Individuální opravy a úpravy volantů (obšití, repase, lak)
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4768
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
Tmelení ovalovejch volantu
Stručný návod a postup správného tmelení
Postup při opravě nerovnosti na povrchu materiálu závisí na mnoha okolnostech, které lze shrnout do několika základních skupin:
1. druh materiálu (železo, litina, lehké kovy, laminát, dřevo, beton...)
2. aktuální stav materiálu (staré nátěry, antikorozní ochrana, hrubost povrchu, vlhkost...)
3. požadovaná kvalita opravy (hrubé zatmelení, skrytí povrchových vad, oprava karoserie automobilu...)
Vzhledem k tomu, že okolnosti při opravě mohou být velice odlišné, nelze jednoduše podat přesný návod na opravu a je možné pouze doporučit tyto hlavní zásady:
1. tmelit je nejlépe na čistý materiál zbavený všech starých nátěrů, mechanických nečistot a především mastnoty a prachu, to znamená:
a/ staré nátěry probrousit až na podkladový materiál (pokud nelze staré nátěry zcela odstranit, je nutné alespoň povrch zbavit odlupujících se částí starého nátěru)
b/ povrch odmastit např. organickým rozpouštědlem, zdrsnit brusným papírem a zbavit prachu nebo rzi např. vyfoukáním tlakovým vzduchem
c/ před vlastním tmelením povrch dokonale vysušit
2. pokud je třeba pod tmel aplikovat antikorozní ochranu a s ohledem na následný vrchní nátěr, doporučujeme:
a/ použít antikorozní základní barvu např. S 2003 (Formex), pokud se vrchní nátěr nebude vypalovat
b/ 2K epoxidovou antikorozní barvu, pokud půjde o vrchní vypalovací nátěr
3. pokud je nerovnost větší je vhodné použít kombinaci více tmelů a tmelit ve více vrstvách, to znamená:
a/ pokud je třeba nahradit kus chybějícího materiálu - např. prorezavělá díra v karoserii, použijeme speciální druhy tmelu (se skelnými vlákny - Polytmel VLÁKNO nebo skelnou tkaninou - Polytmel LAMINO)
b/ pokračujeme hrubším plnícím tmelem, který je levnější než tmel finální (např. tmely RAPID, Nový RAPID nebo SUPER)
c/ dokončujeme středně jemným a dobře brousitelným tmelem (např. tmel Polytmel SOFT) a následně jemným (finálním) tmelem, kterého vzhledem k jeho ceně nepotřebujeme takové množství (např. tmel SUPER PLUS)
d/ tmelíme po vrstvách tlouš?ky max. 2-3 mm, jednotlivé vrstvy necháme dostatečně vytvrdnout a odvětrat, tím odpadávají jednotlivé problémy s následným praskáním tlusté vrstvy tmelu
4. pro sjednocení povrchu s více tmelenými místy je vhodné použít stříkací tmel FINIŠ, protože:
a/ stříkací tmel vytvoří relativně silnou a pevnou vrstvu
b/ dojde k optickému i výškovému sjednocení mezi tmelenými místy a původním povrchem
c/ za sucha snadná brousitelnost stříkacího tmele dovoluje následné plošné broušení
5. pro získání kvalitního podkladu pro konečný nástřik vrchní barvy je vhodné použít 2K-polyuretanového PLNIČE, protože:
a/ i jemně vybroušená vrstva finálního nebo stříkacího tmele není vhodná pro konečný nástřik vrchní barvy pro svoji velkou poréznost, což bez použití plniče způsobuje velkou spotřebu vrchní barvy
b/ plnič zaplní veškeré nerovnosti a póry předchozích vrstev, vytvoří vysoce pevnou a dokonale rovnou vrstvu vhodnou pro konečný nástřik vrchní barvy
c/ místa, kde při předchozím broušení došlo k probroušení až na kov, antikorozně ošetří
Firma BKP dále vyrábí několik tmelů pro speciální použití:
Pro tmelení a lepení lehkých kovů nebo pozinkovaných plechů je určen tmel Polytmel ALU.
Pro tmelení se zvýšenou přilnavostí ke tmelenému materiálu včetně některých umělých hmot je určen tmel Polytmel UNI.
Pro tmelení výrobků ze dřeva je určen tmel Polytmel Dřevo.
Pro tmelení strojních dílců nebo velmi velkých ploch je určen speciální tmel Polytmel Profi.
Další praktické rady
obal vyhodit do zvláštní, k tomu určené nádoby
Postup při opravě nerovnosti na povrchu materiálu závisí na mnoha okolnostech, které lze shrnout do několika základních skupin:
1. druh materiálu (železo, litina, lehké kovy, laminát, dřevo, beton...)
2. aktuální stav materiálu (staré nátěry, antikorozní ochrana, hrubost povrchu, vlhkost...)
3. požadovaná kvalita opravy (hrubé zatmelení, skrytí povrchových vad, oprava karoserie automobilu...)
Vzhledem k tomu, že okolnosti při opravě mohou být velice odlišné, nelze jednoduše podat přesný návod na opravu a je možné pouze doporučit tyto hlavní zásady:
1. tmelit je nejlépe na čistý materiál zbavený všech starých nátěrů, mechanických nečistot a především mastnoty a prachu, to znamená:
a/ staré nátěry probrousit až na podkladový materiál (pokud nelze staré nátěry zcela odstranit, je nutné alespoň povrch zbavit odlupujících se částí starého nátěru)
b/ povrch odmastit např. organickým rozpouštědlem, zdrsnit brusným papírem a zbavit prachu nebo rzi např. vyfoukáním tlakovým vzduchem
c/ před vlastním tmelením povrch dokonale vysušit
2. pokud je třeba pod tmel aplikovat antikorozní ochranu a s ohledem na následný vrchní nátěr, doporučujeme:
a/ použít antikorozní základní barvu např. S 2003 (Formex), pokud se vrchní nátěr nebude vypalovat
b/ 2K epoxidovou antikorozní barvu, pokud půjde o vrchní vypalovací nátěr
3. pokud je nerovnost větší je vhodné použít kombinaci více tmelů a tmelit ve více vrstvách, to znamená:
a/ pokud je třeba nahradit kus chybějícího materiálu - např. prorezavělá díra v karoserii, použijeme speciální druhy tmelu (se skelnými vlákny - Polytmel VLÁKNO nebo skelnou tkaninou - Polytmel LAMINO)
b/ pokračujeme hrubším plnícím tmelem, který je levnější než tmel finální (např. tmely RAPID, Nový RAPID nebo SUPER)
c/ dokončujeme středně jemným a dobře brousitelným tmelem (např. tmel Polytmel SOFT) a následně jemným (finálním) tmelem, kterého vzhledem k jeho ceně nepotřebujeme takové množství (např. tmel SUPER PLUS)
d/ tmelíme po vrstvách tlouš?ky max. 2-3 mm, jednotlivé vrstvy necháme dostatečně vytvrdnout a odvětrat, tím odpadávají jednotlivé problémy s následným praskáním tlusté vrstvy tmelu
4. pro sjednocení povrchu s více tmelenými místy je vhodné použít stříkací tmel FINIŠ, protože:
a/ stříkací tmel vytvoří relativně silnou a pevnou vrstvu
b/ dojde k optickému i výškovému sjednocení mezi tmelenými místy a původním povrchem
c/ za sucha snadná brousitelnost stříkacího tmele dovoluje následné plošné broušení
5. pro získání kvalitního podkladu pro konečný nástřik vrchní barvy je vhodné použít 2K-polyuretanového PLNIČE, protože:
a/ i jemně vybroušená vrstva finálního nebo stříkacího tmele není vhodná pro konečný nástřik vrchní barvy pro svoji velkou poréznost, což bez použití plniče způsobuje velkou spotřebu vrchní barvy
b/ plnič zaplní veškeré nerovnosti a póry předchozích vrstev, vytvoří vysoce pevnou a dokonale rovnou vrstvu vhodnou pro konečný nástřik vrchní barvy
c/ místa, kde při předchozím broušení došlo k probroušení až na kov, antikorozně ošetří
Firma BKP dále vyrábí několik tmelů pro speciální použití:
Pro tmelení a lepení lehkých kovů nebo pozinkovaných plechů je určen tmel Polytmel ALU.
Pro tmelení se zvýšenou přilnavostí ke tmelenému materiálu včetně některých umělých hmot je určen tmel Polytmel UNI.
Pro tmelení výrobků ze dřeva je určen tmel Polytmel Dřevo.
Pro tmelení strojních dílců nebo velmi velkých ploch je určen speciální tmel Polytmel Profi.
Další praktické rady
obal vyhodit do zvláštní, k tomu určené nádoby
Naposledy upravil(a) Mr.Vaahaa dne 20 pro 2004, celkem upraveno 1 x.
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4768
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
yahoďák píše:
hezky jsi to opsal.....ještě jsi mohl opsat ty pindy, že se má obal vyhodit do zvláštní, k tomu určené nádoby....
spokojen 8)
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
ještě bych pro férvost uvedl zdroj, internetové stránky výrobce polyesterových tmělů http://www.bkp.cz
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4768
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
neprak píše:přečetl to někdo celý?
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- prak
- špión 007
- Příspěvky: 4675
- Registrován: 19 úno 2003
- Bydliště: Prak out of Prag
- Kontaktovat uživatele:
já jen aby mi pak někdo v budoucnu mohl poradit.Mr.Vaahaa píše:neprak píše:přečetl to někdo celý?
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4768
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
jasně, jmenuje se to "polyesterový tmel na oválový volanty" a prodává se to v tubě
viz oval 54 v projektech
viz oval 54 v projektech
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Renovace volantu
tak jinak, rad bych zde uskutecnil VECNOU a KONSTRUKTIVNI diskusi ohledne oprav volantu. Neni treba opisovat navody z vyrobku, staci uvest jejich jmena ( Vaahaa promine), pripadne kriticka mista postupu. V zasade bych videl dve teziste problematiky - opravy prasklin a nerovnosti , a lakovani.
za Vase prispevky uctive diky
Simak
za Vase prispevky uctive diky
Simak
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4768
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
jsem pro
stojim pred renovaci ovaloveho volantu a kazda rada se hodi ale mam pocit ze to tu nikdo nedelal takze to asi nafotim a budu referovat......
dnes se jedu podivat do Hornbachu na nejakej ten tmel
stojim pred renovaci ovaloveho volantu a kazda rada se hodi ale mam pocit ze to tu nikdo nedelal takze to asi nafotim a budu referovat......
dnes se jedu podivat do Hornbachu na nejakej ten tmel
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
to se nestane panč volant má v sobě rám/konstrukci ne?
http://www.thebugshop.org/goresto.htm
následuje [smilie=offtopic.gif]
a fízlové mají na maják v autě...kontrolku
...ale každopádně mě baví představa prošedivělého Vaahy, jak za xx let uchopí spocenýma a třesoucíma se rukama volant svého čerstvě zrenovovaného ovála a v prvním vinglu mu celej ten horní půlměsíc zůstane v ruce
http://www.thebugshop.org/goresto.htm
následuje [smilie=offtopic.gif]
a fízlové mají na maják v autě...kontrolku
...ale každopádně mě baví představa prošedivělého Vaahy, jak za xx let uchopí spocenýma a třesoucíma se rukama volant svého čerstvě zrenovovaného ovála a v prvním vinglu mu celej ten horní půlměsíc zůstane v ruce
Naposledy upravil(a) Pětišroub dne 28 pro 2004, celkem upraveno 1 x.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4768
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
sory ja musím
cena: 109,- s 19%DPH
cena: 109,- s 19%DPH
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;