Výměna spojkového lanka
Výměna spojkového lanka
Výměna spojkového lanka
....prasklo mi přesně před týdnem cestou z práce .
Je to sice oprava, která se dá udělat na silnici (pokud sebou máte náhradní lanko ), ale protože při práci budete v polohách, kdy nemáte absolutně přehled o tom, co se děje okolo, doporučuji odtah na nějaké klidné místo nebo rovnou do dílny, aby vás někdo nepřežehlil. Pokud je čas, doporučuji zakoupit rovnou i nový bowden (cca 30cm dlouhý vzadu mezi výstupem lanka z tunelu a ramínkem na převodovce) + prachovku na ramínko.
Právě poškozený bowden s prachovkou a přístup vody do něj způsobí narušení a časem prasknutí lanka.
Postup:
1) Zabrzdíme vůz a zašpalujeme přední kolo, povolíme levé zadní kolo, vyheverujeme a podložíme brouka, kolo sundáme a následně povolíme sponu na spojovací hadici topení mezi výměníkem a karoserií:
vytáhneme směrem dozadu zbytek lanka
2) Lanko je s pedálem spojky spojeno uvnitř tunelu, takže je nutné sundat komplet sestavu pedálů. ta je připevněna k tunelu dvěma šrouby - na fotce je vidět zadní, přední je pod kobercem:
Ideální pro povolení je malá gola s krátkým nástavcem a oříškem 17mm
3) Aby šly pedály vysunout je třeba odpojit táhlo mezi brzdovým pedálem a hlavním brzdovým válcem (1)...toto je na čepu pedálu (2) jištěno plechovou nasouvací podložkou a vratnou pružinou pedálu, po vysunutí pojistné podložky a vyháknutí pružiny táhlo vysuneme z čepu i manžety válce. Pak se musí spojkový pedál položit dozadu na podlahu, aby páčka, do které uvnitř tunelu zapadá očko spojkového lanka prošla otvorem v tunelu.
Pedály vysuneme a odložíme a vytáhneme zbytek lanka.
4) Stejnou cestou nasuneme lanko nové....řádně namazané!!!... na vnitřní straně tunelu nahmátneme přivařenou trubičku, kterou lanko "chodí"
5) Lanko nasuneme, kam až půjde...jeho konec-kulatina se závitem M6 se totiž zarazí vzadu o začátek bowdenu. takže se odebereme k zadní části brouka a bowden vyvlíkneme a vyndáme ven, promažeme a narovnáme. Lanko zatáhneme celé ven do podběhu a navlíkneme na něj bowden:
Bowden nejdříve usadíme na své místo na konci tunelu, pak lanko provlíkneme očkem rozpěrného ramínka na převodovce a bowden zasadíme do tohoto očka. Teď lanko postrčíme bowdenem zase dopředu a jdeme zase k pedálům.
6) Nastává nejzábavnější část celé operace...dostat pedály zpět. Očko lanka je totiž volně zaháknuto ve výřezu v páčce pedálu, takže se hodně snadno vyvlíkne při zasouvání pedálu zpět do tunelu. V tuhle chvíli by práci velmi usnadnil pomocník, který by ho vzadu napínal....když máme pedály zasunuté do otvoru v tunelu tak opatrně pedál spojky "vyšlápneme"- opřeme o přepážku a lehkým tahem vzadu za lanko zkontrolujeme, zda pedál reaguje = ta bestie se nevyvlíkla. Lanko vzadu provlíkneme očkem na vypínací páce spojky a zajistíme maticí, aby se nemohlo povolit a znova se vyvlíknout v tunelu.
7) připevníme pedály dvěma šrouby, nasadíme táhlo brzdy na čep pedálu, zajistíme plechovou podložkou a nasadíme na čep očko vratné pružiny pedálu (taky dobrá pakárna-klečíte na kolenou venku na zemi trup nasunutej dovnitř mezi sedadlem a sloupkem, nad hlavou volant...) nejlíp se mi osvědčilo navléct na pružinku malý očkový klíč (8mm a menší), tím natáhnout pružinu na čep a pak za pomoci úzkého šroubováku klíč vyprostit
8 ) vrátíme se dozadu a utažením matice na konci lanka vymezíme spojkovou vůli (podle zvyklostí v rozmezí 10-20mm na pedálu spojky)
9) zkontrolujeme vše okolo spojkového bowdenu...při jeho vyvlékání se snadno může zatáhnout třeba za kabel ke startéru a ten vypadne z konektoru
10) nasadíme zpět hadici topení, nasadíme kolo na buben a osadíme ho šrouby, spustíme auto z heveru, dotáhneme kolo a jdeme to projet
...když by byl čas, tak by stálo za to, vyrobit na té páce se zážezem, do kterého zapadá očko lanka jakousi pojistku ve stylu karabiny - třeba z pevného, pružného drátu - aby očko šlo "nacvaknout" a nemohlo se vyvlíknout pri montáži pedálů zpět
....prasklo mi přesně před týdnem cestou z práce .
Je to sice oprava, která se dá udělat na silnici (pokud sebou máte náhradní lanko ), ale protože při práci budete v polohách, kdy nemáte absolutně přehled o tom, co se děje okolo, doporučuji odtah na nějaké klidné místo nebo rovnou do dílny, aby vás někdo nepřežehlil. Pokud je čas, doporučuji zakoupit rovnou i nový bowden (cca 30cm dlouhý vzadu mezi výstupem lanka z tunelu a ramínkem na převodovce) + prachovku na ramínko.
Právě poškozený bowden s prachovkou a přístup vody do něj způsobí narušení a časem prasknutí lanka.
Postup:
1) Zabrzdíme vůz a zašpalujeme přední kolo, povolíme levé zadní kolo, vyheverujeme a podložíme brouka, kolo sundáme a následně povolíme sponu na spojovací hadici topení mezi výměníkem a karoserií:
vytáhneme směrem dozadu zbytek lanka
2) Lanko je s pedálem spojky spojeno uvnitř tunelu, takže je nutné sundat komplet sestavu pedálů. ta je připevněna k tunelu dvěma šrouby - na fotce je vidět zadní, přední je pod kobercem:
Ideální pro povolení je malá gola s krátkým nástavcem a oříškem 17mm
3) Aby šly pedály vysunout je třeba odpojit táhlo mezi brzdovým pedálem a hlavním brzdovým válcem (1)...toto je na čepu pedálu (2) jištěno plechovou nasouvací podložkou a vratnou pružinou pedálu, po vysunutí pojistné podložky a vyháknutí pružiny táhlo vysuneme z čepu i manžety válce. Pak se musí spojkový pedál položit dozadu na podlahu, aby páčka, do které uvnitř tunelu zapadá očko spojkového lanka prošla otvorem v tunelu.
Pedály vysuneme a odložíme a vytáhneme zbytek lanka.
4) Stejnou cestou nasuneme lanko nové....řádně namazané!!!... na vnitřní straně tunelu nahmátneme přivařenou trubičku, kterou lanko "chodí"
5) Lanko nasuneme, kam až půjde...jeho konec-kulatina se závitem M6 se totiž zarazí vzadu o začátek bowdenu. takže se odebereme k zadní části brouka a bowden vyvlíkneme a vyndáme ven, promažeme a narovnáme. Lanko zatáhneme celé ven do podběhu a navlíkneme na něj bowden:
Bowden nejdříve usadíme na své místo na konci tunelu, pak lanko provlíkneme očkem rozpěrného ramínka na převodovce a bowden zasadíme do tohoto očka. Teď lanko postrčíme bowdenem zase dopředu a jdeme zase k pedálům.
6) Nastává nejzábavnější část celé operace...dostat pedály zpět. Očko lanka je totiž volně zaháknuto ve výřezu v páčce pedálu, takže se hodně snadno vyvlíkne při zasouvání pedálu zpět do tunelu. V tuhle chvíli by práci velmi usnadnil pomocník, který by ho vzadu napínal....když máme pedály zasunuté do otvoru v tunelu tak opatrně pedál spojky "vyšlápneme"- opřeme o přepážku a lehkým tahem vzadu za lanko zkontrolujeme, zda pedál reaguje = ta bestie se nevyvlíkla. Lanko vzadu provlíkneme očkem na vypínací páce spojky a zajistíme maticí, aby se nemohlo povolit a znova se vyvlíknout v tunelu.
7) připevníme pedály dvěma šrouby, nasadíme táhlo brzdy na čep pedálu, zajistíme plechovou podložkou a nasadíme na čep očko vratné pružiny pedálu (taky dobrá pakárna-klečíte na kolenou venku na zemi trup nasunutej dovnitř mezi sedadlem a sloupkem, nad hlavou volant...) nejlíp se mi osvědčilo navléct na pružinku malý očkový klíč (8mm a menší), tím natáhnout pružinu na čep a pak za pomoci úzkého šroubováku klíč vyprostit
8 ) vrátíme se dozadu a utažením matice na konci lanka vymezíme spojkovou vůli (podle zvyklostí v rozmezí 10-20mm na pedálu spojky)
9) zkontrolujeme vše okolo spojkového bowdenu...při jeho vyvlékání se snadno může zatáhnout třeba za kabel ke startéru a ten vypadne z konektoru
10) nasadíme zpět hadici topení, nasadíme kolo na buben a osadíme ho šrouby, spustíme auto z heveru, dotáhneme kolo a jdeme to projet
...když by byl čas, tak by stálo za to, vyrobit na té páce se zážezem, do kterého zapadá očko lanka jakousi pojistku ve stylu karabiny - třeba z pevného, pružného drátu - aby očko šlo "nacvaknout" a nemohlo se vyvlíknout pri montáži pedálů zpět
-
- mořský stařec flat4.org
- Příspěvky: 717
- Registrován: 16 kvě 2004
- Bydliště: Náchod
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna spojkového lanka
Tohle je hooodně dobrej nápad...když jsme to s HTDčkem na Ataku měnili...to lanko nám vypadlo asi pětkrák...to byl ale vopruz....Anonymous píše: ...když by byl čas, tak by stálo za to, vyrobit na té páce se zážezem, do kterého zapadá očko lanka jakousi pojistku ve stylu karabiny - třeba z pevného, pružného drátu - aby očko šlo "nacvaknout" a nemohlo se vyvlíknout pri montáži pedálů zpět
dragbug.comteam
- prak
- špión 007
- Příspěvky: 4675
- Registrován: 19 úno 2003
- Bydliště: Prak out of Prag
- Kontaktovat uživatele:
párkrát to uděláš blbě a vypadne a pak už to umíš, pohoda.
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.
- threeseven
- náhodný kreativec
- Příspěvky: 2548
- Registrován: 13 led 2003
- Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
- Kontaktovat uživatele:
a co by ne? jenom tě to musí napadnout. mně to bohužel ani jednou nenapadlo a vždycky jsem trpěl jak kůň.
Yahoďáku - zase pochvala! líp bych to nenapsal...
mám pocit, že to nové lanko je vždycky jaksi "psychicky" kratší, než to staré. prostě zaháknete za pedály, provlíknete a skrz tu páku skoro nedosáhne.
a pak vypadne z pedálů.
Yahoďáku - zase pochvala! líp bych to nenapsal...
mám pocit, že to nové lanko je vždycky jaksi "psychicky" kratší, než to staré. prostě zaháknete za pedály, provlíknete a skrz tu páku skoro nedosáhne.
a pak vypadne z pedálů.
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...
and when I die I expect to find him laughing...
- VW181
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1977
- Registrován: 03 úno 2004
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Stačí když někdo lehce tahá za konec lanka a není problém.
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz
- prak
- špión 007
- Příspěvky: 4675
- Registrován: 19 úno 2003
- Bydliště: Prak out of Prag
- Kontaktovat uživatele:
houby, nejsou lidi Ty míváš někoho k ruce, já tedy nikdyVW181 píše:Stačí když někdo lehce tahá za konec lanka a není problém.
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.
- threeseven
- náhodný kreativec
- Příspěvky: 2548
- Registrován: 13 led 2003
- Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
- Kontaktovat uživatele:
Praku, že ty opravuješ někde v soukromí v garáži? Zjistil jsem, že když opravuju na sídlišti, spousta kolemjdoucích chlapů kibicuje a pár i pomůže. Třeba zrovna spojkový lanko mi kdysi pomáhal vyměnit Vláďa Pancner, panč šel zrovna okolo a slyšel mě jak z pod auta nadávám.prak píše:houby, nejsou lidi Ty míváš někoho k ruce, já tedy nikdyVW181 píše:Stačí když někdo lehce tahá za konec lanka a není problém.
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...
and when I die I expect to find him laughing...
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
tomu se říká spojit příjemné s užitečnýmHerbie píše:presne jedna z cinosti u kterejch sem se vyvztekal
Se ti divim ze behem toho mas este naladu na dokumentaci
zatim sem lanko menil u dvou aut, a pokazdy mi to vypadlo z toho hacku, a to tak ze nekolikrat
ten nápad se zalepením taky není upně blbej, když mi to vypadlo poprvé, popadnul jsem gumičku a začal to omotávat, ale pak si říkám: přece nemám chromý ruce, to tam musím dostat...no a na třetí pokus to tam bylo
- threeseven
- náhodný kreativec
- Příspěvky: 2548
- Registrován: 13 led 2003
- Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
- Kontaktovat uživatele:
- krtek
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 259
- Registrován: 10 kvě 2007
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna spojkového lanka
Asi mít nikdo nebude, ale přesto to zkusím.. Nemá někdo vyfocený tunel brouka zevnitř, třeba z nějakého rozřezaného brouka?? V tunelu mi chybí zřejmě kus trubičky ve které je vedeno lanko spojky. Tak bych rád viděl jak to tam vypadá a z jaké strany jít na opravu.. Děkuji předem, kdyby někdo našel.