Jak proměřit dynamo

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13298
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Jak proměřit dynamo

Příspěvek od Herbie »

Pro názornost zde je obrázek zjednodušeného zapojení dobíjení
dynamo.jpg
dynamo.jpg (40.77 KiB) Zobrazeno 8113 x

1. Kontrola stavu
Běží-li motor ve volnoběžných otáčkách, měli byste mezi póly akumulátoru naměřit napětí 14 – 14,5 Voltu
Kontrolka v tachometru nesvítí, ani „nežhne“. Zkontrolujte důkladným zastíněním.

2. Kontrola maximálního napětí dodávaného dynamem
a) Odpojte dynamo od dobíjecího relé (obě svorky, D+ a taky DF)
b) Propojte DF a tělo dynama (neboli uzemněte svorku DF)
c) Nastartujte motor a změřte napětí mezi D+ a tělem dynama
d) Napětí bude narůstat spolu s otáčkami motoru až na téměř 35V
!! Pozor, tento test provádějte jen krátce, dynamo se může výrazně zahřívat !!
Pokud vaše dynamo nedosahuje uvedených hodnot, je možná depolarizované
dynymo001.gif
dynymo001.gif (3.43 KiB) Zobrazeno 8056 x

3.Polarizace
a) Sundejte řemen
b) Propojte mezi sebou svorku DF a tělo dynama (neboli uzemněte svorku DF)
c) Připojte svorku D+ přímo na kladný (+) pól akumulátoru
Dynamo by se mělo roztočit v předpokládaném směru, tedy doprava, ve směru hodinových ručiček, stejně jako když běží motor.
!! Pozor několik vteřin stačí, netrapte ho dlouho !!
dynamo002.gif
dynamo002.gif (2.9 KiB) Zobrazeno 8056 x

4.Výsledek
Po provedené polarizaci znovu vyzkoušejte, zda je dynamo schopno dosáhnout maximálního výkonu cca 35 voltů. (Viz bod 2) ….
BTW Nezapomeňte nejprve vrátit zpět řemen.
Pokud z něj těch cca 35V nedostanete, tak je problém přímo v dynamu a je potřeba ho nechat opravit u odborníka nebo vyměnit za jiné.

Pokud test ukáže, že dynamo pracuje správně, ale i když všechny konektory a svorky zapojíte zpět a na baterii (viz bod 1) nemáte kýžených 14 - 14,5V, znamená to, že problém je v dobíjecím relé, vyměňte ho.
... a vůbec !

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4868
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od lišák »

Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13298
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od Herbie »

O víkendu jsem se tak trochu zabýval zkoušením dynam před namontováním do auta, aby pak nenastala chyba :)
Spáchal jsem si takovouto pomucku na roztáčení.

Při té příležitosti jsem trochu upravil výše uvedený postup jak zkontrolovat dynamo
dynamotest.jpg
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13298
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od Herbie »

vykoukl na mě na youtube další jednoduchý způsob jak si ověřit že samotné dynamo funguje když je venku z auta a k ničemu není připojeno.
... a vůbec !

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2887
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od OB »

Tohle je moc pěkný topic. Nějak jsem ho přehlédl.
K tomu poslednímu videu, určitě by to takto šlo vyzkoušet i v autě. Tedy dynamo namontované v motoru. Sundat řemen, odpojit kabely a propojit s baterií. Už před hodně lety mi pan Jelínek vysvětloval, že dynamo je vlastně elektrický motor.
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Pekný návod.

Lenže môj problém je zaujímavý.

Po pripojení priamo na batériu a DF zo zemou sa dynamo roztočí. Takže dynamo by malo byt v poriadku.

Namontoval som remeň a keď meriam medzi + a kostru tak tam nič nieje aj tak, keď motor beží. Tak tomu nerozumiem. Malo by to ísť určite.

Som s toho jeleň. :roll:

Edit: keď tak nad tým rozmýšľam tak uhlíky by malý byt dobre. Inak by sa asi neroztocil.
Sakra neviem ich pozrieť, pretože nejaký idiot tam dal nejaký chrómovy krit a ten nemá otvory na uhlíky.
Musim vybrať celé dynamo von, a to musí ísť dole karburator a asi aj sanie, minule som skúšal a nevedel som vybrať von vetrak. Bože tie tuningy všetky vyhadzem z auta postupne....
To som už dal preč chrómovy filter, plast za dynamom, plast na remenici, tuning hlavy rozdelovaca, káble atď....
Přílohy
IMG_20201228_113150.jpg
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

Uživatelský avatar
kubi
Příspěvky: 138
Registrován: 29 kvě 2019

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od kubi »

No to uznávam že ten "tuning" vyzerá jak grc. :lol: a točí sa ti správnym smerom? Nebude to prepólované dynamo? #-o

Skús merať napätie priamo na baterke, keď ti beží motor a potom skús pridať plyn a pozri či to šlo hore. Na voľnobeh to v podstate vôbec nedobíja pokiaľ máš zahriaty motor a okolo 800rpm. Môžeš mať dodrbaný aj regulátor napätia kt. je pod zadným sedadlom (ja som ho napríklad menil za aftermarket a odvtedy s dobijanim nieje problem)
Naposledy upravil(a) kubi dne 28 pro 2020, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Točí sa do práva.

A ešte jeden poznatok na ktorý som zabudol.

Ak ho nápojim len plus a mínus tak sa netoci pomaly, ale len sa hýbe pol otáčky doprava a pol otáčky doľava, ak ho roztočím aj tak potom robí to isté.
Po pripojení DF na kostru sa dynamo roztočí.

Takže tak. :roll:

A fotka hneď ako som ho kúpil...
IMG_20201215_163402.jpg
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

Uživatelský avatar
kubi
Příspěvky: 138
Registrován: 29 kvě 2019

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od kubi »

Síce je to na inú tému ale držal by som sa tej pôvodnej perburg ac pumpičky čo to len dá (kúpiť nejakú opravnú sadu keď tak a repasovať) vidno ze si ju menil. A vyhoď palivový filter mimo motorový priestor. Čo sa týka toho tvojho problému s dobijanim pozri si ešte môj predošlý príspevok trochu som ho editoval.

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Áno, pumpu starú idem pretesnit, zatiaľ zostane ta nova. Filter ide pod nádrž, ale predtým tam chcem novu rurku a až potom dám filter pod nádrž. Aby náhodou teraz neboli nečistoty v starej rurke. To všetko pri kompletnej renovácii. Teraz len potrebujem základnú funkčnosť.

Meral som napätie priamo z neho a nejde tam nič. Meral som na plus svorke a DF bola územnéna podľa návodu.
Kontrolka stále svieti. Ale dynamo nedáva na výstupe nič.
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

Uživatelský avatar
kubi
Příspěvky: 138
Registrován: 29 kvě 2019

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od kubi »

Kontrolka na palubovke stále svieti? Pokiaľ by dobijalo správne mala by zhasnúť. Aj pri zvýšených otáčkach sa nič nemení?

Skontroluj tie uhlíky (vidím na tom chromovom kryte máš tiež podobné diery ako sú na klasickom dyname ale nieje to takto z uhla dobre vidieť.(Na originálnom sú ale trochu vyššie, teda ďalej od remenice takže ťažko povedať asi bude treba dať dole celý ten chrómový kryt a teda predtým vybrať celé dynamo zo sahary a z auta. Dá sa to robiť aj pokiaľ budeš mať motor v aute len treba mať šrobovakom zaistený kotúč(sú tam také diery o ktoré to poistíš aj pokiaľ si napríklad menil remeň) nech ti to nepretáča a zozadu sahary si dať račňu s 36kou orechom a otočiť, potom povolíš turbínku, štyri šróby na sahare, svorku ktorá drží dynamo o podstavec dynama (možno aj ten bude treba povoliť to som si nie isty) a potom ti celé dynamo pôjde vytiahnuť)

Ak sa náhodou vieš k uhlíkom dostať tak by tam mali byť také poistky ktoré musíš nadvihnúť a potom ti pôjde vytiahnuť aj uhlík.

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Áno, kontrolka vkuse svieti.

Ďakujem za návod, skúsim vytiahnut to dynamo tak ako píšeš. Na to chromovom krite niesu diery na uhlíky, takže sa neviem tam dostať. Vyhodím to.
Dikes.
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Sakra, mam ho vonku a točí sa vždy do opačnej strany. Neviete ako mu zmeniť smer otáčania? :roll:
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1173
Registrován: 01 pro 2010

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od evinsen »

polarita se mění vyzkratováním dynama za chodu,přesný popis ti teď nedám,nevím kam jsem si to zapsal,ale někdo to tu bude určitě vědět

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Točí sa vždy do ľavá. Ak dám plus a mínus opačne, aj tak sa točí doľava.
Ale mam ďalší poznatok.
Keďže nenabijal vôbec, tak som premeral všetko a preskrabal komutator. Teraz sa už točí, aj keď opačne, ale vyrába napätie a to je podstatné.

Ručne ak ho roztočím tak viem ho prepolovat, aby v dobrom smere dával plusové hodnoty. Viem prepolovat aby dával mínusové. Avšak v každom prípade vždy ak ho nápojim na batériu tak sa točí do ľavá...
Tak neviem ci to bude nabíjať ak tom normálne do motora. Inak rozobrať ho ani neviem. Remenica a ani vrtula nejde ani za boha dole. :roll:
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4868
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od lišák »

Už jsme to tady někde řešili, ale to musíš pohledat taky si už nepamatuji kde. Jenom ve zkratce nové nebo opravené dynamo musí být správně polarizováno, aby se nepoškodilo relé a co si pamatuji, tak při zkoušení na baterce před odpojením napájení a zastavením dynama se buzení neodpojuje aby se polarizace nerozhodila.
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Ďakujem, no nenašiel som to. Nevadí niečo vymyslím.
Podla mňa ak dáva na D+ kladné napätie, tak už bude v poriadku, aj keď sa točí opačne.
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4868
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od lišák »

No já jsem přesvědčen, že se nesmí točit opačně, ale jak myslíš. Jinak chvilka hledání a ejhle. Myslím, že tam je vše podstatné k dané problematice i když to není přímo o VW .
http://lazo.czechian.net/elektrika/dyna ... 20REGULACE
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
mobilik
Příspěvky: 44
Registrován: 19 pro 2020
Bydliště: SK, neďaleko Košíc

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od mobilik »

Ďakujem, nenašiel som to sam.

Precital som, škoda že tam nepíše nič o tom ze sa točí opačne. Uvidím čo bude. Zajtra ešte niečo vyskúšam.

Ďakujem.
VW chrobák 1300, ročnik 1971, typ 11 pred kompletnou záchranou, renováciou.

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1173
Registrován: 01 pro 2010

Re: Jak proměřit dynamo

Příspěvek od evinsen »

výtažek z jednoho fóra kde na spartaku řešili obrácení polarity baterie
Je to prosté:
1) Připojit akumulátor s obrácenou polaritou.
2) Celou soustavu, hlavně dynamo a relé polarizovat. Provede se to takto:

- odkrytovat relé
- zapnout/zasunout klíček zapalování
- mžikově sepnout prsty kontakty zpětného spínače na relé a hned je zase oddálit; půjde to trochu těžko, neboť vlivem magnet. sil se kotva ""přilepí". Sepnutí stačí na zlomek vteřiny. Nebo zkratovat mžikově např. šroubovákem svorky D a B na relé z vnějšku.
3) Spustit motor a sledovat chování relé a kontrolky dobíjení. Pokud kontrolka po zvýšení otáček zhasne a mezi kontakty relé se nejiskří, je vše OK. V opačném případě se jedná o závadu, kterou nutno ihned řešit a hlavně vypnout motor!
4) Tento postup doporučuji vždy při výměně relé nebo dynama, neboť nikdy není jistota, jak byly polarizovány dosud.
5) Dalších úprav netřeba.
6) NIKDY nelze přepólovat alternátor, tranzistorové zapalování, elektronický cyklovač stěračů, radio a další elektronické "nesmysly", které beztak na tato auta nepatří.
7) Mnoho zdaru a nebát se toho!

Odpovědět