rozvodů panuje mnoho názorových neshod či polopravd, někteří tvrdí, že jde o zbytečnou ztrátu času,
jiní zase řeší jen malou dílčí část. Jiní zase nemají potřebu své těžce nabyté zkušenosti sdílet s ostatními.
Je to ode mne možná troufalé, ale pokusím se tu nastínit základní principy správného seřízení rozvodů.
Ještě než začneme, dovolím si jedno motivační video pohybu ventilu při vyšších otáčkách. Sice se zabývají rozsahem otáček, které na VW nemáme šanci dosáhnout, ale problémy se projevují už od středních otáček. Navíc se na videu používá mnohem kvalitnější rozvodový systém.
O co vlastně jde, co mi správná geometrie rozvodů přinese?
Delší životnost ventilových vodítek, dříků ventilů i samotných zdvihátek včetně jejich uložení. Díky tomu menší spotřebu oleje.
Jistě jste se již setkali s tím, že po nastartování se z výfuku vyvalí modravý dým. Většinou je tento kouřový efekt způsobený právě
vzlínáním oleje skrz vychozené ventilové vodítka do spalovací komory.
Na výše uvedené plynule navazuje menší zahřívání rozvodů, zamezení nesymetrického opotřebení jednotlivých komponent, které mohou
v krajním případě zapříčinit zadření ventilu (Ahoj Leere )
Kdy je třeba geometrii rozvodů řešit ?
1) když dojde k záměně systému vahadel. Ať už jde jen o výměnu klasických štelovacích šroubů ventilů za modernější typ např.
Swivel foot nebo Elephant foot, nebo změna typu vahadel za vahadla s rolničkami (Pauther) nebo vahadla s kolíbkou (Porsche)
2) Změna poměru přepákování vahadel
3) když je osazena vačka s jiným než sériovým zdvihem
4) když je osazena klika s jiným než sériovým zdvihem, jsou instalovány podložku pod válci, jsou osazeny jiné než sériové hlavy
5) vždy při každé generálce motoru, neb systém rozvodů byl navrhnut pro sériovou výrobu a tak je vždy co zlepšovat.
štelovací šroub swivel foot vlevo, standardní šroub vpravo
štelovací šrouby Elephant foot, zde bez tlakového mazání kloubu
Jak se nastavuje správná geometrie rozvodů ?
Dobrá otázka. Ve zkratce:
Jde o to, aby ramínko vahadla bylo umístěno v prostoru tak, aby při stlačování ventilu výsledná síla působící
na ventil pokud možno kopírovala osu dříku ventilu a aby bylo obdobným způsobem namáháno i samotné zdvihátko.
Tedy aby opotřebení ventilových vodítek bylo co nejmenší a pokud možno souměrné.
Co budeme potřebovat pro nastavení geometrie rozvodů ?
- kalibrované podložky pod držáky (kostky) hřídele vahadel (posun v ose Z)
- kalibrované podložky vymezující axiální vůli vahadel ( posun v ose Y )
- štelovací tyčky (možno jednoduše vyrobit ze starých tyček rozříznutím, vyříznutím závitu M7, osazením M7 šteftem a zajištěním maticemi)
- sadu nezkrácených zdvihacích tyček (jestli v provedení alu, chrom-molybdenové nebo ocelové nechám na vašem uvážení)
- lavici pro usazení úchylkoměru
- lihový fix nebo tušírovací barvu
- úchylkoměr a magnetický stojánek
- posuvné měřítko s rozsahem 250mm
- soustruh pro přesné zkrácení zdvihacích tyček
- laserový kříž/ rovinné měřítko/ digitální fotoaparát/dobré oko, zkrátka vybavení pro detekci rovnovážné polohy.
- spárové měrky, sadu klíčů a běžné nářadí pro montáž a demontáž motoru
kalibrované podložky D16, tl. 0.3, 0.5 a 1.0mm
štelovací tyčka
posuvné měřítko se stojánkem pro pohodlné oměření délky tyček. V pozadí sada nezkrácených alu. zdvihacích tyček.
lavice a úchylkoměr s magnetickou upínací kostkou.
laserový kříž pro promítání laserového paprsku na dřík ventilu
Pokud jsem vás doteď neodradil, podíváme se na základní typy vahadel používaných na vzduchem chlazených VW motorech.
1) Sériové vahadla
Tedy vahadla se štelovacím šroubem nad dříkem ventilu. Jde asi o nejhorší možný systém. Úkolem správné geometrie bude dostat
do zákrytu osu štelovacího šroubu s osou dříku ventilu v rovnovážné poloze. U tohoto systému lze brát rovnovážnou polohu
v polovině zdvihu ventilu.
pohled na sériové rozvody
Osa X. Správnou pozici vymezíme osazením vymezovacích podložek mezi jednotlivé vahadla. Zde bych se rád zmínil
o starším provedení s vymezením sacích ventilů pomocí pružiny(25/30PS). Pokud je to jen trochu možné, zbavte se tohoto sytému
a pružinu nahraďte např. trubičkou. Vahadlo má tendenci při vyšších otáčkách poskakovat.
Další alternativou je zakončení hřídele vahadel pomocí pojistných drátových "ségrovek". Viz. předcházející bod. pokud je to možné,
nahraďte je šroubovacími talířky. Vymezení správné axiální vůle je v tomto případě o poznání jednodušší.
V oficiální VW literatuře se dočteme, že poloha štelovacího šroubu má být mírně vyosená pro možnost rotace ventilu. Souhlas,
úplně stačí minimální vyosení. Čím bude větší, tím vyšší excentrické namáhání a tedy i vyšší opotřebení vodítek.
Vymezení osy X vůči ventilovému dříku
Skladba vymezovacích podložek. Axiální vůle 0.1mm
Osa Y. Dána výrobcem rozvodového systému, tedy bez možnosti nastavení. Jediná možnost je vyrobit nové hřídele s excentrickým uložením.
Osa Z: Na 25/30 PS díky kozlíkům držící hřídel vahadel neproveditelné. Pokud máte možnost, zbavte se tohoto systému.
U modernějších motorů je možno podkládat kostky držáků hřídele podložkami a zvednout si tak hřídel do požadované výšky.
S tímto bodem souvisí i stanovení délky zdvihacích tyček.
Nastavení je vhodné řešit s demontovanými trubičkami a to vždy na každé hlavě zvlášť.
poloha štelovacího šroubu v krajní pozici, plný zdvih ventilu
Rovnovážná poloha na standardních vahadlech
Osadíme štelovací tyčky, protočíme motor do pozice, kde jsou všechny 4 ventily zavřené. Tušírovací barvou nebo fixem
obarvíme hlavičky dříků ventilu a osadíme vahadla s novými štelovacími šrouby (Omačkané štelovací šrouby jsou nevhodné).
Nastavíme nulovou ventilovou vůli a úchylkoměr opřeme o misku ventilu.
Dřík ventilu a vodítko bude nejméně namáháno právě tehdy, bude-li síla Fn v celém spektru pohybu ventilu co nejmenší. Toho dosáhneme tehdy, bude-li Fn1=-Fn2 a tedy, bude-li v polovině zdvihu ventilu síla Fn nulová.
Protočíme motor do maximálního zdvihu ventilu a odečteme hodnotu na úchylkoměru. Vrátíme se zpět o 1/2 zdvihu a máme nalezenou rovnovážnou polohu.
základní síly působící na dřík ventilu. Síla Fv rozložena na F a Fn.
Detail opření dotyku úchylkoměru o misku pružiny ventilu. Zde systém s kolíbkou.
Nyní je možno měnit délku stavěcí tyčky tak, až bude v této poloze osa dříky ventilu a osa štelovacího
šroubu rovnoběžná. Nedoporučuji povolovat stavěcí tyčku pod tlakem. Je vždy lepši dojet do pozice, kdy je ventil zcela uzavřen a poté
povolit tyčku a nastavit požadovanou délku. Tuto činnost provádíme tak dlouho, až jsme s výsledkem spokojeni.
Celý proces opakujeme pro každý ventil zvlášť. Není vyjímkou, že nám vyjde délka tyček pro každý ventil různá.
Na ověření rovnovážné polohy se mi osvědčil laserový kříž, kterým si "posvítím" na zdvihací tyčku a hned vidím, jestli jsou osy shodné.
Další možností je si polohu vyfotit a na PC si rovnoběžnost oměřit.
Laserový parsek pro snazší identifikaci rovnovážné polohy. Zde zavřený ventil na systému s kolíbkou.
Rovnovážná poloha na systému s kolíbkou. Osa tyčky(dříku) je shodná s osou štelovacího šroubu
Sundáme vahadla a zkontrolujeme jak nám "psal" štelovací šroub po hlavičce dříku ventilu. Tam kde byl kontakt mezi dříkem a štelovacím
šroubem, tam je nanesená tušírovací barva seškrábaná.
Správně nastavené rozvody by měli "psát" souměrně kolem osy dříku.
Dřík ventilu. Seškrabaná barva značí, kde došlo ke kontaktu vahadla s dříkem. Dole podložka pro vymezení v ose Z.
Následuje jednoduchý úkol zkrácení nových tyček na soustruhu, osazení koncovkami a finální testovací kolečko měření geometrie rozvodů s novými tyčkami. Pokud je vše v pořádku, je možno nasadit trubičky a motor zkompletovat. Tato práce se vám vrátí v podobě delší životnosti ventilových rozvodů, jejich menším namáháním a menší spotřebou oleje.
2) Vahadla s kolíbkou
Z předchozích obrázků je patrné, že sériový systém vahadel není zcela vhodný. Síly Fn jsou i po seřízení stále moc velké.
Lepší řešení montoval na své vozy Porsche. Jde v podstatě o obrácený systém štelování.
Štelovací šroub je umístěný nad zdvihací tyčkou a o dřík ventilu se opírá kolíbka.
Osy X,Z vyřešíme stejně jako u sériových vahadel.
Osa Y lze do jisté míry štelovat změnou rádiusu kolíbky. Viz http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 57#p244057
Detail rádiusu kolíbky. Barva značí kde došlo ke kontaktu s dříkem ventilu
Protože kontakt vahadla a dříku probíhá v ideálním případě po válcové ploše, jsou síly Fn vždy menší než na sérových vahadlech.
Nemusíme se tedy trápit hledáním rovnovážné polohy v polovině zdvihu a můžeme pořešit další bolístky rozvodů.
Stejně jako trpí vodítka, trpí také uložení zdvihátek. Je tedy záhodno, aby v ideálním případě byla osa tyčky s osou zdvihátka
totožná v polovině zdvihu vačky. To pořešíme obdobným způsobem jako geometrii na sériových rozvodech.
Dále je dobré si uvědomit, že odpor pružiny ventilu je úměrný jejímu stlačování. Rozvody při počátečním zdvihu ventilu
jsou mnohem méně namáhány než při plném otevření ventilu. Navíc v rovnovážné poloze (štelovací šroub je souosý se zdvihací
tyčkou) je zajištěn maximální průtok olej do vahadel pro mazání hřídele. Je tedy vhodné posunout tuto rovnovážnou polohu
směrem k plnému otevření ventilu. Přesné hodnoty nechám na vašem uvážení. Zbytek úkolu je shodný jako u sériového rozvodu.
3) Vahadla s rolničkou
Asi nejlepší systém je nahradit u Porscheho vahadel válcovou plochu rolničkou. Tento systém nabízí např. Pauther.
Při zanedbání valivého tření je možné říci, že síly Fn jsou nulové.S těmito rozvody zatím nemám žádné konkrétní zkušenosti,
proto nechám na jiných, aby doplnili své postřehy z provozu.
Vahadlo Pauther s rolničkou
Závěrem ještě pár rad pro správný výběr/návrh rozvodů.
- čtyři vahadla na jedné dlouhé hřídeli, navíc slabého průměru je cesta do pekel při vyšších otáčkách. Hřídel bude mít tendenci
vibrovat a jednotlivé vahadla se budou ovlivňovat. Pokud je to jen trochu možné, volte alespoň silnější hřídel vahadel.
Dobrým trikem je použití osazené hřídele. Nejenže vyřešíte jednoduše axiální vůli vahadel, ale hřídel jako celek bude o poznání
tužší a bude se méně kroutit.
Sériové hřídele vahadel. Nahoře 25/30 PS, dole o poznání masivnější, přesto stále slabá z 34+PS.
Systém osazené hřídele.
- upevnění hřídele v kozlících (25/30 PS) je také velice měkké, navíc nemáte možnost měnit polohu hřídele v ose Z.
Pokud je to možné, zbavte se ho.
Detail uchycení hřídele pomocí kostky s prořezem.
Uchycení hřídele pomocí kozlíků
- poloha podpěrné kostky by měla být přesně vymezena v hlavě pomocí přesných osazených šteftů.
Bez toho správnou geometrii nikdy nedohoníte.
Osazený šteft pro přesné vymezení kostky hřídele vahadel.
- Vyhněte se hlavám s dlouhými štefty držáků vahadel. (Kulaté podpory pod držáky) Své o tom ví uživatel Lope.