Dobíjení

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Dobíjení

Příspěvek od Žanek »

provedl jsem malou cistku v tomto auditku, aby tu kazdy nasel co potrebuje, protoze dobijeni je casty problem
Modrou barvou jsou zvyrazneny dotazy uzivatelu
diskuze ktera nasleduje resi ten modry dotaz
Tucne jsou zvyrazneny dobre rady a postupy

Herbie



-------------------------------------------


mám u Hektora zvláštní problém když je po ránu zima (a teď už teda bývá) tak mi po nastartování svítí kontrolka dobíjení a zhasne až když se motor ohřeje což někdy trvá 5 někdy 15 minut - nemáte někdo s podobným problémem zkušenost - logika mi říká že je tam asi nějakej mrtvej spoj nebo tak něco - jo je to 12ti voltový dynamo - má to nějaký části který se mění kvůli opotřebení, nějaký uhlíky třeba nebo tak něco?
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13107
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

mno logicky to smysl teda nedava

- nemas treba prehozeny kontrolky v budiku misto dobijeni mazani a naopak ? uz sem to takhle videl nekolikrat

- dobijeni musi zhasnout okamzite kdyz pridas plyn a otacky jdou nahoru
s tepoltou by to nemelo mit souvislost

- kdybys mel mrizkovanou kapotu, tak mozna ranni rosa v dynamu a nedobiji to dokud nevyschne

- zkontroluj uhliky a stav rotoru

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13107
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

Navodecek :

1- podivat se do ty diry co je v dynamu
2- povolit ten sroubecek ke kterymu je pripojenej uhlik
3- pridrzet pruzinu co uhlik pritlacuje
4- vytahnout uhlik a podivat se jestli uz neni moc malej
(novej je asi 2 cm) .... pokud je uz jen 1cm tak by to chtelo novej
5- tozez provest s ulikem ze spodni strany
6- mrknout na komutator, jestli je pekne cistej, medenenej, lesklej, bez drazek
7- pokud je komutator nejakej zcernalej tak by to chtelo cely rozebrat a nechat u nekoho na soustruhu stocit

joo a jeste by mohl byt problem v relatku
(u 12V vlevo pod zadni sedackou na boku , u 6V ta krabicka primo na dynamu)
Naposledy upravil(a) Herbie dne 09 říj 2006, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19357
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Dynamo ve volnoběžných otáčkách většinou nedobíjí, záleží na nastavení volnoběhu, a stavu Herbiem zmiňovaných částí. Proto kontrolka svítí, nebo problikává. Přidáním plynu se zvýší otáčky motoru, tím i dynama, to začne dávat proud, relátko sepne a pouští přebytečnej proud do baterky=kontrolka zhasne.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8768
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

ještě by to taky mohlo teoreticky dělat relátko dobíjení, "přilepený" kontakt...v tom případě už dopředu sehnat náhradní, protože se kontakt časem vypálí a přestane fungovat uplně (vlastní zkušenost)

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Nám to dělá v celém rozsahu otáček normálně za jízdy - asi to budou ty uhlíky :wink: - děkuji za radu - relé je nedávno měněný - dělalo to podobný věci, ale to přestávalo dobíjet když se třeba přejel hrb nebo tak něco.
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19357
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Komutator(sběrač)se čistí lapovacím papírem do leskla, a pak se s drážek mezi jeho segmenty opatrně vyštárá zapečenej uhlíkovej prach,protože ty segmenty musej bejt od sebe izolovaný a ten prach je nějak zkratuje nebo co..
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19357
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

sběrače jsem leštil v soustruhu lapovacím papírem a pak čistil drážky jehlovým pilníčkem (na pořadí asi nezáleží). Když je ve sběrači vyjetá drážka od uhlíku, tak se sběrač stáčí na soustruhu, aby jeho plocha byla rovná - to však ale nejde pod únosnou mez - musí zůstat zachovány "segmenty s drážkami" nebo jak to nazvat. V podstatě jde o to zajistit, aby styčná plocha uhlíku se sběračem byla co největší a čistá.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Sesto
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1712
Registrován: 09 čer 2003
Bydliště: Pressburg
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sesto »

ako prve skontroluj ako vravel Herbie ci nemas prehodene kontrolky s mazanim.
zapni zapalovanie, rozsvietia sa ti kontrolky a chod k motoru.vytiahni asi v strede na lavej strane bloku motora kontakt z cidla tlaku oleja a chod skontrolovat ktora kontrolka ti zhasla.Ak ti zhaslo mazanie tak je to ok a ak dobijanie tak pruser.

Alternator alebo dinamo by bolo najlepsie vybrat a rozobrat.
Medene kontakty na rotore ktore sa tru o uhliky je dobre presmirglovat jemnym smirglom az do oranzova a do cista.drazky medzi kontaktmi je dobre vysparovat a dobre vycistit.
ak to mas cele rozobrate tak si uz aj skontroluj loziska a dobre ich namaz pripadne ich vymen za nove.

dufam ze to pochopis lebo pisanie slohov nieje moj konicek :lol:
Naposledy upravil(a) Sesto dne 25 srp 2008, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Mám zvláštní problém (jak jinak že). :roll: Po výměně relátka je stav takový že: zapnu klíček a svítí jenom kontrolka mazání. Žárovka dobíjení na budíku je zhaslá leč fungující (vyzkoušeno prohozením žárovek). Přesto když jedu... očividně nedobíjim. Poznám to tak, že po cca dvou hodinách jízdy zůstávám stát s vymlácenou baterkou (konkrétně jsem dneska zdechnul v Karlštejně). Relátko mam zapojený dobře a dle všeho funguje (je nový BOSCH a bezkontaktní). Stejně se to chová i s jinym od PALu i se starym BOSCHem mechanickym. Kde je zakopanej pes prosím? Kuju. :cry:

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19357
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

změřit jestli se něco tlačí ven z dynama?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4530
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

krátke uhlíky. Skontroluj aj dlžku uhlíkov
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4530
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Tak práve som s Axounom dotelefonoval. Nefunguje to stále.
Uhliky su OK.To dynamo nedostáva budiaci prúd od regulátora.

Ale to je len moja diagnostika na ďialku cca 800km. :roll:
Hošina potrebuje auto tak mu niekto z miestnych pomôžte.

To je ten prípad keď platí lepšie raz vidieť ako 100x počuť.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Kontrolky už jsou v richtiku, ta dobíjecí nezhasíná, čímž demonstruje skutečnost tak jak má, že ano?
Nemam zkoušečku, jenom žárovičku na dvou skřipcích.

Proud do relátka jde (vyzkoušeno přiložením na kontakt relátka, do kterýho jdou dva nejsilnější kabely-červený). Totéž by mělo údajně dělat přiložením na kontakt se zeleným slabším kabelem (na BOSCH relé je to ten kontakt, co je naproti zmiňovaným dvoum směrem dozadu k motóru, tušim, že je to kontakt DF). Žárovka ovšem zůstává zhasnutá.

Předpokládám, že problém není v relátku neboť se chovaj stejně všechny čtyři, který mam k dispozici, tedy dvou BOSCH mechanických, jednoho českýho a toho co mam v autě - nový BOSCH bezkontaktní. Podezřelý je, že ani ty mechanický nevydávaj po nastartování cvrkot, který vydávaly dřív než jsem je v domění že nefungujou vyjmul.

Napadá vás, kde jsem moh udělat chybu? Počitám, že připojený to mam dobře. Jak vyzkoušet, jestli frčí dynamo? Uhlíky jsem vyměnil i když to bylo asi zbytečný a po přiložení jednoho skřipce na jeden z kontaktů na dynamu a druhýho skřipce na tělo dynama žárovka opět nesvítila. Znamená to, že je dynmo v hajzlu?
Kuju.

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4519
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od prak »

to že nesvítí kontrolka dobíjení při neběžícím motoru znamaná jen nesprávné zapojení. používal jsem bosh i pal a není v nich rozdíl. Problém může nastat při rozdílném označení kontaktů (nznám zpaměti). Na PAL jsou písmenné označení, zatímco na BOSCH je klasika číselné.
Pro laiky doporučuji "Příručka opraváře automobilů" "Ing. Jindřich Klůna, Ing. Jiří Košek a kolektiv", mocté vydání vydavatelství LITTERA Brno.
PAk nebude co dodávat. :roll:

- lze najít na inetu a objednat na dobírku. cena cca 500,-
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Djorkae
poustevník fóra flat4.org
Příspěvky: 1039
Registrován: 08 črc 2003
Bydliště: Strašnice x Louny
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Djorkae »

Já měl předloni na Vítkově (to to letí) taky problém s dobíjením, svítila mi kontrolka, že se bat. nedobíjí a 30km do Prahy jsem dojel na baterku, po exhibici dole na Václaváku jsem zajel za Herbiem (..btw Herbie je Bůh) =D> :idea: a výměnou relátka bylo po problému 8)
Chce to asi projít systém od uhlíků až k baterce krok po kroku :?

Uživatelský avatar
axoun
Der Österreicher a Pán Hřejivého archivu
Příspěvky: 2776
Registrován: 19 srp 2004
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od axoun »

Djorkae píše:Já měl předloni na Vítkově (to to letí) taky problém s dobíjením, svítila mi kontrolka, že se bat. nedobíjí a 30km do Prahy jsem dojel na baterku, po exhibici dole na Václaváku jsem zajel za Herbiem (..btw Herbie je Bůh) =D> :idea: a výměnou relátka bylo po problému 8)
Chce to asi projít systém od uhlíků až k baterce krok po kroku :?
No jo, krok po kroku už jsem to prošel x-krát, relátko už je tam čtvrtý a uhlíci vyměněný, kabely i kontakti jako nový. Teď už zbejvá asi jenom to dynamo. Zatim to řešim tak, že přes den jedu na jednu baterku (ještě že mi Slávek půjčil tu svou, z Prahy už bych nedojel). Vždycky když přijedu, vyhodim jednu, prsknu do nabíječky tu vymlácenou a připojim zas tu nabitou. Jezdim teka jenom na baterky... :roll:

Uživatelský avatar
Krystof
Vrátný Hřejivého archivu
Příspěvky: 1065
Registrován: 09 pro 2004
Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy

Příspěvek od Krystof »

Tak len nesvietiť a nestierať :lol:
Meral si napätie na vývodoch z dynama? Dá sa to zmerať aj na tom relátku, ale konkrétne kontakty takto z hlavy neviem. Ak bol problém so žiarovkou, ale už je vyriešený, a ak ti svieti dobíjanie a ide to z baterky, chyba môže byť len na trase Dynamo-relé. Treba zistiť, či je nejaké napätie na vývodoch z dynama.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8768
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Dynamo je vlastně elektromotor. Sundej klínový řemen, odpoj od něj všechny kontakty a zapoj na něj z jiné baterky (mimo auto) proud. Pokud se bude točit, je v pořádku.

Ještě mě napadá - prováděla se výměna motoru. Máš v pořádku všechny kabely za saharou? Bývá tam taková pouzdro s pojistkou, jestli to třeba není ropzpojené....

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3694
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

Ak je generator po rozobrati,po stani dlhsom ako par tyzdnov,je potrebne tzv.nabudenie,co sa robi presne tak,ako popisal Yahodak.Bez rezidualneho magnetizmu to fachcit nebude.Ak je generator OK,potom skontrolujeme zapojenie na rele,ak nie je spravne,generator to odsral.Ak je zapojenie spravne,co znamena DF koncovka generatora na DF koncovku regulatora,D+ generatora na D+ regulatora a stale nedobija,potrebuje nabudit.Ak ani to nepomoze,mozes este skontrolovat zemnenie motora,na ktore sa casto pri vymene motora zabuda.

Odpovědět