Měření teploty a tlaku oleje v broučím motoru
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Měření teploty a tlaku oleje v broučím motoru
Měření teploty a tlaku oleje v broučím motoru
...v různých jiných tématech např. o chlazení motoru a vlivu otevřené nebo odvětrané kapoty zaznělo několik "zajímavých" názorů na monitorování teploty oleje...např. nejde udržet ruka na alternátoru atd...
Je třeba si uvědomit, že broučí motor je chlazen vzduchem a olejem, takže tepleplota oleje je jediná objektivní hodnota, která vypovídá o jeho namáhání.
Možnosti měření teploty oleje:
1) VDO teploměr s čidlem integrovaným do olejové měrky...speciální výrobek přímo pro broučí motor typu 1
2) Libovolný teploměr (jen ne proboha "vodní" PAL ze Škody 105-120!!) a k němu pasující čidlo umístěné do vypouštěcí zátky oleje
3) VDO teploměr a odpovídající čidlo umístěné v upravené zátce přepouštěcího ventilu...od olejové pumpy směrem dál do motoru (je to na levé zadní straně motoru):
"Zátka" samotná vypadá takhle:
v případě zájmu sem hodím výkres...
4) Pokud pro stavbu motoru do brouka použijete blok pocházející z typu3, nebo zakoupíte zcela nový blok, tak lze využít na umístění čidla otvor na pravé dolní straně motoru (pod řemenicí)...viz foto.
Typ 3 zde má napojenou trubici pro měrku oleje u Typu 1 je tam jen zaslepovací příruba, kterou lze snadno vyvrtat a použít jako adaptér pro teplotní čidlo. (za tyto informace děkuji Johnovi a Šíšovi)
Výhody a nevýhody:
1)
+ Zaručená funkce a kvalita, jednoduchá aplikace
- Hůř se shání (speciální výrobek), poměrně vyšší cena - hlavně měrky, náchylnost měrky na zlomení při kontrole hladiny oleje, horší vypovídací schopnost o teplotě - je měřena ve "vaně" - tam , kde je olej nejchladnější
2)
+ Dostupné jak na sehnání, tak na úpravu zátky a montáž
- horší vypovídací schopnost o teplotě - je měřena ve "vaně"- tam , kde je olej nejchladnější. Měrka a na ní napojený kabel je na nejnižším místě motoru náchylný mechanickému poškození a je vystaven vodě a blátu...oxidace=přechodový odpor=chyba v měřění
3)
+ Dostupnost solidní, originál čidlo VDO sice stojí cca 450,-, ale v druhovýrobě vyjde pod polovinu. Měřená teplota je směrodatná - měří olej v době, kdy se vydává mazat a chladit motor.
- Náročnější montáž, potřeba výroby speciálního dílu
4)
+ Jednoduchá montáž a úprava příruby, místo pro měření vhodné z hlediska olejové náplně i bezpečného místa pro čidlo
- Celkem malá pravděpodobnost využití, bloků z typu3 vhodných pro repasi bude k mání podstatně méně než těch z typu1, cenu nového bloku netřeba řešit....
Měření tlaku oleje
Tlak oleje je sice u motoru T1 hlídán tlakovým čidlem, které dává signál kontrolce oleje, nicméně montáž přídavného "budíku" - tlakoměru oleje systém zdvojuje a eliminuje možnost výpadku čidla nebo kontrolky. Možnosti osazení čidla jsou dvě:
1) do bloku motoru namontovat "T" kus - rozdvojku a do ní dát čidlo pro kontrolku a čidlo pro tlakoměr. Krom toho, že to vypadá trochu neohrabaně taky musíte těsnit tři spoje
2) k VDO tlakoměru je originál sdružené čidlo, které má výstup pro tlakoměr i kontrolku. Vypadá elegantně a těsníte jeden spoj.
Na závěr podnět k diskuzi:
Jaká teplota oleje je normální??
...podle mě do 120°C naprosto v pohodě, pokud se blíží ke 130°C už bych znejistěl...poblíž 140 a víc už je něco špatně.... (vycházím z toho, kde je na originál budíku pro brouka vyznačeno červené pole)
...v různých jiných tématech např. o chlazení motoru a vlivu otevřené nebo odvětrané kapoty zaznělo několik "zajímavých" názorů na monitorování teploty oleje...např. nejde udržet ruka na alternátoru atd...
Je třeba si uvědomit, že broučí motor je chlazen vzduchem a olejem, takže tepleplota oleje je jediná objektivní hodnota, která vypovídá o jeho namáhání.
Možnosti měření teploty oleje:
1) VDO teploměr s čidlem integrovaným do olejové měrky...speciální výrobek přímo pro broučí motor typu 1
2) Libovolný teploměr (jen ne proboha "vodní" PAL ze Škody 105-120!!) a k němu pasující čidlo umístěné do vypouštěcí zátky oleje
3) VDO teploměr a odpovídající čidlo umístěné v upravené zátce přepouštěcího ventilu...od olejové pumpy směrem dál do motoru (je to na levé zadní straně motoru):
"Zátka" samotná vypadá takhle:
v případě zájmu sem hodím výkres...
4) Pokud pro stavbu motoru do brouka použijete blok pocházející z typu3, nebo zakoupíte zcela nový blok, tak lze využít na umístění čidla otvor na pravé dolní straně motoru (pod řemenicí)...viz foto.
Typ 3 zde má napojenou trubici pro měrku oleje u Typu 1 je tam jen zaslepovací příruba, kterou lze snadno vyvrtat a použít jako adaptér pro teplotní čidlo. (za tyto informace děkuji Johnovi a Šíšovi)
Výhody a nevýhody:
1)
+ Zaručená funkce a kvalita, jednoduchá aplikace
- Hůř se shání (speciální výrobek), poměrně vyšší cena - hlavně měrky, náchylnost měrky na zlomení při kontrole hladiny oleje, horší vypovídací schopnost o teplotě - je měřena ve "vaně" - tam , kde je olej nejchladnější
2)
+ Dostupné jak na sehnání, tak na úpravu zátky a montáž
- horší vypovídací schopnost o teplotě - je měřena ve "vaně"- tam , kde je olej nejchladnější. Měrka a na ní napojený kabel je na nejnižším místě motoru náchylný mechanickému poškození a je vystaven vodě a blátu...oxidace=přechodový odpor=chyba v měřění
3)
+ Dostupnost solidní, originál čidlo VDO sice stojí cca 450,-, ale v druhovýrobě vyjde pod polovinu. Měřená teplota je směrodatná - měří olej v době, kdy se vydává mazat a chladit motor.
- Náročnější montáž, potřeba výroby speciálního dílu
4)
+ Jednoduchá montáž a úprava příruby, místo pro měření vhodné z hlediska olejové náplně i bezpečného místa pro čidlo
- Celkem malá pravděpodobnost využití, bloků z typu3 vhodných pro repasi bude k mání podstatně méně než těch z typu1, cenu nového bloku netřeba řešit....
Měření tlaku oleje
Tlak oleje je sice u motoru T1 hlídán tlakovým čidlem, které dává signál kontrolce oleje, nicméně montáž přídavného "budíku" - tlakoměru oleje systém zdvojuje a eliminuje možnost výpadku čidla nebo kontrolky. Možnosti osazení čidla jsou dvě:
1) do bloku motoru namontovat "T" kus - rozdvojku a do ní dát čidlo pro kontrolku a čidlo pro tlakoměr. Krom toho, že to vypadá trochu neohrabaně taky musíte těsnit tři spoje
2) k VDO tlakoměru je originál sdružené čidlo, které má výstup pro tlakoměr i kontrolku. Vypadá elegantně a těsníte jeden spoj.
Na závěr podnět k diskuzi:
Jaká teplota oleje je normální??
...podle mě do 120°C naprosto v pohodě, pokud se blíží ke 130°C už bych znejistěl...poblíž 140 a víc už je něco špatně.... (vycházím z toho, kde je na originál budíku pro brouka vyznačeno červené pole)
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 06 dub 2007, celkem upraveno 1 x.
jak to vidím já:
85-105 je běžná teplota
teploty nad 110 jsou již zvýšené a
teploty kolem 120 již znamenají přehřátý olej
a podle toho taky jezdím. Na 120°C (měřeno čidlem v místě měrky oleje)jsem jednou teplotu vyhnal, když jsem jel z Vyšáku, se zavřenou kapotou, po dálnici pořád 120/h.
85-105 je běžná teplota
teploty nad 110 jsou již zvýšené a
teploty kolem 120 již znamenají přehřátý olej
a podle toho taky jezdím. Na 120°C (měřeno čidlem v místě měrky oleje)jsem jednou teplotu vyhnal, když jsem jel z Vyšáku, se zavřenou kapotou, po dálnici pořád 120/h.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
na našem novým projektu máme to originální čidlo, ale asi nefunguje - po minutě provozu ručička prostě skočila z 50C na konec stupnice tzn. asi 130c a dál se nic nedělo - motor se netvářil přehřátě a v klidu absolvoval zbytek asi 230Km do Brna - dá se to nějak spravit?
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
To Žanek: zkontroluj, jestli není někde prodřená izolace kabelu od čidla...pokud dostane plnou kostru, vyletí ručička na doraz
To ostatní: právě jsem se ptal pana odborníka, který mi stavěl motor 1776 a teplota do 120°C v létě při plném zatížení je s dobrým olejem naprosto v pohodě...pokud by se blížila ke 130 a výše, tak je to špatně.
To ostatní: právě jsem se ptal pana odborníka, který mi stavěl motor 1776 a teplota do 120°C v létě při plném zatížení je s dobrým olejem naprosto v pohodě...pokud by se blížila ke 130 a výše, tak je to špatně.
Nojo, ale pokoušej to...z mé zkušenosti, když je teplota oleje nad 110°, tak motor leniví, nechce se mu do otáček, po otevření kapoty SÁLÁ, na volnoběhu má točky a celkově nemá takový briskní reakce.. a jak píše Sam, nejlepší provozní vlastnosti jsem vypozoroval taktéž kolem 90°C, kde se tedy snažím motor udržet.
Nebezpečí spočívá v tom, že při horní mezní teplotě (120°C) už olej řídne, pumpa ho nemusí správně tlačit tam kam má, olejový film se trhá tím pádem se díly nadměrně opotřebovávají, v krajním případě může dojít k zadření motoru. Osobně mi spíš zajímalo, v jakých teplotách je motor podchlazenej.
Nebezpečí spočívá v tom, že při horní mezní teplotě (120°C) už olej řídne, pumpa ho nemusí správně tlačit tam kam má, olejový film se trhá tím pádem se díly nadměrně opotřebovávají, v krajním případě může dojít k zadření motoru. Osobně mi spíš zajímalo, v jakých teplotách je motor podchlazenej.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Podchlazenej je cca 70-80°C
Řekl bych, že při těch 90° se teprve dostává do tempa.
A hlavně...řekl mi to Libor M. a ten sakra ví o čem mluví...tak se teploty nebojte...
S těma 120...psal jsem jasně ...kvalitní olej...zkuste teda někdo zjistit jaký pracovní rozpětí udávají výrobci olejů....nehledě na to, že kdekdo dává přísady, které vlastnosti oleje ještě zlepší...
Řekl bych, že při těch 90° se teprve dostává do tempa.
A hlavně...řekl mi to Libor M. a ten sakra ví o čem mluví...tak se teploty nebojte...
S těma 120...psal jsem jasně ...kvalitní olej...zkuste teda někdo zjistit jaký pracovní rozpětí udávají výrobci olejů....nehledě na to, že kdekdo dává přísady, které vlastnosti oleje ještě zlepší...
já jsem kdesi četl, že dnešní motorové oleje nejsou vyráběny s přihlédnutím k provozu ve vzduchem chlazených motorech, a tomu odpovídají jejich tepelné vlastnosti. Vzduchem chlazené motory pracují v úplně jiných tepelných režimech, než vodníci, obecně se dá ale říci, že za vyšších teplot a s většími tepelnými výkyvy (motor není opláštěn a omývám chladícím médiem a teplo tedy není rovnoměrně rozloženo po jeho bloku, ale v některých místech je o dost vyšší než u zbytku motoru).
Jak jsem psal, na 120° jsem se dostal jenom jednou, za nezdravých okolností, kdy 16ka pracovala pod zavřenou dědkovskou kapotou, venkovní teplota byla asi 25° a jel jsem konstantně delší dobu 120km/h, což prezentuje 4000ot/min...po vypodložení kapoty oblíbenou pikslou od buráků teplota poklesla na 110°a já pokračoval v krasojízdě. Proto to tady možná zbytečně řešíme-kdo tady jezdí se 16kou motorem a kapotou bez mřížek...Same?
Jak jsem psal, na 120° jsem se dostal jenom jednou, za nezdravých okolností, kdy 16ka pracovala pod zavřenou dědkovskou kapotou, venkovní teplota byla asi 25° a jel jsem konstantně delší dobu 120km/h, což prezentuje 4000ot/min...po vypodložení kapoty oblíbenou pikslou od buráků teplota poklesla na 110°a já pokračoval v krasojízdě. Proto to tady možná zbytečně řešíme-kdo tady jezdí se 16kou motorem a kapotou bez mřížek...Same?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Co se týče teploty motoru je třeba postupovat rozumně - velice závisí na kvalitě oleje - čím lepší tím snáz udrží vrstvičku i při vyšší teplotě. Obecně by mělo motoru svědčit aby byl co nejteplejší ale zároveň dobře mazal - myslím že teplota oleje kolem 100 stupňů by tomu měla odpovídat - obecné projevy přehřátého motoru jsou - na volnoběh líná reakce na přidání plynu - za jízdy slabší akcelerace, ale na druhou stranu často taky menší opadání otáček při jízdě do kopce - celkově jakoby více "setrvačný" chod motoru - s kvalitním olejem bych viděl jako optimum těch 100C a s horším by to mělo být spíš těch 90C - není to reálná teplota - olej procházející motorem má v ten moment monohem vyšší
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
Dobrej clanek o olejích na škodováckejch stránkách: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=406
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4770
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
no marku ja teda nevim ale mam pocit ze jsis koupil folksfágena....
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;