Měření teploty a tlaku oleje v broučím motoru

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Měření teploty a tlaku oleje v broučím motoru

Příspěvek od yahoďák »

Měření teploty a tlaku oleje v broučím motoru

...v různých jiných tématech např. o chlazení motoru a vlivu otevřené nebo odvětrané kapoty zaznělo několik "zajímavých" názorů na monitorování teploty oleje...např. nejde udržet ruka na alternátoru atd...

Je třeba si uvědomit, že broučí motor je chlazen vzduchem a olejem, takže tepleplota oleje je jediná objektivní hodnota, která vypovídá o jeho namáhání.
Možnosti měření teploty oleje:
1) VDO teploměr s čidlem integrovaným do olejové měrky...speciální výrobek přímo pro broučí motor typu 1
2) Libovolný teploměr (jen ne proboha "vodní" PAL ze Škody 105-120!!) a k němu pasující čidlo umístěné do vypouštěcí zátky oleje
3) VDO teploměr a odpovídající čidlo umístěné v upravené zátce přepouštěcího ventilu...od olejové pumpy směrem dál do motoru (je to na levé zadní straně motoru):
Obrázek
"Zátka" samotná vypadá takhle:
Obrázek
v případě zájmu sem hodím výkres...
4) Pokud pro stavbu motoru do brouka použijete blok pocházející z typu3, nebo zakoupíte zcela nový blok, tak lze využít na umístění čidla otvor na pravé dolní straně motoru (pod řemenicí)...viz foto.
Typ 3 zde má napojenou trubici pro měrku oleje u Typu 1 je tam jen zaslepovací příruba, kterou lze snadno vyvrtat a použít jako adaptér pro teplotní čidlo. (za tyto informace děkuji Johnovi a Šíšovi)
Obrázek
Obrázek

Výhody a nevýhody:
1)
+ Zaručená funkce a kvalita, jednoduchá aplikace
- Hůř se shání (speciální výrobek), poměrně vyšší cena - hlavně měrky, náchylnost měrky na zlomení při kontrole hladiny oleje, horší vypovídací schopnost o teplotě - je měřena ve "vaně" - tam , kde je olej nejchladnější
2)
+ Dostupné jak na sehnání, tak na úpravu zátky a montáž
- horší vypovídací schopnost o teplotě - je měřena ve "vaně"- tam , kde je olej nejchladnější. Měrka a na ní napojený kabel je na nejnižším místě motoru náchylný mechanickému poškození a je vystaven vodě a blátu...oxidace=přechodový odpor=chyba v měřění
3)
+ Dostupnost solidní, originál čidlo VDO sice stojí cca 450,-, ale v druhovýrobě vyjde pod polovinu. Měřená teplota je směrodatná - měří olej v době, kdy se vydává mazat a chladit motor.
- Náročnější montáž, potřeba výroby speciálního dílu
4)
+ Jednoduchá montáž a úprava příruby, místo pro měření vhodné z hlediska olejové náplně i bezpečného místa pro čidlo
- Celkem malá pravděpodobnost využití, bloků z typu3 vhodných pro repasi bude k mání podstatně méně než těch z typu1, cenu nového bloku netřeba řešit....

Měření tlaku oleje
Tlak oleje je sice u motoru T1 hlídán tlakovým čidlem, které dává signál kontrolce oleje, nicméně montáž přídavného "budíku" - tlakoměru oleje systém zdvojuje a eliminuje možnost výpadku čidla nebo kontrolky. Možnosti osazení čidla jsou dvě:
1) do bloku motoru namontovat "T" kus - rozdvojku a do ní dát čidlo pro kontrolku a čidlo pro tlakoměr. Krom toho, že to vypadá trochu neohrabaně taky musíte těsnit tři spoje
2) k VDO tlakoměru je originál sdružené čidlo, které má výstup pro tlakoměr i kontrolku. Vypadá elegantně a těsníte jeden spoj.
Obrázek

Na závěr podnět k diskuzi:
Jaká teplota oleje je normální??

...podle mě do 120°C naprosto v pohodě, pokud se blíží ke 130°C už bych znejistěl...poblíž 140 a víc už je něco špatně.... (vycházím z toho, kde je na originál budíku pro brouka vyznačeno červené pole)
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 06 dub 2007, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

jak to vidím já:

85-105 je běžná teplota
teploty nad 110 jsou již zvýšené a
teploty kolem 120 již znamenají přehřátý olej

a podle toho taky jezdím. Na 120°C (měřeno čidlem v místě měrky oleje)jsem jednou teplotu vyhnal, když jsem jel z Vyšáku, se zavřenou kapotou, po dálnici pořád 120/h.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

tak a ted mi jeste prozradte kde to sdruzeny cidlo koupim a kolik me bude stat :-)

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sam »

S tou teplotou souhlasim s BlueBugem.... Jen dodam, ze teplota kolem 90 stupnu je asi idealni. Alespon muj motor ji ma rad a pri tehle teplote je asi nejzivejsi :P
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

na našem novým projektu máme to originální čidlo, ale asi nefunguje - po minutě provozu ručička prostě skočila z 50C na konec stupnice tzn. asi 130c a dál se nic nedělo - motor se netvářil přehřátě a v klidu absolvoval zbytek asi 230Km do Brna - dá se to nějak spravit?
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

to asi nebude čidlem, ale budíkem ne? Teda co jsem zažil já, tak čidlo buď funguje, nebo nefunguje vůbec...
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

To Žanek: zkontroluj, jestli není někde prodřená izolace kabelu od čidla...pokud dostane plnou kostru, vyletí ručička na doraz

To ostatní: právě jsem se ptal pana odborníka, který mi stavěl motor 1776 a teplota do 120°C v létě při plném zatížení je s dobrým olejem naprosto v pohodě...pokud by se blížila ke 130 a výše, tak je to špatně.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Nojo, ale pokoušej to...z mé zkušenosti, když je teplota oleje nad 110°, tak motor leniví, nechce se mu do otáček, po otevření kapoty SÁLÁ, na volnoběhu má točky a celkově nemá takový briskní reakce.. a jak píše Sam, nejlepší provozní vlastnosti jsem vypozoroval taktéž kolem 90°C, kde se tedy snažím motor udržet.

Nebezpečí spočívá v tom, že při horní mezní teplotě (120°C) už olej řídne, pumpa ho nemusí správně tlačit tam kam má, olejový film se trhá tím pádem se díly nadměrně opotřebovávají, v krajním případě může dojít k zadření motoru. Osobně mi spíš zajímalo, v jakých teplotách je motor podchlazenej.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Podchlazenej je cca 70-80°C
Řekl bych, že při těch 90° se teprve dostává do tempa.
A hlavně...řekl mi to Libor M. a ten sakra ví o čem mluví...tak se teploty nebojte...
S těma 120...psal jsem jasně ...kvalitní olej...zkuste teda někdo zjistit jaký pracovní rozpětí udávají výrobci olejů....nehledě na to, že kdekdo dává přísady, které vlastnosti oleje ještě zlepší...

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

já jsem kdesi četl, že dnešní motorové oleje nejsou vyráběny s přihlédnutím k provozu ve vzduchem chlazených motorech, a tomu odpovídají jejich tepelné vlastnosti. Vzduchem chlazené motory pracují v úplně jiných tepelných režimech, než vodníci, obecně se dá ale říci, že za vyšších teplot a s většími tepelnými výkyvy (motor není opláštěn a omývám chladícím médiem a teplo tedy není rovnoměrně rozloženo po jeho bloku, ale v některých místech je o dost vyšší než u zbytku motoru).

Jak jsem psal, na 120° jsem se dostal jenom jednou, za nezdravých okolností, kdy 16ka pracovala pod zavřenou dědkovskou kapotou, venkovní teplota byla asi 25° a jel jsem konstantně delší dobu 120km/h, což prezentuje 4000ot/min...po vypodložení kapoty oblíbenou pikslou od buráků teplota poklesla na 110°a já pokračoval v krasojízdě. Proto to tady možná zbytečně řešíme-kdo tady jezdí se 16kou motorem a kapotou bez mřížek...Same? :lol:
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
krizmen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1679
Registrován: 15 led 2004
Bydliště: Schakalovw

Příspěvek od krizmen »

ten pavwouček u první fotky je dobrej, kdys´byl naposledy na vyjížďce? :P
Obrázek

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

resumé:
pokud na teploměru bude do 120° .. můžete být v pohodě, nic špatného se neděje, ale možná by stálo za to trošku zvolnit tempo...

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane předsedo, myslím, že jsme dosáhli obecného konsenzu..
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

krizmen píše:ten pavwouček u první fotky je dobrej, kdys´byl naposledy na vyjížďce? :P
:lol: :lol: čeho ty si nevšimneš :lol: :lol: ...to je 1776 skoro připravená do speedstera, ta ještě nevrčela.

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Co se týče teploty motoru je třeba postupovat rozumně - velice závisí na kvalitě oleje - čím lepší tím snáz udrží vrstvičku i při vyšší teplotě. Obecně by mělo motoru svědčit aby byl co nejteplejší ale zároveň dobře mazal - myslím že teplota oleje kolem 100 stupňů by tomu měla odpovídat - obecné projevy přehřátého motoru jsou - na volnoběh líná reakce na přidání plynu - za jízdy slabší akcelerace, ale na druhou stranu často taky menší opadání otáček při jízdě do kopce :!: - celkově jakoby více "setrvačný" chod motoru - s kvalitním olejem bych viděl jako optimum těch 100C a s horším by to mělo být spíš těch 90C - není to reálná teplota - olej procházející motorem má v ten moment monohem vyšší
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Sesto
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1712
Registrován: 09 čer 2003
Bydliště: Pressburg
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sesto »

tak tak ako napisal nadomnou.
Na to mas tabulku teplot motora ktoru nemozem najst :(
naj by asi bol SAE 10W-40 ale ten je predpokladam riedsi ako by bolo dobre.

Uživatelský avatar
Luděk
Příspěvky: 159
Registrován: 30 srp 2004
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk »

:oops: No,já mám na 1600 také kapotu bez mříží a na dálnici se vyšplhám na 120 C.Chci to řešit zvednutím kapoty nahoře u pantů.Aby luft byl studenější a chlazení víceméňě náporové.No a ten olej?Chci přejít z W10-40,naW10-50.No,snad to pomůže.

Uživatelský avatar
Marek
adoptivní táta kalifornie
Příspěvky: 138
Registrován: 25 bře 2004
Bydliště: Pchery

Příspěvek od Marek »

Dobrej clanek o olejích na škodováckejch stránkách: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=406

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4768
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mr.Vaahaa »

no marku ja teda nevim ale mam pocit ze jsis koupil folksfágena....
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Vašek
vzduchem chlazený Sysifos
Příspěvky: 507
Registrován: 01 pro 2003
Bydliště: Praha 4 - Chodov

Příspěvek od Vašek »

Pětišroub píše:Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane předsedo, myslím, že jsme dosáhli obecného konsenzu..
Nemusí pršet, jen když kape. (olej) :D

Odpovědět