ten je platny pri nastaveni volnobehu...

Ales_BUS
Příspěvky: 93
Registrován: 28 dub 2009

Re: Stavba výkonného motoru typ 4 na LPG

Příspěvek od Ales_BUS »

7,5° jsem nastavil při 850 otáčkách na volnoběh dle manuálu. Co se týká vrklání šroubem, nemyslel jsem volnoběžný na pravém karburátoru nahoře, ale malý z vnější strany dole na každém z karburátorů, což je dle mého názoru bohatost směsi. Nebo se pletu?

Jinak dnes jsem se v tom zase vrtal :-) a jelikož mám ještě jednoho jezdivého (i když opotřebovaného) busa, začal jsem laborovat. Vyměnil jsem rozdělovač a nic se nezlepšilo (jinak dělal to samé). Tak jsem vyměnil levý karburátor a nic. Tak jsem vyměnil i pravý a auto výrazně ožilo i když ve vyšších otáčkách pocukávalo. Tak jsem zmenšil předstih (v 3000 ot asi 28°, na volnoběh to ukazovalo -4) a zase se to trochu zhoršilo. Tak jsem pod plynem nastavoval podle ucha a otáčkoměru a vyšel mi volnoběžný předstih 12-14° Pak to jelo už o 100% lépe. Takže chybu bych viděl jednoznačně v karburaci (i když je ta půjčená z jinýho busa dost jetá, rozdíl byl veliký). Co se týká nastavení předstihu je to pro mě záhada. Nejlépe to opravdu jede s předstihem na volnoběh 12° a v 1 600 otáčkách to mělo již asi 25°. Může to být že by měli staré karburátory moc bohatou směs, která potřebuje velký předstih aby se zapálila? Nebo mám nějaký pojebaný stroboskop.
Uvítám jakékoliv rady, neboť na tabulkové hodnoty to prostě nejede.

Stejně bych ale uvítal doporučení na někoho, kdo by se v tom odborně povrtal a byl schopen to nastavit aby to fungovalo.

Odpovědět